Volgorde van de effecten bij hardstyle / hardcore kickbasses?

Digital_overdri

Stamgast
Lid sinds
29 juli 2008
Berichten
129
In welke volgorde moeten de effecten (EQ, compressie, etc.) staan? Waarom is deze volgorde zo belangrijk?

Welke volgorde van effects gebruik je dus voor de kicks, en welke volgorde voor de bass?
 
mischien mot je het eens proberen, luisteren wat het verschil is en daarna bepalen wat je doet
 
bij hardcore is het belangrijk om als laatste een mute effect in de chain te plaatsen...
 
he he he

Serieus, er is geen standaard volgorde. Je zult het zelf moeten uitvinden.

Soms begin ik alleen met wat distortion en dan draai ik er later wat reverb bij, maar bij een volgende track doe ik het weer totaal anders, het is maar hoe en wat ik in mijn hoofd heb dan. Als dat uberhaupt iets is, soms vind ik zomaar wat door aan den knoppen te draaien.
 
Er is niks standaard, zoals gezegd door menigeen hier.
Ik geef alleen mijn voorkeur even:
Compressie-->EQ-->Distortion-->Delay||Chorus||Reverb||andere effecten

Hier bedoel ik met '-->' dat het signaal elkaar opvolgt(insert) en met '||' parallel(send/return).
Ik doe dit zo, omdat ik controlle wil hebben op het geluid dat gedistort wordt. De compressie gebruik ik alleen om het geluid op te krikken of om te vernaggelen.
Natuurlijk kun je na de distortion extra eq-en en comprimeren, the sky is the limit. Ik vind zelf comprimeren na reverb geen zin hebben, maar ja, wie ben ik 8~
 
Sorry voor dit schopje omhoog, maar misschien kan ik er toch een beetje bij helpen:

Binnen een kick zijn (volgens mij dan) de belangrijkste dingen wel compressie, EQ'ing, en welja, distortion. MAAR, zoals er al eerder gezegd is:

ER IS GEEN VASTE VOLGORDE!


Onthoudt dit zeker weten, want als je telkens dezelfde volgorde blijft toepassen, zul je vaak de zelfde sound blijven krijgen. Zodra je lekker gaat rommelen met die volgordes krijg je misschien wel in een keer een veel vettere kick. In ieder geval, wat ik altijd sowieso als eerste doe als ik m'n kicks ga FX'en is:

- Meerdere bands compressie (Het geluid dat binnenkomt bij alle opvolgende effecten een beetje laten compressen op de mannier waarop jij dat lekker vindt)
- EQ (De frequenties die jij lekker vind klinken een beetje omhoog, of alles wat je niet lekker vind omlaag)
- Meerdere bands compressie (Nogmaals voor het compressen)
- En vanaf hier laat ik mijn fantasie de vrije loop...

Weet wel: Hoe hoger je effect staat, hoe meer invloed het heeft op de rest van de klank van het geluid. Dit omdat het nog door nog wat andere effecten gaat. Als je iets hebt wat lekker klinkt, maar je opeens denkt van laat ik eens even lekker de bass boosten in m'n bovenste EQ, klinkt het misschien wel opeens helemaal verragt, terwijl als je even iets met de onderste EQ doet het gewoon vet klinkt. Wees daarom voorzichtig met wat je bovenaan plaatst, en naarmate je meer plugins toevoegt gewoon vaak even terugkijken wat er beter kan bij je effecten die wat hoger staan in de serie...

Just my €0,02 :)
 
Wat ik vaak doe is meestal óf compressie bovenaan of disstortion gevolgd door compressie, pas daarna gaan EQ en lekker nat maken LOL!
 
Sorry voor dit schopje omhoog, maar misschien kan ik er toch een beetje bij helpen:

Binnen een kick zijn (volgens mij dan) de belangrijkste dingen wel compressie, EQ'ing, en welja, distortion. MAAR, zoals er al eerder gezegd is:

ER IS GEEN VASTE VOLGORDE!


