Bijgeluid bij sidechaining

onno-p

Ingeburgerd
Lid sinds
18 juni 2008
Berichten
35
Ik heb een synth geluid met een compressor erop en die stuur ik aan via side chain (zie sample). Nu hoor je als je deze synt apart afspeel steeds op de maat van de side chain een soort bassdrum (mijn side chain kanaal staat uit). Kan iemand me uitleggen waar dat vandaan komt en nog belangrijker hoe ik er van af kom? De synth is trouwens de es2 in Logic.
Alvast bedankt!
 

Attachments

  • Sample.mp3
    152 KB · Bekeken: 74
Dat is het sidechaineffect wat je hoort. Als je de sidechaincompressie van de synth afhaalt of een andere compressor erop welke niet door je kik gesidechained wordt, ben je van dat zuigende geluid af. Je kunt er leuke breaks mee creeeren maar da's geloof ik niet waar je nu naar op zoek bent....

Succes
 
Ik denk dat hij dat klikje bedoelt. Dat is niet mooi. Het zuigende is het bekende effect. Ik zou ook wat gaan rommelen aan de instellingen en dan zal het een combinatie van de release, attack en threshold zijn. Trial and error zou ik zeggen.


Paul
 
Meestal staat in zo'n geval de attack te kort ingesteld, en door zo'n abrupte volume verandering krijg je dit soort klikjes/artifacts. Is ook het geval bij het gaten van drumtracks, de juiste balans vinden tussen treshold/attack/release..
 
Meestal staat in zo'n geval de attack te kort ingesteld

Dat klopt.

Soms gebeurt het ook dat je attack al op nul staat en er toch een tikje te horen is.
Wat dan vaak het geval is, is dat je geluidje wat je gebruikt om te sidechaincompressen (meestal kick of een ander kort sampletje) te laat is getimed.

Heel simpel: dat geluidje een paar milliseconden naar voren trekken en weg is je tikje.
 
Dank jullie wel! Ik had de attack al op 0, maar ik heb subgroover's raad opgevolgd en de kick voor de sidechain een heel kleinstukje terug gehaald en probleem is opgelost.
 
Back
Top