Een goede melodie maken

Da's omdat het ook wel "circle of fifths" heet of kwintencirkel ;).

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kwintencirkel
http://en.wikipedia.org/wiki/Circle_of_fifths
 
Maar wat heeft de kwintencirkel met het maken van een melodie te maken?
Het snel veranderen van toonsoort, okay, of eventueel welke voortekens op de notenbalk, ook handig, al zie ik velen hier geen notenbalken gebruiken. Maar het zegt niets over de relaties tussen de tonen binnen de toonladder en die eventueel daarbuiten.

Moet de vraag niet eerder opgevat worden wat er muzikaal gebeurt als een melodie stijgend of dalend begint? Of wat het effect is als er kortere notenwaarden worden gebruikt als een melodielijn constant blijft, stijgt of daalt?
Alleen het luisteren en naspelen van melodiƫn kan je hier inzicht geven, kwintencirkels, in mijn ogen het wiskundige speeltje in de muziek bij uitstek, helpen daar niet bij... Die is te vergelijken met de letterkaart in een basisschoolboekje bij het schoonschrijfonderwijs in relatie tot een leuk verhaal :)

Wout
 
Voor mensen die "random" klikken in een pianoroll en geen idee hebben van akkoorden. Komt de kwintencirkel echt verdomd goed van pas. Sinds ik die naast me heb liggen maak ik tenminste weer tracks. Want ik zit niet meer uren te zoeken op een pianoroll naar de juiste noot, nu ik dit zo voor me kan zien heb ik ook meer plezier in het maken van tracks. Mooie melodietjes(pingels) met ondersteuning van akkoorden! Mn tracks zijn wat meer een geheel. :okdan:
 
Voor mensen die "random" klikken in een pianoroll en geen idee hebben van akkoorden. Komt de kwintencirkel echt verdomd goed van pas. Sinds ik die naast me heb liggen maak ik tenminste weer tracks. Want ik zit niet meer uren te zoeken op een pianoroll naar de juiste noot, nu ik dit zo voor me kan zien heb ik ook meer plezier in het maken van tracks. Mooie melodietjes(pingels) met ondersteuning van akkoorden! Mn tracks zijn wat meer een geheel. :okdan:

Misschien dat je kort je werkwijze even toe kan lichten? Ben er wel benieuwd naar. Toelichting over het door jouw getoonde model zal ook fijn zijn :okdan:
 
ja het is makkelijk te doen, maar je zult versteld staan hoe makkelijker en hoe beter het lukt als je een ervaren pianospeler bent
 
A little learning is a dangerous thing; drink deep, or taste not the Pierian spring: there shallow draughts intoxicate the brain, and drinking largely sobers us again.

Begin bij de C op je toetsenbord. Ga vervolgens tellen tot 7 en bij elke tel ga je een halftoon omhoog.

Na de C kom je op een G uit. Na de G op een D - en zo voort. Ga vervolgens akkoorden spelen met deze noten als grondtoon (dit staat ook in het Engelse Wiki-artikel - het wordt duidelijker als je het probeert).

edit: nog wat interessant leesmateriaal: http://www.kvraudio.com/forum/viewtopic.php?t=239581&postdays=0&postorder=asc&start=0
 
Laatst gewijzigd:
Gewoon bij midi's afkijken.. leer je genoeg van.

Ik snap wat je ermee zegt, en je kan er vast wel iets aan zien..

Echter, kan je niet veel beter (analytisch) luisteren naar muziek, ipv ernaar te kijken? OK, met notenschrift ben je ook aan 't kijken naar muziek, maar da's net ff anders dan wat jij bedoelt.

Weet zeker dat je met simpel luisteren veel meer bereikt (luisteren/spelen/luisteren/techniek oefenen/luisteren/spelen)

En AD-converter, aan je posts te zien hou je van automatiseren/gemak, helaas bovenstaande is niet te automatiseren.. :biertje:

Verder, denk ik dat je een bepaalde speelsheid/onbezonnenheid moet houden bij het maken van een melodie.. zowat kinderlijk, maar met de kennis van een volwassene.
Constant afwegen "ok, ik kan nu die A-noot of dat E-B-C-.blabla.-lijntje spelen, omdat het kan, maar moet ik die dan ook spelen?" het is bijna filosofisch vind ik, om te bepalen wat kan en wat moet, of niet.. en vergeet de speelsheid niet.

Soms dicteerd het akkoord-schema je melodie-lijntje, omdat de (akkoord)-cadensen van zichzelf al een behoorlijke lading kunnen hebben (qua emotie) en soms is het andersom omdat het melodie-lijntje die lading in zich heeft, dan mag die de akkoorden dicteren..
Is moeilijk om in korte bewoordingen iets over te zeggen, er gebeurd gewoon een hoop tegelijk in een bepaald muziekstuk, teveel om hier zo ff neer te krabbelen.. ligt er ook maar net aan wat voor soort muziek je wil maken.
 
Laatst gewijzigd:
gewoon muziek maken hoppa, je kan ook muziek maken zonder melodie,
misschien nog wel interessanter!

waarom altijd alles analyseren?
 
Back
Top