Invasion of the babesnatchers

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

fuse

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
7 juli 2001
Berichten
18.831
Hallo,

Afgelopen za en zo dus ook op de Messe geweest samen met nog twee andere DSF'ers en een duitse gastheer.

Het was groot! Veel hallen, maar eigenlijk 3 interessante hallen met synths en software. Nou ja als je de eigen hal van Yamaha erbij telt dus 4 hallen. ;)

Het meeste is wellicht al de revue gepasseerd maar zal even wat persoonlijke hoogepunten opsommen.

Steinbert Cubase SX ziet er strak uit en heeft nu eindelijk de mogelijkheden die ik al zocht in zo'n programma. En hun VST guitarist pluggo klonk erg interessant (nog wel een beetje blikkerig mja) En voor Mac's alleen nog maar een alpha dus dat schiet ook niet op.

TC works had een gave demo met hun plugin suite voor VST FX en een virtual analoge synth. En dat je alles in een matrix vorm kan invullen is ook errug handig. Met veeeeeeeeel effecten voor weinig is het voor de VST fanaat een bijna must. ;)

Reason 2 was er dus ook. Die granular synth klink wel vreemd maar ik kon niet duidelijkhoren dat het alles veel beter zou moeten klinken. Een beetje plat geluid eigenlijk. Maar ja die nieuwe sampler zag er dus stukken uit dan die oude versie en belooft nog veel goeds.

Roland SH 32 vind ik er lekker klinken. En naast sequencer/groove dingetje is hij ook fantastisch als (trance)geluidsmodule te gebruiken hoor. Hij staat stukken hoger op m'n verlanglijstje.

Minimoog is een eigenzinnig dingetje zeg, en klinkt gewoon zo anders dan het gros VA synths maar toch de moogelijkheid om je patches op te kunnen slaan.
En de moogerfooger is ook al zo'n lekker bakkie. Als je een vette filter wilt scoren dan is zoiets bijzonder interessant.

Novation keystation klinkt ook erg lekker, en als je het vergelijkt met de novation II dan heb je voor minder geld hetzelfde geluid en minder gadgets wat je toch wel met je sequencer kunt doen.

Niet Bob Moog gezien (jammer!) maar wel Stephen Kay die z'n eigen ontworpen Karma 2 stond te demo'en. Van de korgs klinkt een Triton met MOSS nog wel, maar het houd gewoon niet over. Aan de kwaliteit van hun Wavestations kunnen ze gewoon niet meer tippen.

Even wat teleurstellingen.

Geen Creamware Noah enne wat ziet die Hartman er plastic uit zeg! De waldorf Q kwam er bij mij niet goed uit, de presets waren gewoon saai en oninspirerend. Nog geen Ableton live 1.5 die ze daar hadden. De Nordlead 3 vind ik dus niets voor mij, zelfde als de Access dingetjes. Zal wel vloeken in de kerk zijn maar als je het vergelijkt met echte analoge dingen denk ik dat je dit soort apparaten als digitale synth kunt gebruiken dan VA synth. De alesis andromeda klinkt als een natte krant, gewoon niet leuk meer. Zo plat en saai, als je ambient wilt maken waarbij je saaie geluiden nodig hebt moet je zoiets kopen.

mLan drivers voor PC waren nog in beta stage en waarschijnlijk dat midi via mLan voor de 01v niet opgaat.

Meer weet ik ff niet, zal wel komen denk ik. :)

ps. Het gehalte babes was wel erg groot, alleen waren de meeste meer om de diverse produkten 'lekkerderder' te laten overkomen dan dat ze werkelijk waren, en het klopte gewoon. ;)
 
. Zal wel vloeken in de kerk zijn maar als je het vergelijkt met echte analoge dingen denk ik dat je dit soort apparaten als digitale synth kunt gebruiken dan VA synth. De alesis andromeda klinkt als een natte krant, gewoon niet leuk meer


ehhh..spreek je jezelf hier niet ontzettend tegen?

Olaf
 
Als je niet eens de moeite neemt om goede presets in een synth te bakken dan vind ik het zowieso al verdacht. Enne, aan een paar knoppen draaien en zo al snel iets te editen wil ook wel eens helpen. Dan krijg je zowieso al een impressie van de editmogelijkheden. Maar ik denk dat ik genoeg ervaring heb om aan de hand van presets toch wel voor mezelf het oordeel over zo'n ding te vellen.

En het wel of niet mezelf tegenspreken. Die twee zinnen horen niet bij elkaar. Het zijn twee losse opmerkingen. Maar nog nooit zo'n fletse synth als die andromeda tegengekomen.
 
