Welke sampler? Advies nodig

DraculaSynth

Nieuwkomer
Lid sinds
27 juli 2011
Berichten
9
Beste Mensen,

Sinds een tijd speel ik keyboard in een band, Ik vertrouw nu op een oude roland sound module + yamaha. keyboardje. Ik ben van plan een nieuwe setup te kopen met een midi controller en een sampler want ik wil me eigen geluiden/samples gebruiken.
Ik heb gezien wat mogelijk is met software als cubase etc en vst plugins, daar zijn de mogelijkheden eindeloos. Alleen durft ik deze setup niet live te gebruiken. (Laptop crash etc, das natuurlijk een disaster om zomaar iets te noemen)

Hardware

Dus ben ik aan het zoeken naar een hardware sampler die .wav geluiden ondersteund. Ik zie door de bomen het bos even niet meer daarom heb ik besloten om hier eventjes aan de bel te trekken:eureka:

Laat ik eerst even zeggen dat ik niet bekend ben met de samplerwereld dus mocht ik iets raars hebben gepost dan sorry:P

Het aanpassen/maken van de geluiden zal voornamelijk via de computer gaan. Dit is dus bedoelt om voor live gebruik. Ook moet ik de verschillende samples kunnen "triggeren" via een midi controller keyboard.

De sampler eisen:

- Meer dan 2 samples tegelijk kunnen afspelen
- Midi controleerbaar zijn (keyboard)
- Flink wat memory hebben (zowel als samples zelf en sample tijd)
- Midi velocity snappen
- Samples op het juiste moment laten starten. (Sequence) Niet te uitgebreid.
-( Evt een sample laten uitspreiden over bepaalde toetsen van het keyboard dit kan ook handmatig gedaan worden maar dan is het geheugen waarschijnlijk snel vol?)
- Pitch bending is dit mogelijk? via wieltje op controller?

Budget

max € 500?

Ik heb heel wat voorbij zien vliegen: Onder andere een Roland SP-404sx alleen kan hij niet twee samples tegelijk afspelen? En dat aansturen via midi is dat mogelijk? En hij heeft 120 sample plekken per memory card of zie ik dat verkeerd?

MPC-500: Is dit wel handig voor mij om te gebruiken?

In de Korg richting?

Of Emu?

?

Dus vraag ik de mensen met ervaring met samplers onder u om mij te helpen in deze zoektocht naar de sampler die ik nodig heb?

PS: Zijn er op dit forum mensen die een sampler gebruiken icm een midi controller keyboard?

Alvast bedankt!

Gr

DraculaSynth
 
Laatst gewijzigd:
Thx voor je snelle reply, Ik ga ff uitzoeken hoe en wat. Zit daar eigenlijk wel een beetje geheugen op?

Enige ervaring met een 61 keys midi controller erop aansluiten?
 
zo'n korg microsampler is volgends mij helemaal niet wat je zoekt.. dat sampled wel.. maar doet volgends mij niet leuk mee als je veel samples gaat gebruiken..
meer rare dj tool als ik zo de youtubes bekijkt.. of leuk speelgoed om beetje mee te jammen.. doet geloof ik geen velocity of pitchband.. en zomaar een .wav importeren.. dat was ook gelimiteerd..

wat dan wel:
zoek op ebay naar een roland fantom ofzo... leuke geluidjes, leuk te gebruiken als sampler. http://www.soundonsound.com/sos/sep04/articles/rolandfantomx.htm
iets in mij zegt dat een akai z8 ook wel aardige kandidaat is.. http://www.soundonsound.com/sos/jul02/articles/akaiz8.asp

en over computers.. hmm persoonlijk word ik er niet zo warm van.. maar een nieuwe schone laptop (eentje waar je geen Email en World of Warcraft op doet) in combi met een leuke vst-host.. kan ook een prachtige sampler zijn..

tof idee:
1 midikanaal instellen voor je synth-vst..
1 midikanaal voor je sampler-vst..
en een midi-kanaal voor je drummachine-vst.. en dan lekker pielen vanaf je keyboard...
das niet zo onstabiel meer als het klinkt..

in mijn keuken gebruik ik een mc909 en een mv8800 voor sampling.. beide doen wel wat jij wil
maar zijn eigenlijk apparaten die je voor andere dingen gebruikt dan alleen samplen.
 
