Conflict met ex-bandlid

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

jeroentuitd

Stamgast
Lid sinds
2 september 2005
Berichten
181
Locatie
Brabant
Een aantal weken geleden hebben we onze zanger verteld dat we zonder hem verder willen gaan met de band. We hebben er met de hele band een aantal malen goed over gesproken en daar is uitgekomen dat de overige bandleden er allemaal hetzelfde over denken. We hebben het naar ons idee netjes en eerlijk met onze zanger afgehandeld.

Maar toen begon de ellende pas...

Onze zanger is de eigenaar van bijna alle microfoons, kabels, kisten en statieven. Hij heeft zelf een hoop tijd gestoken in het maken van de website de kist voor onze mengtafel gemaakt (hij heeft een bedrijf dat flightcases maakt) De mengtafel (Yamaha o2R) hebben we als band gezamenlijk gekocht en is betaald met geld wat we hebben verdiend.

De o2r staat op dit moment bij de zanger sinds het laatste optreden.

Na het vertrek van de zanger hebben we een mail van hem gekregen met een enorme waslijst aan werkzaamheden die hij heeft gedaan voor de band. Met onder aan de streep een bedrag van bijna 1000 euro. Pas als wij dit aan hem betalen wil hij onze mengtafel teruggeven.
Voor alle duidelijkheid, er is nooit en te nimmer sprake geweest van vergoeding van deze werkzaamheden.

Zo blijkt maar weer dat je maar beter afspraken op papier kunt zetten met een handtekening eronder.

Wij zijn allemaal erg teleurgesteld in de manier waarop hij dit aanpakt. En willen het graag goed oplossen. Maar dat geld gaan we niet betalen. We willen best zijn deel van de tafel terugbetalen en de bijbehorende kist overkopen. Maar ook al zouden we dat niet willen, heeft hij natuurlijk geen enkel recht om zich onze mengtafel toe te eigenen. Feitelijk gezien zouden we aangifte kunnen doen van diefstal. Bovendien heeft onze vriend ook zanglessen gehad van de vader van de gitarist. helemaal voor gratis. Dus daar kunnen we ook nog een factuur voor sturen. Als hij die niet betaalt heb ik nog een vriendje met een incassobureau.

Maar zover willen we het eigenlijk niet laten komen. Dus de vraag is: Hoe kunnen we dit nu oplossen als onze zanger voet bij stuk houdt? ( wat waarschijnlijk zo zal zijn)
 
Niet.
Als je niets op papier hebt staan dan is hij nu de eigenaar van de mixer.
Heb je wel wat op papier staan dan aangifte doen.
 
Politie gaat zich hiermee niet bemoeien.
Ofwel procederen (wat veel te duur, omslachtig etc is) ofwel op een andere praktische manier oplossen.
Meer smaken zijn er niet.
 
Hier spreken vooral zijn gevoelens uit.
Kan me voorstellen dat het heel taai voor hem is. Hij heeft een dreun gekregen en probeert terug te dreunen.
Ik zou dat ook zeggen.. Begrip tonen voor zijn kant. Is echt wel n zware dobber denk ik.
Als je gaat strijden verliest iedereen. As er begrip en ruimte is voor zijn kant, kan iemoeilijk geen begrip hebben voor jullie kant.
Ik zou voor de harmonie kiezen, ook al kost dat misschien veel tijd en moeite
 
Is de zanger ook akkoord gegaan met zijn vertrek, in overleg? Dan valt er over te spreken, van beide kanten moet er begrip getoond worden en iedereen tevreden wezen.

Dan niet, moet hij zijn deel terugkrijgen, althans dat zou ik doen na al de input (zo te lezen deed hij niet alleen de zang maar een groot deel van het management, wat het erg moeilijk is).

