Starten met hardware

zdav

Nieuwkomer
Lid sinds
6 december 2012
Berichten
4
hi,

Na een hele periode zonder muziek maken wil ik de draad weer opnemen.

Waarsch. is jullie eerste reactie: begin met software! Maar omdat ik als webdeveloper al >40h per week achter de computer doorbreng wil ik absoluut met hardware aan de slag.

Waar ik aan denk is een MPC1000 en een Microkorg. De MPC zou ik gebruiken om drumtrakcs op te programmeren, voor andere smaples en vooral ook als sequencer, de microkorg om de andere geluiden te maken en op het keyboard te componeren en melodieën in te spelen, en die te samplen in de MPC om er zo basslijnen, leads etc. mee te maken.

Alleen twijfel ik wat of zo'n setup lekker zou werken om volledige nummers op te maken?

MPC
Is een MPC ook geschikt om langere stukken geluid mee te gaan 'sequencen' een beetje zoals een multitrack, of en je eerder beperkt tot korte fragmentjes en gechopte samples? De drumpads zijn natuurlijk wel leuk en inspirerend maar eingelijk niet de hoofdreden om een MPC. Wat me vooral aanspreekt is dat het een drummachine is waar je eindeloos sounds in kan samplen en dat heel wat mensen enthousiast zijn over de MPC sequencer.

Microkorg
Ik ben op zoek naar een synth waar ik diverse geluiden uit krijg en die zeker een keyboard heeft. Waar ik vooral van houd zijn old-skool analoge geluiden (voor bass en lead), piano's, rhodes, warme pads...

Graag jullie mening over mijn idee om te starten met MPC + microkorg als setup.

heel erg bedankt,

Zdav


ps:
Producers die ik goed vind en welke sound ik min of meer wil gaan maken: Floating Points, Motor city drum ensemble, DJ Koze, i:cube, Moodymann.

Het begon voor mij heel erg lang geleden met rebirth op de PC. daarna za ik zowat heel mn puberteit op een MC303 groovebox te klooien. Later werd dat Fruity loops op de PC in combinatie met een midi-keyboard. Helemaal nieuw is producen dus ook niet voor mij,ik weet dus wel waar ik aan begin en dat het me ligt.
 
MPC1000 heb ik geen ervaring mee, dus laat ik liever over aan iemand anders.

Tja, die Microkorg heb ik gehad maar ik betwijfel dat je daarmee genoeg zal hebben qua geluiden. En natuurlijk zit je beperkt met een kleinere keyboard, heb je dikke vingers kan dat voor problemen zorgen.

Heb je met deze twee genoeg om hele nummers te maken? Kan ik moeilijk op antwoorden natuurlijk, wat was je ervaring vroeger?

Aan opties ontbreekt het niet tegenwoordig, moet je enkel weten wat je precies zoekt.
 
Ik geloof dat een mpc1000 met jj-os erop audiotracks had zoals een mpc5000..
of dat zo is, mag je zelf googlen..

ik weet vrij zeker (rond de 90%) dat een mpc5000 dit iig kan met "continues sample-tracks"
maar mijn keuze ging uiteindelijk naar een mv8800 omdat ik meer roland spul had.. vond dat handiger kwa terminologie/workflow het lijkt allemaal wat op elkaar..

Tegenwoordig heb ik veel elektronspul.. zo'n octatrack in combi met een monosynth+polysynth+drumcomputer = prachtig pielen.. maar heb voor multitrack nog een roland-recorder.. en om het af te maken een pc met renoise..
en das wel nadeel tenopzichte van vorige hardware opstelling wat vooral roland spul was.. (roland sampler + roland sequencer + roland groovebox + roland multitrack + behringer mixtafel + assorti fx)

en je heb gelijk... een pc + controller + daw naar keuze is het "funcioneelst en het goedkoopst" maar lang zo leuk niet als domweg pielen/jammen/hobbyisten op een paar doosjes..
 
midi sequencen kan prima met de ipad, bijvoorbeeld gnome sequencer. je kan er wat goedkopere analoge synths bij kopen. recorden zou k gewoon op de pc doen met een meer ingangen kaart. het kost een vermogen om al die compressors, reverbs etc te kopen.

all in one boxjes zoals bijvoorbeeld de octatrack is mooi maar je zit vast aan de interne effecten.. de midi sequencer in de octratrack is btw niet echt handig.. neemt de lengtes niet op.. geloof je niet... mpc1000 heeft een goede sequencer en wel meer outputs en werkt prettig. fx zijn waardeloos. de sequencer werkt met patterns waardoor het niet als een daw werkt. jj os maakt niet van een mpc1000 een daw :) k weet niet hoe het zit met duurdere versies van mpc.
 
waarom een Microkorg wsl niet zal voldoen als enige synth in je setup:

