Hoe krijg ik ITALO sounds?

LOL!

Gewoon veel luisteren en in je opnemen.

Veel cowbells, electronische toms, zware bas, synth strings, claps en samples. :)
 
Kijk is op de site van deze gast:
http://cybermax.tmfweb.nl/

eigenlijk is er niet per definitie een italo synth en italo sound. Met elke synth kun je italo maken. Italo is meer de goed in het gehoor liggende melodie.

Synths die ik me herinner uit de Italo periode zijn
Jupiter 8
Oberheim OBXA of OB 12 (natuurlijk de strings)
Elka Synthex
Chroma Polaris
De OSCar



Drumcomputers (zonder effecten) gebruikt in de begin periode
de gehele Roland TR serie (vooral de kick transponeren naar beneden)
Linndrum

groet Erik
 
Origineel geplaatst door Beepr
Dat kan best kloppen, heb destijds KOTO nog eens live gezien, voordat Michiel van der Kuy het ging doen,
en die had inderdaad BIT synths en ook SIEL's staan nou je het zegt!

Gaaf! Oude tijden herleven. Had dit ooit nog op een bandje staan (opgenomen van het programma I'Venti D'Azzurro op Radio Stad Den-Haag. Alleen betwijfelde ik of de synthpartijen echt live waren. Ik kan me herinneren dat hij wat aan het blerren was door een mikrofoon met veel delay erop.

Ik heb o.a. Fred Ventura en Albert One toendertijd een aantal keren live gezien. echter geen synths daarbij. gewoon een mikrofoon in de hand en gaan met die banaan. Discotheek SANDOKAN in Den Haag, zou die nog bestaan?
Marcello van Radio Stad Den-Haag is zelfs nog steeds met Italo in de weer. Kwam hem pas tegen op 1 of andere Italo site.

Dit is nog steeds errug mooi. Valerie Dore met The Night. Ongetwijfeld 1 van de beste Italo's allertijden. Dit nummer klinkt nog steeds super. Zij was 1 van de weinige die niet echt met een Italiaans accent zong. Welke synths zouden ze voor dit nummer gebruikt hebben? http://www.eurodancehits.com/italodanceartists/valeriedore.html

Voor de liefhebbers of diegene die eens ITALO willen horen.
K-Barre met Right by the Moon (ik dacht 1983 of 1984)
http://home.wanadoo.nl/erik.vermeer/K-Barre.MP3
Volgens mij is ITALO de voorloper van TRANCE

DIT IS LEUK: Gratis italo hits (erg veel) op http://www.paradise-radio.com/
Volgens mij zijn er veel Deejays en Producers van Trance die vroeger van ITALO hielden

Groet Erik
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Catalunya
Gaaf! Oude tijden herleven. Had dit ooit nog op een bandje staan (opgenomen van het programma I'Venti D'Azzurro op Radio Stad Den-Haag. Alleen betwijfelde ik of de synthpartijen echt live waren. Ik kan me herinneren dat hij wat aan het blerren was door een mikrofoon met veel delay erop.

Ik heb o.a. Fred Ventura en Albert One toendertijd een aantal keren live gezien. echter geen synths daarbij. gewoon een mikrofoon in de hand en gaan met die banaan. Discotheek SANDOKAN in Den Haag, zou die nog bestaan?
Marcello van Radio Stad Den-Haag is zelfs nog steeds met Italo in de weer. Kwam hem pas tegen op 1 of andere Italo site.

Dit is nog steeds errug mooi. Valerie Dore met The Night. Ongetwijfeld 1 van de beste Italo's allertijden. Dit nummer klinkt nog steeds super. Zij was 1 van de weinige die niet echt met een Italiaans accent zong. Welke synths zouden ze voor dit nummer gebruikt hebben? http://www.eurodancehits.com/italodanceartists/valeriedore.html

Voor de liefhebbers of diegene die eens ITALO willen horen.
K-Barre met Right by the Moon (ik dacht 1983 of 1984)
http://home.wanadoo.nl/erik.vermeer/K-Barre.MP3
Volgens mij is ITALO de voorloper van TRANCE

DIT IS LEUK: Gratis italo hits (erg veel) op http://www.paradise-radio.com/
Volgens mij zijn er veel Deejays en Producers van Trance die vroeger van ITALO hielden

Groet Erik

Yep! Right by the moon is errug lekker. Vooral de Ramshorn remix vind ik goed klinken. Alleen jammer dat zijn Engels net zo slecht is als die gast van Fokewulf 190 met het nummer Chitano.
 