Een mpc500 is trouwens wel klein genoeg om er bij te zetten zonder dat het veel ruimte op het podium inneemt en kan op batterijen als je dat wilt.
 
Ben eigenlijk wel op zoek naar iets wat meer mogelijkheden heeft op het gebied van geheugen. De roland sp404sx heeft verwisselbare sd kaartjes. Dus zou ik in principe nog kunnen switchen van kaart. Alleen kan de roland sp404sx niet 2 samples tegelijk afspelen, of zie ik dat verkeerd?

Ow w8 ik zie nu jullie andere reply's. Ja bij de microsampler had al een soort van "speelgoed" idee.

Fantom is buiten budget. Akai z8 klinkt interessant met half gig geheugen. Kan het natuurlijk overwegen om toch een laptop te nemen zou het aan de ene kant veel makkelijker maken maar ik wil toch even kijken of het op de hardware manier kan.

MPC500 hoe zit dat met geheugen etc? Gaan daar sd kaartjes in?
 
die geheugenkaartjes kan je in 99% van de samplers die ik heb gezien NIET verwisselen als je sampler AANSTAAT!

en heb even zitten zoeken, maar niet elke mpc doet aan keygroups, wat zoveeel wil zeggen als.. je selecteert een zut pads en de sample die je eraan vast plakt transponeert zich netjes tussen die pads...

en ja, je kan wel weer aan meerdere pads die sample hangen en dan anders tunen.. maar fuck me das een hoop werk als je een zooitje keyboards wil samplen en er dan melodietjes mee kan spelen (zoek zelf maar even bevestiging van dit)..
ik geloof dat een mpc5000 en een mpc 4000 dit weer wel doen.. maar die zijn weer stuk groter/duurder

zoals ik jouw verhaal zo lees.. wil je eerder een sampling keyboard/echte sampler
niet een groovesampler/phrase sampler/drumsampler..

kan het mis hebben.. maar hmmm ik verwacht eigenlijk van niet.. mischien dat de rest van de forum-leden me verhaal aan gort schieten.. ik heb geen mpc dus kan het niet voor je testen...
 
Volgensmij begrijp je me situatie goed. Je hebt gelijk ja want ik wil hem dus niet gebruiken voor korte geluiden etc. Maar echt als belangrijkste geluid ding. Die mpc's gaan meer de DJ kant op maar ik zal er even in duiken. Ahja dat verwisselen is natuurlijk wel een probleempje.

Die mpc5000 + mpc 4000 zijn echt té duur. Begrijp dat ik de sampler vooral ga gebruiken voor puur live gebruik.

Veel geheugen is wel een must. Dat keygroupen dat hoeft dan ook niet meer zo perse. Als dat mijn keuze zo erg beperkt. Het is ook nog wel handmatig te doen. alleen heb ik dan wel echt een serieus memory nodig(verwisselbaar? is ook handig).
 
dat keygroupen, is dus een stuk makkelijker dan je denkt... ooit in een heel ver verleden een boss sp 404 gehad..
die had dat ook niet..

en hmm das dus zo ongeveer de reden waarom ie de deur uitging.. het is gewoon niet snel werken.. ik denk echt dat het je heeeeeeeeeeeeeeeeel erg gaat tegenstaan om een bepaalde taak 32 keer te doen.. omdat je 2 octaven aan geluid wil hebben..