  • mini keyboard
  • slechts 4 stemmen polyfonie
  • monotimbraal
  • geen ultieme hands-on, al valt het wel reuze mee

In jouw situatie zou ik zoeken naar een synth die al van het volgende heeft:

  • voldoende stemmen. Hoe meer, hoe beter
  • bi-timbraal
  • lekker hands-on (minstens in de vorm van een knoppenmatrix)
Ik denk spontaan aan een Yamaha CS6x / s30 + PLG-AN (om er een VA van te maken).
64 stemmen, uitbreidbaar tot VA en/of FM-synth, bi-timbraal, ... alleen de programmeerbaarheid van het ding weet ik niet helemaal zeker.
De CS6x is een rompler dus met wat geluk haal je er nog wat interessante akoestische of organische geluiden uit.

Andere opties:

  • Yamaha An1x
  • Virus A/B/C + midi controller
  • (Super)nova + midi controller
  • KS4/5
  • KS desktop + midi controller
 
Laatst gewijzigd:
waarom een Microkorg wsl niet zal voldoen als enige synth in je setup:

  • mini keyboard
  • slechts 4 stemmen polyfonie
  • monotimbraal
  • geen ultieme hands-on, al valt het wel reuze mee

In jouw situatie zou ik zoeken naar een synth die al van het volgende heeft:

  • voldoende stemmen. Hoe meer, hoe beter
  • bi-timbraal
  • lekker hands-on (minstens in de vorm van een knoppenmatrix)

Een microkorg XL heeft reeds 8 voices, is bitimbraal en vind ik een handige editor hebben (via USB op pc) ... Misschien al iets beter dan de gewone microkorg?
 
Je noemt wel 5 producers die qua setup waarschijnlijk zo'n beetje het tegenovergestelde van elkaar hebben :)
 
Een microkorg XL heeft reeds 8 voices, is bitimbraal en vind ik een handige editor hebben (via USB op pc) ... Misschien al iets beter dan de gewone microkorg?
Achzo. Ja, had inderdaad de oorspronkelijke Microkorg in gedachten. De XL ken ik niet zo goed.

Toch zou ik als TS verder kijken dan de MK.

Het is me overigens niet duidelijk of ie tweedehands mag zijn...
 
hi alvast bedankt voor de eerste reacties. heb alweer heel wat bijgeleerd :)

ik had er geen idee van dat een synth bi/mul-timbraal kon zijn. waarom is dat belangrijk? ik ging er van uit dat je met een synth mr 1 geluid kon 'instellen'. Dus dat je ofwel voor elke geluid een andere synth nodig hebt(als je live wil spele bijvoorbeeld) ofwel 1 synth en geluid per geluid, track per track gaan opnemen/samplen.

@154: 'Je noemt wel 5 producers die qua setup waarschijnlijk zo'n beetje het tegenovergestelde van elkaar hebben' -> ik heb er inderdaad geen idee van hoe ze hun muziek maken, heb al heel wat gegoogled en je vind wel makkelijk wat voor toestellen producers hebben maar niet ehct hoe hun workflow er dan uit ziet :)

@keybern: 2de hands is prima. was ik eigenlijk sowieso al van plan.


Als iemand een voorbeeld kan geven van een hardware-only setup, ik krijg hier graag wat meer inzicht in want ik begrijp vb. nog niet zoe goed hoe elektronische 'loop'-achitge muziek werd gemaakt toen computers nog niet alle studio's beheersten.

merci!
 
ik had er geen idee van dat een synth bi/mul-timbraal kon zijn. waarom is dat belangrijk? ik ging er van uit dat je met een synth mr 1 geluid kon 'instellen'. Dus dat je ofwel voor elke geluid een andere synth nodig hebt(als je live wil spele bijvoorbeeld) ofwel 1 synth en geluid per geluid, track per track gaan opnemen/samplen.
Niet dus he.
Je kan geluiden splitten over je keyboard (links een fluit, rechts een saxofoon) of stacken. (letterlijk op mekaar stapelen om een rijker geluid te bekomen)
Je kan bovendien zelf een geluid spelen en ondertussen een sequencer de andere sounds laten aansturen.
Hangt allemaal van het apparaat af.

Wil je echt volledig 0% computer gaan? Computer is echt wel handig hoor. Recorden, wat nabewerken, de zooi online gooien, enz. enz.
Ik zou er nog eens serieus over nadenken en wat opzoekingen doen want ik voel aan dat je echt nog geen idee hebt van een mogelijke werkwijze.

Ik ben ook informaticus maar ik ga zeker niet de pc volledig uit mijn setup bannen.
Denk ook eens aan kostprijs, beschikbare fysische ruimte, ...
 
