Polyfonie en modulars.

flyweight

Spice up your life with FM and Feedback
Lid sinds
10 november 2010
Berichten
11.181
Locatie
HybriDe L!Fe
Polyfonie en modulars.

Wat zijn de opties.

ben op zoek naar een zo goedkoop mogelijke optie.
Ik gebruik daarbij de OSC´s uit een doepfer, daar heb ik er nu 3 van maar wil er nog een 4e bij kopen en dan later ook de quad lfo/cvo module.
In andere situaties wil ik juist weer een vst (bv Alchemy met wavetables,granular of SFZ multisamples) gebruiken en dan verder in de modular moduleren.
En een combi van beide.

heb ook een max msp patch gemaakt zodat ik VCO´s aan Digitale osc´s kan syncen.

Ik ben bekend met Silentway. Echter in een 4 voice setup ben je zo door je in en outputs heen (denk ik).

Er zijn ook vele manieren om polyfoon te werken met een modular maar als ik het goed bedrijp moet je wel allen in veelvoud bezitten.

voor beeld situaties.

- 4x VCO aangestuurd met SIlentway, - ADC - VCA LFO en FILTER DIGITAAL.

MOet je dan 8 outputs gebruiken? 4x cv voor pitch en 4x gate????

Mmmm want als dat zo is dan moet ik of nog een motu iface kopen.

- VSTi als OSC´s bv Alchemy met wavetables.

Gebruik je dan alleen maar gate signalen om de evelopes per voice te openen????

mmmm. ik hoop dat het een beetje duidelijk is zo. en hoop ook dat er iemand is die hier ook zo mee bezig is.
:mega:
 
Maar hoe zit dat dan met mijn Polyfone synths, die hebben toch ook maar 1 VCA?
Of is het zo bij 6 stemmig dat er zes VCA's zijn, maar maar 1 setje faders om ze te besturen.
Mijn envelope in mijn modular heeft maar 2 ouputs, die moeten dan in een multiple en zo naar de 4 VCA's?
 
een polyfone synth heeft voor iedere voice 1 eigen vco, vcf, vca ,
goedkoopste oplossingen zijn uiteraard digitaal: reaktor van native instruments , moog modular, arp 2600 van arturia bijvoorbeeld.

ook zou je inderdaad een combinatie van vst instrument met enkele doepfer modules kunnen maken , dan heb je vaak aan stereo genoeg wat de doepfer betreft.

andere optie zou kunnen zijn bv een a6 andromeda, meer polyfoon dan modulair, maar wel heel erg uitgebreide ( meerdere lagen )modulatiemogelijkheden, alle 16 voices aparte uitgangen, alle voices kun je onafhankelijk instellen, externe ingangen.
en voor IEDER van de 16 ( ! ) stemmen : 2 oscilatoren, 2 filters, 2 vca's 3 envelops, 3 lfo's , tel maar uit ...

de optie van alleen 4 of 8 voices doepfer is inderdaad wel prijzig omdat dat betekend minstens 4 of 8 keer een vco/vcf/ vca . en daarbij een uitgebreide midi naar cv converter ( bv mcv8, mcv24 ) maar dan heb je ook wel wat natuurlijk.
denk wel dat als je een patch met 2 oscilators wilt maken je dus 2X4 of 2X8 vco's moet aanschaffen !
 
en voor IEDER van de 16 ( ! ) stemmen : 2 oscilatoren, 2 filters, 2 vca's 3 envelops, 3 lfo's , tel maar uit ...
zeer uitgebreide bak....
modulair na te bouwen maar nagenoeg onbetaalbaar....

de optie van alleen 4 of 8 voices doepfer is inderdaad wel prijzig omdat dat betekend minstens 4 of 8 keer een vco/vcf/ vca . en daarbij een uitgebreide midi naar cv converter ( bv mcv8, mcv24 ) maar dan heb je ook wel wat natuurlijk.
denk wel dat als je een patch met 2 oscilators wilt maken je dus 2X4 of 2X8 vco's moet aanschaffen
yeps, daar zijn al meerdere financieel op stukgelopen :P

petje af als je het betaalbaar en compact weet te houden ;)
 
nou ik kom al aardig in de buurt.

heb 3 vco´s, 8 lfo´s, 6 envelopes

5 filters en 7 vca´s

Enig probleem is dat de filters allemaal anders zijn.

Ik kan een oude computer gebruiken voor cv signalen (Maudio delta 1010) dan moet ik deze nog wel DC koppelen.

er nog 1 doepfer OSC bij kopen 4 stemmig lijkt me leuk om mee te beginnen.

en later bv een rack erbij maken met 4 vco´s

http://www.cgs.synth.net/modules/cgs48_vco.html

maar ik begin nu echt in te zien dat polyfonie en silentway killing veel outputs eist.

Ste dat je 4 voice wil gaan, dan moet ik dus 4x gate 4x filter cv en 4x pitch cv hebben....OMG.....

Weet iemand nog een leuke goedkope VCO kit?????
 