als ik paar octaven wil en geen gekke dingen.. dan doe ik het met de mv8800 en paar drukken op me machine.. en voila op dat kanaal tussen die en die pads staan dat geluid.. en klaar !.. das tof en handig.. zoals meerdere bass-synths tegelijkertijd.. leuk baslijntje spelen met een 808-kick.. en dan de rest van de 808-samples er netjes onder..

als ik complete melodien wil maken met diezelfde 808kick.. dan gaat die de mc909 in.. en poef 6!!octaven aan 808bass en heerlijke synth-achtige dingen tot me beschikking met meer lfo mogelijkheden dan de mv8800 .. en wederom dat doe je met minder dan 10knoppies op die machine..

dat werkt lekker.. dat is een workflow.. daar koop je hardware voor.. omdat je niet wil pielen.. maar wil werken..
je ding doen...

heel kort gezegt.. ik geloof er geen reet van, dat jij voor de lol 32keer op een pad wil drukken..
dan in een menu wil vrutten.. de tune parameter wil opzoeken.. de juiste tune wil instellen.. en dan naar pad 2..

zo vind ik resampling meestal een drama.. ik had nooit zin om me drumsample kits (compleet drumstel in een samplepatch) door een filter te gooien.. dan weer te choppen.. nieuwe kit bakken.. en dan filter nummer 2 erover.
dat was me teveel werk..
vandaar de 2 samplers... ik maak leuke drums in welke machine dan ook.. dan gaat ie de mv in..
met dat ding en de toffe audiotracks bounce ik die kit dan door meerdere filters / effecten
als in mv track a -> mengpaneel -> fx -> mengpaneel -> mv track b. en dan weer terug
en dan net zolang bouncen tot ik de drums heb die ik tof vind.. en voila die opname
weer choppen tot nieuwe kit.. of samplen in de mc en dan choppen .

dat vs.. kit maken in mc.. dan door de fx terug de mc in.. nieuwe patch maken..
meer fx.. hersamplen.. weer nieuwe patch.... meer fx weer hersamplen. weer nieuwe patch.. meer fx..
weer hersamplen.. en dan choppen.. nieuwe drumkit..

vandaar dat ik zoiets heb.. ik denk niet dat jij blij word van een mpc500 .. maar eerder van een fantom x of zo'n racksampler van akai.. das meer.. leuke tuuter vinden.. inladen.. en gelijk spelen..
 
Een netbook met een USB audio interface en (gratis) Vember Audio ShortCircuit. Genoeg geheugen, genoeg polyfonie, alles instelbaar, kost geen fortuin, en is draagbaar.

Die SP-serie samplers - maar ook de MPCs, dat zijn phrase samplers. Die gaan er niet van uit dat je een sample over het toetsenbord wil uitsmeren; ze zijn meer voor one-shot samples en percussie.

Wat wil je precies aan geluiden afspelen? Lange opnames die niet in toonhoogte wijzigen, of realistische instrumenten? In het eerste geval: gewoon een mp3-speler gebruiken (of twee). In het laatste geval ben je beter af met je modules; die hebben alles ingeladen en kunnen oneindig veel sneller wisselen tussen geluiden dan welke sampler dan ook.

Niet zo bang zijn voor laptopcrashes. Alles op het podium kan crashen.

Alles wat heel goedkoop is kan geen .wav lezen. Het wordt pas leuk bij de hogere serie Akai samplers - S5000/S6000. Reken dan wel op laadtijden, en koop wel een exemplaar dat al maximaal geheugen in heeft gebouwd en een harddisk er in heeft. Yamaha A4000/A5000 is ook een optie, maar deze is wel langzaam met laden van SCSI. Plus, die dingen zijn behoorlijk lomp en zwaar.
 
Alles wat heel goedkoop is kan geen .wav lezen
de Yamaha Ax000 zijn tegenwoordig voor minder dan 100 te vinden en kunnen wel .wav lezen...maar zoals je al schreef is het trage laden een flink minpunt
 
De reden dat ik van de modules af stap is dat wat meer mogelijkheden wil hebben wat betreft geluiden aanpassen/maken etc.

