90's techno

Wat ik ook een groot verschil vind tov. de jaren 90, is dat de synthesizers tegenwoordig veel kleiner, puurder en cleaner klinken. Waar vind je nog het grootse overdreven geluid van de Roland JD-800, JV-80 en Korg 01/W? Die oude jaren 90 bakken pompen de mix lekker overvol, terwijl er bij de klanken van de hedendaagse synths meer rekening lijkt gehouden met hoe de klanken zich tot elkaar verhouden in een mix. Dus de EQ en compressie zit al in de klank ingebouwd.
 
Ik wil zelf old school house maken. Toch wel een zeer nauwe variant van techno. Heb enkel een computer die midi zal sturen naar mn 909, synths en samplers. Bij techno gaat het om de klank van oude midi sequencers, en ook bij house van de jaren 90. Denk aan Atari, of Notator, een oude versie van Cubase, of 909 sequencer, Hardware compressors, die elk hun eigen klank met zich meebrengen, behoorlijk goede analoge consoles, ........................... wat aangenaam is. Ah en DAT Tape, is een vrij grote factor voor die sound vind ik, namelijk de converters erin. Of 20/24 bit ADAT multi trackers. Goedkope reverbs zijn ook mooi meegenomen. Het onperfecte maakt het voor mij perfect, en voor jou ook waarschijnlijk.

Ik snap zeker wat je bedoelt ik wil wel een kleine aantekening maken als we het over de seq van de 909 hebben. Als je het lukt om er mee te werken ben je zelf al geniaal. Mij lukt het niet echt goed na zeker een jaar proberen. die seq is niet echt hands-on laten we zeggen. (wel erg leuk om het te doen om een stap in die tijd te zetten). Als je echt het perfect wil laten werken moet per mili sec een absolute gehoord hebben wil je de seq realtime veranderen. Een standaard deuntje is natuurlijk wel gemakkelijk. Bijvoorbeeld een baseline op een monosynth. Dat is waarschijnlijk ook waarom bijna geen youtube filmpjes van zijn!
 
Laatst gewijzigd:
Ik snap zeker wat je bedoelt ik wil wel een kleine aantekening maken als we het over de seq van de 909 hebben. Als je het lukt om er mee te werken ben je zelf al geniaal. Mij lukt het niet echt goed na zeker een jaar proberen. die seq is niet echt hands-on laten we zeggen. (wel erg leuk om het te doen om een stap in die tijd te zetten). Als je echt het perfect wil laten werken moet per mili sec een absolute gehoord hebben wil je de seq realtime veranderen. Een standaard deuntje is natuurlijk wel gemakkelijk. Bijvoorbeeld een baseline op een monosynth.

Schijnt dat de 909 zelf veel te "buggy" is om hem als main sequencer te gebruiken. Vind hem sowieso ook te beperkt. Ga kijken voor Cubase SX ofzo. Mooi toch die oude rommel. M'n 909 zie ik liever dan m'n auto. Stukje geschiedenis waar deze knul heel erg aan gehecht is. Vieze Japanse stinkbak.

Plaatje die een 2 of 3 jaar terug is gemaakt geweest.. meteen zelf een clip opnemen met een 80s camera naar VHS ofzo, ik sta bekend om vreemde video's te posten. Brace yourselves. SH101 aan het werk.

 
Laatst gewijzigd:
Mitchel909, als je nu nog geen schat aan informatie hebt dan weet ik het niet hoor!
 
Coole track man _0_ erg lekker :)

Ga alsjeblieft niet met Cubase SX kutten.. dat zweeft echt als een malle qua tempo.. daar ga je niet mee muziek willen maken meer.. echt!

Mocht je toch die historie willen checken uit nostalgische overwegingen.. stuur maar PBtje :D
 
wat me ook sterk opvalt is dat die platen uit de 90s meer mid hebben dan de hedendaagse platen.

Er werd godverdomme in de hiphop zelfs nog gezongen over de treble en de bass. De treble is in het vergeethoekje geraakt. Tegenwoordig alleen nog bass en wat high, top-high. Leve de treble!
 
