TAL U-NO-LX release!

attachment.php


Togu Audio Line (TAL) heeft dit weekend de nieuwe Juno-60 emulatie: U-NO-LX gereleased.
TAL's eerdere juno-60 emulaties mochten er al zijn, maar deze is nu helemaal bij de tijd met z'n zero-feedback-delay filters en meer.

De specificaties op een rij:

  • Self resonating zero feedback delay filter (24dB LP).
  • Filter range up to ~40kHz (depends on the sample rate).
  • Calibrated and tuned after TAL's hardware device.
  • Midi learn / automation for all controlls.
  • Improved alias free oscillators for an authentic sound also @ 44'100Hz sampling rate.
  • Arpeggiator with different sync modes (host, midi clock, not on).
  • Portamento and mono mode.
  • LFO manual trigger button.
  • Sustain pedal support.
  • Up to 12 voices.
  • New file based preset system for transparent preset management.
  • More than 300 factory presets by different sound designers (FMR, Particular - Sound, TAL).
  • Original hardware "Factory Bank A" included.

Tevens zijn er twee demo's:

Nummer 1 is van een van de sounddesigners (FMR)L
http://kunz.corrupt.ch/downloads/mp3/TAL-U-No-LX-demo-fmr.mp3
Nummer 2 is van een van de andere betatesters:
http://soundcloud.com/solidtrax/solidtrax-tal-u-no-lx-20

Hij is nu te koop voor 35 euro. Het is dan ook het eerste commerciele product van TAL. Normaliter kost de plugin 70 euro, dus wees er snel bij als je op zoek ben naar een Juno-60 in software vorm.
 

Attachments

  • tal-u-no-lx_thumb.jpg
    tal-u-no-lx_thumb.jpg
    53,7 KB · Bekeken: 133
Ja, maar ik wil eerst even PEBKAC (Problem Exists Between Keyboard And Chair) uitsluiten voordat ik domme vragen ga stellen :D

Bedenk me nu dat ik de faders op de Motif moet gebruiken ipv de draaiknoppen voor het echte Juno gevoel trouwens. Zal ik vanavond eens proberen.
 
heb em ook gekocht, voor die 28 euro een no-brainer. zeer goede emulatie zonder onnodige toeters en bellen. als ik delay wil gooi ik wel een fabfilter timeless erachter.
 
Ik denk meer dat ze de juno60 hebben getracht na te maken (LX = 60) ... ik heb de demo net gedowload maar nog niet geprobeerd... Mijn interesse is wel gewekt ieder geval :D
 
maar waar is 'ie nou goed in dan? ...in het immiteren van een Juno-106 of de geweldig overdonderende diversiteit aan te gek vette mogelijkheden?

het immiteren van de juno 60. ik heb de hardware juno60 al 20 jaar, ken ik door en door en die staat er hier naast en deze plugin klinkt echt als de juno60. dus nu altijd een juno60 bij de hand, ook als ik ff niet thuis ben en met de laptop op pad ben :)
 
het immiteren van de juno 60. ik heb de hardware juno60 al 20 jaar, ken ik door en door en die staat er hier naast en deze plugin klinkt echt als de juno60. dus nu altijd een juno60 bij de hand, ook als ik ff niet thuis ben en met de laptop op pad ben :)

kun je niet wat 1 op 1 klankvoorbeeldjes van de twee laten horen aangezien jij de echte juno-60 hebt ?
Ik vraag me af hoe representatief die 1 op 1 vergelijkingen tussen soft en hardware op de websites van fabrikanten nou echt zijn.
 
Staat in de nieuwe Interface een klein stukje. Daar staat ook dat deze toch erg goed overeenkomt klankmatig.
 
