TAL U-NO-LX release!

attachment.php


Togu Audio Line (TAL) heeft dit weekend de nieuwe Juno-60 emulatie: U-NO-LX gereleased.
TAL's eerdere juno-60 emulaties mochten er al zijn, maar deze is nu helemaal bij de tijd met z'n zero-feedback-delay filters en meer.

De specificaties op een rij:

  • Self resonating zero feedback delay filter (24dB LP).
  • Filter range up to ~40kHz (depends on the sample rate).
  • Calibrated and tuned after TAL's hardware device.
  • Midi learn / automation for all controlls.
  • Improved alias free oscillators for an authentic sound also @ 44'100Hz sampling rate.
  • Arpeggiator with different sync modes (host, midi clock, not on).
  • Portamento and mono mode.
  • LFO manual trigger button.
  • Sustain pedal support.
  • Up to 12 voices.
  • New file based preset system for transparent preset management.
  • More than 300 factory presets by different sound designers (FMR, Particular - Sound, TAL).
  • Original hardware "Factory Bank A" included.

Tevens zijn er twee demo's:

Nummer 1 is van een van de sounddesigners (FMR)L
http://kunz.corrupt.ch/downloads/mp3/TAL-U-No-LX-demo-fmr.mp3
Nummer 2 is van een van de andere betatesters:
http://soundcloud.com/solidtrax/solidtrax-tal-u-no-lx-20

Hij is nu te koop voor 35 euro. Het is dan ook het eerste commerciele product van TAL. Normaliter kost de plugin 70 euro, dus wees er snel bij als je op zoek ben naar een Juno-60 in software vorm.
 

Attachments

  • tal-u-no-lx_thumb.jpg
    tal-u-no-lx_thumb.jpg
    53,7 KB · Bekeken: 133
Het lijkt me best een bonk werk eigenlijk. De signaalpaden reverse engineeren, dan de invloed van de verschillende componenten modeleren, de hele boel programmeren, testen, vergelijken, tweaken, vergelijken. Misschien is namaken zelfs nog wel lastiger dan om van scratch te beginnen, zeker als het zo'n beroemd geluid is dat iedereen kent dat je zo precies mogelijk na wilt bootsen.
 
Ik weet niet wat ik me moet verstaan onder een "feedbackpad zonder vertraging": een feedbackpad ìs een vertraging; een filter zonder vertraging (delay(s)) is geen filter, d.w.z. filterwerking kan alleen maar ontstaan door de toepassing van vertraging(en), delay(s). Delay is dan ook gèèn groot woord als het gaat om filters, maar een noodzakelijk onderdeel daarvan; juist de delays zorgen voor die faseverschuivingen van het signaal die in combinaties met elkaar en met het directe signaal een filterwerking vormen.

http://www.kvraudio.com/forum/viewtopic.php?t=350246

Dit zou een antwoord moeten geven op je vraag. Het boek komt van Vadim Vahalashin, die enkele jaren geleden (de eerste?) paper over dit onderwerp gescreven heeft. De techniek zou 'afgekeken' geweest zijn van de berekeningstechnieken in emulatieprogramma's van elektrische circuit zoals QUCS
 
Dankzij die link van Panther (https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1539590&postcount=55) en het downloaden van een stapel artikelen is me inmiddels duidelijk geworden dat die term in de specs: "Self resonating zero feedback delay filter" wel degelijk een zinvolle betekenis heeft en geen tegenstrijdigheid in termen bevat.

Het doel is om een analoog filter zo goed mogelijk digitaal te simuleren in. Daar zijn standaardtransformaties voor, maar bijv. in het geval van het 4-pool ladderfilter van Moog, dat inmiddels "klassiek" is geworden, treedt er bij die transformatie een soort "rekenkundige kortsluiting" op: er loopt een directe lijn van input naar output en die wordt teruggekoppeld naar de input. Dus om een outputsample te kunnen berekenen moet die outputsample al bekend zijn - wat natuurlijk onmogelijk is. De oplossing is dan: neem een delay van 1 sample-tijd (dus typisch 1/44100ste seconde) op in de lus, zodat voor de berekening van elke nieuwe outputsample niet de huidige maar de vorige outputsample nodig is. Die extra, ultrakorte delay is onhoorbaar en werkt prima, zo lang de instellingen van het filter niet worden gewijzigd. En dat is precies wat filters op een synth zo interessant maakt: de sweep. Door die toegevoegde delay wordt de Q van het filter afhankelijk van de cutoff freq, die bij analoge filters ook tijdens de sweep onafhankelijk van elkaar blijven. Dus moet er gezocht worden naar methoden om het ongewenste effect van die unit delay weer ongedaan te maken; dus weer terug naar "zero delay" en dat kan op allerlei manieren.
In mijn eigen software (WaveWizard) heb ik ook een van oorsprong analoog filter (het zeer krachtige Butterworthfilter, met instelbaar aantal polen) opgenomen dat met een van de standaard transformaties (de bilineaire transformatie) is gedigitaliseerd. In dat filter kunnen de Q en de cutoff onafhankelijk van elkaar tijdvariant worden aangestuurd, zodat "analoge" simulatie in principe mogelijk en programmeerbaar is.
 
