Klokken en ringmodulatie

Gevonden! De instelling van de "Gain" van de VCA was de oorzaak! Hoog tijd om eens precies na te gaan hoe die VCA's werken. Hier hebben we het over:

vca1.png
vca2.png


Gezocht is nu de functie f die beschrijft hoe "Out" afhangt van de signalen "Gain 0", "Gain 1", "In 0", "In 1" en van de instellingen "Gain", "Gain 1", "In 0", "In 1", "Output level".
 
Het is lastig dat de signalen "Gain 0", "Gain 1", "In 0", "In 1" en de instellingen "Gain", "Gain 1", "In 0", "In 1" (deels) dezelfde naam hebben. Daarom gebruik ik verder de volgende symbolen:

symbolen.png
 
Na nog wat experimenteren vermoed ik dat het volgende geldt:

[math] u_{out} = \mathrm{L}_{out} \cdot \{ \mathrm{I}_0 \cdot \mathrm{g}(\mathrm{G}_0 , \mathrm{G}_1 , u_{G0} , u_{G1} ) \cdot u_{I0} \, + \, \mathrm{I}_1 \cdot \mathrm{h}(\mathrm{G}_0 , \mathrm{G}_1 , u_{G0} , u_{G1} ) \cdot u_{I1} \} [/math]
Waarbij de functies g en h nog nader bepaald moeten worden. Het blijkt toch lastiger dan ik dacht....
 
Ik kom nu op iets dergelijks (maar vind het een heel onwaarschijnlijke formule):

[math] u_{out} = \mathrm{L}_{out} \cdot \{ \mathrm{I}_0 \cdot ( \mathrm{G}_0 + \mathrm{G}_1 \cdot u_{G1} + u_{G0} ) \cdot u_{I0} \, + \,\mathrm{I}_1 \cdot ( \mathrm{G}_0 + \mathrm{G}_1 \cdot u_{G1} ) \cdot u_{I1} \} [/math]
Is dat normaal voor een VCA?
 
Lees nu de recente ontwikkelingen in dit draadje, en probeer je notatie te volgen. Zo'n klokkengeluid is best nog complexe materie, maar interessant. :)
 
OK - het mooie is dat we inmiddels met de nieuwe software op dit forum ook nette wiskundige (LaTeX) formules kunnen invoeren. Dus gaat het nu in de diepte. :)
 
OK - het mooie is dat we inmiddels met de nieuwe software op dit forum ook nette wiskundige (LaTeX) formules kunnen invoeren. Dus gaat het nu in de diepte. :)

[imath]E = mc^2[/imath]

Ja, het ziet er keurig uit! :okdan:
 
Ik kom nu op iets dergelijks (maar vind het een heel onwaarschijnlijke formule):

[math] u_{out} = \mathrm{L}_{out} \cdot \{ \mathrm{I}_0 \cdot ( \mathrm{G}_0 + \mathrm{G}_1 \cdot u_{G1} + u_{G0} ) \cdot u_{I0} \, + \,\mathrm{I}_1 \cdot ( \mathrm{G}_0 + \mathrm{G}_1 \cdot u_{G1} ) \cdot u_{I1} \} [/math]
Is dat normaal voor een VCA?

ik kan de formule niet goed volgen.

een VCA, is een Voltage Controlled Amplfier, in de modulaire wereld betekent dit dat een amplifier door een CV, een control voltage kan worden aangestuurd, afhankelik van de control voltage, door b.v. een envelope module aangestuurd. dus de Amplifier, want een VCO/DCO geeft een konstante 'cycle', van de waveform die ie genereert.

dat wist je al.

deze VCA heeft 2 in's en 2 Gain's... en 1 output.. hij is ook nog lineair, ook invloed op de gain, hoe de gain, de envelope, de CV wordt toegepast op de gain.

