PC Recording: Roland SI 24 of Mackie control + Interfaces ?

cyble

What does this button do?
Lid sinds
23 juni 2003
Berichten
285
Locatie
Etten-Leur
Allereerst hoop ik dat dit bericht in de juiste groep staat, ben hier net nieuw ;)
Ik heb uiteraard wel netjes de search gebruikt maar vond over de SI 24 maar 2 threads
die niet gingen over datgene wat ik zocht.

De situatie is als volgt: Ik wil op fatsoenlijke digitale wijze kunnen opnemen en kunnen
mixen e.d.

Ik heb een XV5080 tijd geleden gekocht en ik wil die in patch mode (zodat ik de beschikking
heb over het maximale aantal kanalen + dsp's per instrument) naar tracks zetten, dus stukje
in midi spelen en dat omzetten naar audio zodat ik midi kanaal kan muten en de volgende
track kan inspelen en omzetten naar audio etc. Nu zit ik met het probleem dat cubase sx
erg veel problemen heeft met de timing etc. ivm simpele sblive. Ook heb ik maar 1 simpele
digitale input waar m'n XV aan hangt dus uitbreiding kan ik ook vergeten. Ook de midi interface
is slecht en flipt vrij vaak.

Nu vroeg ik me af wat de beste totaal oplossing zou zijn voor al m'n problemen ook gezien
de toekomst. Kan ik het beste een Roland SI 24 studio ding kopen waar ook pci kaartje
bij zit e.d. (ik had ook begrepen zelfs al midi interface waar ik m'n master keyboard op kan
aansluiten ??) en werkt dat ook met cubase goed bijv. ? Of kan ik het beste voor een
mackie control gaan met een goede geluidskaart en midi interface ? Of zijn er wellicht
nog andere alternatieven ? Budget wilde ik rond de 2000 euro leggen voor een goed begin.

Alvast bedankt voor de suggesties.

:okdan:
 
Hallo,

En welkom. :)

Die SI24 was toevallig ook te zien op de VST dagen. Hij viel niet zo op maar die studiopack van Roland is op zich een leuke setup. Ware het niet dat het toch wel wat prijzig is. En die R-bus van Roland zet ook niet door eigenlijk.
Zelf weinig ervaring mee wat dat betreft.

Qua setup ben je misschien toch handiger af met een bijv. Steinberg midex3 (of nog beter midex8 vanwege de timing in cubase SX) en een apart losse analoge geluidskaart.

Dat studio pack levert Logic mee, en als je een PC hebt dan heb je daar niet zo lang plezier van. En qua R-bus oplossing is het gewoon afwachten hoe lang dat nog gebruikt wordt.

Directe concurrenten zijn Tascam FW-1884 en de Yamaha 01X.

Zelf aas ik op een VM3100 voor m'n Rbus via m'n XV5080 aan te sluiten en digitaal door te sturen maar die dingen zijn nog zeldzaam en nog duur. Of evt ook een tweedehands M-audio R-bus kaart of zo. Maar analoog ruist hij zeer weinig dus dat lukt ook prima. En dat 2e midi kanaal haal ik niet eens. ;)

Het geweldige van die studio pack en die andere oplossingen is dat je alles in een keer hebt. Maar de alternatieven zijn ook erg interessant. Dus wellicht die nog eens onder de loep nemen (bij voorkeur in de winkel).
 
Volgens mij valt de prijs van de SI24 wel mee toch ?
Geloof rond de 1800 euro bij feedback, terwijl mackie controller rond de
1400 euro was en daar moet ik dan nog losse interfaces bij gaan kopen.

Ik heb alleen een gevoel bij die SI24 dat ik wellicht tegen beperkingen aan
ga lopen, terwijl ik met losse interfaces gewoon een kaartje erbij kan zetten
voor extra I/O maar op de SI24 beperkt ben tot de aansluitingen op de kast.
Want volgens mij moet ik die SI24 ook zien als een grote break-out box met
A/D & D/A convertors die met de pc communiceerd via z'n R-BUS.

Maar ik heb ook geen mixers of HD recorders ofzo, en ik wil dus op zich ook
wel een soort van mixer zoals de SI24 waar ik m'n kabels op kan inpluggen :)

Wellicht heeft iemand een suggestie hoe m'n setup het beste er uit kan
komen te zien gegeven het feit dat ik wel me wil focussen op het opnemen
op de pc maar qua kwaliteit en gemak hier niets of iig weinig op wil inleveren
t.o.v. een dedicated HD recorder + digitale mixer ?
 
Tweedehands mixer + kaart + midi interface kan ook hoor. Zal qua prijs zelfs gunstiger zijn en je kunt alle kanten op blijven uitbreiden.

Maar ben je al eens in de winkels wezen kijken?
 
