Akoestiek homestudio

Matt, daarbij vergeken is mijn driehoek toch een beetje een dikzak...lol
Kben nu helemaal overtuigd.
 
Origineel geplaatst door WillemP
Hoe een orkest en alles hoort te klinken geen idee Hanz.

Nou, mijn tip: gewoon eens doen. Koop een kaartje voor een klassiek orkest (onder het motto: "romanties", zal je vrouw/vriendin leuk vinden! ;)) en verbaas jezelf. Hoeft echt geen wereldklasse orkest te zijn, hoor!
Als je in een beetje fatsoenlijke zaal zit, gaat er een wereld voor je open.
En besef je meteen hoeveel er nog te winnen valt in een gewone kamer met gewone speakers.

Meer luister-ervaring -> betere mixen (denk ik altijd maar)
 
Mmm, interresant plan Hanz...k'heb in m'n leven heel wat zalen (houseparty's) afgelopen.
Maar heb me toendertijd voornamelijk met andere dingen bezig gehouden....
Akoestiek was ik toen nog niet mee bezig.

Concertzalen kan ik waarschijnlijk op 1 vinger tellen.
Maar we zijn wat ouder geworden, dus .... kzal er eens over denken.


Trouwens, dat er nog niemand iets heeft gemeld over de plaatsing van m'n absorbers enzo in mijn ontwerp.
Ik zou graag iets horen in de trend van : "Dat is goed", "dat kun je beter zo doen" of "dat heeft geen zin..."

De absorbers achter in de kamer ben ik eigenlijk wel zeker van dat ze helpen.
Een bankstel is altijd wel handig......(mag niet van leer zijn denk ik zelf trouwens)

Het stuk plafond-gedeelte boven m'n desk, dat is meer de vraag....

Greetz Willem.
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door WillemP
Jammer trouwens dat er nog niemand iets heeft gemeld over de plaatsing van m'n absorbers enzo in mijn ontwerp.
Ik zou graag iets horen in de trend van : "Dat is goed", "dat kun je beter zo doen" of "dat heeft geen zin..."

De absorbers achter in de kamer ben ik eigenlijk wel zeker van dat ze helpen.
Een bankstel is altijd wel handig......(mag niet van leer zijn denk ik zelf trouwens)

Het stuk plafond-gedeelte boven m'n desk, dat is meer de vraag....

Daarzijn al zoooooveel threads van hier!

Tip: Ga op je afluisterplek zitten en vraag iemand om met een spiegel langs de wanden en plafond te gaan. Overal waar je een speaker in die spiegel ziet, moet je absorptie-materiaal bevestigen. Verder moet je basstraps i.v.m. efficientie, zoveel mogelijk in hoeken plaatsen.
Wat betreft die bank: dat klopt.
Wat betreft het plafond: hetzelfde dus met die spiegel doen. Vloer mag glad blijven i.v.m. natuurlijke reflectie.

Verder moet je achter je niet teveel absorberen. Het "beste" / meest aangename / meest-realistische-effect-gevend is achter je reflecterend houden. De wanden voor en langs je flink bewerken aan de hand van het spiegelbeeld-principe van hierboven. Achter je dus maar heel weinig absorbeer-spul bevestigen, daar kun je beter die diffusers plaatsen.

edit: (ik heb even de plaatjes bekeken ;)
Die klerenkast staat daar goed, die absorber aan het plafond boven je desk is erg prima. Die diffusor aan de zijkant zou ik ook boven de bank plakken aan de overkant.
Verder zou ik zoals ik al zei, de buitenwand [de wand voor je / achter de speakers] absorberend maken [spiegel]. En denk vooral aan je zijwanden! Anders krijg je de zogenaamde "vroege reflecties" vlak na het originele geluid [wat rechtstreeks komt]. Dus links en rechts halverwege je luisterplek en de speakers ook absorptie-spul plakken, misschien dat deze te combineren zijn met die diffusors daar?
 
BigD, ik heb idd ook al heel wat threads gelezen en aan de hand daarvan mijn schema gemaakt.

Nou ben ik blij met je uitgebreide mening over het plan. Tanx!
Grappig ook dat idee van die spiegel...

Allemaal bedankt tot zover....

Willem
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top