Lesje geleerd, volgende keer goede afspraken maken en op papier zetten, als de band na een aantal sessies een goede basis heeft en dan optredens wil doen.
 
alles wat van hem is is van hem natuurlijk, een mixer als je met zijn vier bent in vieren delen en zijn deel terug betalen. als je niets bij de belasting hebt opgegeven inkomen verworven geld. is het gewoon hobby. want anders moet je zijn inkomsten ook bij de belasting opgeven.
maar ik zou eerst vragen wat zijn suggesties zijn, soms kan dat teveel zijn. en dan moet je in het midden gaan zitten ergens.
 
In principe kan hij ook 3/4 terug betalen en de mixer houden....
 
alles wat van hem is is van hem natuurlijk, een mixer als je met zijn vier bent in vieren delen en zijn deel terug betalen. als je niets bij de belasting hebt opgegeven inkomen verworven geld. is het gewoon hobby. want anders moet je zijn inkomsten ook bij de belasting opgeven.

In principe kan hij ook 3/4 terug betalen en de mixer houden....

Dat lijkt me een redelijke oplossing, het hang er vanaf in welke omstandigheden is de beslissing genomen...
 
Ik denk dat communicatie hier het belangrijkste is.... dialoog openhouden, voorstel doen om de mixer tegen betaling van zijn deel weer terug te krijgen enz.
Ik denk niet dat een justitiële weg hier veel uitkomst zou bieden (behalve dan voor de advocaat)
Ik neem aan dat jullie als band zelf een inschatting kunnen maken in hoeverre dit mogelijk is.
Succes
 
We zijn in overleg uit elkaar gegaan, in de zin dat hij bij het overleg aanwezig is geweest. Maar begrip van zijn kant is er niet. We zijn ook bereid om zijn deel van de tafel uit te betalen en gemaakte kosten voor het beheer van de website ed aan hem te betalen. En dat proberen we hem ook duidelijke te maken op een vriendelijke manier. Maar waarschijnlijk gaat hij daar niet mee akkoord.
 
ik zou hem gewoon betalen, zoveel is 1000,- nou ook weer niet.
zoals je al zei, hij heeft er een hoop tijd ingestoken.

en verder als het een kutzanger is, dat hadden jullie dat misschien eerder moeten bedenken...:D

:mega:
 
Gezien de werkzaamheden die hj heeft verricht zoals je schrijft en de spullen waar hij (deels) eigenaar van is, is 1000 euro niet echt veel, jullie lozen hem, dat gezamelijk besluit is genomen buiten hem om.

Je wil het goed oplossen zeg je, dan is betalen helemaal niet zo gek of buitenproportioneel.
 
Ik zou ook betalen.
En ik zou ook fjoesz post hoog op mijn to do lijst zetten.

Als je in gesprek gaat is het misschien zinvol voor ieder bandlid eens te kijken wat zijn investeringen zijn.
En dan niet met als doel 100% onder die 1000,- euro uit te komen, maar wellicht valt er te onderhandelen en is 600,- of voldoende voor hem.

Verder nog een stukje opportunisme: ik heb een hele zooi microfoonstatieven van goede kwaliteit die ik weg wil doen.
Die kunnen voor een laag prijsje overgenomen worden. ;)
 
ben blij dat je van die zak af bent
je kan aangifte doen of hem anderszins juridisch aanpakken, moet je zelf weten.
ligt eraan hoeveel je ervoor over hebt. ik zou zeggen laat die straatschooier en maak lekker muziek, breek door, wordt beroemd.
als je niks hebt opgeschreven heb je het moeilijk denk ik, en zo'n oelewapper is de tijd niet waard, zak tabak
 
het verhaal klinkt bekend. als je lang zat in bandjes speelt komt je dit soort gedoe wel eens tegen..
meestal gaat het escaleren en netto winst =0, dus neem het verlies en leer ervan. laat je tijd er niet teveel doorverknallen. my 5 cents, no more
 
nou , eens ging er een zanger "weg" , hij kwam s'avonds terug en spoot de microfoons onder de "instant stront spray" als wraak.
een rechtzaak later moest iedereen evenveel betalen + de juridische kosten en de stress natuurlijk.

en dat is er maar 1 uit oom wim verteld / verhalen uit de oude doos....
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top