Hoe maak je deze FX, pitched/slowed delay?

Fifth Bot

d[-_-]b
Lid sinds
14 mei 2018
Berichten
2.735
Locatie
Nijmegen
Hey, wie kan mij opweg helpen. Ik probeer dit effect te maken, enigszins benaderen lukt wel, maar ik krijg maar niet de juist delay vetraging icm pitch te pakken. Misschien pak ik het ook wel verkeerd aan. Wat ik tot nu toe geprobeerd heb is de Ableton stock grain delay tweaken (met uitgangspunt preset Quartertones), maar dat is het toch niet. Daarna heb ik wat lopen klooien met een envelope follower (Architect version 1.0.1 by pmonet on maxforlive.com) en een Delay + een Frequency Shifter, maar ook daar kom ik toch niet echt verder mee. Het zou natuurlijk het mooist zijn als iemand een rack voor me in elkaar kan knutselen zodat ik eea kan afkijken, maar met idee-en of tips ben ik misschien ook geholpen.

 
gewoon een conga sample in in sample (simpler bv) en het ritme en pitchbend programeren?
 
gewoon een conga sample in in sample (simpler bv) en het ritme en pitchbend programeren?
Dat kan, maar ik probeer niet precies dit te maken, want dan kan ik net zo goed deze sample gebruiken :D. Ik wil er juist een effect (rack) van maken die ik kan hergebruiken en kan tweaken met macros.
 
Andere sample laden dan.
Met audio kun je ook de sequence van de sample extraheren en dan een andere audio file zo sequencen.
Iedere step tune je hem een semitone ( 50c ) naar beneden.
Denk niet dat dit een audio fx is.
 
gewoon een conga sample in in sample (simpler bv) en het ritme en pitchbend programeren?
Thnx voor de input, een deel van deze suggestie heb ik kunnen gebruiken, niet helemaal zoals ik het wilde maar soit. Ik heb de sequence/noten van audio naar midi geconverteerd en handmatig de volumes ingesteld op hetzelfde niveau als het orgineel:
midi notes.png

De pitch bend heb ik uiteindelijk opgelost dmv van een grain delay (van Maschine, niet die van Ableton) icm met een envelope.

Het was verder nooit mijn bedoeling om dit exact na te maken, maar ik wil eens wat meer met eigen custom sample/fx aan de gang dan alleen maar te vertrouwen op Maschine samples en kits voor de extra's in mijn tracks.

Deze chain heb ik nu gebouwd:
FX chain.png


Met de eerste macro (Samples) in de midi effect rack kan ik verschillende samples in Battery selecteren. In de audio effect rack heb ik wat macros gemaakt om een aantal effecten te tweaken, 1 daarvan is de pitch delay (die ik nog moet hernoemen zie ik nu lol).

Voor de geinteresseerden, hier een audio fragment. Ik begin met 2-maal de orginele sample die ik wilde namaken, daarna volgt mijn creatie en tweak ik de boel een beetje (waaronder nog 2 andere samples selecteren als voorbeeld). De laatste 2 fragmenten is weer de originele sample.

 
En een key sync lfo op zowel pitch als delay time, zou dat werken?

of een loopemde envelope gemoduleerd door een one shot envelope?

volgens mij heb zulke dingen weleens met de sub37 gedaan. In ieder geval wel leuk om te proberen!
 
of een loopemde envelope gemoduleerd door een one shot envelope?
Ik heb ff lopen klooien met een envelope follower (zie opening post), waarbij ik een aparte midi note (niet hoorboor) gebruikte als initiele trigger, en de envelope vervolgens gekoppeld aan een frequency shifter (en daarbij kwam ik er achter dat een frequency shifter toch echt iets heel anders is dan een pitch shifter). Dus in de basis werkt zoiets wel.

Maar ik denk dat flyweight gelijk heeft, en dat de sample zelf (los van de pitch shifting) misschien wel live opgenomen is. Als je goed luistert, dan hoor je dat eea wel heel organisch klinkt, en mijn voorlopige conclusie is dat je een drum stick op een conga hoort bouncen, en dat lijkt me lastig na te bootsen met een envelope, of je moet eea heel precies in kunnen tekenen. Je zou dan zoiets moeten maken:
Afbeeldingsresultaat voor exponential bounce

Alleen dat is ook weer te simpel, want als je luister naar het begin, direct na de eerste aanslag, hoor je volgens mij ook nog een ghost note van een rebounce of zo.

En dan een lfo op de pitch van de samples.
Bedoel je dan een pitch op individueel getriggerde samples? Of een pitch control op het continue audio signaal? Het laatste is nl wenselijk voor een smooth verloop lijkt me.

In any case, weer veel geleerd tijdens deze exercitie, niet ontrevreden met het huidige resultaat, en zoals gezegd, ging het me ook niet om exacte nabootsing omdat ik eea nog verder wil mangelen, ik vond gewoon die vertraging icm die pitchbend cool :P
 
Bedoel je dan een pitch op individueel getriggerde samples? Of een pitch control op het continue audio signaal? Het laatste is nl wenselijk voor een smooth verloop lijkt me.

In any case, weer veel geleerd tijdens deze exercitie, niet ontrevreden met het huidige resultaat, en zoals gezegd, ging het me ook niet om exacte nabootsing omdat ik eea nog verder wil mangelen, ik vond gewoon die vertraging icm die pitchbend cool :P
Ik denk dat een pitch envelope op een sample die gewoon lineair verloopt (dus niet quantised per note) prima smooth klinkt... Ik zal het eens proberen
 
Ik heb even snel een poging in de grid van Bitwig geprobeerd:
Bekijk bijlage 3806340

Bekijk bijlage 3806341
Klinkt aardig, maar toch merk je dat die kunstmatig is :). Ik denk dat de omschrijving van @vinnieq toch aardig in de buurt komt (de ijslollie), er zit een bepaalde curl in (ik heb het dan vooral over de sample triggering, niet de pitch) weet het verder ook niet zo goed te verwoorden en ik ben al helemaal geen wiskundige, maar Fibonnaci zal er vast iets mee te maken hebben :D
 
Back
Top