Schijnt dat de 909 zelf veel te "buggy" is om hem als main sequencer te gebruiken. Vind hem sowieso ook te beperkt. Ga kijken voor Cubase SX ofzo. Mooi toch die oude rommel. M'n 909 zie ik liever dan m'n auto. Stukje geschiedenis waar deze knul heel erg aan gehecht is. Vieze Japanse stinkbak.

Plaatje die een 2 of 3 jaar terug is gemaakt geweest.. meteen zelf een clip opnemen met een 80s camera naar VHS ofzo, ik sta bekend om vreemde video's te posten. Brace yourselves. SH101 aan het werk.

Hercules and Love Affair - My House (Official Video Music) better quality - YouTube

Wow instant tijdmachine :okdan:
Leuk gedaan die clip (heel herkenbaar)
Muziek is top (ook heel herkenbaar)
Vocalen zijn vet

Totaal kuddo's 9
 
Wow instant tijdmachine :okdan:
Leuk gedaan die clip (heel herkenbaar)
Muziek is top (ook heel herkenbaar)
Vocalen zijn vet

Totaal kuddo's 9

Is niet van mij hoor, nee haha. Te gek he. Een beetje club MTV. Bedoelde zelf een clip opnemen als in dat zij het zelf effe doen, low budget. De video sloeg echt aan destijds.
 
wat me ook sterk opvalt is dat die platen uit de 90s meer mid hebben dan de hedendaagse platen.

Er werd godverdomme in de hiphop zelfs nog gezongen over de treble en de bass. De treble is in het vergeethoekje geraakt. Tegenwoordig alleen nog bass en wat high, top-high. Leve de treble!

Is een feit, los daarvan draaide hip hop ook om de warmte van samplers he. Je kan het nabootsen maar 't is niet hetzelfde. Voor mij moet hip hop vuil zijn en niet zo gepolijst. MPC3000 heeft zalig veel mid. Veel dance producers in de jaren 90 gebruikten de S1000/1100/3000, staan nog altijd bekend om hun mid, die je spectrum mooi opvullen. Verklaard wel veel denk ik. In die clip heeft Andy Butler, de producer z'n SH101 gefiltered met z'n S3200XL, krijg je dat doffe buik knorrende club soundje met pakken mid, denk ik. Het maakt je bron dikker allesinds. Een S3000 staat op m'n lijstje.

Iedereen kent deze knul wel neem ik aan.. Zit al effe achter hem aan om samen te werken, but he's a solo bird. Je hebt absoluut geen 909 nodig.



 
Laatst gewijzigd:
De bovenstaande muziek doet me erg aan stockmuziek onder huizenverkoop/verbouw denken....:)
 
De bovenstaande muziek doet me erg aan stockmuziek onder huizenverkoop/verbouw denken....:)

't is geen italo disco nee..
 
ipv duitse academische knor poedersoep minimal...

Als liefhebber van de oude techno sound en wegens mijn afkeer voor de 13 uit een dozijn minimal sound (waarmee ik niet beweer dat er geen hele vette minimal bestaat) moest ik toch even lachen om deze omschrijving. ;)
 
wat me ook sterk opvalt is dat die platen uit de 90s meer mid hebben dan de hedendaagse platen.

Er werd godverdomme in de hiphop zelfs nog gezongen over de treble en de bass. De treble is in het vergeethoekje geraakt. Tegenwoordig alleen nog bass en wat high, top-high. Leve de treble!

Dat komt door dat mensen die weten wat goed voor jouw is, peperdure studiomonitors die eigenlijk brak klinken (dynaudio bm15a), maar ja als "die' en "die" iets zeggen dan is het allemaal oké. We zijn er in geluisd is een beter begrip. Nu moet je 100 euro bijbetalen als je een setje spirit absolute2 wilt verkopen. Zijn die werkelijk ZO slecht? kan best hoor!. ik zeg niet dat wat ik zeg waar is.. hehe de realiteit ligt altijd in het midden en aan jezelf.
 


 
Laatst gewijzigd:
Back
Top