Origineel geplaatst door fuse
Tweedehands mixer + kaart + midi interface kan ook hoor. Zal qua prijs zelfs gunstiger zijn en je kunt alle kanten op blijven uitbreiden.

Maar ben je al eens in de winkels wezen kijken?

Volgens mij zijn er niet echt veel 2e hands super aanbiedingen voor digitale dingen, ik bedoel als ik een mixer zie voor 1000 euro of 1400 euro nieuw dan leg ik die 400 euro daar rustig voor neer. Maar dat is mijn indruk die ik kreeg in zowel dit forum als plekken als marktplaats en ebay enzo, ik heb daar iig nog niets gezien van "wow wat een super aanbieding" (of wanneer het >50% van de prijs scheelt op z'n minst dan wordt het pas aantrekkelijk).

Wat winkels betreft, ik heb m'n XV bij europeanmusician gekocht en compressor bij feedback, ofwel, alles over internet gedaan tot nu toe, ik ken in de buurt van breda ook geen goede winkels of wellicht dat jij wat superstores kent elders in nederland waar je lekker op je gemak mag browsen (in real life dan ;)) :)
 
Wat me nu opvalt is dat altijd wel iemand een mening heeft maar nu dus opeen niet of zo.

Kom eens op jongens. Zeg het eens!

Wat zouden jullie kiezen in zijn geval, of wellicht toch van jezelf uitgaan?


Maar je wilt perse gemotoriseerde faders? En 24 bits geluid? Een meerdere midi poorten?
 
Origineel geplaatst door fuse
Wat me nu opvalt is dat altijd wel iemand een mening heeft maar nu dus opeen niet of zo.

Kom eens op jongens. Zeg het eens!

Wat zouden jullie kiezen in zijn geval, of wellicht toch van jezelf uitgaan?


Maar je wilt perse gemotoriseerde faders? En 24 bits geluid? Een meerdere midi poorten?

Uiteraard :) maar kben er inmiddels achter dat ik iig een losse 19" midi interface ga aanschaffen voor
het midi gedeelte, nog niet exact uit welke het wordt, kdenk de steinberg (midex 8 die je eerder zei)
maar hangt nog even af of hij met andere software ook goed blijft werken (lijkt me wel :)).

Maar wat betreft audio zit ik nog steeds erg te twijfelen wat nu voor mij de beste manier is. Dus idd
PLEASE HELP ME ! :halleluja
 
Origineel geplaatst door cyble

Wat winkels betreft, ik heb m'n XV bij europeanmusician gekocht en compressor bij feedback, ofwel, alles over internet gedaan tot nu toe, ik ken in de buurt van breda ook geen goede winkels of wellicht dat jij wat superstores kent elders in nederland waar je lekker op je gemak mag browsen (in real life dan ;)) :)


feedback in r'dam is makkelijk te doen met de auto........wanneer gaan we een keer kijken? :P
 
morgen geil je mischien op een nieuwe synth van een niet zo moderne voorziene speciale bussen, hosten enz...
Dus daarvoor moet je volgens mij niet naar iets super modern nieuwe interface kijken die pokkeduur is en niet flexibel genoeg op alle vlakken?(ik heb het ook niet zo voor die "doosjes met schuiven hang em aan je PC" oplossingen die geen echte mixer zijn maar das persoonlijk)
Het hangt er van af wat je wil doen, hoe groot of hoe klein je het ziet voor de toekomst.

Als ik nieuw met PC zo gaan, koos ik ook voor SX of VST met een midex 8 voor een strakke miditiming (sx=steiny, midex = steiny,norMAAL moet dat lukken) en voor audio zou ik toch voor een digitale yamaha tafel gaan van de nieuwste 96/24 bit soort (kan ook 2nd hands en dan niet 24/96, who cares, intern 20 bit werken is ook glad...) met een ADAT kaart erin die naar een simple PCI adat kaart van RME gaat in de PC.(liefst geclocked BNC 75 OHM kabel voor de tikjes in je audio)
( Er zijn ook RME oplossingen met midi ingebouwd, maar ik weet niet of dat goed strak werkt met SX)

Met deze setup kan je alle kanten uit en blijf je de bomen tussen het bos zien.

Het is allemaal te zien wat je wil doen en wat jouw financiele mogelijkheden zijn, maar zo zou ik het doen. Zeer relaxed'te setup zo vind ik.