@ keybern

Ik zou het gewoon leuk vinden om wat te kunnen spelen / prutsen zonder dat de computer daar een essentieel deel van is. Opnemen / nabewerken etc. zie ik wel met computer zien zitten.

Het beeld dat ik heb van een hardware setup/workflow lijkt idd niet echt helemaal te kloppen. Dat is eigenlijk ook wel de aanzet van deze thread. Ik probeer me een beeld te vormen van wat voor machines ik zou nodig hebben om van start te kunnen gaan zonder na enkele maanden al spijt te hebben van mijn aankoop.
 
spelen/prutsen kan ook op een enkel Casio-keyboardje.
Definieer eens wat dat voor jou precies betekent.

Dat kan niemand in jouw plaats beslissen...

Wil je heuse composities maken? Sequencen? Multitracken? Andere instrumenten betrekken? (gitaar, basgitaar, accordeon, ...)
Vocals recorden?

We zijn niet meer de jaren 70. Tegenwoordig kan erg veel met erg weinig.
Zonder arrogant te willen klinken, ... jezelf inlichten is vooral ook je eigen verantwoordelijkheid.
 
Het beeld dat ik heb van een hardware setup/workflow lijkt idd niet echt helemaal te kloppen. Dat is eigenlijk ook wel de aanzet van deze thread. Ik probeer me een beeld te vormen van wat voor machines ik zou nodig hebben om van start te kunnen gaan zonder na enkele maanden al spijt te hebben van mijn aankoop.

heh, het is ook een beetje moeilijk uit te leggen.. omdat je op zo verschrikkelijk veel verschillende manieren pret van je hobby kan hebben.. maar je heb het over lekker pielen en maanden pret..

mischien helpt het je als ik je uitleg waarom ik welke machine heb:
eigenlijk wilde ik geen nieuwe studio.. (was verhuist) en nouja family-life en dat soort gedoe.
een laptopje met een daw vind ik niet zo lekker jammen (gewoon voor de lol en de rust in me hoofd)
een laptopje met een daw is wel weer heerlijk om echt dingen af te maken (efficient/doelgericht/alles op 1 plek/erg goed samenwerken met me video-gedoe)

iig, ik wilde niet echt een studio meer, maar beetje hardware voor de lol/jamsessies dat was toch wel leuk... Eerst kwam een X0Xb0X en een elektribe-S .. Ik had het idee om de x0xbox door de elektribe-S te gooien, kon ik er toch beetje fx overgooien.. beetje drums.. en een gesampled bliepje.
Daar ben ik nog best een tijdje blij mee geweest.. maar toch net even te simpel.. ik wilde iets meer instellen aan me geluidjes.. dingen als pattern-chaining vind ik wel handig.. en dat werkte niet simpel met die elektribe.. mutes gingen niet zoals dat paste in me workflow.. en er zat geen fatsoenlijke song-sequencer in..

en das toch wel zoiets.. je moet wel klicken met je hardware.. in een computertje test je gauw een paar daw's uit.. als het niet past.. pak je een ander.. welke je leuk vind.. die koop je.. (zo heb ik renoise) op je computertje kan je kiezen uit 100.000 vst's een hoop ervan zijn freeware/opensource.. vind je het niets.. klik en het is weg..

maar hardware.. och je kan het altijd nog doorverkopen.. tis niet het einde van de wereld.. maar even 20drumcomputertjes inkopen en er 19 doorverkopen.. is zowat een hobby appart..
dus ik kan je wel weer hele lijst met apparaten geven.. maar als het niet klikt.. dan heb je nog niet de lol die je ervan wil hebben..

anyways.. ik kon goedkoop een octatrack kopen.. en dat leek me leuk freaken met de sampletjes uit renoise.. en ik had gelijk het klikte.. lekker pielen met een apparaatje.. knoppies en knipperende lampjes.. een geinige crossfader om makkelijk vreemde fx-combi's mee te bouwen.
daarbij kon ik met dezelfde filters me x0xb0x mee opfleuren.. en de manier van muten lag me meer..
de elektribe kwam ook beter tot zijn recht..

toch, ik miste nog wat synthgeweld... dat heb ik opgelost met een monomachine van ebay..
en ik wilde iets meer drumgeweld.. en dat loste ik op met een machinedrum tijdens kortingsweken..

om alles op te nemen.. en om als patchbay/recorder/mastering fx/mengpaneel heb ik een vs2400 gevonden op ebay.. eentje zonder cd-rom en zonder fx-kaartjes.. kon extra goedkoop overnemen...
cdrom spelertje uit china laten komen. en 2 fxkaartjes van ebay voor el cheapo..

en zo heb ik toch weer "een kleine project studio" .. lees twee samplers.. een drummachine.. en twee synths..

bijna alles kan met elkaar praten.. bijna alles kan elkaar als fx-unit gebruiken.
en zo hoop ik de aankomende jaren pret te hebben.. en een beetje ome-dromer-techno of ome-dromer-ambient/herrie te maken..

ik ben nog opzoek naar iets waar een vocoder in zit.. en wat daarbij ook als "puzzelstukje" op een andere manier ergens tussen kan... kan je nog eens wat omwisselen als je het "beu" ben..