Als ik er nu over denk zou een degelijke laptop + midi controller wel alle problemen oplossen met een lompe zware hardware bak vinden. Maar ik dacht dat het makkelijk op de hardware kon.

Ervaring met een laptop live gebruiken?( zal wel zeer verschillend zijn de een vindt het geweldig en de ander vind het niks. Ik heb het nog nooit geprobeerd, maar het is mogelijk zie toch weer bij de grote artiesten met hun mac laptopjes) En software samplers? Ik zou natuurlijk ook voor een macbook pro kunnen gaan moet wel wat door sparen maar dat schijnt ontzettend stable te zijn? En je kan logic gebruiken...
 
macs zijn niet stabieler dan windows computers.. dat was ooit zo, maar had ook behoorlijk te maken met degene die de computer gebruikte ;-)

wat ik van logic weet, is dat het meer een daw is.. niet een programma voor live-podium gepiel..(kan het mis hebben).. zoals ik al eerder zei.. je heb vst-hosts speciaal voor live gebruik.. google er maar op..

het grote verschil tussen zo'n vst-host en een daw.. is dat je met de meeste daws niet een plugin kan inladen met een program change... iets wat wel weer kan met zo'n speciale vst-host specifiek voor live-keyboard spelers..

het lijkt allemaal op elkaar.. maar tis net even anders...
 
Ah juist thank you! Ik heb zelf ook geen ervaring met Mac's en logic etc. Kan natuurlijk ook (We spreken nog steeds voor live gebruik) een software sampler gebruiken en daar mn samples in laden dat scheelt toch weer wat memory als ik veel verschillende vst's wil laden.

Maargoed heb je toevallig wat ervaring met het gebruik van laptop's live, merken, ervaringen etc? Ik denk dat er ook een veilige stabiele manier moet zijn anders dan een mac.

Ik denk zelf aan min.2gb ram. alles eraf halen en alleen een vst-host/sampler ((Forte/Cantabile/of software sampler)Zo'n zware prog als cubase/fl studio is meteen zo zwaar. als ik live speel is het al af zegmaar dus kan ik het gewoon laden in de software sampler)? + evt. koeling voor de laptop?
 
helaas.. daar kan ik je wat minder mee helpen... ik maak zulke obscure muziek.. dat ik domweg geen fans heb
die me live willen zien optreden.. en kwa muziekmaken vind ik computers meestal gewoon niet leuk.. (das een gevoel.. niet gestoeld op logica)
maar het lijkt me dat je met een beetje moderne laptop.. een leuke asio-compatible geluidskaart (als je voor windows gaat) en zo'n host een heel eind moet komen.. let beetje op de minimum system requirements van alle losse delen... zolang je laptop beter is dan het minimum van ELK gebruikte stukje software.. dan zou het werkbaar moeten zijn..

mijn studio is gewoon een collectie hardware.. tot de recorders aan toe zegmaar :) das voor mij prachtig..
het geeft licht in het donker.. er zitten knopjes op waar ik zelfs na 10jaar niet wist wat het precies deed (had ik met me mengpaneel) geen virussen.. geen chatprogramma's.. geen afleiding.. gewoon domweg wat het moet doen..
stoer zijn.. geluidmaken.. en zonder noemenswaardige problemen doorwerken..
ik ben daar zielsgelukkig mee zegmaar :)

maargoed.. als je het echt wil weten.. als ik live me ding zou doen..
dan zou ik zeer waarschijnlijk ableton live draaien op een custom-build computer.
aan die computer zou een midicontroller hangen die me mengpaneel nadoet.
en een beamer die praat met arkaos welke weer met ableton praat..
zodoende zou ik live remixes maken met ableton.. en in sync daarmee video's afvuren met arkaos.

dat lijkt me nou de toffe ome dromer ervaring.. mij springend achter een doos met lampjes..
en omdat ik niet knap genoeg ben.. een mooi videoscherm met realtime versies van me clippies :)

en hmmm.. dat lijkt totaal niet op live-keyboard spelen... sorry :)
 
