Een goede melodie maken

Het klopt wel wat je zegt, maar dat ben je niet bezig een nieuwe melodie te verzinnen.... maar je pikt 'm gewoon door allerlei stukjes bij elkaar te voegen. Kan je net zo goed Magix Music maker kopen, dan hoef je helemaal niets meer te verzinnen :dj:

Maar aangezien bijna alle melodie-delen al eens gespeeld zijn, zal je zelden iets heel nieuws verzinnen...


In principe zijn dirigenten van orkesten ook maar (re)mixers...

Zij schrijven hun eigen interpretatie van een bestaand stuk. Dus waarom zou je een bestaand stuk niet als basis nemen. Als je het GOED verkracht, dan horen veel mensen het niet eens. Wij zijn bezig met een stuk, waarin de basis Villa Volta is (die versie is het bekendst, maar komt ook weer ergens anders vandaan natuurlijk).

Kortom, muziek evolueert!
 
waarin de basis Villa Volta is (die versie is het bekendst, maar komt ook weer ergens anders vandaan natuurlijk).

laat me raden: van de efteling :D
 
Het beste advies is de aanschaf van Tipboek muziek op papier voor een euro of 6 bij je muziekzaak. Dat geeft je alle handzame informatie over akkoorden, toonladders en zelfs moduleren.
 
Maar zo was het toch ook "In den beginne" ? ( heel heeeeeel lang geleden ).
Toen er nog niet echt een notenschrift was, en mensen muziek konden
maken omdat ze hun instrument gewoon goed kende?

Het lijkt net alsof er wordt gezegt ; het is raar als je doorbreekt terwijl je geen noten
kan lezen. ( correct me if i'm wrong :) )

Klein verschilletje tussen "noten kunnen lezen" (en daar wordt meestal mee bedoeld dat je goed, snel en accuraat van blad kunt lezen, maar vaak ook dat je je er op z'n minst redelijk makkelijk mee kunt uitdrukken, dus in noten op- of uitschrijven) en "je theorie kennen". Er zijn genoeg briljante musici die geen noten kunnen lezen, maar die die hele muziektheorie perfect in hun hoofd hebben zitten.

Omgekeerd zijn er ook genoeg mensen die wel goed noten kunnen lezen, maar nauwelijks theorie kennen, of dat niet direct met hun dagelijkse muziekpraktijk kunnen (of zelfs: willen) verbinden -m.n. klassieke musici zijn hier erg "sterk" in.

Maak je geen illusies: de echt goede lui weten 100% van de tijd donders goed wat ze aan het doen zijn (in termen van theorie e.d.). Misschien dat ze een groot stuk feitelijk naar een soort van onderbewustzijn hebben verbannen, maar uiteindelijk zullen ze precies weten te verklaren waarom ze ergens zus-en-zo deden.
 
wat ook belangrijk is in een melodie is logica en ritme.. niet? :okdan:

Edit: had niet door dat er al zoveel pagina's waren.. ben niet verder dan de 1e gekomen..
 
Laatst gewijzigd:
laat me raden: van de efteling :D


:biertje: 100 punten ;)

De basis akkoorden van dat stuk hebben we gebruikt. Je moet goed luisteren om dat er uit te halen... Er zullen altijd mensen tussen zitten die dat natuurlijk meteen herkennen... tsja..

evil activities gebruikt in zijn tracks ook stukken van Red Hot Chilli peppers, maar hij is wel de meest gewaardeerde hardcore artiest van het moment...
 
"In den beginne'... Tja, hoe de muziek toen heeft geklonken, dat weet niemand, maar neem van mij maar aan dat de ontwikkeling van de muziek, de 'dance' natuurlijk uitgezonderd ;), alleen maar mogelijk was door het ontstaan van het muziekschrift. Het schrijven en lezen is voor de mensheid van doorslaggevende betekenis geweest, na het ontstaan van de taal, natuurlijk... Als analphabeet kan je best goed leven, al ben je een beetje gehandicapt. Zoals geschreven tekst een abstractie is van de gesproken taal, zo is het notenschrift een abstractie van muziek. Zelfs een CD opname van een muziekstuk is een abstractie, dus laat de techniek buiten de discussie. Een forum op internet over synthesizers is per slot ook een abstratie van de gesproken taal. En een heel beperkte, maar daar hebben we het toch al over gehad.

