Een absolute beginner, wat raden jullie me aan ?

Synth71

Ingeburgerd
Lid sinds
27 april 2013
Berichten
55
Locatie
Soesterberg
Ik heb geen echte keyboard/synth ervaring en ook nooit piano les gehad oid.
Vroeger als jonge puber weleens een Casio PT-30 gehad en daarop wat gerommeld en eind jaren 80 veel met de diverse Amiga soundtrackers gestoeid. Nu heb ik besloten om het op te pakken en wat verder te gaan.

Een echte beginner dus die totaal geen idee heeft wat tegenwoordig de hardware doet en wat de standaard is.

Er is zeer veel te koop (2e hands) maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Mijn doel is om te beginnen met een keyboard dat een piano redelijk goed kan simuleren.
Het liefst eenvoudig aansluitbaar op de PC (via usb) om zo zeg maar eenvoudig (middels software) de boel uit te kunnen breiden.
Het liefst zo goedkoop mogelijk aangezien ik dit wil oppakken maar niet weet of ik echt hierin zal slagen en een grote investering dan zonde zou zijn.

Of adviseren jullie toch een 2e handse niet al te grote synth om mee te beginnen ?

Noot: for what it's worth, ik ben tevens in het bezit van een Ipad, heb diverse keyboards gezien die daar ook op aangesloten kunnen worden tegenwoordig.
 
Ik zou het voorlopig bij je PC houden, zoek een (gratis) seqeuncer prog met VST ondersteuning en koop een controller keyboard en je kan los, in principe heb je geen hardware nodig.
Als je die dan een beetje doorkrijgt ga je er vanzelf wel achterkomen wat je nodig heb en hoe je verder muziek wil maken, wil je verder alles in de PC of wil je toch wat analoge synth's of wil je mixen buiten je PC, dat leer je dan vanzelf wel.

Succes.
 
Dank je !
Heb je een tip voor een specifieke locatie waar je veel keuze hebt in controller keyboards ?
 
Laatst gewijzigd:
Hoi, welkom op dit forum, leuk dat je het musiceren weer oppakt.
Hou het inderdaad voorlopig bij de computer.
Qua midi keyboard vond ik de e-mu x-board lekker spelen, is 2dehands voor onder de 100 euro te krijgen.
Heb je al een souncard met ASIO drivers? ASIO drivers zorgen ervoor dat er geen hoorbare tijd zit tussen het bespelen van je keyboard en het horen van het geluid. Een goedkope soundcard met ASIO drivers is bijvoorbeeld de m-audio 24/96. Vaak zijn die voor minder dan 40 Euro te krijgen 2de hands. Als je een geluidskaart koopt zitten er vaak 'uitgeklede' versies van sequencers bij, dan kun je die uitproberen.
Mocht je nog geen geluidskaart hebben (het geluid komt uit je moederbord), dan kun je ASIO4ALL installeren, dat is een gratis driver.
 
ik heb nog wel een CME M-key te koop voor 50 euro incl verzend.

mkeymain%20copy.jpg


pm bij interesse
 
Het voordeel van werken met software in plaats van hardware is dat er heel veel software gewoon gratis is (en ik bedoel niet via torrents ofzo), maar gewoon legaal gratis. Zo kun je heel veel uit proberen (desnoods via demo's bij de betaalde software). Zelfs een DAW als Reaper is bv gratis (daar neem je alles mee op zeg maar).

Blijft uiteraard wel staan dat je een hardware controller nodig hebt (toetsen dus) als je tenminste via "echt spelen" wilt gaan invoeren, want ook dit kan allemaal ook via de pc. Je kunt heel goed tracks maken zonder fysieke toetsen.

Ik adviseer dus om in den beginne eerst eens wat te experimenteren met gratis plugins en dan latere eventueel een overstap te maken (of gewoon erbij) naar een hardware synth. Je weet dan ook een klein beetje wat je wilt en waar je naar moet zoeken. Dus rommel een maand of 6 gewoon eens wat aan en maak dan je keuze.

Succes en ik ben benieuwd naar je eerste werk.

Paul
 
Roland Jupiter 8 zou ik doen. Ben je gelijk klaar.
 
Als je trackers gewend bent moet je eigenlijk direct renoise kopen. Beste waar voor je geld.
Een geluidskaart met asio in je pc.
Midi keyboard.
redelijke speakers ( monitors ) .

Softwaresynths zijn er gratis genoeg.
Aanraders wat mij betreft :
-synth1
-crystal ( meer voor atmosferische soundscapes )
- Tal synths en fx
Maar er zijn er te veel om op te noemen.



kijk eens op www.kvr.com daar zijn massa's leuke gratis instrumenten en fx te vinden.
 
Roland Jupiter 8 zou ik doen. Ben je gelijk klaar.


idd, goede keuze.. je haalt dan echt wat leuks in huis :-)
 
Heren, dank u voor de vele reakties !
Ik heb nu aardig wat info en ga eens rondkijken wat er te koop is (ook 2e hands) en laat weten welke weg ik heb ingeslagen.
 
Roland Jupiter 8 zou ik doen. Ben je gelijk klaar.


Een slechtere keuze voor een beginner is er niet.

Een €50 midi (liefst met ingebouwde midi to usb interface) controller met gratis software is de way to go voor een beginner.
 
Een slechtere keuze voor een beginner is er niet.

Een €50 midi (liefst met ingebouwde midi to usb interface) controller met gratis software is de way to go voor een beginner.

Net wat ik zeg ;)

ik heb nog wel een CME M-key te koop voor 50 euro incl verzend.

mkeymain%20copy.jpg


pm bij interesse
 
qua synth of om uberhaupt de rest van de maand nog rond te komen :P?

Kwa synth.

Geen midi of usb, geen sequencer, geen effecten, geen velocity sensitive keyboard.

Veel niet... Los van het gene de jp8 wel heeft en zeer goed in is, heb je ervaring nodig om hem in een hardware/software setup op te stellen en tot zijn recht te laten komen.

Niets voor een beginner. ook al past ie makkelijk in het buget.

:biertje:
 
Back
Top