combineren van analoge pachtes met vst synths

flyweight

Spice up your life with FM and Feedback
Lid sinds
10 november 2010
Berichten
11.168
Locatie
HybriDe L!Fe
zijn er hier mensen die net als ik hybride patches maken? zijn er dan punten waar je op moet letten? voor pads en leads werkt het redelijk gemakkelijk. maar bv baslijnen zijn weer een anderverhaal. welke cutoff gebruik jr bv voor de sub.
 
ik heb het wel geprobeerd maar vind het meestal niet zo mooi.
beetje vlees nog vis vind ik het resultaat
wat ik wel vaak doe is analoge sounds digitaal nabewerken met waves of andere vst plugins
 
Ik doe dit regelmatig, het laag uit de analoge synth halen en het hoge uit een vst.
Klinkt dik en helder tegelijk. Beste vd 2, althans voor mij toch.
 
Ik vind het vaak redelijk goed gaan. Wat ik vaak doe is de analoge synth op een kanaal binnen laten komen in je daw en de vsti op een ander kanaal. Daarna de patches naar elkaar toe bewerken zodat het een mooi geheel word. Zo deel ik fx met de send en route ik de bij lagen weer naar een bus toe. De digitale patches hebben vaak wel een analoge oorsprong. Maar ook volledig digitale synths laten zich goed mengen. Weet je het zou natuurlijk veel vetter zijn om een hoop analoge synths the stapelen maar helaas heb ik alleen een modular en een matrix 6. Een andere techniek die een breed klankpalette geeft is een vst monofone op de sync insturen in je modular. In dat geval kun je vrijwel niet meer horen dat het een vst is. Ik geloof dus wel in de mogelijkheden van hybride patches. Alleen kan het een vrij technisch agelegenheid worden met latency ed.
 
Gewoon een keuze maken, welke voor het hoog en welke voor het laag, crossover vinden en gaan.
kan i.d.d. goed om die iele holle VSTi's wat op te dikken
 
Ja gebruik dat ook vaak, bijv een DX7 patch + een Kurzweil of sampler patch + een software-plugin patch. Ultra dik :) maar niet altijd bruikbaar.. vaak kies ik er toch voor er 1 of 2 weer weg te laten, of om ze apart van elkaar in te spelen en goed te "voicen" over het keyboard (sowieso verstandig) ipv alles altijd samen onder 1 toets, wel goed om te testen overigens.

Weet je het zou natuurlijk veel vetter zijn om een hoop analoge synths the stapelen maar helaas heb ik alleen een modular en een matrix 6
Even zien, dus met veel analoge synths stapelen bedoel je dan verschillende? Of mis ik de optie om alles gewoon 3,4,5,6,x op te nemen? (niet alles hoeft realtime)

Ook in je opmerking over het laten binnenkomen van je analoog op een spoor in je DAW, merk ik dat je graag alles realtime wilt doen. Zoja, prima natuurlijk.. echter, met het laten binnenkomen op een spoor van je DAW (en ik ga er vanuit dat je "monitor" aanzet in DAW, en niet de direct monitor van je geluidskaart) krijg je dan niet last van de vertraging?? Ik zou dit slechts gebruiken om te testen of e.e.a goed bij elkaar past, maar zou het niet zo opnemen.

Voor baslijnen, laten we zeggen, alles wat niet pads is en zwierig maar direct en punchy.. zou ik er voor kiezen of:

- de lijn eerst met een zo direct (0,0 latency) mogelijke vsti in te spelen, en dit -voorzover mogelijk- midi naar je modular sturen en deze dan opnemen en erop plakken (en wss een paar ms terug schuiven)
of
- beginnen met de modular en de baslijn, leadlijn eerst zo goed mogelijk met de analoog inspelen en op te nemen, en dán pas de vsti daarop spelen, gewoon 2x en los van elkaar (dus niet perfect hetzelfde = vaak prima/goed)

Dit om het directe, punchy, te behouden en het zonder latency te kunne inspelen.. latency is voor mij althans een killer voor alles wat niet pads en zwierig is.
 
Even zien, dus met veel analoge synths stapelen bedoel je dan verschillende? Of mis ik de optie om alles gewoon 3,4,5,6,x op te nemen? (niet alles hoeft realtime)

Ook in je opmerking over het laten binnenkomen van je analoog op een spoor in je DAW, merk ik dat je graag alles realtime wilt doen. Zoja, prima natuurlijk.. echter, met het laten binnenkomen op een spoor van je DAW (en ik ga er vanuit dat je "monitor" aanzet in DAW, en niet de direct monitor van je geluidskaart) krijg je dan niet last van de vertraging?? Ik zou dit slechts gebruiken om te testen of e.e.a goed bij elkaar past, maar zou het niet zo opnemen.

Dit om het directe, punchy, te behouden en het zonder latency te kunne inspelen.. latency is voor mij althans een killer voor alles wat niet pads en zwierig is.

Inderdaad goede punten Sander. Pads zijn gemakkelijker te doen omdat latency geen echt probleem vormt.

Hoe lager de frequentie hoe groter het latency probleem word.

Ik will graag realtime de patches kunnen manipuleren met elkaar.

Maar natuurlijk is appart opnemen een heel goede optie.

Crossover met meerdere layers werkt ook erg fijn.

tot nu toe heb ik alleen sucsesvol leads en pads kun combineren.
Punchy baslijnen tja daar is wat meer voor nodig.

VSt in de sync insturen werkt goed. andersom niet.

Heb ook een OSC gemaakt in MAX met sync maar daar loop je ook weer tegen het latency probleem aan.
 
Kan je je modular overigens voldoende aansturen vanuit de Daw? cv/gate etc?

En heb je de Matrix6 of de 6R? die is toch in principe prima als masterklavier.. kan je ook een basje mee inspelen (met basgeluid van de matrix, tegen het latency issue) waarvan je de midi dan weer toewijst aan een vst + modular + matrix

En vwb het spelen zelf van wat dan ook, probeer het levendig te houden.. ook in een koor, zij het het beste koor ter wereld, zingt ook niemand precies gelijk.. al zingen ze unisono. Kleine variaties tussen de layers zijn vaak gewenst, in tuning, in timing, in wat dan ook.. als het maar muzikaal is.

Of laat ze eens spontaan van het unisono af gaan, en ruk het geluid ook eens uit elkaar (elke laag z'n eigen weg) en weer terug..
Natuurlijk, als dit van toepassing is. Het kan zijn dat de lagen zodanig zijn opgebouwd dat elke gemist wordt > als in bijv een kickdrum = oempf + klik .. bij zo'n patch is het raar als de oempf of de klik ineens iets anders gaan doen of verdwijnt.

Maar voor pads, leads, fx, kan dat het wel heel mooi zijn. En vergeet de panning niet :)
 
ja ik heb de matrix 6 keys. en das mijn master klavier. erg fijn is die daarvoor.

Voor de rest heb ik wel een midi cv interface. die ik aan note, velocity en gate toewijs.

Ja wat jij zegt is ook zo, dat het allemaal niet perfect in tune loopt.

Dat beetje zweven doet de M6 graag daar houd ik ook wel van.

Toch denk ik dat je voor dikke bassen het beste je analoge syth kan samplen met bv EXS
 
Back
Top