Akoestiek homestudio

WillemP

chérir créer
Lid sinds
12 januari 2006
Berichten
48
Locatie
Gelderland
Hallo allemaal,

De laatste tijd heb ik veel gelezen over akoestiek, ook hier op het forum.
Hier en daar de links gevolgd en daardoor een heel stuk wijzer geworden.

Zelf zit ik in een kamer van 4.20 bij 3.00 meter, 2.50 hoog. Boven het bureau loopt het dak schuin op. Zie fig2/fig3.
Het bureau tegen het raam en de monitoren daarbuiten, zogoed als in de hoek. (tís ook niet helemaal de ideale driehoek)

Ik ben eens met Test Tone Generator aan de gang gegaan en er waren erge pieken rond de frequenties 115 en 275 Hz.
Is er toevallig een programma wat doormiddel van je microfoon een grafiek maakt van de frequenties als je deze op jouw plek zet?

Na wat denkwerk en een paar uurtjes "painten" is er het volgende uitgekomen. Alleen zit ik nog met een paar vraagjes.
Hoe ik de bepaalde onderdelen moet maken is wel te vinden op internet, evenals de materialen die ik moet gebruiken, alleen of DIT een goede akoestische behandeling van mijn kamer is....

Ook zat ik me af te vragen of het handig/slim is om mijn nearfield monitoren (KRK RP8) in de hoek te bouwen. Zie fig4
Om zo het box in de hoek probleem op te lossen. Eigenlijk moet ik een halve meter of meer van de wand af zitten, maar dan zit alweer bijna achterin de kamer. (beeetje overdreven..:P 8~ )

Tevens zit ik met de spiegels op de kledingkast achterin mijn kamer. Is het beter om ze misschien open te zetten? Zie fig6/fig7. Of doet het er niet zoveel toe en is dicht beter ivm bass-absorbtie. (vol met kleren)

Ook zat ik in mijn hoofd om een diffusor te maken (zo'n bolle). Nou las ik laatst ergens dat je zo'n ding het beste op de achterwand kan plaatsen precies symetrisch. Nou zit daar mijn kast dus ik dacht gewoon op de zijmuur. Heeft dat zin of moet ik dan ook precies symetrisch op de andere zijmuur een diffusor plaatsen.

Hoe belangrijk is symetrie eigenlijk...? Zoveel mogelijk scheve muren maar wel symetrie...mmm

ik ben er nog lang niet uit zoals je merkt, ook heb ik geen zin om allerlei dingen te gaan bouwen zonder dat ik zeker weet dat het zin heeft.

Zoals het absorbtie gedeelte boven mijn bureau tegen het schuine plafond-gedeelte. is dat een idee?? +/- 20cm .
Zo ook de andere met roze aangegeven absorbers...goede posities ??

(plaatje is er niet duidelijker op geworden door verkleining)

Ik hoor graag jullie meningen.
Tnx Willem.
:peukie:
 

Attachments

  • mstudio_ako_b.jpg
    mstudio_ako_b.jpg
    58,2 KB · Bekeken: 153
Re: Akoestiek homestudio

Origineel geplaatst door WillemP
115 en 275 Hz.

de 115 Hz is de frequentie van een staande golf van 3 meter
de 275 Hz is de dubbele frequentie van de staande golf bij 2,5 meter

rond de 80 a 85 ( en 165 Hz ) zul je ook pieken wegens de 4,2 meter

Kijk ook eens naar deze thread :
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=40301
 
Was nou juist het hele idee van nearfield monitors niet, dat je juist direct/gericht de signalen waarneemt in een klein geluidsveld? Kijk, ik snap natuurlijk wel dat geluid gaat weerkaatsen, maar als je je monitoren goed positioneerd (gouden driehoek) en je de afstand beperkt houd, dan hoef je je bij nearfield gebruik toch niet _zo_ ontettend druk te maken ovr accoustiek?

Ik zit zelf ook wel met een klote ruimte, maar ik zou eerder opteren om mijn monitoren dichterbij te positioneren in een juiste verhouding en dan de ruimte expres kleiner te maken met staande panelen in plaats van een hele ruimte te behandelen. Hoe langer de afstanden, hoe meer het gezeik met accoustiek, difusie en staande golven.

Of ben ik nou te kortzichtig? :)

Joost.
 
Origineel geplaatst door jostiii
Was nou juist het hele idee van nearfield monitors niet, dat je juist direct/gericht de signalen waarneemt in een klein geluidsveld? Kijk, ik snap natuurlijk wel dat geluid gaat weerkaatsen, maar als je je monitoren goed positioneerd (gouden driehoek) en je de afstand beperkt houd, dan hoef je je bij nearfield gebruik toch niet _zo_ ontettend druk te maken ovr accoustiek?