:yamaha:
 
@Prophet

Die setup die jij beschrijft met 01V96 heb ik dus (op een midex na) en het werkt erg goed hoor. Alleen als ik naar het prijskaartje ga kijken dan valt hij stukken hoger uit dan die Roland setup. (cyble zei al dat hij 24 bits wilde mixen) Want qua specs is er helemaal niets aan de hand met die SI24 van Roland. Het is gewoon een simpele alles in een bak maar toch net geen digitale mixers met alles erop en eraan.
 
morgen geil je mischien op een nieuwe synth van een niet zo moderne voorziene speciale bussen, hosten enz...
Dus daarvoor moet je volgens mij niet naar iets super modern nieuwe interface kijken die pokkeduur is en niet flexibel genoeg op alle vlakken?(ik heb het ook niet zo voor die "doosjes met schuiven hang em aan je PC" oplossingen die geen echte mixer zijn maar das persoonlijk)
Het hangt er van af wat je wil doen, hoe groot of hoe klein je het ziet voor de toekomst.

Op zich kan ik in een pc iedere interface kaart douwen die ik wil als ik bijv. zo'n geluidskaart met 8 in/out er inzet, dan heb ik een analoge i/o erbij (moet de software iig wel inserts enzo ondersteunen om de in/uitgangen goed door te patchen als ik er iets tussen wil hangen, maar cubase enzo doen dat geloof ik goed toch ? correct me if I'm wrong :))

Ik zie juist dat een hardware mixer compleet niet flexibel is als je ziet dat je vast zit aan het aantal kanalen, bitrates, surround mixing e.d. terwijl op de pc dat met een nieuwe versie van de software meteen opgelost is. Ook moet je met hardware mixer zorgen dat je een HD recorder of een PC opname gedeelte hebt (die workstations vind ik ook te beperkt als je later iets anders wilt, bijv grotere HD of surround mixing en het zit er niet op dan kun je um weggooien :P) waar je dan toch weer bij de pc uitkomt, omdat je daar zo een harddiskje voor paar rotcenten bij zet, want pc's kosten vrijwel niks meer in verhouding tot goeie harddisk recorder en digitale mixer combo.

Als ik nieuw met PC zou gaan, koos ik ook voor SX of VST met een midex 8 voor een strakke miditiming (sx=steiny, midex = steiny,norMAAL moet dat lukken) en voor audio zou ik toch voor een digitale yamaha tafel gaan van de nieuwste 96/24 bit soort (kan ook 2nd hands en dan niet 24/96, who cares, intern 20 bit werken is ook glad...) met een ADAT kaart erin die naar een simple PCI adat kaart van RME gaat in de PC.(liefst geclocked BNC 75 OHM kabel voor de tikjes in je audio)
( Er zijn ook RME oplossingen met midi ingebouwd, maar ik weet niet of dat goed strak werkt met SX)

Over midex 8 hoor ik wisselende verhalen, sommige erg negatief en sommige positief, maar ik denk dat de negatieve te wijden zijn aan de slechte usb controllers op sommige mobo's zoals die MSI van mij, maar das op te lossen.
Cubase ben ik zo'n beetje mee opgegroeid dus dat is ook mijn keus :)

Wat betreft audio hoor ik ook geluiden (:)) van mensen die hun 01V (ook de 96 :)) weg doen omdat ze juist kiezen om volledig op de pc over te gaan wat mixen betreft omdat ze zo hun instellingen makkelijker kunnen opslaan en bewerken e.d. Op zich wat je beschrijft met je setup is zoals fuse ook al zei vrijwel gelijk met de Roland setup alleen ipv adat z'n eigen r-bus verhaal. En zoals ik het begreep is de roland ook wat meer gericht op de samenwerking met de pc. Mackie daarintegen is een echte interface met alleen midi in / out voor de controllers wat dan mij verplicht ook nog een geluidskaart te kopen voor audio interfacing.

Bweh, heeft iemand een hamer om op m'n hoofd te rammeh, want ik graaf mezelf steeds dieper in. :)
 
@Fuse:

Heb net de volledige spec's gelezen etc... Ziet er goed uit en een hoop geld gespaard. Ons beeld is nu natuurlijk voor altijd vertekend omdat wij het gemak kennen van het werken met een yamaha digitale tafel met al zijn toeters en bellen. Als ik nu mag kiezen zou ik toch nog voor de yamaha gaan zoals ik nu heb staan, maar vanuit cyble zijn standpunt bekeken zou ik ik serieus beginnen twijfelen, gezien idd het prijskaartje van die twee systemen. Het is misschien eigenlijk allemaal een kwestie van gewoonte, qua manier van werken. Al vind ik bij de digitale tafels al een maximum aan inboeting gedaan van fysieke controllers ten overstaan van compacter zijn, precieser met alle gemak van total recall en automatisering. Waarbij ze nu nog een stap verder gaan en het softwarematige toevertrouwen aan een PC of Mac, akkoord, als het allemaal deftig en stabiel werkt. Toch maar op zoek op het net naar eventuele gebreken van wat ze op papier allemaal beloven alvorens te kopen, is met alle nieuwe dingen een must.
Maar ik geloof wel dat het kan met zulke apparaten.
In de toekomst gaan er nog meer van die spullen komen, computers worden met de dag krachtiger, dus gaat men zijn capaciteiten aanboren voor zulke apparaten.

