Een goede melodie maken

Ik snap wat je ermee zegt, en je kan er vast wel iets aan zien..

Echter, kan je niet veel beter (analytisch) luisteren naar muziek, ipv ernaar te kijken? OK, met notenschrift ben je ook aan 't kijken naar muziek, maar da's net ff anders dan wat jij bedoelt.

Weet zeker dat je met simpel luisteren veel meer bereikt (luisteren/spelen/luisteren/techniek oefenen/luisteren/spelen)

En AD-converter, aan je posts te zien hou je van automatiseren/gemak, helaas bovenstaande is niet te automatiseren.. :biertje:

Verder, denk ik dat je een bepaalde speelsheid/onbezonnenheid moet houden bij het maken van een melodie.. zowat kinderlijk, maar met de kennis van een volwassene.
Constant afwegen "ok, ik kan nu die A-noot of dat E-B-C-.blabla.-lijntje spelen, omdat het kan, maar moet ik die dan ook spelen?" het is bijna filosofisch vind ik, om te bepalen wat kan en wat moet, of niet.. en vergeet de speelsheid niet.

Soms dicteerd het akkoord-schema je melodie-lijntje, omdat de (akkoord)-cadensen van zichzelf al een behoorlijke lading kunnen hebben (qua emotie) en soms is het andersom omdat het melodie-lijntje die lading in zich heeft, dan mag die de akkoorden dicteren..
Is moeilijk om in korte bewoordingen iets over te zeggen, er gebeurd gewoon een hoop tegelijk in een bepaald muziekstuk, teveel om hier zo ff neer te krabbelen.. ligt er ook maar net aan wat voor soort muziek je wil maken.

Ik weet dat je gelijk hebt hoor. Ik geef je volle punten hiervoor.

Helaas heb ik nog geen muziek instrument. :o: Dus voor mij is het gewoon even midi's kijken. Ik ben op zoek naar een leuk analoog bakje met midi dus... :) Heel erg nuttige post iig. Mijn grootste probleem is eigenlijk een melodie die ik in men hoofd heb omzetten in wat in noten. Nu maak ik gewoon melodieën door her en der wat te klikken en met mijn muziek kennis gewoon even te perfectioneren. Het omzetten van wat ik hoor naar midi is voor mij ook een groots probleem. Kortom ik heb idd nog veel te leren. :D
 
nou... Muziek kennis is overbodig zeggen ze dan? We maken toch alleen maar wat techno of minimal of weet ik veel... Dus is het toch raar dat bij mijn weten van alle artiesten die ik ontmoet heb ze blijkbaar toch wel goed op de hoogte zijn van TOONLADDERS. De verhoudingen tussen de toonafstanden zijn hetgeen waar de melodie triestig:(, gelukkig:dubbel: of meer gelukkig klinkt dan triestig maar net nootje nummer X die toch wat negatieve gevoelens beschrijft:) en dan die ééne toonladder echt zo verdwaald:confused:... of lekker donker:duivels:... je weet het wel... noot nummer X die het lekker donker laat klinken... Elke toonladder is als een kleur, een aantal noten in één pot gedraait tot één kleur, en elke kleur staat voor een gevoel! Elke toonladder omschrijft een bepaald gevoel! En elke noot in diezelfde toonladder heeft dus ook zijn eigen kleur. Je hebt een basis noot, Root, je THUISJE en je gaat opreis, en mischien ben je wat verdwaald en mischien wordt je er wat triestig van... maar hej alles komt goed... klets in je gezicht we gaan terug naar huis waar onze vrouw wacht om eens lekker... , en jiha we are back home...

Je eigen geluidjes maken is één ding, dan nog de juiste melodietjes... Een school voor muziek hebben ze wel uitgevonden voor iets denk ik... Maar hej er is heel goed nieuws... je moet geen noten leren schrijven om toonladders te begrijpen... Zoek het op jongens! Al eens Iron maiden geluisterd? De akoorden formules zijn zo simpel dat ze gewoon geniaal zijn... omdat ze de liedjes in verschillende toonladders schrijven, of zelfs switchen van toonladder in een liedje... dus als dat geen gouden tip is... :eureka: Slaag alles over van die muziek school ... Alleen één ding niet: HARMONIELEER! :eureka:
 