Origineel geplaatst door Camiel Toe
Yep! Right by the moon is errug lekker. Vooral de Ramshorn remix vind ik goed klinken. Alleen jammer dat zijn Engels net zo slecht is als die gast van Fokewulf 190 met het nummer Chitano.

Daar noem je d'r 1. Dat is nou net de maxi waar menig Italo liefhebber/verzamelaar over droomde om deze 12 inch te bezitten. Kwijl Kwijl.

Grappig dat ik dat in de jaren '80 helemaal fantastisch vond en dat je eigenlijk niet zo lette op de uitspraak van het Engels.
Als ik het nu terug hoor denk ik. Nou ze hadden best wel wat meer aandacht aan de zang kunnen besteden.

Ze draaien nu ALBA met Only Music Servives op Paradise Radio. De rillingen lopen over mijn rug. Wat een mooi intro.

Nog over de synths.
Gewoon beginnen met een vrolijk melodietje.
Zoek gewoon een gelikte sound uit 1 van je modules (beetje galm en delay erop)
Zoek wat drumgeluiden uit en je allerslechtste galm. programmeer die een beetje rommelig. Veel roffels erdoorheen gooien
Pak een mikrofoon en ga zelf zingen in je allerslechtste Engels
 
Re: Hoe krijg ik ITALO sounds?

Origineel geplaatst door aso
Hoe krijg ik ITALO sounds?ik heb een TR 727 op het oog maar is deze wel echt goed voor ITALO?en die Bassline, een A-station of MS2000.

Ik heb een Crumar bit 99,en daar zijn best lekkere italo sounds uit te krijgen,maar een syntax is the one.
Veel delayen facen etc.etc.

Ook een tip: Zon zee strand graatje of 40",lekkere chicks in bikini's,lambrusco,pizza genoeg materiaal om inspiratie uit te putten.


Sound tip:Docters cat- Feel the drive.


Ciaoo:doei:
 
Ha, maar de ultieme Italo track is toch wel 'Decadance - On and On (fears keep on)'. Zo mooi dat nummer...

Ook niet te vermijden:

WaMexa - the Man from Colours
B.W.H. - Stop / Livin' up
Bab Salton - Starknight
Expansives - Life with you
Mr Flagio - Take a Chance
I.M.S. - Runaway
Steel Mind - Bad Passion
Charlie - Spacer Woman
Mirage - Woman
'Lectric Workers - Robot is Systematic
Cellophane - Gimme Love
Pluton and the Humanoids - World Invaders

Das naar mijn smaal toch een stuk prettiger om te horen dan die Laserdance / Koto geinspireerde deuntjes. Veel wordt op het moment gereissued, Italo disco is behoorlijk populair geworden de laatste paar jaar.
Overigens, Italo was van grote invloed op de house, veel Chicago producenten draaiden eerst italo, voordat ze die italo plaatjes gingen na maken en er House uit tevoorschijn kwam (goed voorbeeld is Frankie Knuckles en Jamie Principle's 'Waiting on my Angel'.)
Luister maar 'ns naar de oude WBMX mixjes, dan hoor je aardig wat Italo's voorbij komen:
http://www.deephousepage.com
 
LOL! Charlie - spacey woman. 16 Beat uit een ritmebox met een zeurderig vrouwen stemmetje die af en toe ook nog eens door een vocoder was gehaald als ik het me goed herinner. Erg kaal.