Ik denk meer dat ze de juno60 hebben getracht na te maken (LX = 60)
zei ik 106? foutje bedaank :P

m'goed, om nou alleen iets aan te schaffen omdat het 1:1 zou zijn met een hardware bak ipv dat het echt iets toevoegt qua nog niet eerder geziene mogelijkheden is nutuulk ook weer zoiets... een juno-60 doet een paar dingen erg leuk maar heeft verder nou ook weer niet zo'n gigantisch breed pallet aan mogelijkheden... de quasi discount van 28 euro is nog wel enigzins grappig maar 70 euro is toch wel redelijk not done voor zoiets...
 
zei ik 106? foutje bedaank :P

m'goed, om nou alleen iets aan te schaffen omdat het 1:1 zou zijn met een hardware bak ipv dat het echt iets toevoegt qua nog niet eerder geziene mogelijkheden is nutuulk ook weer zoiets... een juno-60 doet een paar dingen erg leuk maar heeft verder nou ook weer niet zo'n gigantisch breed pallet aan mogelijkheden... de quasi discount van 28 euro is nog wel enigszins grappig maar 70 euro is toch wel redelijk not done voor zoiets...

Dat lijkt mij eigenlijk juist een hele goede reden. Blijkbaar is het geluid van de Juno 60 (ondanks dat het pallet wellicht niet zo breed is) gewild, aangezien het een populaire synthesizer is.
Ik denk dat er voor veel mensen een drempel is om een Juno 60 te kopen (bijvoorbeeld prijs, ruimte en/of betrouwbaarheid van de voices). Dan kan, mits de nabootsing natuurgetrouw genoeg is, een software 'kloon' een hele goede uitkomst zijn toch? En dan valt in verhouding met de honderden euro's van een Juno 60 die 70 euro ook nog wel mee.

Ik twijfel nog of ik deze ga kopen. Het ziet er interessant uit en klinkt op het eerste gehoor goed. Echt nodig heb ik het niet, maar de sound van een Juno 60 kan ik wel waarderen. Ik ben dus ook wel benieuwd naar wat extra 1 op 1 testjes! En dat deze dan precies doet wat een Juno 60 doet vind ik in dat geval een voordeel, van mij hoeft er niet altijd iets nieuws en ongeziens in een software synthesizer te zitten. Als datgene wat ie wel doet, maar goed gedaan wordt.
 
In de specs (https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1535936&postcount=1) staat:
Self resonating zero feedback delay filter (24dB LP).
Kan iemand mij uitleggen wat ik daar onder moet verstaan?
Een filter kan inderdaad resoneren. Maar als het resoneert, dan is het een feedback filter (er bestaan ook feedforward filters).
Een resonerend zero feedback filter is een tegenspraak in termen.

Dat woord 'delay' vind ik ook raar. Een filter zonder delay is geen filter.
 
In de specs (https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1535936&postcount=1) staat:

Kan iemand mij uitleggen wat ik daar onder moet verstaan?
Een filter kan inderdaad resoneren. Maar als het resoneert, dan is het een feedback filter (er bestaan ook feedforward filters).
Een resonerend zero feedback filter is een tegenspraak in termen.

Dat woord 'delay' vind ik ook raar. Een filter zonder delay is geen filter.

Ik denk dat ze bedoelen dat in het feedbackpad geen vetraging zit. Ik weet niet veel van DSP algoritmes maar ik kan me voorstellen dat je bij de meeste standaard filteralgoritmes wel iets van vertraging hebt. Een echt hardware filter heeft wel delay in het forward signaalpad (Nou ja, delay is een groot woord. Het is meer een faseverschuiving) maar niet in de feedback. Dat het uitmaakt voor de klank kan ik me wel degelijk iets bij voorstellen.
 
Ik denk dat ze bedoelen dat in het feedbackpad geen vetraging zit. Ik weet niet veel van DSP algoritmes maar ik kan me voorstellen dat je bij de meeste standaard filteralgoritmes wel iets van vertraging hebt. Een echt hardware filter heeft wel delay in het forward signaalpad (Nou ja, delay is een groot woord. Het is meer een faseverschuiving) maar niet in de feedback. Dat het uitmaakt voor de klank kan ik me wel degelijk iets bij voorstellen.


Ik weet niet wat ik me moet verstaan onder een "feedbackpad zonder vertraging": een feedbackpad ìs een vertraging; een filter zonder vertraging (delay(s)) is geen filter, d.w.z. filterwerking kan alleen maar ontstaan door de toepassing van vertraging(en), delay(s). Delay is dan ook gèèn groot woord als het gaat om filters, maar een noodzakelijk onderdeel daarvan; juist de delays zorgen voor die faseverschuivingen van het signaal die in combinaties met elkaar en met het directe signaal een filterwerking vormen.