Leve het muzieknotenschrift! :)

Wout
 
... Dus waarom zou je een bestaand stuk niet als basis nemen. ...
De mogelijkheden zijn beslist nog lang niet uitgeput!
Er bestaat een boek en nu ook als gratis site op internet dat alleen uitgaat van de eerste 16 tonen van een stuk, beginnend met een begintoon en verder een reeks met alleen Gelijk [G], Hoger [H] of Lager [L]. Dan krijg je SHHGHLHGLLHGHLLH en dan rolt het muziekstuk er gewoon uit. Ook veel populair werk is er aan toegevoegd. Alleen SGGGGGGGGGGGGGGGG (GHHH) geeft een hele rij rap en house songs, maar ook een stuk van Van Beethoven's symfonie nummer zoveel...

Wout
 
De mogelijkheden zijn beslist nog lang niet uitgeput!
Er bestaat een boek en nu ook als gratis site op internet dat alleen uitgaat van de eerste 16 tonen van een stuk, beginnend met een begintoon en verder een reeks met alleen Gelijk [G], Hoger [H] of Lager [L]. Dan krijg je SHHGHLHGLLHGHLLH en dan rolt het muziekstuk er gewoon uit. Ook veel populair werk is er aan toegevoegd. Alleen SGGGGGGGGGGGGGGGG (GHHH) geeft een hele rij rap en house songs, maar ook een stuk van Van Beethoven's symfonie nummer zoveel...

Wout

url?
 
Het beste advies is de aanschaf van Tipboek muziek op papier voor een euro of 6 bij je muziekzaak. Dat geeft je alle handzame informatie over akkoorden, toonladders en zelfs moduleren.

Lijkt me een goed boek! Maar kost overal waar ik kijk €12,90? Als het dat waard is bestel ik meteen.

Kan je eens vertellen wat er allemaal in staat? Veel over akkoorden en toonladders? Of maar een paar?
 
Lijkt me een goed boek! Maar kost overal waar ik kijk €12,90? Als het dat waard is bestel ik meteen.

Kan je eens vertellen wat er allemaal in staat? Veel over akkoorden en toonladders? Of maar een paar?

De basistheorie van muziek staat gewoon uitgelegd, niet meer of minder. Daarbij dus ook majeur en mineurtoonladders, maar ook de exotischere en hoe je jouw eigen toonladder bouwt. Kruizen, mollen, moduleren en een index met alle begrippen erbij. 146 pagina's
 
Ik kan geen akkoorden, toch maak ik toch wel dergelijke melodieën.

Mijn tip: Download midi files van het internet. Bestuur ze aandachtig. En maak je eigen melodie!
 
Of maak gewoon techno dan hoef je helemaal niet na te denken ;)
 
Laatst gewijzigd:
idm is dus echt wel meer dan zomaar een beetje raggen! :stupid
denk aan tracks als; µ-ziq - ease up v.i.p. en µ-ziq - brace yourself jason. :okdan:

maargoed voor de mensen zonder kennis die makkelijk een goede melodie willen maken, check de bijlage!

edit: plaatje is als bijlage beetje naar verkleind dus heb ik hem ff geupload.
download origineel hier
 

Attachments

  • muziek2.jpg
    muziek2.jpg
    173,9 KB · Bekeken: 55
idm is dus echt wel meer dan zomaar een beetje raggen! :stupid
denk aan tracks als; µ-ziq - ease up v.i.p. en µ-ziq - brace yourself jason. :okdan:

maargoed voor de mensen zonder kennis die makkelijk een goede melodie willen maken, check de bijlage!

edit: plaatje is als bijlage beetje naar verkleind dus heb ik hem ff geupload.
download origineel hier

Zou je het model even kort toe kunnen lichten?
 
Back
Top