Het lijkt me best een bonk werk eigenlijk. De signaalpaden reverse engineeren, dan de invloed van de verschillende componenten modeleren, de hele boel programmeren, testen, vergelijken, tweaken, vergelijken. Misschien is namaken zelfs nog wel lastiger dan om van scratch te beginnen, zeker als het zo'n beroemd geluid is dat iedereen kent dat je zo precies mogelijk na wilt bootsen.
ik denk dat die analoge modellen al wel reedsch min of meer op 1 of andere manier wellicht ende zeer waarschijnlijk voor handen waren... als je 1 model te pakken hebt dan gaat de rest al stukken sneller... heel belangrijk bij een goede VSTi is vooral dat de saturatie/filtering van een hogere update rate moet zijn, hoger dan de overige synthese onderdelen om de boel dik te houden, want je kan een probleem (aliasing) niet oplossen met iets dat hetzelfde probleem gaat veroorzaken nutuulk...
en sinds wanneer is de LFO wave een sinus op de JU-60?

de interface mag ook niet heul veul werk zijn geweest; de layout en het design is immers bekend
overigens vinnik het er zeer plastisch uitzien en die schuiven zijn niet echt duidelijk afstekend tegen de background...

als dit ding voor 28 euro ook weg kan/mag waarom dan niet gelijk op die prijs vastzetten, dan verkoop je er potentieel stukken meer toch?

maar goed ende ok...
 
http://www.kvraudio.com/forum/viewtopic.php?t=350246

Dit zou een antwoord moeten geven op je vraag. Het boek komt van Vadim Vahalashin, die enkele jaren geleden (de eerste?) paper over dit onderwerp gescreven heeft. De techniek zou 'afgekeken' geweest zijn van de berekeningstechnieken in emulatieprogramma's van elektrische circuit zoals QUCS

Hee JugJug, da's lang geleden! Alles goed in de Witte Stad? :)

Ik heb inmiddels vandaag verschillende artikelen van Vadim Zavalishin gelezen en tevens literatuur die hij daar in noemt. Niet verbaasd dat ook hier het CCRMA, Stanford, met Julius Orion Smith, een van de vroegste bronnen is. Ik las zojuist het artikel van Stilson en Smith: Analyzing the Moog VCF with Considerations for Digital Implementation.

Dank voor de tip! Ik kan nu even vooruit. :okdan:
 
Blijf er bij, top plugin voor dit geld.
Heerlijke osc, heerlijk filter, heerlijke chorus, etc etc!

@6trak, het is juist super handig om dit virtueel te hebben. Je kunt zo enorm handig stapelen/layeren zonder iedere keer alles te samplen. Zo zijn er meer voordelen en uiteraard ook nadelen.
 
@6trak, het is juist super handig om dit virtueel te hebben. Je kunt zo enorm handig stapelen/layeren zonder iedere keer alles te samplen. Zo zijn er meer voordelen en uiteraard ook nadelen.
het is ook zeker wel een bruikbare VSTi ("plugin" is nutuulk geen goede benaming; dat kan nl vanalles zijn) maar hoe zit het nou met die sinus LFO wave?
 
Voor zover ik het begrepen heb, is dat een toevoeging op het origineel. Ik vermoed dat er nog wel meer toevoegingen zullen komen. Ik zou zelf pleiten voor een pro versie (met unison, extra layers evt (om het makkelijk te maken), meer fx bijv etc.) en een echte kloon.
 
Pff, wel een hoop bugs zeg. Maschine ziet hem niet (bekend probleem), automation recording is buggy in Ableton, Midi Learn werkt maar zo-zo. Heb opmerkingen naar de auteur opgestuurd, maar eerlijk gezegd vind ik dat dit nooit in deze staat commercieel gereleased had mogen worden. Eerst maar eens een paar maandjes betatesten ofzo.
 
Evengoed heel bruikbaar hoor, heb hem al naar volle tevredenheid in 2 projecten gebruikt. Je krijgt er heel snel iets lekkers uit.
 
Zojuist mailtje terug gehad van Patrick, hij zou nu moeten werken in Maschine - morgen even proberen. Hij zit er in elk geval bovenop :D
 
die Elek7ro synth is ook zeker niet slecht overigens! wat klank betreft een soort van sh-101 met twee osc, 2 lfo, multimode filter en twee envelopes. alleen de poly mode vind ik niet interessant. voor strings en brass gebruik ik de U-NO wel!

EDIT: de 50% korting aanbieding is verlengd tot 9 September! grijp je kans.
 
Laatst gewijzigd:
Een eerste testje met de U-NO:

http://soundcloud.com/elektrovolt/u-no-test-1

Alles is U-NO, behalve de hihats. Delay is de TAL dub.
Net ook de TAL vocoder gecheckt, niet onaardig. Denk dat ik de rtack langer maak met een stuk vocoder erbij...
 
Back
Top