Kleine ruimte

RED JOURNEY

Ingeburgerd
Lid sinds
1 december 2009
Berichten
47
Ik heb een huis gekocht, maar nu wil ik me muziek gaan maken in een kleine kamer.
Verder is er nergens plek in huis, helaas.

Ik heb een ontwerpje gemaakt met sketchup.
Nu mijn vraag is of dit slim is(qua akoestiek), misschien beter in de lengte te gaan werken.
Jammer van in de lengte werken is dat me bureau oppervlak stuk kleiner wordt, niet met ze 2e naast elkaar kan zitten en maar 1 scherm kan gebruiken.

Wat zouden jullie doen/veranderen?

Misschien iets van diffusers achter me stoel.
Ik heb 0 ervaring met akoestiek, wel al verschillende site's gelezen. Dat ging eigenlijk altijd over grotere ruimtes.

Nick!
2lw1u0x.jpg


En beetje van de zijkant

4qlufn.jpg
 
Je hebt niet zo heel veel keus.
Als ik mijn lage kennis erop los laat is dit het beste om te doen.
Nu heb je achter je een muur om helemaal te beplakken met defuse materiaal.
Heb je ook daadwerkelijk Yamaha lowrange speakers of lijkt dit nu zo toevallig op je tekening?

Wat je eventueel nog zou kunnen proberen te doen is je bureau blad zo diep mogelijk te laten maken dat je er net met zijn tweetjes achter kan zitten (altijd handig om rekening mee te houden) , eventueel je beeldschermen ophangen aan een uittrekbare beugel zodat je die naar je toe kan halen, hou hiermee rekening met je speakers uiteraard. Wat ik hiermee probeer uit te leggen is dat je de basis regel van een evenredige driehoek kan toepassen daardoor. Uiteraard ook diffuse (of iets dergelijks) achter je speakers tegen de muur.

Hoop dat ik je een beetje een advies heb kunnen geven hiermee.
 
ik zou zorgen voor demping/ vermijding van reflexie op minstens 2 wanden en de vloer, mn aan de achterkant.
ook een goede koptelefoon , en als speakers gewone nearfields, niet te groot en zwaar.
 
Interessant dit.. ga dit draadje ff volgen.. :)

Vroeg me eigenlijk laatst hetzelfde af hoe dat nou eigenlijk zit met lage tonen in een kleine ruimte.. en geluid in het algemeen..
Heb een soort gelijke ruimte in mijn huis (zelfde diepte..iets minder breed) welke ik tzt wil isoleren om daar mijn zang/saxofoon terreur in op te nemen (ivm geluidsoverlast)
En mede natuurlijk omdat er dan meer mogelijk is in de avond zonder hoofdtelefoon :) Kun je überhaupt in een kleine ruimte tonen rond de 35-40 hz waarnemen?? (er even van uitgaande dat de monitoren dit weergeven..)
 
Vroeg me eigenlijk laatst hetzelfde af hoe dat nou eigenlijk zit met lage tonen in een kleine ruimte.. en geluid in het algemeen..
Heb een soort gelijke ruimte in mijn huis (zelfde diepte..iets minder breed) welke ik tzt wil isoleren om daar mijn zang/saxofoon terreur in op te nemen (ivm geluidsoverlast)
En mede natuurlijk omdat er dan meer mogelijk is in de avond zonder hoofdtelefoon :) Kun je überhaupt in een kleine ruimte tonen rond de 35-40 hz waarnemen?? (er even van uitgaande dat de monitoren dit weergeven..)

In auto's kan je prima frequenties onder de 40Hz weergeven, ik hoor ze regelmatig langskomen iig. Dat kan dus ook in een kleine ruimte.
Dat de laagst weer te geven frequentie afhankelijk is van de afmetingen van de kamer is dus een (hardnekkig) fabeltje.
Wel is een kleine ruimte veel lastiger goed te krijgen.
 
Wat is je budget om iets aan je akoestiek te doen?

Je kan wild gaan met dure bass traps, absorbers en diffusers van een of andere 'bekende' firma,
of je kan voor enkele goedkopere en DIY oplossingen gaan?

Ik heb zelf zo'n kleine ruimte (2.7m x 2m) en heb al een aantal zaken gemerkt, die wat verschil uitmaken en bijzonder weinig kosten... Ik zet ze in volgorde van kostprijs :engel:
Voor mij moet het voorlopig low-budget zijn (ik ben al blij een kamertje gekregen te hebben van mijn vriendin, bron van geluk :luv: )

> 0€: ik heb minder last van 'modder' in de lage tonen als ik mijn raam en mijn deur op een kiertje zet, zal in de winter evenwel wat frisser worden zo...

> 0€: ik vind het beter klinken als ik mijn monitors links en rechts op een gelijke afstand van de zij muur plaats (eerst zat ik meer met alles dichter tegen het raam).
ik zie dat er bij jou wat verschil op zit?

> 0€: klinkt bij mij ook beter als ik niet exact in het midden zit tussen de monitormuur en de achtermuur, ik zit nu dichter bij de achtermuur en het klinkt merkbaar beter
(op 2/3e van de afstand ipv 50%)

> 0€ dat het beter (eerlijker) klinkt om - zoals in je schets- je setup langs de lange zijde te plaatsen. Nadeel is wel dat je dan dichter bij je achterste muur zit (en de reflecties daarvan).

> 28€: Voor de muur achter mij heb ik DIY 2D QRD Diffuser gemaakt (zie mijn post hierover) en is mijn (persoonlijke) geluidservaring merkelijk verbeterd.

> 49€: een nieuw en dik tapijtje voor op de vloer, merkbaar minder galm!

Ook belangrijk, akoestiek is niet het enige wat je ervaring leuk zal maken in een kleine ruimte zoals de onze...
je moet ook denken aan ergonomie: gemakkelijk zitten en alles binnen handbereik te hebben en bvb. 2 screens te kunnen gebruiken..
ik zou dat persoonlijk niet opofferen voor een mini akoestische verbetering die dat mogelijks met zich mee zou kunnen brengen.. idd Patat Met een kleine kamer blijft immers een kleine kamer.
 
Back
Top