...

Of ben ik nou te kortzichtig? :)

Niet helemaal , het gaat dan vooral om nagalmtijd / reflectie van hogere frequenties. Maar als je ruimte erg reflecterend is, dan moet je zelfs met nearfields je ruimte voorzien van absorberende materialen.

Wat vooral speelt zijn de staande golfen die onstaan als gevolg van de afstand tussen twee rechttegenover elkaar staande muren. Vaak tussen de 100 en 200 Hz. Deze zijn erg aanwezig in een ruimte en verstoren heel erg het afluisterspectrum.
 
Matt second, bedankt voor de cijfers, link ook gevolgd, hoop info.

Jostiii, m'n ruimte nog kleiner maken.....?!?!
Ik behandel liever de hoeken en loze ruimtes van m'n kamer, dan hem nog kleiner te maken.

Verder klopt het verhaal van nearfield, het was maar een gedachte....

Matt, die 45graden basstraps achtirin de kamer, is dat wat voor die pieken onder de 500 Hz?

Tanx
 
Qua akoestiek ben ik zelf ook al een tijdje rond aan het neuzen, dus daarmee helpen kan ik je nog niet echt.
Wel heb ik een leuk tooltje voor je om die frequenties te meten met en microfoon op je afluisterplek.

Thread:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=51785

Misschien even aanklooien met het instellen, maar als je beetje de handleiding doorleest [jaja, in het nederlands :) ] dan moet dat lukken. En anders staan er nog een hoop antwoorden die je waarschijnlijk kunnen helpen daar mee in de thread hierboven.
Succes
 
BigD, Dat ziet er veelbelovend uit, krijg er alleen nog niet echt uit wat ik wil.
Toch eerst maar eens aandachtig die help doorlopen.
Tanx
 
Als het goed is kan hij dus een grafiek tekenen met de pieken en dalen.
Mooi ! precies wat ik zoek...eerst idd maar even aanklooien...:)
 
je zou dezelfde vraag (eventueel met dezelfde plaatjes) eens ook kunnen stellen op :

http://www.prikpagina.nl/list.php?f=130

dat is een soort forum over geluid in het algemeen, waar ook een aantal geluidspecialisten/ akoestici regelmatig antwoorden geven
 
Origineel geplaatst door midisys
"Is er toevallig een programma wat doormiddel van je microfoon een grafiek maakt van de frequenties als je deze op jouw plek zet?"

Sia Smaartlive en Acc. Tools
http://www.siasoft.com/

Je moet wel een meetmicro gebruiken behringer heeft een goede en is niet zo duur:
http://www.behringer.com/ECM8000/index.cfm?lang=ger

Verder nog wat info:
http://www.prosoundweb.com/install/sac/sup27/part1/mesp2.shtml

Errrrm... check eerst even:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=51785 en
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=47455
 
Origineel geplaatst door jostiii
Was nou juist het hele idee van nearfield monitors niet, dat je juist direct/gericht de signalen waarneemt in een klein geluidsveld? Kijk, ik snap natuurlijk wel dat geluid gaat weerkaatsen, maar als je je monitoren goed positioneerd (gouden driehoek) en je de afstand beperkt houd, dan hoef je je bij nearfield gebruik toch niet _zo_ ontettend druk te maken ovr accoustiek?

Ik zit zelf ook wel met een klote ruimte, maar ik zou eerder opteren om mijn monitoren dichterbij te positioneren in een juiste verhouding en dan de ruimte expres kleiner te maken met staande panelen in plaats van een hele ruimte te behandelen. Hoe langer de afstanden, hoe meer het gezeik met accoustiek, difusie en staande golven.

Of ben ik nou te kortzichtig? :)

Joost.

Waar kan ik meer info vinden over deze 'gouden driehoek' ? Googlen levert vooralsnog niet het gewenste resultaat op...

gr.
P
 
Origineel geplaatst door pazkal
Waar kan ik meer info vinden over deze 'gouden driehoek' ? Googlen levert vooralsnog niet het gewenste resultaat op...

gr.
P

Laat maar, gewoon een gelijkzijdige driehoek dus...duh.
 
Tanx voor de links, kzal ze ff doornemen.=)

Hoeft niet helemaal gelijkzijdig toch? Die driehoek.

