Reverb maken met delay pedaaltjes

natanvance

Ouwe rot
Lid sinds
26 januari 2005
Berichten
720
Vangelis heeft ooit heel overtuigende reverbs gemaakt met 3 space echos en nu vroeg ik me af er iets gelijkaardigs kon gemaakt worden met bvb een paar analoge delay pedaaltjes?
Heeft er iemand ervaring mee? Hoe moet je te werk gaan, parallel of serieel?
M.a.w. wat kunnen jullie mij vertellen.

Op het internet heb ik bitter weinig gevonden, wel dat Vangelis het gedaan geeft - maar niet hoe.
 
Door de reverb van de space echo te gebruiken?
Daarmee verklaar je niet hoe je er 3 gebruikt toch.

Maar goed, vermoedelijk heeft bijna niemand behalve Vangelis deze techniek benut, dat stamt voor de Lexicon tijd. Je weet wel de goeie ouwe tijd toen mensen nog creatief met apparatuur moesten omgaan. :D

Aangezien dat een space echo mono is vermoedelijk ééntje links, ééntje rechts en ééntje centraal elk lichtelijk afwijkend in timing om zo een reverb sound te produceren.
Maar het kan natuurlijk ook serieel zijn en dan is het weer een ander verhaal.:biertje:

Ach ja, niet dat ik het nodig heb maar misschien wel voor Phochos of zo, drie analoge delays van Behringer zijn dan wel geen space echos maar je geraakt er toch best dicht bij.

En dat klinkt dan zo ongeveer:


jummy reverb:P
 
Laatst gewijzigd:
Ik vermoed dat hij een geluid de 1e space-echo in stuurde > en die output naar een 2e space-echo > en ook die output van de 2e weer naar een 3e > en van de 3e weer terug de 1e in = zo is de feedback loop gemaakt.. of ook wel Feedback Delay Netwerk genoemd.

dit om het signaal zo diffuus mogelijk te krijgen, zodat het gaat lijken op een reverb.. je wilt zo min mogelijk afzonderlijke echo's horen, dat is het doel. Dus delay tijden niet te kort maar ook niet te lang, zorgen dat ze niet zo efficient mogelijk worden ingesteld dat er geen delays óp elkaar vallen (=ringing) dit is het moeilijkste gedeelte.. de schakeling zelf is opzich zo gemaakt.

Paralel lijkt me niet, dan hoor je ze afzonderlijk.. terwijl het juist gaat om diffuusheid, dus feedbacken.

Als dat een beetje lukt allemaal, kan je nog complexere maken door de 2e terug naar de 1e, de 3e terug naar de 1e, de 1e ook naar de 3e etc etc tot het 1 grote bende wordt :)

Verder, met alle respect voor Vangelis, maar hij was zeer zeker niet de enige en niet de eerste die trucendozen uithaalde.. mochtie willen :P (hij was wel pionier die grote publiek heeft bereikt, niet misteverstaan.. luister er graag naar)
 
Laatst gewijzigd:
Het maken van reverb met multitap delays is een vrij bekende techniek.
Basis informatie; http://www.soundonsound.com/sos/may12/articles/designer-delay.htm

Italo de Angelis is hier trouwens een meester in; http://www.italodeangelis.com/it/eventide_and_other_stuff/korg_dl8000r.asp

Dank je Hanz, die eerste link had ik ook gevonden - die ping-pong delay leek me alvast
wel iets.
Maar kijk es aan, die Italo de Angelis ken ik niet en die link ziet er echt heel interessant uit - thanx.:)


Ik vermoed dat hij een geluid de 1e space-echo in stuurde > en die output naar een 2e space-echo > en ook die output van de 2e weer naar een 3e > en van de 3e weer terug de 1e in = zo is de feedback loop gemaakt.. of ook wel Feedback Delay Netwerk genoemd.

dit om het signaal zo diffuus mogelijk te krijgen, zodat het gaat lijken op een reverb.. je wilt zo min mogelijk afzonderlijke echo's horen, dat is het doel. Dus delay tijden niet te kort maar ook niet te lang, zorgen dat ze niet zo efficient mogelijk worden ingesteld dat er geen delays óp elkaar vallen (=ringing) dit is het moeilijkste gedeelte.. de schakeling zelf is opzich zo gemaakt.

Paralel lijkt me niet, dan hoor je ze afzonderlijk.. terwijl het juist gaat om diffuusheid, dus feedbacken.

Als dat een beetje lukt allemaal, kan je nog complexere maken door de 2e terug naar de 1e, de 3e terug naar de 1e, de 1e ook naar de 3e etc etc tot het 1 grote bende wordt :)

Verder, met alle respect voor Vangelis, maar hij was zeer zeker niet de enige en niet de eerste die trucendozen uithaalde.. mochtie willen :P (hij was wel pionier die grote publiek heeft bereikt, niet misteverstaan.. luister er graag naar)

Dank je Sander02, dat is idd ook wat ik me afvroeg - hoe de seriële schakeling tot stand kwam. En de naam Feedback Delay Network wist ik ook niet van, maar ben al aan het googlen en bingo - een waterval aan informatie.:okdan:

Ik heb geen idee als het met de cheapo analoge dalays gaat lukken maar ik weet nu alvast hoe ik eraan moet beginnen.