Helemaal mee eens.
Voor de rest, ik ben zelf grotendeels opgehouden met realtime compressie en ben meer met voorbewerkte samples gaan werken. Dat zorgt ervoor dat de boel iig makkelijker af te mixen is en je ongewenste frequenties van tevoren al kwijt bent, waardoor je sneller en makkelijker kan door werken.

Bijna al mijn kicks/bassdrums hebben als laatste station, voordat ze de sampler ingaan, soundforge (geluidsbewerkingsprogramma) om ze helemaal strak te krijgen.
Voorbeelden om extra attack/punch te krijgen:
- pitch envelope
- multibandcompressor met delay zodat de tik blijft/harder wordt in verhoduing en de staart donkerder wordt
- EQ op het punch frequentiegebied.

Tegenwoordig maak ik een goeie basissample (TR909, nord modular G1, andere basissamples), gebruik distortion en vervolgens die delayed multibandcompressor om hem weer strak te krijgen want al het gesnirp in de staart zit vaak alleenmaar in de weg van de mix, maar bij de punch wil je wel een harde TIK horen. Om dat te accentueren kan er altijd nog een pitch envelope op.

Toen ik mijn kicks nog grotendeels met hardware maakte gebruikte ik de compressor limiter eigenlijk alleen als gate voor de 909 bd ruis en om het signaal ff +20db op te krikken voor nog meer distortion op mijn mixer :D
Alleen bij filterkicks via m'n sampler gebruikte ik de limiter om de pieken omlaag te trekken.
 
Alle vorm van orde en volg-orde zuigt per definitie de swa uit de swaffel dus hou er maar gelijk mee op, ow nee doe mij ook een knop "bak nummer" en klaar is de kok met een K!

:geslaagd:
 
Het is maar net wat je wilt bereiken wat de volgorde bepaald (heel cliche I know) je baant jezelf een weg erdoorheen als een geluid bij elke stap dichter in de buurt komt van wat je wilt hebben.

Je kan wel voor jezelf bepalen hoe je het effect gaat gebruiken :

- gebruik je het effect om je geluid bij te schaven, als in reparatie
- gebruik je het effect muzikaal, om je sound te sculpturen / maken

Elk effect kan in elke van deze categorien geplaatst worden
Zoals de compressor bijv., soms gebruik je die om een sample te levelen (reparatie), en soms om iets te laten pompen (muzikaal)
De distortion kan je gebruiken om een zanglijn iets op te frissen (reparatie) of om iets totaal te verminken (muzikaal)
Een galm kan iets wat ruimtelijker maken (reparatie) of overdreven worden ingezet om een bass te laten pompen (icm compressie)
De EQ idem
enz
enz

Dus je baant je zo een weg er doorheen van probleem tot probleem ; "hmm nu heb ik die distortion die ik wil, maar er is wat laag weg, laat ik wat EQ gebruiken" "hmm, nu is de bas-lading ok, en het karakter van de distortion ook, maar de sample (decay) zakt te snel in, laat ik een compressor/limiter inzetten" en zo is voor mij de volgorde bepaald.
 
voor je kick Compressie altijd tot het laatst bewaren. Eerst je verschillende layers EQen. Als je een kick gaat disten, boost je voordat je gaat Disten de frequencies die belangrijk zijn en die je wilt door laten komen (mid/high). Op mijn Distbassdrums stop ik erna nog een Eq om alles te accentueren en ongewilde frequencies weg te krijgen.

Btw, oppassen met je lage frequencies bij je kicks. Laat het niet rommelig worden ( op je dist kick highpass ik altijd alles ).

Succes, Digitital Overdrive ;)

gr, Remo
 
voor je kick Compressie altijd tot het laatst bewaren.
Mij lijkt het toch handig om het af en toe eens realtime tussendoor te doen. Voorheen deed ik het ook nooit, maar het is vaak wel erg handig tussen de effecten in. Het kan het geluid net even terugbrengen op het niveau waar jij het wilt, zodat je daarna weer heerlijk verder kan distorten, eq-en, of wat je ook maar over je kicks wilt gooien:)
 
Back
Top