Klokken en ringmodulatie

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.517
Locatie
Zeist
In onderstaande twee berichtjes vermeldt roland kuit hoe hoe hij met behulp van ringmodulatie klokgeluiden maakt:

https://www.synthforum.nl/forum/syn.../183872-kyma-x-pacarana?p=3803389#post3803389

https://www.synthforum.nl/forum/syn.../183872-kyma-x-pacarana?p=3803403#post3803403

Ik vind het een leuke oefening om te proberen of ik met mijn simpele freeware en open source programmaatjes ook iets dergelijks kan bouwen. Daarbij wil ik ook theoretisch onderbouwen waarom ik doe wat ik doe. Vandaar dit topic.
 
Ik vind het een leuke oefening om te proberen of ik met mijn simpele freeware en open source programmaatjes ook iets dergelijks kan bouwen. Daarbij wil ik ook theoretisch onderbouwen waarom ik doe wat ik doe. Vandaar dit topic.

Buiten de klokkenklanken/metaalklanken, is de Ring Modulator op vele andere fronten ook inzetbaar.
 
Ik ben nu het hoofdstuk over klokken aan het lezen in Fletcher & Rossing The Physics of Musical Instruments. Daaruit wordt dan hopelijk duidelijk waardoor het specifieke klokgeluid ontstaat. Als ik dat weet kan ik vervolgens bedenken hoe dat geluid met ringmodulators het beste te benaderen is. Dat zou dan met een virtual modular synth te doen moeten zijn.
 


Deze video geeft een aardige samenvatting van hetgeen er bekend is over het typische geluid van klokken.
 
Ik ga werken met AlsaModularSynth. Het handigste lijkt het mij om de belangrijkste componenten van het frequentiespectrum van een klok en hun respectieve omhullenden (ADSR) direct in te stellen met behulp van de DynamicWaves8 module. De onderstaande voorbeeld-patch kan via mijn Alesis Q25 toetsenbordje worden aangestuurd. Zie screenshot:

screenshot1.png


Maar het is mij nog niet helemaal duidelijk hoe dat werkt. Eerst nog maar wat mee oefenen....
 
Hoe krijg je dat typische golvende "ng"-geluid van een kerkklok? Hoe ontstaat dat?
 
Ik denk dat dat je met dat "ng"-geluid de uitstervende klank bedoelt?
De klank zelf bestaat uit een n-aantal harmonischen die het klankkarakter vormen. Denk aan stapelingen.
De amplitude van de omhullende kun je vormen met een AD (attack-Decay) enveloppe generator.
Er zijn meerdere soorten manieren om een kerkklok te laten klinken.
Klokken die heen en weer bewegen waardoor de klepel steeds 'botst' tegen de binnenkant.
Statische klokken die d.m.v. hamers worden aangeslagen.
Dat golvende komt door interferentie, het versterken of dempen van de golfvormen.
 
Mijn bedoeling is om een enkele statische kerkklok te simuleren, dus met de volledige uitstervende klank.

En die interferentie komt bij een kerkklok dan doordat de boventonen voor zo'n klok (vaak) inharmonisch zijn waardoor je zwevingen vanuit dicht bij elkaar liggende boventonen krijgt?
 
Mijn bedoeling is om een enkele statische kerkklok te simuleren, dus met de volledige uitstervende klank
Hoe dicht je bij een analoge klank van een kerkklok kan komen weet ik niet, dat zal toch wat zoeken worden maar in ieder geval een heb je een flink lange sustain en release nodig lijkt mij.
Hier een link naar de synthese van het maken van een bell sound, hij bespreekt ook de subharmonischen die er dan ontstaan, daar kan je wel iets mee denk ik; Synthesizing Bells

En als het niet lukt dan sample je toch van die kerkklok sounds, die zijn er genoeg in de (prog)rock. :)
 
Artikel gelezen. Dit is het belangrijkste met betreking tot het typische kerkklok geluid:

A bell exhibits one type of behaviour at the start of a note, and different behaviour as the note decays. Experiments show that there are, in fact, three distinct phases to the sound. The first is the strike — the sound of one large lump of metal hitting another. As you would expect, this is enharmonic, and it dies away quickly. The second phase is the strike note, and this is dominated by a handful of strong, low harmonics. Finally, the note's lingering energy is radiated by a sub-harmonic an octave below the fundamental.

Figure 8: Representing the three phases of the bell's sound.
Figure 8: Representing the three phases of the bell's sound.

The strike note is particularly interesting, because the perceived pitch is not necessarily the pitch of the lowest energetic partial. Do you remember the organ builder's trick I mentioned when I discussed frequency-shifters back in January's instalment of this series? I described how, if the partials of a sound lie in an harmonic pattern based on a fundamental frequency that isn't present in the signal, the human brain inserts the missing pitch, and you 'hear' the fundamental, even if it's not actually there (see Synth Secrets January 2002 to read the whole article). The strike note of a well-tuned bell does the same thing. The dominant partials can be tuned to produce frequencies in the ratios 2:3:4, so that the listener hears the implied pitch of '1'. For example, if the dominant partials vibrate with frequencies 100Hz, 150Hz and 200Hz, you will 'hear' a fundamental of 50Hz.

Putting all of this knowledge together, we can create Figure 8 (above). This is only a graphic representation, but it shows the three phases of the sound in an easily understood form. As you can see, an initial burst of enharmonic partials is followed by an extended period in which the low harmonics (some of which grow progressively sharper with increasing frequency) determine the sound. Below these, there lies the subharmonic that dominates the sound in its final moments.

Of course, the sound of a real bell is much more complex than this. I have ignored numerous factors such as the changes that occur when the bell is struck with clappers of different materials or at different speeds, as well as those that occur when bells are cast of different alloys, or of different sizes and relative dimensions. Fortunately, we can ignore all of these here, although we must include one additional factor if we are to synthesize realistic bell sounds. Like most adults in the bath, bells warble... rather than producing a steady 'boing', many bells make a noise closer to 'boii-yoy-yoy-yoiinnnggg' because their modes can be almost degenerate. This means that bells produce two partials of almost (but not quite) identical frequencies, and these interfere (or 'beat') in the same way as do two synth oscillators of similar frequency.
 
(interessante thread.. je kunt met veel Physical Modeling bereiken, ik bedoel met veel: meerdere wijzen, een rij VCF's als resonators, b.v. hupsakee een bel.. wist ik ook niet, totdat een developer dit als voorbeeld gaf)
Mijn bedoeling is om een enkele statische kerkklok te simuleren, dus met de volledige uitstervende klank.

En die interferentie komt bij een kerkklok dan doordat de boventonen voor zo'n klok (vaak) inharmonisch zijn waardoor je zwevingen vanuit dicht bij elkaar liggende boventonen krijgt?
Een Modal Filter in dit voorbeeld als Resonator:



Ik wilde allen de draad link neerzetten maar dat werkte niet.
 
Heb net onderstaande gebouwd:

raadsel.png


Maar vreemd genoeg komt er een constante toon uit zoals te zien op de scoop. Bij de andere boventonen is dat niet! Hoe kan dat?
 
Back
Top