Een hardware filter bevat dan ook altijd een delay(lijn), ongeacht of het gaat om een feedforward of een feedback filter. Een feedbackfilter zonder delay is onmogelijk. (Een delaylijn zonder filterwerking bestaat wèl, maar dat noem je dan natuurlijk geen filter.)

Kortom, ik zie twee onmogelijkheden:
(1) als dat woord "zero" slaat op feedback, dan heb je een tegenspraak want een filter met "zero feedback" kan niet resoneren;
(2) als dat woord "zero" slaat op delay, dan heb je ook een tegenspraak, want een filter met "zero delay" is geen filter.
 
Google bracht me op de website van Xils Lab, die ook wat vertellen over het hoe en waarom van zero delay feedback filters: http://www.xils-lab.com/pages/Zero-Delay-Feedback-Filters.html. Of de implementatie hetzelfde is bij TAL als bij Xils Lab weet ik niet, dat zal vast van elkaar verschillen, maar het eerste stukje theorie op de pagina geeft wel aan wat er bedoeld wordt met de term zero delay feedback en wat de achterliggende gedachte is.

Zoals ik het begrepen heb gaat het er dus niet om dat het filter geen delay of feedback heeft, maar het gaat erom dat de code zo geschreven is dat het filter geen (of verwaarloosbare) extra delay heeft vanwege de berekeningen aan het feedbacksignaal, die in het origineel (de Juno 60) niet zit.
 
Google bracht me op de website van Xils Lab, die ook wat vertellen over het hoe en waarom van zero delay feedback filters: http://www.xils-lab.com/pages/Zero-Delay-Feedback-Filters.html. Of de implementatie hetzelfde is bij TAL als bij Xils Lab weet ik niet, dat zal vast van elkaar verschillen, maar het eerste stukje theorie op de pagina geeft wel aan wat er bedoeld wordt met de term zero delay feedback en wat de achterliggende gedachte is.

Zoals ik het begrepen heb gaat het er dus niet om dat het filter geen delay of feedback heeft, maar het gaat erom dat de code zo geschreven is dat het filter geen (of verwaarloosbare) extra delay heeft vanwege de berekeningen aan het feedbacksignaal, die in het origineel (de Juno 60) niet zit.


Dank voor de link, Panther, die m.i. hier zeker relevant is en meer vertelt over de betekenis van de term. Ik ga het vanavond nog eens goed lezen; er staan wat dingen in over filtertheorie die niet helemaal (of beter: helemaal niet) kloppen, maar die videootjes verklaren een boel van wat ze eigenlijk bedoelen. Ik kom er nog op terug. :walker:
 
Ik denk dat er voor veel mensen een drempel is om een Juno 60 te kopen (bijvoorbeeld prijs, ruimte en/of betrouwbaarheid van de voices). Dan kan, mits de nabootsing natuurgetrouw genoeg is, een software 'kloon' een hele goede uitkomst zijn toch? En dan valt in verhouding met de honderden euro's van een Juno 60 die 70 euro ook nog wel mee.
70 euro voor een 'idee', want meer is software nutuulk niet... je hebt daarnaast nog andere zaken nodig om 'het' te laten werken uiteraard...
je kan de prijs van de software dus niet zomaar ff direct relateren aan die van de hardware...

enfin...
 
70 euro voor een 'idee', want meer is software nutuulk niet... je hebt daarnaast nog andere zaken nodig om 'het' te laten werken uiteraard...
je kan de prijs van de software dus niet zomaar ff direct relateren aan die van de hardware...

enfin...

Ik ging er voor het gemak inderdaad vanuit dat er al een basis-setup aanwezig was (computer, geluidskaart, DAW / vst host, afluistering, eventueel andere hardware) en dat je dan het geluid van de Juno 60 wilt toevoegen aan je setup. Als je nog niets hebt en alleen het geluid van een Juno 60 wilt, zou je goedkoper uit kunnen zijn met een echte Juno 60.

Over prijzen kan natuurlijk altijd gediscussieerd worden, wat je bereid bent uit te geven voor een product is per persoon verschillend en hangt af van onder andere je budget, huidige setup en verwachtingen en eisen van / aan het nieuwe product. Die verwachtingen en eisen van een nieuwe software synthesizer zijn bij ons duidelijk verschillend 8)
 
Back
Top