En het wel of niet mezelf tegenspreken. Die twee zinnen horen niet bij elkaar. Het zijn twee losse opmerkingen. Maar nog nooit zo'n fletse synth als die andromeda tegengekomen.

huh? die zinnen staan toch echt achter mekaar....je schrijft dat een virus of NL3 niet kan competen met een echte analoge bak, en vervolgens schrijf je dat de andromeda als een fletse krant klinkt....ik neem aan dat je weet dat de andromeda 100% analoog is?

Olaf
 
Ja, ik weet dat de Andromeda analoge synthese heeft. De rest ziet er allemaal uit alsof het een digitale synth zou zijn. Op zich wel grappig en gebruikersvriendelijk. Maar zo'n geluid voor dat geld, een dierenpension in een zak als je mij vraagt.

Maar dat staat op zich los van m'n opmerking over VA vs analog. Je hebt immers net zo goed slechte VA synths alswel slechte analoge synths.
VA blijft gewoon een VA en het geluid daarvan moet je niet als analog gaan gebruiken want dan moet je gewoon een analoge bak kopen en met die analog werken. Het leuke van VA's is juist dat je daar dingen mee kan doen die een analoge bak niet kan.
 
kweetnie, persoonlijk denk ik niet dat je een VA, een analoge bak of zelfs een digitale bak uit mekaar kan houden in een mix.....

maarja..alles is subjectief, da's het mooie ;)

Olaf
 
Is het vandaag Scheld-een-ander-verrot-dag op het forum ofzo?
Ik dacht dat dat vorige week woensdag was ;)

Dit is al de vierde "ruzie" die ik tegenkom vandaag
 
Hoezo ruzie?

Is het gewoon geen dis-cu-sie?


Maar denk wel dat het mogelijk is om het verschil tussen de twee te kunnen horen. Niet altijd hoor, maar wel op het randje van 'zit ik nou mezelf te bedonderen of lijkt het maar zo'
 
Heb je nog iets kunnen meekrijgen bij Yamaha over de RS, en of er nog een leuke OS updat in het verschiet ligt? Of heb je daar helemaal niet aangedacht/bij stil gestaan..



gr
Arv
 
Mlan

Mlan

Ik zag dat er in de laatste OS update voor de A4000 ook ondersteuning voor Mlan is ingebouwd. Maar gaat dat er nou ooit nog komnen, dat hele Mlan gebeuren...

Ennuh Fuse, heb je nog met die Hartman gespeeld, of was het alleen een plastic doos zonder inhoud? ;)
 
effe over de synthpoezen....

ik heb er niet een gezien ... wel diverse babes die met de synthfreak mee kwamen kijken....ook leuk....sommige naar eigen zien dan....vonden het ook wel interresant enzo.....

over de rs7000....ik heb er ook even naar staan kijken en mee staan spelen maar ik heb ook niets over een nieuwe os of zoiets kunnen vinden ....

misschien dat ik nog wel een filmpje upload dat ik gemaakt heb op de messe...om een impressie te geven voor mensen die er niet waren...

En nogmaals Thanks to : fuse maxim en romann & maya en DSF uiteraard..... for making it possible being there!!!
 
Origineel geplaatst door fuse
Ja, ik weet dat de Andromeda analoge synthese heeft. De rest ziet er allemaal uit alsof het een digitale synth zou zijn. Op zich wel grappig en gebruikersvriendelijk. Maar zo'n geluid voor dat geld, een dierenpension in een zak als je mij vraagt.

Maar dat staat op zich los van m'n opmerking over VA vs analog. Je hebt immers net zo goed slechte VA synths alswel slechte analoge synths.
VA blijft gewoon een VA en het geluid daarvan moet je niet als analog gaan gebruiken want dan moet je gewoon een analoge bak kopen en met die analog werken. Het leuke van VA's is juist dat je daar dingen mee kan doen die een analoge bak niet kan.

Dat zeg ik. ik word een beetje moe van die vergelijkingen
tussen die twee technieken.
Het woord virtual-analog is gewoon een commerciële titel
voor een nieuwe synthese.
Ik weet het niet zeker maar het idee is geloof ik van Yamaha,
met de Physical Modeling Synthesis.
Klanksynthese naar een natuurkundig model.
VL-70 en familie, werd flop, niets meer van gehoord.
Toen later pas kwam de Nord,
precies op tijd, vanuit commercieel oogpunt,
met iets soortgelijks: Geen Physical Synthesis
maar Virtual Analog.
Met alle tastbare aspecten van een analoog.
voor mensen met een iets kleiner buget is dit
dé idiaale syntese om het dichtst bij de sound
en touche van 'n analoog te komen (dit is niet dubbelzinnig bedoeld ;)
Met andere woorden:
Digitaal is digitaal en analoog is analoog, hoe je het ook verkleedt.