Weet iemand nog een leuke goedkope VCO kit?????
De Thomas Henry X4046 of TLC555 VCO....
De pcb's worden op Muffs aangeboden door Fonik...
Voor de X4046 zijn ook europanels beschikbaar van Clarke68....
De TLC555 komt later dit jaar :okdan:

Info.......

edit:
De CGS VCO's heb ik zelf nog niet afgebouwd. Ik wil er 2 met alle opties bouwen.....
De CGS pcb's zijn eigenlijk voor 4U bedoeld....
Dit houdt in dat het vrij grote pcb's zijn die veel hp's vreten als je m parallel aan het panel maakt of best diep als je met een bracket werkt....
Van de X4046 heb ik in euro 4 gebouwd (de sync, lin. en exp. FM doen het hem), in 5U ga ik er 2 dual Osc. bouwen en van de TLC555 2 in euro :)
 
Goh, ik dacht altijd 4VCO's in mixer dan filter bijv. en dan in een VCA,
maar dan moet ik dus 4 dezelfde filters en 4 VCA's hebben en die dus ook allemaal precies gelijk instellen?
En betekend dat dan wel dat er maar 1 envelope generator naar de 4 VCA's gaat of kun je dus 4 verschillende envelopes instellen?
 
eigenlijk is een echte synthesizer een monofone modulaire synth. ( ja valt u maar over me heen )
een polyfone synth is eigenlijk altijd een soort compromis tussen mogelijkheden en hoeveelheid voices.
ik vind bij de a6 dat dat erg netjes opgelost is, en in softwareland is natuurlijk veel meer mogelijk.

ik weet trouwens niet of je bv volta kan gebruiken met de genoemde delta, maar een losse mvc8 kost ook niet meer dan 200 euro.
je hebt per voice een eigen envelop nodig of twee ( iedere toon wilt onafhankelijk uitklinken / eigen release hebben ), en inderdaad m eigenlijk is een polysynth een doos met meerdere complete voices .
bij de a6 ( als voorbeeld, zeg niet dat ie zaligmakend is ) kun je met 1 knop bv alle relaeases van de 16 stemmen/voices tegelijk regelen, maar ook kan je dat bij ieder voice volledig apart instellen.
 
de goedkoopste oplossing is alleen analoge vco´s gebruiken, 4 x cv aansturen via Silent en 4x audio in via audio interface. en de rest ITB (VCA, LFO, FILTER...) doen.

Silentway kan met iedere geluidskaart werken als je ze zelf DC koppelt.
Motu´s Volta denk ik ook maar das mac only...

Ik denk dat ik een oude pc ga opofferen en passief ga koelen zonder VGA kaart.

En dan via netwerk op mijn gewone DAw besturen en syncen met midi....

Bedankt SM303 ga eens kijken naar die VCO´s

Hoe duur is 1 CGS VCO's incl. onderdelen ongeveer???
 
Goedkoop en meerstemmig modulair gaan niet samen...

Het leuke van meerstemming modulair is juist dat je elke stem een andere klankkleur en klankverloop kunt meegeven. Anders kun je net zo goed een synthesizer met vaste verbindingen gebruiken en dan is de Andromeda inderdaad een goede keuze.

Maar elke stem een andere klankkleur en klankverloop meegeven kan je ook met de vierstemmige versie van de Analogue Solutions Semblance en diens inspiratiebron de Oberheim Four Voice. Die laatste komt- hopelijk - in een versie met meer mogelijkheden weer op de markt als de Son of 4 voice.

Of je neemt een vierstemmige partij op als midi-data en trekt daarna alle stemmen uit elkaar en geeft elke stem een eigen klankkleur en -verloop met analoge of digitale synths of combinaties. Met al die grafische mogelijkheden van software sequencers goed te doen. Iets meer werk, maar wel goedkoop.

Ik ben niet verder dan tweestemmig modulair gekomen (met een Encore Expressionist en een MS-20 en een MS-50). Ik heb er wel de spullen voor, een Kenton Pro-4 en twee modulaire systemen, maar het is er nog niet van gekomen.
 
ik ben ooit tot 4 stemmen gekomen , roland system100m + bijpassend 184 toetsenbord.
eerlijk gezegd ga je ( ik ) zelden een polyfone patch bouwen, gewoon een polyfone synth werkt veel sneller (prophet8 wat dan ook ), en kan heel complex gemoduleerd worden ( a6 , inclusief ext/ vco /filtermod en multitimbraal met aparte uit en meerdere externe inputs etc etc), en als ik echt gek wil doen , dan is een monomodulaire synthpatch meestal al zo breed dat ik het helemaal niet meer polyfoon fatsoenlijk kan bespelen.
iedere synth heeft z'n beperkingen, en dat maakt het ook zo aantrekkelijk vind ik.
 
Ik ben niet verder dan tweestemmig modulair gekomen (met een Encore Expressionist en een MS-20 en een MS-50). Ik heb er wel de spullen voor, een Kenton Pro-4 en twee modulaire systemen, maar het is er nog niet van gekomen.

ben benieuwd naar het resultaat.

ik hoop uiteindelijk dat de wereld van analoge synths en dsp met max msp mooi samenvalt.
de eerste stap die ik heb gemaakt is een max msp patch waarbij een digitale OSC aan een analoge OSC synced. de voldende stap is die analoge OSC polyfoon te sturen. 4 voices is denk ik wel een minimum.
Ook houd ik wel van moelijkdoen, uiteindelijke zou die patch in een multisample moeten worden omgezet.

Ik heb ook een Oberheim 6 maar een andromeda is ook wel erg mooi, daar heb ik echt geen geld voor,
 
Ik ben bezig aan een 4-stemmige Formant modular. Maar dan spreek je van een reusachtig systeem en de kostprijs is ook niet van de poes. De tijd om dat allemaal bij elkaar te vinden en te restaureren druk je ook best uit in jaren.
 
@sms303

"One of the finest hard sync effects ever heard from a VCO"

Mmmm die X4046 klinkt echt goed,:luv:

Denk dat ik er daar wel een aantal van wil hebben....
ff uitzoeken wat er allemaal nodig is.

@Nicolas 2000 waarom is die zo groot dan, in 4u's valt dat wel mee toch?

ik denk als de vco's en filters analoog en je de envelopes en modulatie digitaal doet je al een eind komt.
de tijd zal het leren......

ik ben dit topic gestart omdat polyfonie de nodige complexiteit met zich meerbrengt, er zijn zoals vaak meerdere mogelijkheden.
 
Back
Top