nou... Muziek kennis is overbodig zeggen ze dan? We maken toch alleen maar wat techno of minimal of weet ik veel... Dus is het toch raar dat bij mijn weten van alle artiesten die ik ontmoet heb ze blijkbaar toch wel goed op de hoogte zijn van TOONLADDERS. De verhoudingen tussen de toonafstanden zijn hetgeen waar de melodie triestig:(, gelukkig:dubbel: of meer gelukkig klinkt dan triestig maar net nootje nummer X die toch wat negatieve gevoelens beschrijft:) en dan die ééne toonladder echt zo verdwaald:confused:... of lekker donker:duivels:... je weet het wel... noot nummer X die het lekker donker laat klinken... Elke toonladder is als een kleur, een aantal noten in één pot gedraait tot één kleur, en elke kleur staat voor een gevoel! Elke toonladder omschrijft een bepaald gevoel! En elke noot in diezelfde toonladder heeft dus ook zijn eigen kleur. Je hebt een basis noot, Root, je THUISJE en je gaat opreis, en mischien ben je wat verdwaald en mischien wordt je er wat triestig van... maar hej alles komt goed... klets in je gezicht we gaan terug naar huis waar onze vrouw wacht om eens lekker... , en jiha we are back home...

Je eigen geluidjes maken is één ding, dan nog de juiste melodietjes... Een school voor muziek hebben ze wel uitgevonden voor iets denk ik... Maar hej er is heel goed nieuws... je moet geen noten leren schrijven om toonladders te begrijpen... Zoek het op jongens! Al eens Iron maiden geluisterd? De akoorden formules zijn zo simpel dat ze gewoon geniaal zijn... omdat ze de liedjes in verschillende toonladders schrijven, of zelfs switchen van toonladder in een liedje... dus als dat geen gouden tip is... :eureka: Slaag alles over van die muziek school ... Alleen één ding niet: HARMONIELEER! :eureka:

:)
Daarom ga ik muziektheorie boekjes kopen. :) Thx! :halleluja
 
Als je weet hoeveel hits er gemaakt zijn met maar 3 akkoorden :D



Wat voor software gebruik je nu, best kans dat daar een arp dingetje in zit.



Niet dat ik een ster ben in het maken van melodieen maar een beetje de toonladders kennen (als leidraad) is dan wel handig.

Check Pjanoo van Eric Prydz ;) dit zijn ook maar 3 akkoorden
Het hoeft niet moeilijk te zijn om een grote hit te maken :)
 
Check Pjanoo van Eric Prydz ;) dit zijn ook maar 3 akkoorden
Het hoeft niet moeilijk te zijn om een grote hit te maken :)

Ik denk dat het "maken" van een hit daarom ook niet zoveel gemeen heeft met het maken van een (goede) track. Als je de juiste mensen en kanalen kent, dan krijg je zelfs bagger in de hitparades... :erm: Ik ben het dus met je eens dat het niet moeilijk hoeft te zijn om een grote hit te maken. Ik denk alleen dat het weinig te maken heeft met muzikaliteit ;)
 
Ik moet de discussie nog goed doorlezen, maar ik heb ettelijke jaren geëxperimenteerd met het componeren in verschillende stijlen. Een melodie of een accoordenreeks die ik in Techno-achtige muziek zou gebruiken, zou ik niet gebruiken in Reggae, in quasi-klassieke of Tango-muziek.

Een Techno-achtige reeks is bijv. Fm - Des - Es - Cm/Gb, waarbij er een snel rytmisch patroon wordt gespeeld door de Honky-Tonk.

Een Tango heeft een soort van coupletten in mineur en een refrein in majeur. In een variant waarbij ik Tango heb gemixt met Techno heb ik de volgende accoordenreeks gebruikt:
- couplet: Fm - Es7 - As - G7 - Cm - G7 - C7;
- refrein: F - Bes - Des - F - C - A7 - Dm - G7 - F - Dm - Bes - C, etc.

Ik houd ervan om heel veel verschillende akkoorden te gebruiken. Dat idee is door The Beatles ingegeven, die erom bekend staan.
 
Heb zelf jaren op "gevoel" melodie lijnen en akkoorden schema's gemaakt. Kwam ook best goed...

Maar heb nu sinds een aantal jaren muziek / pianoles merk dat nu makkelijker en sneller gaat. Zeker de harmonieleer en toonladders zijn erg handig als je er wat van af weet.

Maak nu ook meer pads, melodieen met complete akkoorden waardoor je toch beter een bepaalde sfeer kunt neer zetten.

Doordat ik zelf ook wat speel speel ik nu ook vaak dingen "realtime" in. Waar ik vroeger alles intekende in me sequencer. Waardoor dingen als triolen vaak achterwege bleven omdat ik dingen vaak ge-quantised intekende...

