Anti-kerstmuziek?

Graag weer on topic nu! Hier waren we gebleven: zijn er ook paren van tegengestelde muziekinstrumenten? In het bijzonder is dat relevant voor het vinden van een tegengesteld instrument voor de kerstbelletjes. Het volgende valt daarover op te merken:

- Kerstbelletjes geven hoge tonen, dus het gezochte tegengestelde instrument moet lage tonen geven.
- Kerstbelletjes geven (per belletje) slechts één toon, dus het gezochte tegengestelde instrument moet een groot scala aan tonen kunnen geven.
- Kerstbelletjes laten nauwelijks variatie in de klankexpressie toe, dus het gezochte tegengestelde instrument moet een grote variatie in klankexpressie toelaten.

Het tegengestelde instrument zou dus een basinstrument moeten zijn met een groot toonbereik en een groot scala aan mogelijkheden voor individuele klankexpressie.
 
ik heb werkelijk waar nog geen kerstliedje gehoord ergens deze maand, op geen enkele manier word ik aan kerst herinnerd behalve dan door dit topic.

ik.zou zeggen, maak een track en deel hem hier. :okdan:
 
ik heb werkelijk waar nog geen kerstliedje gehoord ergens deze maand, op geen enkele manier word ik aan kerst herinnerd behalve dan door dit topic.

ik.zou zeggen, maak een track en deel hem hier. :okdan:

Zoek "kerstliedje" maar op Google video's, dan vind je maar liefst 20.700 resultaten. Ik heb er weinig zin in om er daar nog een kerstmuziekje aan toe te voegen, nog afgezien van de vraag of mij dat al zou lukken. Ik ben veel meer een theoreticus, en ik vind het leuk om na te denken over wat anti-kerstmuziek zou moeten zijn. Daar zelf concreet mee aan de slag gaan trekt mij dan weer minder. Je hebt nu eenmaal denkers en doeners.
 
okay, ik vat hem. Maar dan vind ik je keuze voor anti kerst muziek toch ietwat beperkt, je laat je variabelen dus vooral afhangen van de typische kenmerken van kerstmuziek en probeert daar tegenpolen bij te verzinnen. Als je niks anders doet dan die omdraaien dan ben je zo klaar, helemaal niet zo nteressant eigenlijk.

ik ben meer geinteresseerd in akoestisch instrumentale post apocalyptische prog-kerstliedjes.

hmm volgens mij is dat precies waar jij naar op zoek bent. :D
 
Ik vraag mij af of dat inderdaad wel zo eenvoudig is om anti-kerstmuziek te maken. Wat je wel eenvoudig kunt doen is muziek met anti-kerst teksten maken, en daar hebben we hier al wat voorbeelden van gehoord. Dat is een mogelijkheid, maar die optie vind ik vanuit muzikaal oogpunt niet zo heel interessant. Het lijkt mij eigenlijk veel interessanter om te bedenken hoe zuiver instrumentale anti-kerstmuziek zou moeten klinken. Met daarbij dan ook de vraag of er inderdaad bij ieder instrumentaal kerstnummer een bijpassend anti-kerstnummer bestaat.

Als je dat te beperkt vind kunnen we die aanpak later ook generaliseren door de mogelijkheid van het muzikale tegendeel van een willekeurig instrumentaal muziekstuk te onderzoeken. Het onderzoek naar de mogelijkheid van anti-kerstmuziek is dan slechts een opstapje naar een veel breder concept... :okdan:
 
Die insteek is al beter inderdaad.

Wat ook 'anti' kan zijn is dat je iets enorm verbetert, van uit een anti gevoel streven naar totale vervolmaking om er voor eens en altijd klaar mee te kunnen zijn.

Net zoals de hollandse dakpan.
daarna kreeg je de verbeterde hollandse dakpan, maar die was ook niet goed genoeg dus toen kwam daar de 'Opnieuw verbeterde hollandse dakpan'. (hij heet echt zo)

Andere vervolmakingen kregen andere namen (maar zijn nog steeds dakpannen)

Maar goed. Kerstmuziek 4.0 dus. Ik denk dat we daar nu hadden moeten zijn maar we zijn bij 3.0 blijven steken volgens mij, ik ken in ieder geval geen kerstliedje van na de millenium wisseling, tenzij ene Mariah Carey dat 'K' - nummer (hoe toepasselijk) later heeft gemaakt, maar dat heb ik niet bijgehouden gebied mij de eerlijkheid te zeggen
 
Bij mijn buurvrouw worden vanavond vals en hard de meest irritante kerstliederen geblerd, en dan begin je inderdaad toch wel aan heel iets anders dan vrede op aarde te denken. Count your blessings dus :)

Heel herkenbaar, heb net een nieuwe buurman die zo vals zingt als de neten. Ergens wel aandoenlijk..... nog wel, buurman :duivels:
 
Nog iets om over na te denken: is anti-(anti-kerstmuziek) weer gewone, standaard kerstmuziek? Of nog sterker: is het tegendeel van het tegendeel van een instrumentaal kerstnummer A weer datzelfde kerstnummer A?
 
Een instrumentaaltje van verleden jaar. Ik wilde het eens anders doen:

The Roland Kuit Christmas Special.

Merry Christmas from the Roland Kuit Studio’s.
Algorithmic and stochastic composed soundscape mix of Church Bells from all over the world. From Stockholm to Rome and from Jerusalem to Paris, turned into new shapes and bronze expressions as Radio Art.

Churches: St. Peter’s Cathedral, St. Peter’s Monastery, Notre Dame, St. Stephan’s Cathedral, Christkindl Church, St. Hedwig’s Cathedral, St. Mary Shurch (Marienkirche), Frauenkirche, St. Lorenz Church,St. Trinitatis Church, Kreuzkirche, Westminster Abbey, St. Goudul, St. Veit’s Cathedral, Savorn Cathedral, Alexander Nevsky Cathedral, Dionysos Cathedral, Saworsk Monastery, Cathedral of Christi Birth.

Roland Emile Kuit – Kyma.

Peace to you all.

aes Campanum” – Roland Emile Kuit, 2019. 00:58:42.

 
Ik krijg enorm de jeuk en sjagerijn van Kerst. Vind het opgedrongen gezellligheid en collectieve hypocrisie.

OnTopic:
Ben ooit (2004) eens geboekt voor een liveset op Kerst avond. Dit is de oefensessie voor de intro van de set.
Feest is niet doorgegaan, maar heb wel een mooi stukje proza gepingeld. En voor de angstvalligen: geen overstuurde herrie / kicks dit keer.

 
Ik krijg enorm de jeuk en sjagerijn van Kerst. Vind het opgedrongen gezellligheid en collectieve hypocrisie.

Dit zou je van ieder feestje of festival kunnen zeggen.
Het zou verboden moeten worden inderdaad. oh.. dat gebeurt al en is ook niet goed.

Wat een gecompliceerd leven hebben we toch. :P
 
Back
Top