Een absolute beginner, wat raden jullie me aan ?

moog_modular.jpg



:{:{:{:halleluja:halleluja:halleluja


aaaaarggghhh

Niet voor de Beginner idd,,, Ook voor de gevorderden zijn de risico's voor opname in de psychiatrie niet uitgeloten 8D :D
 
Als je trackers gewend bent moet je eigenlijk direct renoise kopen. Beste waar voor je geld.

Wat man-T zegt... renoise is goedkoop.. is verschrikkelijk veelzijdig... leercurve is niet zo groot.
doe er een goedkoop midicontroller keyboardje bij.. zo'n asio4all-drivertje voor je generieke geluidskaart
en voila.. je bent er..

t grote probleem van met hardware werken vind ik "er kan altijd meer bij" .. en soms is dat gewoon nodig..
alleen een sampler is niet geinig.. alleen een drummachine eigenlijk ook niet.. een drummachine + sampler + synth kom je al een heel eind.. maar dan word een mengpaneel weer interessant.. en bij een mengpaneel krijg je weer opties voor effecten.. Geen onoverkombaar probleem, maar het maakt starten een beetje eh gedoe...

of je komt uit op een werkstation.. een grote groovebox.. de losse sampler/synth/drummachine of een pc.. De pc is dan eh meest uitgebreide voor het minste geld, met aardig "groei-traject" iets wat met je mee groeit..
 
Voor een absolute beginner zou een standaard GM-keyboard een goede start zijn. Heb je alvast een degelijke set van 128 basisklanken. Maar dan ontbreekt het aspect aan eigen inbreng aan de klanken. Dan kom ik uit bij de Yamaha CS-1X; daar kun je alles mee wat met een GM-keyboard ook kan, maar hij kan meer en heeft meer klanken. Dat lijkt mij de perfecte basis om mee te beginnen. Eerst met de standaard GM-klanken beginnen. Later de variaties ontdekken en daarna zelf klanken gaan maken.
En als dat avontuur gaat klinken als de krant van gisteren, kun je de CS-1X altijd nog als controller inzetten voor software-synths.
 
@SPA, bedankt voor het aanbod, maar ik heb eergisteren reeds een 49'er controller gekocht (2e hands) voor weinig.

Ik heb nu dus een controller liggen (M-Audio 49E) en wil nu verder gaan.
Welke software raad u mij aan als beginner ? Dat het simpel werkt is een pre van ik ben nog lang geen Jean Michel Jarre en mijn focus ligt nu ff bij natuurlijk klinkende instrumenten zoals de Piano.

Nog bedankt voor de support !

P.s. Zal me verder vwb software verder ophouden in de sofware sectie van dit forum.
 
Laatst gewijzigd:
Begin eerst met alle gratis software die er te verkrijgen is.

Beetje pielen ermee en daarna beslissen welke kant je op wilt.

Volgende stap Audio Interface & Monitors.

Verdere hardware als in synths, sequencers etc kun je beter mee wachten. (niet dat 1 van ons dat gelukt is hoor, allemaal gearsletjes hier :P )

Mocht je nou toch software willen kopen dan raad ik je het Komplete pakket van Native Instruments aan.
Kost wat maar kan je absoluut geen miskoop aan doen, het is verreweg het meest complete pakket op de markt waar voor elke stijl iets bij zit.
 
Weet niet of ik nu in mijn handen moet klappen of het sneu moet vinden. :D
Ik weet het ook niet :( :D

- Eerst een lange periode geen geld. Toen was hardware (in totaal) ook een heel stuk duurder dan nu.
- Dan geen plaats + De gedachte dat het eigenlijk niet nodig is.
- Dan eens heel creatief met geen plaats geweest, en GAS gekregen :D
- Nu is er echt echt helemaal geen plaats meer, dus geen hardware meer tot ik ooit eens verhuis :doei:
 
De discussie "kleine/toetsen" gaan we niet meer voeren. Maar misschien dat de "absolute beginner" daar geen probleem mee heeft...
 
beter meteen een 5 octaafs grote toetsenbord , kan je tenminste mee vooruit, om even op de "discussie " in te haken.
 
De discussie "kleine/toetsen" gaan we niet meer voeren. Maar misschien dat de "absolute beginner" daar geen probleem mee heeft...

Voor zover er al sprake was van een discussie.
Wie bepaalt dat? Dat er geen discussie meer gevoerd gaat worden over een onderwerp. Jij? ;)

Het lijkt me juist de kern van een forum: een discussie voeren......... Dat maakt het wel zo leuk :P

Paul
 
Laatst gewijzigd:
Veel mensen zien het woord discussie als iets negatiefs. Maar een goed gevoerde discussie is juist constructief.
 
De volgende vraag is; wil je alleen spelen of wil je ook nog sequencen? Als je alleen wilt spelen is de volgende stap een standalone synth/sampler en dan kun je aan de gang.
Wil je ook nog sequencen, dwz je ingespeelde noten opnemen met midi om later te arrangeren of sporen toe te voegen dan kun je een sequencer uitkiezen.
Renoise is een tracker en die werkwijze ben je gewend en het is niet duur.
Reaper is een goedkope sequencer waar op dit forum een hele draad is te vinden.

Als je Asio4all aan de praat hebt gekregen kun je in feite aan de gang. Een betere geluidskaart dan je onboard geluidskaart is natuurlijk altijd handig. Immers, je hoort de geluiden dan zuiverder. Hetzelfde geld voor monitoren. Dat zijn speakers die bedoeld zijn om je geluid zo eerlijk (niet perse mooi) weer te geven. Ik denk dat het handig is om eerst gewoon te kijken hoe het spelen en eventueel sequencen bevalt.

Qua piano VSTi kan ik je niet helpen maar wellicht is er ergens een gratis kleine demoversie te vinden.
 
Als je het goedkoop wilt houden, in het begin, zou ik de iPad als geluidsmodule gebruiken en hier een controller keyboard aan hangen. In principe kan elk USB-MIDI keyboard met een 'class-compliant' driver werken met de iPad, via de 'Camera Connection Kit', i.i.g. als het om de iPad 4 gaat. Ik weet niet welke versie iPad je hebt, dus daar moet je dan nog wel even op letten.

IK Multimedia iGrand bijvoorbeeld biedt voor nog geen 20 euro goed speelbare en m.i. goed klinkende piano's - iElectric is ook erg fijn, deze gebruik ik in mijn band.

Kwa controller keyboard is de Behringer UMX610 lekker goedkoop en helemaal niet zo slecht. Het klavier is m.i. zeker niet (veel) slechter dan sommige synths die 10x zoveel kosten.

Eerlijkheidshalve: ik heb wel eens hangende noten en glitches als ik de iPad speel, al vermoed ik dat dit aan mijn specifieke interface ligt (een e-Mu Xport). Worst case zit je met een app van twee tientjes en een controller keyboard die je ook gewoon aan de PC en/of een geluidsmodule kunt hangen.

http://www.ikmultimedia.com/products/igrandipad/

http://www.bax-shop.nl/midi-keyboards/behringer-u-control-umx610-midi-keyboard/product-details.html
 
mijn tip is vooral: ga eens na of je bij iemand die al wat langer bezig is eens in de (bedroom)studio mag meekijken, dan krijg je meteen tips over miskopen en goeie aankopen en een beetje een idee waar t nu allemaal staat qua software, synths, controllers etc. ga (zonder groot budget) in ieder geval geen raad vragen in een winkel.
 
Back
Top