Wat ik me wel afvraag is hoe ik het dan nog in stereo krijg?

Anyhow, nogmaals bedankt heren ik kan nu al zeker een stukje verder.:)
 
Oeh, stereo is weer ff een stapje verder.. dan kom je op vragen of het pseudo-stereo mag/moet zijn, of true stereo.. of een geluid dat van links naar rechts gaat, dat in de echo ook doet e.d. Voor de meest simpele variant die "stereo ruimtelijk klinkt" zou ik het gewoon eenvoudig houden > alles 2x doen met minimale variatie van de echotijd de 2e keer dat je het opneemt, óf met minimale variatie van de klankbron die je echo'ed :) (laatste is beter denk ik)

succes!! Leuk experiment

**edit** zie een foutje in m'n post >> "zorgen dat ze juist wel zo efficient mogelijk worden ingesteld dat er geen delays óp elkaar vallen (=ringing)

Oja nog een ding, weet niet welk soort pedaal je precies gebruikt, maar als 1 of meerdere pedaaltjes "filter" knop hebben om het doffer te maken, zou ik die zeker gebruiken ; bij voorkeur als 2e en 3e waarmee je feedbacked.

Als je leest over feedback delay netwerken kom je dat vast en zeker tegen :)
 
3 delays zijn nodig om de 3 reflectie vlakken van een kamer te kunnen simuleren. anyhow je kunt met een fx send op je mixer een feedbackloop maken. of slim patchen met multiples. weet niet of serieel wel het juiste resultaat geeft. zou eerder parallel proberen. er zijn ook delays met send in de feedbackloop zoals de memory boy delux. erg fijn ding. wel lofi
 
Oeh, stereo is weer ff een stapje verder.. dan kom je op vragen of het pseudo-stereo mag/moet zijn, of true stereo.. of een geluid dat van links naar rechts gaat, dat in de echo ook doet e.d. Voor de meest simpele variant die "stereo ruimtelijk klinkt" zou ik het gewoon eenvoudig houden > alles 2x doen met minimale variatie van de echotijd de 2e keer dat je het opneemt, óf met minimale variatie van de klankbron die je echo'ed :) (laatste is beter denk ik)

succes!! Leuk experiment

**edit** zie een foutje in m'n post >> "zorgen dat ze juist wel zo efficient mogelijk worden ingesteld dat er geen delays óp elkaar vallen (=ringing)

Oja nog een ding, weet niet welk soort pedaal je precies gebruikt, maar als 1 of meerdere pedaaltjes "filter" knop hebben om het doffer te maken, zou ik die zeker gebruiken ; bij voorkeur als 2e en 3e waarmee je feedbacked.

Als je leest over feedback delay netwerken kom je dat vast en zeker tegen :)

Het stereo gedeelte zal ik nog eens moeten bekijken - meestal wordt er wel als laatste stap een plate gebruikt die alles in het stereobeeld gooit (m'n rex50 kan eventueel van pas komen).

Momenteel heb ik al een Johnson Analog echo delay, waar er een "tape quality" knopje op zit die eigenlijk een filter is dus die zal ik als laatste in de loop steken. Verder zal ik 2 Behringer VD400's aanschaffen en kan ik starten met experimenteren.:)

3 delays zijn nodig om de 3 reflectie vlakken van een kamer te kunnen simuleren. anyhow je kunt met een fx send op je mixer een feedbackloop maken. of slim patchen met multiples. weet niet of serieel wel het juiste resultaat geeft. zou eerder parallel proberen. er zijn ook delays met send in de feedbackloop zoals de memory boy delux. erg fijn ding. wel lofi
Ja, dat was ook mijn eerste impressie, dus kan ik lekker verschillende dingen proberen en zien wat wel of niet lukt.
De ehx is idd een mooi bakkie, echter heb ik zoals altijd een beperkt budget dus....;)
 
waarom moeilijk doen? pioneer, sansui, philips enz hebben in de jaren 70/80 BBD reverbs gebouwd, en de sr303 van pioneer is echt wel een mooie+stereo
 
@Onrust, dat is wel zo inderdaad.. heb zelf een DRS78 van Dynacord :P

Maar, als je hem zelf maakt met een aantal echo's heb je wel veel meer vrijheid voor weirde effects. Mijn Dynacord heeft maar een paar standen en dat is het dan.

@TS, met een mixer erbij kan je idd voor parallel én serieel door elkaar gaan (de mixer optie had ik niet in m'n post meegenomen)
 
Back
Top