Maar tussen anderhalf hakje, is die Steinbert Cubase SX nu
heel veel anders? ik hoorde van bambam dat het een heel nieuw programma is.
 
Last edited by a moderator:
in een notendop:

cubase SX heeft de audio engine en de interface van Nuendo, het midi gedeelte van Cubase VST, en als nieuw onderdeel bij de audio-editing een soort recycle functie...

Olaf
 
Cubase 5 had nog code van de orginele cubase 1.0 in zich en in de loop van de jaren is het zo'n zooitje geworden dat ze gewoon helemaal opnieuw zijn begonnen. Nou ja da's niet helemaal zo omdat ze toch dingen van Nuendo geleend hebben maar wel dat ze claimen dat het allemaal veel sneller is geworden.
Het ziet er gewoon uit als Nuendo maar dan even anders. Zal voor de doorgewinterde Cubase gebruikert wel even wennen zijn maar als het stukken beter werkt is daar ook nog wel mee te leven. ;)

Trouwens VL en VA hebben weinig met elkaar gemeen hoor. En VL is helemaal geen flop hoor. Alleen d'r is maar een kleine 'harde kern' die er mee werkt. Yamaha heeft nog steeds van die VL expansions voor in hun synths. En VL is zeker here to stay.

VA is gewoon mbv DSP's een analoge synth narekenen maar wat er nog niet bijgerekend word is de imperfectie die analoge componenten hebben. En daar zit nou net de charme van analoog volgens mij.
En het heeft meer met de kostprijs per DSP te maken dan de consument eist dat hij zo nodig voor weinig een analoog klinkende synth wilde kopen. Want ze werden eerder voor FX gebruikt dan voor VA synthese. :)
 
Yamaha heeft weinig met de synthese gedaan omdat het
te duur was. behalve dan die expansions.
Jammer eigenlijk.


De Nord kwam precies optijd. Toen de house zijn
intrede deed was de belangstelling
naar analoge synths groot. 808 , 909 van Roland waren
toen nog goedkope bakkie's en
werden ook verkocht bij het leven.
Iedereen wilde een Moog maar was niet betaalbaar.
Daar is Clavia handig op in gesprongen.

Als Physical Modeling Synthesis het naberekenen naar natuurkundig model is.
Dan is Virtual Analoog toch het naberekenen van audio ?
of zit ik nu gruwelijk uit m'n nek te kletsen :)

Ben nu wel erg benieuwd naar de Cubase.
ook qua prijs...Slik...
 
Last edited by a moderator:
Dan is Virtual Analoog toch het naberekenen van audio ?
of zit ik nu gruwelijk uit m'n nek te kletsen :)

Wil je dat echt weten? :)

Wat weet je over VCO's,VCA's,LFO's en VCF's? Hmm.....?
Is voor menig synthfreak super interessant dacht ik zo.

OK, Cubase SX is wel reteduur maar het is toch een stukje software om heerlijk mee te klooien. ;)
 
Origineel geplaatst door fuse


Wil je dat echt weten? :)

Wat weet je over VCO's,VCA's,LFO's en VCF's? Hmm.....?
Is voor menig synthfreak super interessant dacht ik zo.

OK, Cubase SX is wel reteduur maar het is toch een stukje software om heerlijk mee te klooien. ;)

Nou, ik ben ruim 15 jaar heel geïnteresseerd in analoog
Maar nooit een analoog gehad.
toch wil ik er alles over weten.
De VA techniek vindt ik geweldig.
Het is op een naar de beste synthese.
Daar wil ik ook alles over weten.
uit pure belangstelling.
 
cubase SX is nog veel goedkoper dan Nuendo, en je kan je oude Cubase versie ook gewoon houden omdat je een nieuwe dongle krijgt als je upgrade vanaf cubase...

VA is inderdaad het digitaal nabouwen met DSP algoritmes van analoge subtractieve synths....ipv een blokgolf genereren met een voltage aangestuurde oscillator schrijf je een realtime formuletje dat een blokgolf maakt...

Olaf
 
Net tentamen Digitaal signaal verwerking gehad, dus voor wie meer wil weten...

Ik kan wel wat interessante formules plaatsen.
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top