Toch blijft het maken van melodieen toch wel lastig, soms ben ik zo lang mee bezig dat ik er zelf alweer op uitgekeken ben. Dan laat ik het een tijdje liggen en ga er dan weer fris mee verder
 
Welk boek is aan te raden voor algemene muziekleer? Ik wil de basis beginselen ervan leren, maar omdat er zoveel verschillende boeken zijn ben ik benieuwd naar ervaringen van de users hier.

Op bol.com vind ik het volgende boek:
http://www.bol.com/nl/p/boeken/algemene-muziekleer/666830916/index.html#product_description

Is iemand bekend met dit boek? Of raden jullie mij een ander boek aan?
Ik raad je in ieder geval dit boek AF!. Wil je ieder plezier in het maken van muziek kwijtraken, ga dit dan lezen! Dan kan je leren hoe je een overmatige kwart op een A van 432 Hz moet uitrekenen. Alleen al de eerste regels van het boek, over kunst: kunst is datgene wat de menselijke geest aan adeldom kan voortbrengen... Gaat er toch wel een wereld voor je open, toch...?

Wout
 
Hans! Wil je om de drommel mijn teksten niet gaan schrijven :D
Ik moet de discussie nog goed doorlezen, maar ik heb ettelijke jaren geëxperimenteerd met het componeren in verschillende stijlen. Een melodie of een accoordenreeks die ik in Techno-achtige muziek zou gebruiken, zou ik niet gebruiken in Reggae, in quasi-klassieke of Tango-muziek.

Een Techno-achtige reeks is bijv. Fm - Des - Es - Cm/Gb, waarbij er een snel rytmisch patroon wordt gespeeld door de Honky-Tonk.

Een Tango heeft een soort van coupletten in mineur en een refrein in majeur. In een variant waarbij ik Tango heb gemixt met Techno heb ik de volgende accoordenreeks gebruikt:
- couplet: Fm - Es7 - As - G7 - Cm - G7 - C7;
- refrein: F - Bes - Des - F - C - A7 - Dm - G7 - F - Dm - Bes - C, etc.
Een mooi voorbeeld (maar is het eigenlijk een Tango?) vind ik het bekende "Aan de Amsterdamse Grachten".
Ik houd ervan om heel veel verschillende akkoorden te gebruiken. Dat idee is door The Beatles ingegeven, die erom bekend staan.
Komt'ie ook nog met The Beatles aandragen! Inderdaad, heren en dames, eens goed naar die muziek luisteren...

Maar om terug te komen op de muziektheorie: deze is alleen maar bedoeld om het beter bespreekbaar te maken; een hoeveelheid begrippen waardoor over de zaken kunt spreken, schrijven en zodoende kunt overbrengen aan anderen. Daar hoort het notenschrift ook bij...

Muziek maken (en vooal schrijven) leer je alleen maar door te doen! Veel spelen en verschillend spelen. Nadoen en anders doen. Kritiek kunnen verdragen van anderen en beslist niet alleen op een zolderkamertje achter je computer zitten utteren...

Ik heb het afgelopen weekend ingevallen als bassist in een Klezmer band. De meeste melodiën waren in D-klein (D-mineur) en vrijwel met een gelijk akkoordschema. Bij het Dm hoort in de meeste muziek de A7 als dominant-septiem. Speel je dat, dan klinkt het best wel leuk, maar speel je een Am, verdraaid, dan klinkt het opeens helemaal Hava Nagila! Staat er soms een Am, dan speelde ik een Cm en de andere bandleden riepen terstond: "Houwen zooo!" Klonk zo erg lekker :D En het gaat helemaal tegen de 'westerse' muziektheorie in! En dan lekker van de halve noot loopjes naar de volgende trap toe. Ik denk dat vele aanwezigen dachten dat ik zo it de Kiboets kwam... ;)

Spelen, spelen en nog eens spelen, maar nooit alleen.
Formeer synthesizer bands!
Weg met dat CuBase (hoewel leuk om iets uit te proberen) en vervang de drumtrack door een echte drummer. Misschien kan je die ook wel quantisizen...????

Wout
 
Hans! Wil je om de drommel mijn teksten niet gaan schrijven :D

:)

Alsof dat nog niet genoeg is gebruik ik soms vreemde instrument-combinaties. Ik heb van een synthesizercompositie voor de grap de melodie-Saw Wave vervangen door een Dwarsfluit/Hobo-combinatie. In een ander lied heb ik een melodiepatroon eerst alleen voor de Hobo geprogrammeerd, en heb in een paar maten verderop daar de Saw Wave toegevoegd.

