Hi hats programmeren

Oeh, die is best cool, thanx!
 
WOW, dat is't !!! Vergeet mijn DIY cubase channel strip van hierboven maar een beetje.
Ik heb 't ingebouwd in m'n SynthCtrl plugin, gewoon 2 slider selecteren voor een korte en lange Decay van de Drumstation.. en op "macro" clicken...
2ndohh.jpg
erg cool die plugin.

je kan hem ook met midi in triggeren. wat ik vaak doe is ipv 1 sample 4 of 6 hihat samples nemen en dan met roundrobin of random roundrobin triggeren. dit klinkt bv erg goed als die samples van een muli velocity kit komen. een beetje ruis met filter of phasor achter de hihat geeft ook een mooie dimensie. btw je had beter het drum programming topic weer eens naar boven kunnen schoppen
want al die tips hier zijn niet uitsluitend voor hihats toch?
 
Oeh, die is best cool, thanx!

chips ik bedoelde die plugin van Hans. met random enzo.

Heel af en toe vind je nog wel eens een juweeltje in het enorme oerwoud van freeware VSTi-plugins. Dit is er zo eentje, vind ik. Voor het maken van drumlijntjes gebruik ik tegenwoordig alleen deze nog maar. Je kunt trouwens ook eigen wav-samples inladen, als de meegeleverde drumkits je niet bevallen.

Doe er je voordeel mee, zou ik zeggen! Ik zal hem ook eens in de softwarerubriek plaatsen, mocht ie er nog niet bij staan.

Groetjes,
Hans
 
Echt een heel handig ding, bedankt!!


Uiteraard geen dank! Eigenlijk zouden we met z'n allen de makers van Contralogics moeten bedanken voor dit mooie stukje gratis software... :D

Toch vind ik het in het kader van deze topic "Hoe programmeren jullie hi-hats?" best nuttig om te lezen hoe anderen dat doen. Nog meer mensen die er interessante manieren op na houden?

Groetjes,
Hans
 
Wat ik ook een leuke 'truc' vind, is in je sampler/sequencer de polyfonie te veranderen naar monofoon. Dan zullen *alle* hihats elkaar afkappen..

Of alles met de hand inspelen, en dan losjes quantizen (of helemaal niet, als je strak kan inspelen)
Of inspelen op een pad of op een electronische drumkit.
Of twee verschillende samples gebruiken voor de closed hats..


Enz. enz.
 
Wat ik ook een leuke 'truc' vind, is in je sampler/sequencer de polyfonie te veranderen naar monofoon. Dan zullen *alle* hihats elkaar afkappen..

Of alles met de hand inspelen, en dan losjes quantizen (of helemaal niet, als je strak kan inspelen)
Of inspelen op een pad of op een electronische drumkit.
Of twee verschillende samples gebruiken voor de closed hats..


Enz. enz.
Hele toffe tips, niks mis mee :okdan:, maar deze thread gaat vooral over het programmeren van hi hats en wat je binnen deze beperking kunt doen om het interessant te maken.
Probeer meer te denken aan step recording, dan aan realtime recording bedoel ik.
 
Je hebt gelijk.

Ik heb nog een paar tips dan, maar is misschien appatuur-afhankelijk. Namelijk in de RS7000 is er de groovegrid functie.. Soort 16th grid waarmee je de grid posities individueel kunt verschuiven/volume/release etc, allemaal realtime natuurlijk. Dat maakt van elk saai pattern een groovende mash!
 
Je hebt gelijk.

Ik heb nog een paar tips dan, maar is misschien appatuur-afhankelijk. Namelijk in de RS7000 is er de groovegrid functie.. Soort 16th grid waarmee je de grid posities individueel kunt verschuiven/volume/release etc, allemaal realtime natuurlijk. Dat maakt van elk saai pattern een groovende mash!

prima, laat maar komen :)
 
Er af en toe een reversed open hihat tussen gooien kan ook super klinken. En afstappen van het standaard 1/16 stap is ook wel tof. Een paar 1/32 er tussen of zo.
 
Hmm.. Of gewoon quantize uitzetten. (VOOR ALTIJD) en inspelen, net zoals je dat doet met een echt drumstel? :S. Zelf inspelen gasten.. dit gaat nergens over. Geintje... wat ik altijd doe is me grid verdubbelen. Dus ipv 2x kick-snare per bar, 1x. Zo heb je een hogere resolutie. Maar echt, zet quantize uit als je een natuurlijk resultaat wilt. (afhankelijk van genre obviously... toch zet ik het nooit aan..)
 
hier en daar s een hihatje uitzetten
kan je beat echt helemaal open breken
een hihat echt alleen daar waar ie nodig is
 
Wat ik vaak doe bij closed-hats is de partij om en om met een andere toets in te spelen. Dan zet ik de velocities van de toetsen verschillend (de één harder en de ander zachter) en transponeer ze daarna weer naar dezelfde hihat. Op die manier klinkt de hihat niet te statisch.

Als je het jezelf heel makkelijk wilt maken: gebruik Band-in-a-Box voor het automatisch genereren van drumpartijen. Het programma maakt midifiles aan, waarvan je dan weer sporen, of losse noten kunt importeren in je DAW. Met een beetje slim combineren van partijen kun je een verrassend goed klinkende basis krijgen voor je track.
 
Wat ik vaak doe bij closed-hats is de partij om en om met een andere toets in te spelen. Dan zet ik de velocities van de toetsen verschillend (de één harder en de ander zachter) en transponeer ze daarna weer naar dezelfde hihat. Op die manier klinkt de hihat niet te statisch.

?
je speelt ze toch gewoon in? met accenten op de juiste plaats? 1 toets kan toch meerdere velocities aan of niet? :D
 
Zelf indrummen zonder quantize. Dat is het beste. Als je kunt drummen natuurlijk, maar ik ga er van uit dat de meeste muzikanten wel een beetje ritmegevoel hebben.
 
op veel lager tempo dan wat de uiteindelijke bedoeling is,
met de hand inspelen met heel veel FEEL en slome groovy timing (wel strak natuurlijk!)

en dan op normale tempo wordt die timing gecomprimeerd en strakker getrokken!

dit werkt soms beter dan op het normale tempo inspelen omdat dan een timing-fout blijft staan

leuke tip voor weinig geld!
 
op veel lager tempo dan wat de uiteindelijke bedoeling is,
met de hand inspelen met heel veel FEEL en slome groovy timing (wel strak natuurlijk!)

en dan op normale tempo wordt die timing gecomprimeerd en strakker getrokken!

dit werkt soms beter dan op het normale tempo inspelen omdat dan een timing-fout blijft staan

leuke tip voor weinig geld!

Hey dat is een leuke tip, ga ik eens proberen. Thanks!
 
Back
Top