Kyma X - Pacarana

@roland kuit

Juist - en de posities waar die balletjes passeren corresponderen dan met bepaalde aan die posities gekoppelde geluiden?

Andere vraag: trek je zelf eerst altijd na of zoiets al eens eerder gedaan is voordat je daar verder mee gaat? En wat is in dat opzicht gebruikelijk in de muziekkringen waarin je verkeert?
 
@roland kuit

Juist - en de posities waar die balletjes passeren corresponderen dan met bepaalde aan die posities gekoppelde geluiden?

Wanneer je de daaraan gekoppelde sinus frequenties bedoeld klopt dit.

Een (oud) voorbeeld met beweging en 'holds' met die balletjes:



Goed te zien is dat beweging de ruisachtigen veroorzaken en stilstaand, een samenklank gevormd wordt.

@roland kuitAndere vraag: trek je zelf eerst altijd na of zoiets al eens eerder gedaan is voordat je daar verder mee gaat? En wat is in dat opzicht gebruikelijk in de muziekkringen waarin je verkeert?

Vaak borduurt men verder op eerdere experimenten van anderen. We staan namelijk op de schouders van reuzen!
Hierover wordt veel informatie gedeeld onderling op forums, zoals hier op SF, en symposia.
 
@roland kuit
Andere vraag: trek je zelf eerst altijd na of zoiets al eens eerder gedaan is voordat je daar verder mee gaat? En wat is in dat opzicht gebruikelijk in de muziekkringen waarin je verkeert?
Ik hoop, net als anderen, elkaar te kunnen inspireren in dit prachtige en interessante veld van muziek/sound design/audio kunst.
Ik kreeg dit terug na plaatsing van mijn voorlaatste video hier "Agglutinations" op een ander forum:
Link
PDF downloadbaar aan de rechterkant.
Dit gaat over neurale netwerk modellen.
Iets waar ik mij al jaren mee heb beziggehouden, zie mijn boeken voor de Nord Modular NMG2.
Neurale netwerken kunnen op heel veel manieren worden toegepast in klankopwekking, sound processing en compositie.

Veel is vooral de "what if....?" houding en daarmee op alle mogelijke manieren spelen/onderzoeken.
De stapelingen uit de video's (b.v. Bach) kwamen niet uit de lucht vallen.
Het is onderzoek in ruismodellen. Net zoals de ruis van een aangestreken cello (hier door Balász Adorjan) ook een ruismodel mag zijn:

 
@ RolandKuit

Dank voor de info. Vooral die zwerm experimenten zien er (mijns inziens) interessant uit. :okdan:
 
Dit stapelen heeft dus alles met timbre en muziek maken van doen.
Behalve Bach stapelingen kunnen we ook werk van een componist als Dick Raaijmakers nemen.
In zijn 5 canons behandelt hij fundamentele aspecten van ruimtelijkheid van geluid en tijd.
In dit voorbeeld verklein ik ruimtelijkheid van TIJD d.m.v. stapeling.



Zie ook Laudspeakers
 
Over een paar dagen is het kerst. In de Anti-kerstmuziek draad van ProgHead had ik een voorbeeld gezet van Kyma audioprocessing met echte klokken.
Ik kan mij zo voorstellen dat men de familie zou willen verrassen met de klank van klokken. Dus hoe die te maken?
Additive synthese en FM synthese zijn hier goed voor maar lastig om snel mooie resultaten te krijgen. Vandaar dit 'shortcut' metaalklanken voorbeeld.
In dit voorbeeld hoor je de kracht van Ring Modulatie in het vormen van timbres.
Ring modulatie is het optellen en tegelijk aftrekken van de binnenkomende signalen. Inputs Carrier en Modulator signaal.

240px-Ring_modulation_two_forms_Multiplilcation_RM.svg.png - Click image for larger version  Name:	240px-Ring_modulation_two_forms_Multiplilcation_RM.svg.png Views:	0 Size:	11,8 KB ID:	3803390

In dit voorbeeld een sequenced sinus osc die doorgekoppeld is naar twee andere Ring Modulators en statische sine/cosine osc's met een delay. Zie het plaatje van de patch in deze video:

 
Dank! Ik zal eens kijken of ik met mijn simpele freeware en open source programmaatjes ook iets dergelijks kan bouwen... 8)
 
Input: Toonladders, toonladders, en nog meer toonladders.
Zodat er een soort ruis onstaat.
Zes Dual Parallel Two Pole Filters vormen een Resonator Bank waar deze 'ruis' doorheen gaat.
Door deze filters te tweaken, frequenties en amplitudes, ontstaan andere metaal klanken.
De frequenties hiervan worden daarna door twee Ring modulators opgeteld en afgetrokken.

 
Back
Top