Tracktion 4

Er is een nieuwe versie uit van de audio-midi sequencer Tracktion: Tracktion 4. Ook is Tracktion geen onderdeel meer van Mackie, maar gaan ze op eigen voet verder: www.tracktion.com

tracktion.jpg
 
Ik gebruik nog steeds Tracktion 2 en zal dat ook blijven doen, want ik geloof dat 4 niet meer op XP draait.
Verder zie ik geen schokkende vernieuwingen/veranderingen in het uiterlijk, maar ik weet natuurlijk niet wat er onder de kap schuilt.

Wel goed om te zien dat er nog steeds ontwikkelingen zijn.
 
Tracktion kende ik ook nog niet. Is het de moeite waard?

Tracktion heeft een beetje een andere benadering dan de meeste paketten. Per kanaal of spoor werk je van links naar rechts, met links de input (midi of audio), in het midden je track en rechts de effekten (die om één of andere reden filter worden genoemd) en dan helemaal rechts je outputs.
Je werkt bij Tracktion slechts in één venster, zonder dropdown menu's. Dus als je een groot scherm hebt is dit het meest overzichtelijk.

Het vergt wel enige gewenning. Voor de prijs hoef je het niet te laten, want die is een stuk lager dan toen Tracktion nog van Mackie was.
 
Die filters snapte ik eerst ook niet. Waar moest ik m'n softsynth nu plaatsen?

Maar uiteindelijk is het ook wel logisch dat de midinoten door een softsynth naar buiten filteren.

En dat geldt ook voor de audi die je door gefilterd worden door de effecten. Alleen heeft een filter op je audio zetten toch meestal een hele andere betekenis. :-)
 
Grappig, volgens mij heb ik nog een licentie ergens liggen. Tracktion was voorheen overgekocht door Mackie. En nu dus weer terug op eigen voeten. UI heeft wel iets van een facelift gehad. Het idee van een single UI is wel een goede. Volgens mij waren ze ook 1 van de eersten met een 64-bit mix engine. Het is een rechtoe-rechtaan pakket maar ik kon toen niet wennen aan de workflow.
 
bah ziet er niet uit nee.
 
Back
Top