Deze is link geeft ook een hoop info, duidelijke plaatjes :

http://www.ethanwiner.com/acoustics.html


Maar als ik het goed begrijp kan ik voor de meetprogjes niet mijn net aangeschafte MXL v67 gebruiken?

Ik had deze namelijk aangesloten via mijn mengtafel line 1 (XRL) --> via rec out(2tulp) -->naar de line in L/R van mijn Audiophile 2496. De line out L/R had ik rechtstreeks op mijn monitoren aangesloten.

Nou bleek dat ik R.out van m'n geluidskaart naar mijn boxen moest doen de L.out rechtstreeks in mijn R.in (i.v.m. afwijking kaart elf) en dan de mic op L.in, als ik het goed onthouden heb.


Vandaar dus dat behringer meetding want die MXL heeft phantoom-voeding nodig.:eureka:
(Of kan ik wel iets met die MXL?)hmmm, mischien rec.out : een kabeltje stereo 2tulp naar mono 1tulp....

Willem
 
Hanz, wordt ik hier geluidsloos terechtgewezen...?lol

Mijn driehoek staat er zo bij... :
 

Attachments

  • driehoekm.jpg
    driehoekm.jpg
    15,7 KB · Bekeken: 125
Origineel geplaatst door WillemP
Hanz, wordt ik hier geluidsloos terechtgewezen...?lol

Mijn driehoek staat er zo bij... :

Hahaha, nee sorry, het is inderdaad een vrij kaal plaatje.... :D
Ik had nog een andere gevonden, wat informatiever, maar die bleek het niet te doen met inlinken...

Helemaal perfect gelijkbenig zal het wel niet hoeven zijn, qua afstand tussen de 2 speakers vs. afstand tot de luisteraar.
Het is natuurlijk wel kritisch dat de afstand van luisteraar tot de linker- en rechterspeaker gelijk is...

Ik heb zelf wel gemerkt dat hoe wijder de monitors uit elkaar staan, hoe meer toe-in nodig is (dus naar binnen draaien van de speakers). Maar het verschilt ook per speakertype, sommige zijn 'breder' stralend dan anderen.
Er is niet echt een maximum te geven wat betreft breedte van je opstelling, ook hier is het best wel afhankelijk van je speakers. Wel heb ik gemerkt dat het te wijd uit elkaar opstellen van je speakers ervoor zorgt dat er een 'gat' ontstaat in je 'soundstage'... dwz. het 'podium' dat je je voor kan stellen waar de artiest als het ware optreedt.
(De soundstage vind ik vrij goed te checken met veel klassieke muziekopnames, waarbij het helpt als je een beetje weet hoe een orkestopstelling hoort te klinken; te wijd met te veel toe-in klinkt dan onrealistisch breed, te wijd met te weinig toe-in klinkt alsof er een 'gat' in het midden zit, te smal klinkt aan de andere kant ook weer niet).
Kortom: gewoon lekker een boel opstellingen proberen, tot je tevreden bent.

Tot slot is het zo, dat een nearfield monitoring opstelling helpt om de invloed van akoestiek van je kamer wat te verminderen. Je beinvloedt immers de verhouding direct/indirect geluid door te spelen met de afstand vanaf de speaker.
Aan de andere kant: staande golven en reflecties kan je nooit helemaal uitvlakken (behalve als je met koptelefoon zou werken) en naar mijn mening kan je er ook niet 'omheen' mixen...
Dwz: denken dat je om slechte akoestiek heen kan compenseren, is hetzelfde als denken dat je met een fles jenever op nog prima kan auto rijden, zolang je maar bewust gaat contra-slingeren... ;)
 
Laatst gewijzigd:
als we dan toch met plaatjes smijten

als we dan toch met plaatjes smijten

in mijn handleiding van mijn monitors (tannoy reveal) staat het volgende plaatje :
 

Attachments

  • tannoypositioning.jpg
    tannoypositioning.jpg
    22,3 KB · Bekeken: 118
Dat met die fles jenever ga ik zeker een keertje proberen...:biertje:(op een verlaten zandwegetje dan wel hé!):D
Hoe een orkest en alles hoort te klinken geen idee Hanz.

Maargoed, net ff rondgestruind naar die driehoek en ik zal toch iets moeten inkrimpen.
Dat betekend dus m'n desk aanpassen...

Langzamerhand beginnen de punten helderder te worden, kan ik van't voorjaar is aan de klus gaan.
Maargoed..die babykamer moet ook noch gebeuren....(Die mag ik wel gaan isoleren !!):bekdicht:
JAA, kmot m'n aandacht straks verdelen...lol. komt goed..!

Willem
 
Back
Top