En hoe kwam ik op dat idee? Ik merkte dat in de popmuziek Accordeon, Viool en Hobo wordt gebruikt. Concrete voorbeelden weet ik niet, maar als zij dat dan doen, waarom ik dan niet? :D
 
Spelen, spelen en nog eens spelen, maar nooit alleen.
Formeer synthesizer bands!
Weg met dat CuBase (hoewel leuk om iets uit te proberen) en vervang de drumtrack door een echte drummer. Misschien kan je die ook wel quantisizen...????

Wout

Dat van die synthesizer bands vind ik een goeie ja, daar droom ik al een hele tijd van.. lijkt me echt ontzettend stoer.

Drummer kan je een clicktrack geven, dus dat is het probleem ook niet.. er is geen enkel probleem eigenlijk, desnoods speel ik de arpeggio's met het handje :peukie: gaan met die hap!

Alleen werken, met Cubase en je rand-apparatuur-vrienden heeft ook zo z'n charmes, maar werken met andere muzikanten en echt vrij zijn en met echte grooves werken.. daar kan de home-studio niet tegen op, toegegeven. En op de buhne kan het natuurlijk allemaal een tandje harder dan thuis :P dat is al een reden op zichzelf om zoiets te starten/formeren

oja, het ging over melodien *ahum*
 
... En op de buhne kan het natuurlijk allemaal een tandje harder ...
Is dat niet een andere thread :D

Op dit moment heb ik een Dean Pace Bass voor een zacht prijsje en ik moet daar nog wat aan rommelen wat de electronica betreft, maar zo'n ding oogt wel lekker op het podium.

Laten we een andere thread starten!

Wout
 
Een Techno-achtige reeks is bijv. Fm - Des - Es - Cm/Gb, waarbij er een snel rytmisch patroon wordt gespeeld door de Honky-Tonk.

Muhahahah,.. gheheh,.. de honky-tonk????? ik lach me duf!!!! :dubbel:

Dat is erg oldskool,.. vroeger,..in t wilde westen,.. bij de authentieke cowboy techno.
Maar tegenwoordig ziet men helaas nog maar weinig banjospelende technoproducers.

Enneeeuuhh,.. trouwens

Fm - Des - Es - Cm/Gb ,.. ook prima voor reggae :geslaagd:
 
Mario,

Of een enigszins ontstemde of valse piano, wat je wilt. Nu jij me enigszins afkraakt, ben ik benieuwd wat voor verschillende stijlen jij gebruikt in jouw muziek.

En Banjo kom ik zelf overigens ook niet tegen (wel zelf gebruik als een overgang van Dance naar Dixieland-achtige muziek)... maar Violen (The Beatles), Cello's en Hobo's komen wel voor in de popmuziek, vaker dan jij je er bewust van bent.

Je hebt gelijk wat de reeks Fm - Des - Es - Cm/Ges betreft. Heb het zojuist om mijn synth uitgeprobeerd.
 
Mario,

Of een enigszins ontstemde of valse piano, wat je wilt. Nu jij me enigszins afkraakt, ben ik benieuwd wat voor verschillende stijlen jij gebruikt in jouw muziek.

En Banjo kom ik zelf overigens ook niet tegen (wel zelf gebruik als een overgang van Dance naar Dixieland-achtige muziek)... maar Violen (The Beatles), Cello's en Hobo's komen wel voor in de popmuziek, vaker dan jij je er bewust van bent.

Je hebt gelijk wat de reeks Fm - Des - Es - Cm/Ges betreft. Heb het zojuist om mijn synth uitgeprobeerd.

Oh man,.. shit,.. neejoh,.. niet afkraken ofzo,..kvon t gewoon grappig,. honky-tonk,..
Da's meestal de banjo-dude in bluegrass en anderssoortige voorlopers van de moderne country muziek.
klik hier maar eens

Omdat je t vraagt ,.. vroeger heel veel jazz en reggae,..daarna,..sinds 1995 heb ik zo'n 100+ snoeiharde tekno livesets gedaan en een stuk of 15 releases op vinyl en cd. Niks bijzonders,.. maar genoeg om te weten dat honkytonk nou niet direct een associatie met techno oproept.
 
Die A mineur lijkt me grappig, vooral omdat er in dit reeksje geen A staat... Of geeft het streepje voor de G aan dat er nog iets voor moet staan en door de type snelheid is vergeten?

Wout

meer country/blues dan jazz vind ik.. Uiteraard na de Amin teruggaan naar G.. dan de Fmaj etc
 
Gewoon achter je synthesizer gaan zitten en net zolang klooien tot je een goeie melodie hebt. Vergeet alle theorien. Mensen die jouw melodie afkraken hebben een andere smaak. Als je hetzelf goed vindt, is het ook goed.
 
Back
Top