2 in's is wat vreemd. kan natuurlik. het is belangrijk om te weten wat de interne struktuur is van deze VCA, je laat een soort A/B panel view zien, de inputs/parameters, en de values van deze parameters.

wat je eerst moet weten hoe deze VCA werkt, 2 inputs, meestal zou je dan een mix funktie hebben, heb je in zekere zin.

in en output level staan los van de gain, nou ja, de gain komt er bovenop.

heel standaard, zouden de output levels op nul staan, en dat zo dan de offset zijn, in wezen "dicht". de gain zou dan, via control voltage, een ADSR, in dit geval lineair (logarithm; is meer voor audio bedoeld in wezen, maar het hangt af wat je wil bereiken, lineair of logaritmisch, werken anders, en sommige VCA's, hebben zelfs een aparte 'knop' om van lineair naar logaritmisch te gaan, zelfs in stappen, een slider/draaiknop.

ik weet niet of dit helpt.
 
Ik kan verder helaas niet "in" de module kijken, en op internet vind ik ook nauwelijks aanvullende informatie. De betekenis van Lout en I0 en I1 is me duidelijk, daarmee regel je respectievelijk de algehele versterking en de voorversterking van de twee ingangssignalen uI0 en uI1. Maar de twee factoren tussen kromme haakjes zijn vreemd....
 
Hier laat ik het voorlopig bij:

klokpatch.png





Merk op dat slechts een klein aantal tonen in de buurt van een klokgeluid komen... :(
 
De uitdaging is nu om een avondklok op je synthesizer te maken. :D
 
Ik zie op je plaatje dat van de Scala MCV module het Freq signaal door een Amp gaat. Waarom?
Ik zie ook VCO id 40 een triangle wave uit. Deze zou ik ook een sine uit geven.

Verder vind ik qua klank dat je al een aardig resultaat bereikt op sommige momenten.
Heel veel hangt af van de afstelling per module hoe dat in het totaalbeeld valt.
Ik zie geen afregel/instellingen plaatje waarbij je de frequenties en afstellingen van de E.G.'s ziet.
En dit in combinatie van de volume niveau's in mixer 8 id12
 
en het gebruik van VCF's, als resonators, dat kan blijkbaar, kan ook wellicht een bijdrage geven.
en wat roland zegt. een rij VCF's aangeslagen door een noise generator. wellicht moeten de VCF's wel een paar eigenschappen hebben, maar een resonator is niet anders dan een comb filter, maar dan abstraktar. en met een rij VCF's heb je een soort van comb filter...

(en ik wanneer ik eksperimenteer zijn mijn patches ook wat vreemd... ik werk in soft modulars, dit lijkt een soft modular, maar zal wel Csound zijn, of iets soorgelijks, ken Csound niet, een visual instrument maker lijkt, een beetje reaktor achtig...)

natuurlik een reeks VCO's zijn ook comb-achtig.. in zekere zin...

goed ik zit een draadje met eksperts, maar wil leren....
 
Ik zie op je plaatje dat van de Scala MCV module het Freq signaal door een Amp gaat. Waarom?
Zo maak in de "ondertoon", de grondtoon, en wat boventonen.
Ik zie ook VCO id 40 een triangle wave uit. Deze zou ik ook een sine uit geven.
Daarmee maak ik het aanslaggeluid wat uit meerdere frequenties moet bestaan.
Verder vind ik qua klank dat je al een aardig resultaat bereikt op sommige momenten.
Heel veel hangt af van de afstelling per module hoe dat in het totaalbeeld valt.
Sommige tonen klinken wel aardig. Wellicht moeten de instellingen van de modules afhankelijk van de toonhoogte aangepast worden om een klokgeluid te houden?
Ik zie geen afregel/instellingen plaatje waarbij je de frequenties en afstellingen van de E.G.'s ziet.
En dit in combinatie van de volume niveau's in mixer 8 id12
Dat werd te rommelig in het plaatje. Ik laat dit topic nu ook even rusten, maar mogelijk kom ik er later nog eens op terug als ik wat meer ervaring met het maken en afregelen van patches heb. Dank zover voor de tips.
 
Back
Top