Nog een lijstje:

Believe in yourself - The Creatures
Love in the summernight - Brand Image
Keep on music - Danny Keith
Oxygene - Hipnosis (niet eens zo'n slechte cover van Jarre)
Lady Fantasy - Max Him
Don't cry tonight - Savage
How old are you? - Miko Mission
 
Hier mijn lijstje:

My mine: Hypnotic Tango
Rose: Rose Memories
Danny Keith: Keepon Music
Swan: Don't Talk about it
L.A. Message: Dead or Alive
Tom hooker: Looking for Love
time: Shaker Shake
AKI: Tokio's
Wish key: Last Summer
RAM-Band: Silent Smiles
Bolero: I wish
Ricky maltese:; All The Night

en ga zo maar door
 
Origineel geplaatst door Camiel Toe
LOL! Charlie - spacey woman. 16 Beat uit een ritmebox met een zeurderig vrouwen stemmetje die af en toe ook nog eens door een vocoder was gehaald als ik het me goed herinner. Erg kaal.

Nou, zo kaal is 'ie niet hoor, dat nummer pompt en zuigt, een heuse dansvloer vuller, ook vandaag de dag nog.

Oxygene - Hipnosis (niet eens zo'n slechte cover van Jarre)

Ik ben niet zo'n fan van Hipnosis, maar hun cover van Vangelis - Blade Runner (End title) is errug goed.
 
Luister maar 'ns naar de oude WBMX mixjes, dan hoor je aardig wat Italo's voorbij komen:
http://www.deephousepage.com [/B][/QUOT



Klopt,:okdan: die WBMX mixjes zijn best fatt!!,ik heb ze een tijdje geleden gedownload,daar ging een fucking time in zitten!!
Maar wel back to the old days.er zit ook ergens een mix bij waar je Knuckles kraftwerk hoort mixen in 84'

Er zijn ook een aantal heftig italo platen met op de b-side vette electro tracks die niet mistaan in een electro set tussen de Jonzun crewtje's Egptian lovertjes,twilights,newcloetwtjes etc. etc.

Ik zal m'n platenkasten eens beklimmen.:walker:


Newcleus-"Jam on the italo beat"
 
Bolero - I wish
Ago - Computer in my mind
Brian Ice - Talking to the night
Danny Keith - Keep on music en uiteraard Love me again
Florence - Trading love....woohooo!!!
Joe Yellow - Lover to lover
Kirlian camera - Blue room..lekker depri!
Matia Bazar - Ti Sento...hoezo errug goed?
Meccano - Activate my heart
Mike Rogers - Just a story
Miko Mission uiteraard...
My Mine - Hypnotic Tango
Primmadonna - Angel you
Rudy & Co - Mama radio
Savage - Alles...
Scotch...ook goed..
Torrevado - Living in the shuttle

Alles lekker hoor...mijn sound
:P
 
Origineel geplaatst door analogicbear
Er zijn ook een aantal heftig italo platen met op de b-side vette electro tracks die niet mistaan in een electro set tussen de Jonzun crewtje's Egptian lovertjes,twilights,newcloetwtjes etc. etc.
Klopt, zoals die IMS - Runaway. Op de andere kant staat 'Nonline', wat ook door Electro Empire wrdt gezien als een electro klassieker.
 
Origineel geplaatst door sander
Zou ie die poster ook los verkopen?


Zou strak zijn!!, ik ga voor de poster:duivels:
 
Origineel geplaatst door Chinetti
Ja, daaaag, de italo convertor. Daar waren maar een paar van gemaakt, en die waren alleen op bestelling te krijgen. Die dingen zijn nu echt niet meer te vinden, en als je er al één vind dan is 'ie nog zo goed als onbruikbaar want hij was volledig op de studio van de koper aangepast.

Wat doet zo'n convertor eigenlijk met het signaal? Doet hij iets met de fase of transienten?

Kun je het vergelijken met een aural exciter of SPL Vitalizer?

De mooiste Italo's stammen uit de beginperiode vind ik. Bestond dat apparaat toen al?
Lijkt me niet dat elke Italo door dat apparaat gehaald is.


Ben benieuwd of iemand van het forum hem gekocht heeft en zijn bevindingen met ons deelt.
 
Back
Top