Hiervoor had ik een studio met een hele hoop roland en een hele hoop behringer en een hele hoop midisolutions spul en daarbij nog eens een hoop percussie en fluitjes.. maargoed dat was 20jaar machines sparen en hobbyisten en pielen.. dat was best high-tech voor mijn doen

als je me oude youtube filmpjes bekijkt, dan zie je daar een hoop van terug.. van me nieuwe spul zijn geen filmpjes.. daar doe ik poppenfilmpjes en 3d renders bij.. en dat komt uit renoise (en een beetje uit de hardware.. das voordeel van octatrack.. sampled dingen die erg makkelijk in renoise te importeren zijn zonder te knippen en plakken.. als ik dat doe met die vs2400 moet ik met cdtjes werken.. en das en workflow killer (al werkt het weer prima voor een "live-take")

En dan sla ik nog dingen over als "welke versterker/monitoring" wil ik
(ik heb me toch een budget versterker met budget boxjes staan.. ) die zijn zo slecht dat zelfs ik nu begrijp waarom sommige mensen zo zeuren over monitors :)
en ik geef ook geen fuck over bass-traps en dat soort gedoe.. en das volgends de kenners ook nodig voor een profi studio geluid..

Beetje lang verhaal.. maargoed.. das beetje hoe en waarom voor MIJ... als zo'n octatrack niet klikt.. vind je waarschijnlijk een monomachine ook niet leuk.. en een machinedrum ook niet..
 
tnx voor je verhaal dreammer. klinkt als een hoop fun.

heb hier al weer een hoop pointers gehad om verder te gaan uitzoeken wat ik eigenlijk wil. intussen al een hoop andere machines tegengekomen.

lijkt me nog steeds dat de combinatie van een sampler/sequencer en een veelzijdige synth me al uren/dagen/maanden plezier kan bezorgen

grt
 
ik zou toch eens een Maschine uitproberen.
het is de de software die het geluid maakt daarvoor heb je dus wel een computer nodig.
maar je kan het volledig bedienen vanaf de controller zonder naar t scherm te kijken.
en je kan ook hele sporen vocals ect opnemen.
 
Om het iets ingewikkelder te maken, je kan aan een pattern based sequencer zoals een MPC of een RM1X ook een hardware sequencer hangen (syncen) die lineair werkt zoals een MC50 of een Q80.

Op de MPC speel je je beats in patterns, A1, A2, A3(?), etc. en de lineaire sequencer speelt af vanaf begin van je track. Als je de lineaire sequencer master maakt kan je midden in een song beginnen, als de pattern based sequencer master is in loop mode, dan denk ik dat je een song steeds weer vanaf het begin moet starten. In song mode kan een pattern based sequencer ook master zijn denk ik.

maar, dit alles vraagt wat dieper nadenken voordat je een goede workflow hebt bedacht.

Je kan ook een lineaire sequencer al jammend vullen met midi noten uit een pattern based sequencer. Als je ritme track perfect is draai je master en slave om, pattern based sequencer wordt dan een beat sampler getriggerd door de lineaire sequencer.

Ander idee: een ipad met nanostudio of beatmaker als sequencer/beat sampler, en hier hardware synths aan hangen.

Touch screen maakt de ipad toch ook een beetje "hardware".
 
Laatst gewijzigd:
MPC en bvb een (twedehands) Virus B (eventueel desktop om plaats te besparen)
Daar kan je -voor weinig geld- quasi volledige tracks mee maken.
Je Virus 'bespeel' je dan via de pads van de mpc, dit neem je op als sequence en via je mpc kan je dan via pad-mute bepaalde (zowel interne als externe) parts muten.
Virus kan je 16 'geluiden' stapelen op elk een apart midikanaal (dus aparte pad op de MPC), dus dan ben je wel effe zoet.
Heel lange samples vanop MPC heb je in deze config niet echt nodig, mocht je dit toch wél nodig hebben dan moet je de MPC types eens checken want ze kunnen dit niet allemaal even smooth.
 
Beetje lang verhaal.. maargoed.. das beetje hoe en waarom voor MIJ... als zo'n octatrack niet klikt.. vind je waarschijnlijk een monomachine ook niet leuk.. en een machinedrum ook niet..

Met het laatste ben ik het niet eens. De octatrack is veel dieper dan de machinedrum of monomachine. Zoveel extra menutjes en opties, daar waar de octa diep gaat is de machinedrum wat toegankelijker
 
Back
Top