Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
sommige mensen hebben alleen verstand en geen gevoel in hun reet...
Ik snap wat je ermee zegt, en je kan er vast wel iets aan zien..
Echter, kan je niet veel beter (analytisch) luisteren naar muziek, ipv ernaar te kijken? OK, met notenschrift ben je ook aan 't kijken naar muziek, maar da's net ff anders dan wat jij bedoelt.
Weet zeker dat je met simpel luisteren veel meer bereikt (luisteren/spelen/luisteren/techniek oefenen/luisteren/spelen)
En AD-converter, aan je posts te zien hou je van automatiseren/gemak, helaas bovenstaande is niet te automatiseren..
Verder, denk ik dat je een bepaalde speelsheid/onbezonnenheid moet houden bij het maken van een melodie.. zowat kinderlijk, maar met de kennis van een volwassene.
Constant afwegen "ok, ik kan nu die A-noot of dat E-B-C-.blabla.-lijntje spelen, omdat het kan, maar moet ik die dan ook spelen?" het is bijna filosofisch vind ik, om te bepalen wat kan en wat moet, of niet.. en vergeet de speelsheid niet.
Soms dicteerd het akkoord-schema je melodie-lijntje, omdat de (akkoord)-cadensen van zichzelf al een behoorlijke lading kunnen hebben (qua emotie) en soms is het andersom omdat het melodie-lijntje die lading in zich heeft, dan mag die de akkoorden dicteren..
Is moeilijk om in korte bewoordingen iets over te zeggen, er gebeurd gewoon een hoop tegelijk in een bepaald muziekstuk, teveel om hier zo ff neer te krabbelen.. ligt er ook maar net aan wat voor soort muziek je wil maken.
nou... Muziek kennis is overbodig zeggen ze dan? We maken toch alleen maar wat techno of minimal of weet ik veel... Dus is het toch raar dat bij mijn weten van alle artiesten die ik ontmoet heb ze blijkbaar toch wel goed op de hoogte zijn van TOONLADDERS. De verhoudingen tussen de toonafstanden zijn hetgeen waar de melodie triestig, gelukkig of meer gelukkig klinkt dan triestig maar net nootje nummer X die toch wat negatieve gevoelens beschrijft en dan die ééne toonladder echt zo verdwaald:confused:... of lekker donker... je weet het wel... noot nummer X die het lekker donker laat klinken... Elke toonladder is als een kleur, een aantal noten in één pot gedraait tot één kleur, en elke kleur staat voor een gevoel! Elke toonladder omschrijft een bepaald gevoel! En elke noot in diezelfde toonladder heeft dus ook zijn eigen kleur. Je hebt een basis noot, Root, je THUISJE en je gaat opreis, en mischien ben je wat verdwaald en mischien wordt je er wat triestig van... maar hej alles komt goed... klets in je gezicht we gaan terug naar huis waar onze vrouw wacht om eens lekker... , en jiha we are back home...
Je eigen geluidjes maken is één ding, dan nog de juiste melodietjes... Een school voor muziek hebben ze wel uitgevonden voor iets denk ik... Maar hej er is heel goed nieuws... je moet geen noten leren schrijven om toonladders te begrijpen... Zoek het op jongens! Al eens Iron maiden geluisterd? De akoorden formules zijn zo simpel dat ze gewoon geniaal zijn... omdat ze de liedjes in verschillende toonladders schrijven, of zelfs switchen van toonladder in een liedje... dus als dat geen gouden tip is... Slaag alles over van die muziek school ... Alleen één ding niet: HARMONIELEER!
Als je weet hoeveel hits er gemaakt zijn met maar 3 akkoorden
Wat voor software gebruik je nu, best kans dat daar een arp dingetje in zit.
Niet dat ik een ster ben in het maken van melodieen maar een beetje de toonladders kennen (als leidraad) is dan wel handig.
Check Pjanoo van Eric Prydz dit zijn ook maar 3 akkoorden
Het hoeft niet moeilijk te zijn om een grote hit te maken
Ik raad je in ieder geval dit boek AF!. Wil je ieder plezier in het maken van muziek kwijtraken, ga dit dan lezen! Dan kan je leren hoe je een overmatige kwart op een A van 432 Hz moet uitrekenen. Alleen al de eerste regels van het boek, over kunst: kunst is datgene wat de menselijke geest aan adeldom kan voortbrengen... Gaat er toch wel een wereld voor je open, toch...?Welk boek is aan te raden voor algemene muziekleer? Ik wil de basis beginselen ervan leren, maar omdat er zoveel verschillende boeken zijn ben ik benieuwd naar ervaringen van de users hier.
Op bol.com vind ik het volgende boek:
http://www.bol.com/nl/p/boeken/algemene-muziekleer/666830916/index.html#product_description
Is iemand bekend met dit boek? Of raden jullie mij een ander boek aan?
Een mooi voorbeeld (maar is het eigenlijk een Tango?) vind ik het bekende "Aan de Amsterdamse Grachten".Ik moet de discussie nog goed doorlezen, maar ik heb ettelijke jaren geëxperimenteerd met het componeren in verschillende stijlen. Een melodie of een accoordenreeks die ik in Techno-achtige muziek zou gebruiken, zou ik niet gebruiken in Reggae, in quasi-klassieke of Tango-muziek.
Een Techno-achtige reeks is bijv. Fm - Des - Es - Cm/Gb, waarbij er een snel rytmisch patroon wordt gespeeld door de Honky-Tonk.
Een Tango heeft een soort van coupletten in mineur en een refrein in majeur. In een variant waarbij ik Tango heb gemixt met Techno heb ik de volgende accoordenreeks gebruikt:
- couplet: Fm - Es7 - As - G7 - Cm - G7 - C7;
- refrein: F - Bes - Des - F - C - A7 - Dm - G7 - F - Dm - Bes - C, etc.
Komt'ie ook nog met The Beatles aandragen! Inderdaad, heren en dames, eens goed naar die muziek luisteren...Ik houd ervan om heel veel verschillende akkoorden te gebruiken. Dat idee is door The Beatles ingegeven, die erom bekend staan.
Hans! Wil je om de drommel mijn teksten niet gaan schrijven
Spelen, spelen en nog eens spelen, maar nooit alleen.
Formeer synthesizer bands!
Weg met dat CuBase (hoewel leuk om iets uit te proberen) en vervang de drumtrack door een echte drummer. Misschien kan je die ook wel quantisizen...????
Wout
Is dat niet een andere thread... En op de buhne kan het natuurlijk allemaal een tandje harder ...
Een Techno-achtige reeks is bijv. Fm - Des - Es - Cm/Gb, waarbij er een snel rytmisch patroon wordt gespeeld door de Honky-Tonk.
Mario,
Of een enigszins ontstemde of valse piano, wat je wilt. Nu jij me enigszins afkraakt, ben ik benieuwd wat voor verschillende stijlen jij gebruikt in jouw muziek.
En Banjo kom ik zelf overigens ook niet tegen (wel zelf gebruik als een overgang van Dance naar Dixieland-achtige muziek)... maar Violen (The Beatles), Cello's en Hobo's komen wel voor in de popmuziek, vaker dan jij je er bewust van bent.
Je hebt gelijk wat de reeks Fm - Des - Es - Cm/Ges betreft. Heb het zojuist om mijn synth uitgeprobeerd.
Die A mineur lijkt me grappig, vooral omdat er in dit reeksje geen A staat... Of geeft het streepje voor de G aan dat er nog iets voor moet staan en door de type snelheid is vergeten?
Wout