Losjes jaren '90 experiment met een Mackie

OpenHiHats

Stamgast
Lid sinds
19 juni 2021
Berichten
414
Locatie
Amsterdam
Ik mag het vast geen techno noemen (al zie ik daar de meeste overeenkomsten mee).
Had al een tijdje een VLZ1402 liggen waar ik niets mee deed. Dus voor een keer alles daar doorheen gejaagd, EQ toegepast voor zover dat mogelijk is en eens wat hardware effecten gebruikt.

Ben zelf best tevreden met het idee. Verder hoor ik genoeg wat ik beter kan maar ik ben wel benieuwd wat jullie horen/vinden.
Ik vind de kickdrum niet ernstig belangrijk in deze track, dus die mag best een beetje weggemoffeld klinken. De pad komt er in het begin te hard in, daarna is ie wat beter van volume. Dat u het weet.


Drums: MFB22 (kick/snare individual, de rest via stereo out)
Pads: SY22
Bass: Alpha Juno 2
Geluidje: Dreadbox Typhon (alleen eigen delay, niet de Rubberneck)
FX: Alesis Microverb, DOD Rubberneck delay.

 
Laatst gewijzigd:
heb de indruk dat de open hihat wel enorm van links komt, grappig gezien je naam ;)

wel fijn muziekje verder, "artificial intelligence" compilatie (warp records) vibe
leuk basje
 
heb de indruk dat de open hihat wel enorm van links komt, grappig gezien je naam ;)

wel fijn muziekje verder, "artificial intelligence" compilatie (warp records) vibe
leuk basje

Thanks! Ja helaas is die hihat op de MFB belachelijk hard naar links gepand uit de stereo out. Ik ga alle drums nog wel eens los tracken, ik had nu even niet genoeg 6.5 naar 3.5mm adapters.
 
Van mij mag je het noemen zoals je wilt ^^
Noemden we het in die tijd geen "Mellow"?
(Wee nie zeker, ik was meer van de gabber in die tijd :D).

Het pakt de vibe van die tijd wel goed in elk geval. Wel chill.
 
Ik heb ook vroege Warp records vibes hierbij, zelfs Aphex Twin's early works. Qua productie zou ik denk net ietsje opener eq'en, maar het hoort ook wel een beetje bij die sound om wat doffer te klinken. En die high tom klinkt een beetje lullig zolang ie alleen speelt, als hats en snare erbij komen is het helemaal ok. En second dat het een fijne bas is.
 
Ik heb ook vroege Warp records vibes hierbij, zelfs Aphex Twin's early works. Qua productie zou ik denk net ietsje opener eq'en, maar het hoort ook wel een beetje bij die sound om wat doffer te klinken. En die high tom klinkt een beetje lullig zolang ie alleen speelt, als hats en snare erbij komen is het helemaal ok. En second dat het een fijne bas is.
Dank voor het luisteren, fijn commentaar! Eens wat betreft de dofheid. Redelijk dof mag zeker, maar ik vind het wat te. Mocht je tips hebben rond welke frequentie ik wat kan cutten/boosten, hoor ik het graag!

Ik snap je commentaar wat betreft de high tom, maar gezien die alleen vrij aan het begin 'solo' voorkomt, vind ik het overkomelijk.
 
Ik zou qua individuele tracks de snare EQ boosten (maar check wel of ie niet teveel interfereert met de clap later), en ook het drumgeluidje met delay dat er rond 1:00 in komt. Van de pad zou ik de lagere frequenties een beetje weghalen (maar niet helemaal).

Het gaat waarschijnlijk tegen de principes van het experiment in, maar als je de mix vervolgens in je daw invoert kan je een lichte high shelf boost geven vanaf 5 khz, en wat lichte SSL style compressie op de hele mix (ik gebruik dat op al mijn mixes, waarbij de naald nauwelijks beweegt, maar het heeft best veel effect op de manier waarop de details van geluiden naar voor worden gebracht, en algemene transparantie van de mix).
 
Ik zou qua individuele tracks de snare EQ boosten (maar check wel of ie niet teveel interfereert met de clap later), en ook het drumgeluidje met delay dat er rond 1:00 in komt. Van de pad zou ik de lagere frequenties een beetje weghalen (maar niet helemaal).

Het gaat waarschijnlijk tegen de principes van het experiment in, maar als je de mix vervolgens in je daw invoert kan je een lichte high shelf boost geven vanaf 5 khz, en wat lichte SSL style compressie op de hele mix (ik gebruik dat op al mijn mixes, waarbij de naald nauwelijks beweegt, maar het heeft best veel effect op de manier waarop de details van geluiden naar voor worden gebracht, en algemene transparantie van de mix).
Advies om blij van te worden, dank je! Ik ga deze track qua arrangement nog wat bewerken en dan via de Mackie in Ableton multitracken, dus sowieso leuk en leerzaam om jouw tips dan uit te proberen. Even kijken rond welke frequentie die snare geboost kan worden voor wat meer knauw.
 
Lekkere vibe en lekker baslijntje! Echt een vroege jaren '90 vibe krijg ik hiervan. Goeie geluiden ook. Zou toch de kick een beetje prominenter doen (wat meer attack) denk ik als het mijn nummer zou zijn.
 
top, detroit achtig spul...love it
 
Back
Top