Ikzelf prefereer zoveel mogelijk fysieke ingangen, met elk zijn eigen hokje. Momenteel heb ik een Yamaha O3D met adatkaart en daar hangt tijdens mixdown een fostex adat 8 io a/d vc8 aan, en anders tijdens opname een VR800 8 track desktop digitaal. Misschien ook wat verouderd. Maar het geeft het gevoel van een bandopnemer te hebben zonder teveel schermen te moeten kijken enb te focussen op de opnames, met de Yamaha O3D hetzelfde, digitaal, compact en ook niet teveel met computerschermen. (wel een kleiner display, gericht naar wat telt; eq,comp.....)

Enfin, op dat SI24 zal dat ook allemaal wel slim komen, ben ik zeker van. Alleen heb ik nu als ik dat fostex vc8 mee reken, 26+8= 34 fysieke ingangen +4 bus outs en 4 auxilary's. En dat word dan allemaal digitaal, en dat is volgens mij waar je je pleuro's meer voor neertelt ;AD convertors, meer behuizing etc etc........

@cyble:

Zolang je niet verwent bent door yamaha kan je nog met wat anders, maar voor ons word het moeilijker over te stappen naar dergelijk systeem en geven we daarmee een stukje flexibiliteit weg. Maar let wel; wij komen ook van vorige setups en daarmee nu je miss nog niet zoveel synths aan te sluiten hebt is die een super startmachien denk ik (als hij bugvrij is).
Later kan je je setup altijd aanpassen en steek je wel een pak geld in je zak met dat ander systeem.

alvast suc6 als je ervoor moest gaan... laat ons horen wat het word hè.
Maar denk vooral aan de muziek die je maken wil en hoe je hem het best denkt ten gehore te wille brengen.

cheers!:biertje:
 
straks ga ik mee verder, maar nu moet ik echt weg
(@cyble: we hebben tezelfdertijd een reply gezet,vanavond ga ik mee verder..)
 
Origineel geplaatst door Prophet
straks ga ik mee verder, maar nu moet ik echt weg
(@cyble: we hebben tezelfdertijd een reply gezet,vanavond ga ik mee verder..)

Op zich is je antwoord aan fuse al duidelijk :) Tkomt er gewoon op neer dat ik nog te weinig van de huidige frustratie heb geproefd in verhouding met het werken met een hardware oplossing. Wellicht dat ik volgende week zaterdag als ik naar feedback ga wat meer duidelijkheid krijg over wat je nu met hardware precies makkelijker kunt doen dan via bijv. alleen de pc, want ik begin steeds meer in te zien dat de pc erg handig is maar losse hardware net dat beetje handiger omdat je minder hoeft na te denken en de drempel om er wat mee te doen dus lager is.
 
Origineel geplaatst door cyble
Op zich is je antwoord aan fuse al duidelijk :) Tkomt er gewoon op neer dat ik nog te weinig van de huidige frustratie heb geproefd in verhouding met het werken met een hardware oplossing. Wellicht dat ik volgende week zaterdag als ik naar feedback ga wat meer duidelijkheid krijg over wat je nu met hardware precies makkelijker kunt doen dan via bijv. alleen de pc, want ik begin steeds meer in te zien dat de pc erg handig is maar losse hardware net dat beetje handiger omdat je minder hoeft na te denken en de drempel om er wat mee te doen dus lager is.

Je hebt het volledig gesnopen Cyble.
Een uitgebreid en gezellig bezoek aan e(en)(kele) goede shop(s) zal jouw muzikale geest nog beter stimuleren in je uiteindelijke keuze van hoe je wil gaan werken. (het liefst zo handig mogelijk waarschijnlijk).

Ik ga er dan ook maar vanuit dat je zoals de meeste van ons hier ook de semi professionele toer opwil om zo nu en dan ooit eens al iets op plaat te krijgen ofzo. Voor de eer en/of voor de bevestiging van je muzikale gaven?

Want dit is een heel belangrijk iets, hoe ver wil je gaan, wat zijn de plannen....

Als je bvb orkestcomponist bent die enkel maar wat stukken wil noteren via notatie met wat bijbehorende toeters en bellengeluiden voor nog meer inspiratie, heb je deze dingen niet nodig. Maar aangezien je er al mee bezig bent en over zulke apparaten praat denk ik aan men eerste gedacht hierboven. Hou ons gerust op de hoogte hè! Ben wel eens benieuwd naar je uiteindelijke keuze.

goe weekend! (allemaal trouwens)

:biertje:
 
Back
Top