Polyfonie en modulars.

Ja, je bedoelt wellicht dat je ipv voor elke stem bv de attack regelt, je op een plaats je met een constane cv je ze all 4 aanpast. Dat zou idd beter zijn maar dan heb je voltage control nodig op al je modues en alle parameters v. d. modules. Ik denk niet echt dat dat realistisch is. Ik zou bv geen ADSRs weten met individuele voltage control op alle stages.

Polyphonie op een modular is zeker mogelijk, als je met de beperkingen wil leven en wat realistische doelen stelt. Een modulaire poly met de mogelijkheden van een juno lijkt me wel mogelijk (1 osc, 1 env etc/voice). Een jupiter nabouwen lijkt met al moeilijk. Een andromeda hopeloos ...

Joris

(Inmiddels ontdekt dat bv een Serge extended adsr wel voltage control op alle stages heeft.)
 
Laatst gewijzigd:
Maar je kan wel allerlei andere mooie dingen doen die met klassieke polysynths niet mogelijk zijn, daar ligt de kracht. 1 heel simpel voorbeeld:

De ADSR van voice 1 ook naar de PWM van de VCO van voice 2 sturen. Nu een arpeggio spelen. De ADSR staart van voice 1 geeft nu een PWM mod tijdens het begin van voice 2, afhankelijk van hoe snel de arpeggio gespeeld wordt.

Hier zijn uiteraard een miljard variaties op te bedenken. Je kan bv een soort side chain compression doen waar voice 1 heel lange release heeft en voice 2 een percussief karakter heeft, dat via een inverter de VCA van voice 1 even dichtdrukt ofzo.

Voor klassieke polypatches zou ik een modular niet te vaak gebruiken, da's inderdaad "de draak willen temmen".
 
Ja, je bedoelt wellicht dat je ipv voor elke stem bv de attack regelt, je op een plaats je met een constane cv je ze all 4 aanpast. Dat zou idd beter zijn maar dan heb je voltage control nodig op al je modues en alle parameters v. d. modules. Ik denk niet echt dat dat realistisch is. Ik zou bv geen ADSRs weten met individuele voltage control op alle stages.

Polyphonie op een modular is zeker mogelijk, als je met de beperkingen wil leven en wat realistische doelen stelt. Een modulaire poly met de mogelijkheden van een juno lijkt me wel mogelijk (1 osc, 1 env etc/voice). Een jupiter nabouwen lijkt met al moeilijk. Een andromeda hopeloos ...

Joris

(Inmiddels ontdekt dat bv een Serge extended adsr wel voltage control op alle stages heeft.)

Er zijn verschillende VC ADSR's te krijgen, volgens mij heeft Doepfer er ook één.
Maar je snapt mijn punt idd. En over realistisch heb je mij ook niet gehoord.. :) Hoewel het toch best haalbaar moet zijn lijkt mij.
 
OK, idd de A-141, merk ik. Meer dan ik dacht kennelijk - ik dacht dat de meeste maar 1 CV in hadden als bv mijn Plan B M10 and AS RS-180 (timebase/D+R, respectievelijk).

Ivm het idee: je hebt dan ook een massa's VCAs nodig. BV als je env-amount CV controlled wil maken heb je daar weer een VCA/stem nodig - als je het manueel doet is een attenuator genoeg (of vaak de ingebouwde attenuator v.d. module).
 
waarom? ;)
 
ik heb voor monofone geluiden vaak al te weinig modules van de een of ander, stereo is mijn streefniveau, van polyfoon spelen droom ik geeneens.
 
Back
Top