Ik denk ook dat in de verkeerde sectie van dit forum aan het vragen ben. Idd geval heel erg bedankt voor al jullie reacties er zijn nog meer welkom. Maar voor de software ga ik wel even navragen in de desbetreffende sectie.
 
de Yamaha Ax000 zijn tegenwoordig voor minder dan 100 te vinden
Ah, toen ik 'm had zaten ze nog rond de 250 of zo. Wat ik in ieder geval bedoelde waren E-mu ESIs, Akai S1000/2000/3000, Roland S-serie. Leuke dingen, daar niet van, maar je mag de aanschafprijs er nog eens bij tellen om er Chickensys Translator voor te kopen.

maar zoals je al schreef is het trage laden een flink minpunt
En encoders die uiteindelijk doldraaien :(.

De reden dat ik van de modules af stap is dat wat meer mogelijkheden wil hebben wat betreft geluiden aanpassen/maken etc.

Synthliefhebbers kun je ontzettend frustreren door "oude Roland module" te zeggen en er dan niet bij te zetten welk model 't is. Het maakt nogal uit of 't een SoundCanvas betreft of een JV1080 of zo - die laatste zijn best flexibele synthesizers.

Als ik er nu over denk zou een degelijke laptop + midi controller wel alle problemen oplossen met een lompe zware hardware bak vinden. Maar ik dacht dat het makkelijk op de hardware kon.

Dat kan het ook. Maar bekijk het zo: als je een setje strijkers + piano + orgels e.d. in een module hebt - een module start binnen 5 seconden op en hoeft de samples niet te laden omdat ze in ROM staan (wat hardstikke snel is). Elke sampler moet dat soort geluiden eerst vanuit de harddisk (traag) in RAM (snel geheugen) laden. Als je 'm uitzet is de inhoud van het RAM verdwenen, bij ROM blijft 't gewoon zitten.

Zeker als je kijkt naar wat voor formaten sample-libraries op de computer tegenwoordig doen - da's niet mis. 3 gigabyte voor 1 enkele piano is niet iets waarvan je met je ogen gaat knipperen. Maar het punt is als je zelf loops en drumsamples en effecten wil inladen; dat is bij een computer over 't algemeen ook vele malen sneller.

Ervaring met een laptop live gebruiken?( zal wel zeer verschillend zijn de een vindt het geweldig en de ander vind het niks. Ik heb het nog nooit geprobeerd, maar het is mogelijk zie toch weer bij de grote artiesten met hun mac laptopjes) En software samplers? Ik zou natuurlijk ook voor een macbook pro kunnen gaan moet wel wat door sparen maar dat schijnt ontzettend stable te zijn? En je kan logic gebruiken...
Stabiliteit is geen issue; je hebt zo een hele collectie anecdotes bij elkaar van beide kanten. Het enige voordeel aan Logic is dat je er gelijk een hele collectie instrumenten bij krijgt die een goede vervanging vormen voor wat je nu wegdoet met je module.

Bij een goedkope Windows-laptop moet je er eerst alle meuk afgooien die de fabrikant er op zet; 1-maand demo's voor virusscanners, allerhande "productivity" software die op de achtergrond loopt, dat soort rotzooi. Overigens gebruiken die hippe Maccers vaak wel Ableton Live voor live-gebruik, niet Logic, maar dat terzijde. Feit is wel dat je in ieder geval voor het draaien van 1 sampler niet gelijk een heel DAW van 500 euro nodig gaat hebben - iets als http://www.cantabilesoftware.com/ is daar ook prima voor.

Ik denk ook dat in de verkeerde sectie van dit forum aan het vragen ben.
Nee, je zit hier goed. Alleen heb je nog een paar vraagjes niet beantwoord:

- wat is het model/type van die Roland-module?
- wat voor soort geluiden wil je maken behalve de "bread & butter" piano/strings/brass/orgel-dingen?

Stel je software vraag hier ook maar gerust. Er zal vast iemand zijn die met hetzelfde zit, en dan is 't handiger als je alles in 1 thread houdt.
 
Laatst gewijzigd:
Kijk daar heb ik iets aan! bedankt voor je reactie Yoozer!

Er zijn mij al heel wat dingen duidelijker geworden.

Nee, je zit hier goed. Alleen heb je nog een paar vraagjes niet beantwoord:

- wat is het model/type van die Roland-module?
- wat voor soort geluiden wil je maken behalve de "bread & butter" piano/strings/brass/orgel-dingen?
.

- Roland/Boss dr. synth ds-330: Geluidskwaliteit is niet alles, ik gebruik eigenlijk 2/3 geluiden op deze bak. Verder sound komt uit een Yamaha PSR 292 keyboardje. Bij een optreden heb ik wel eens een stagepiano (korg sp250) geleend voor de strings.

- Sample sound effects (eigen, inclusief evt intro etc.), Unieke geluiden. bij een sound module heb ik altijd het gevoel dat ik vast zit snap je? + evt sequencen.

Met Cantabile ben ik bekend.
 
- Roland/Boss dr. synth ds-330: Geluidskwaliteit is niet alles, ik gebruik eigenlijk 2/3 geluiden op deze bak. Verder sound komt uit een Yamaha PSR 292 keyboardje. Bij een optreden heb ik wel eens een stagepiano (korg sp250) geleend voor de strings.
Ja, daar zul je inderdaad niet veel aan kunnen editen. Een Fantom S - daar kun je al mee samplen en die is tweedehands niet wereldschokkend duur, maar wellicht nog wel meer dan wat je er eigenlijk voor wil neertellen. Toch zit je bij een computer nog wel op het kantelpunt, een netbook gaat dat denk ik toch niet trekken (als het nou gewoon als sampler was, dan wel, maar je moet ook nog een betere vervanger hebben voor de geluiden die je nu hebt, en da's meer laadwerk).

- Sample sound effects (eigen, inclusief evt intro etc.), Unieke geluiden. bij een sound module heb ik altijd het gevoel dat ik vast zit snap je? + evt sequencen.

Ja, dat ken ik; dit ondervond ik voornamelijk met percussie (alles wat ik van 909-achtige zaken in mijn workstation had klonk net niet strak/overtuigend genoeg).

Wat heb je als budget in gedachten?
 
Ja, daar zul je inderdaad niet veel aan kunnen editen. Een Fantom S - daar kun je al mee samplen en die is tweedehands niet wereldschokkend duur, maar wellicht nog wel meer dan wat je er eigenlijk voor wil neertellen.

Ja maar denk ik dat ik voor dat geld beter iets kan kopen waar ik wat meer mee kan doen.

Toch zit je bij een computer nog wel op het kantelpunt, een netbook gaat dat denk ik toch niet trekken (als het nou gewoon als sampler was, dan wel, maar je moet ook nog een betere vervanger hebben voor de geluiden die je nu hebt, en da's meer laadwerk).

Je bedoelt de geluiden inladen in de soft. sampler op de laptop? Ja dat klopt dat is laadwerk. Maar dat heb ik er wel voor over. Ik ga de laptop niet gebruiken om het geluid nog aantepassen, daar gebruik ik dan een andere pc voor. Anders zou het ook te zwaar zijn voor de laptop. Die zou dan alleen voor live gebruik zijn.


Ja, dat ken ik; dit ondervond ik voornamelijk met percussie (alles wat ik van 909-achtige zaken in mijn workstation had klonk net niet strak/overtuigend genoeg).

Wat heb je als budget in gedachten?

Ik had eerst als hardware bak zo rond de €500,- in gedachten, maar als het een computer wordt dan ga ik toch wel gauw naar €600-€1000 kijken.
 
Back
Top