Sync strakhouden via verschillende protocollen (trigger, DCB, MIDI)

Leek me ook aangezien hij geen song pointer of continue ondersteunt, zou dus het zelfde moeten zijn als de MC-202

Die conclusie vat ik niet helemaal. Ook voor FSK bestaan er meerdere varianten, het is echt een merkafhankelijk ding (net zoals DINsync) en zeker geen 'standaard' als bijv. SMPTE. Er spelen genoeg variabelen mee (niet alleen maar het wel of niet hebben van een song pointer functionaliteit) dat twee apparaten met 'een vorm van' FSK elkaar totaal niet hoeven te herkennen. Volume van het signaal, draaggolf frequentie, de precieze implementatie van de modulatie, het aantal PPQN; zo gek kan je het niet verzinnen.
Als het werkt tussen twee verschillende merken is het mooi meegenomen... daar is het echter niet voor bedacht.
Wat betreft de MC202 maak je het nu een beetje verwarrend want eerder leek je te schrijven dat je de ESQ1 probeerde te syncen met DINsync. Dat werkt natuurlijk niet, zoals ik hierboven al schreef. De MC202 kan allebei, vandaar ook de mogelijkheid tot verwarring in je opzetje...

Ik kan een keer zijn eigen tape sync signaal opnemen op een bandje en dat afspelen of de MC-202 aansturen, kijken wat er dan gebeurt.

Dat lijkt me een goed idee. En zelfs dan is het soms nog aanprutsen, bijv. juiste ingangs / opname volume van het signaal maakt vaak ook uit. Een bandje is dan nog best onpraktisch.
Ik zou gewoon je soundcard gebruiken en een simpele wav recorder. Zie je meteen of alles goed is aangekomen, niet geclipped etc. De kwaliteit van de opname komt niet heel kritisch, maar opslaan als MP3 zou ik je niet aanraden.
 
Wat met name vervelend is in gemixte setups is dat sommige apparaten syncen op de stijgende flank van de klok, andere op de dalende flank. Hierdoor lopen arpeggio's tussen bijv. een Juno 60 en een Polysix uit sync.
Dat is overigens wel te verhelpen met een simpele schakeling (tussen de output van de sync device en de clock input op het apparaat), maar je moet het wel even weten...

Wilt U het eens iets beter uitleggen wat U bedoelt.

Kunt U een situatie schetsen waar dit zou gebeuren en met welke apparaten.

Het sync signaal is een [ame="http://nl.wikipedia.org/wiki/Blokgolf"]blokgolf.
Een Roland Juno 60 begint de noot als de blokgolf omhoog gaat en eindigt de noot als de blokgolf omlaag gaat.
Een Korg Polysix begint de noot als de blokgolf omlaag gaat en eindigt de noot als de blokgolf omhoog gaat.
Resultaat is nu dat beide apparaten om en om klinken.
 
Die Elby is trouwens en een aanrader!
Dat is een 8 kanaals trigger interface die reageert op midi notes EN verlocity.
Dus je hebt gewoon aanslaggevoelige triggers.
(eigenlijk zijn het dus "kleine" CV uitgangetjes)

Ja dat soort dingen heb ik ook nog op het oog, ik zou ook nog wel eens een SDS of zoiets dergelijks willen hebben. Maar kan deze ook reverse (Korg) triggers doen en niet velocity-gevoelig, zodat je er ook dingen gewoon mee kan klokken?
 
IK heb de 202 nog nooit via tape sync gebruikt, dus ik weet niet precies hoe dat werkt.
Het lijkt me dat daar iig geen vertraging inzit, aangezien deze de snelheid van de interne sequencer aanstuurt.

De vertraging in de CV/gate in van de 202 is met name vervelend voor geluiden met een korte attack. Wanneer
je een wat tragere attack gebruikt, heb je er weinig last van.
Luister naar deze track: http://soundcloud.com/monotron-nl/dsil-l-ek-trick
De main melodie is een 202 aangestuurd met een mcv, nog voordat ik de CV in mod heb toegepast.
Je hoort dat het niet echt heel erg vervelend is.

De 202 heeft overigens geen trigger out, dus het aansturen van de JX3p denk ik niet dat dit gaat lukken, tenzij dit mogelijk is
via tape sync.

Het lijkt mij het handigste om SBX-10 of een KMS-30 te gebruiken, vanwege de strakke timing en verschillende uitgangen!
 
Wat betreft de MC202 maak je het nu een beetje verwarrend want eerder leek je te schrijven dat je de ESQ1 probeerde te syncen met DINsync. Dat werkt natuurlijk niet, zoals ik hierboven al schreef. De MC202 kan allebei, vandaar ook de mogelijkheid tot verwarring in je opzetje...

Nee het lukte niet met tape-sync, en ik had een pagina gezien waarop iemand claimde dat het via DIN-sync zou moeten lukken, dus vandaar dat ik daar over begon. Leek me een beetje een vreemd verhaal, maar er staat verder geen gebrabbel wat er op duidt dat hij helemáál niet weet waar het over gaat.
 
Ik dacht dat de Gate outputs gewoon een trigger uitstuurden? Dan kun je toch via seq2 een andere bak triggeren met losse noten?

Of zijn die note-triggers niet kort genoeg om steps te triggeren?
 
Laatst gewijzigd:
Misschien een idee om als master midi clock en als master voor alle tapesync (en andere sync signalen? ik weet niet of je andere sync ook op "tape" kan opnemen...) een harddisk recorder te nemen, b.v. Roland VS880. De QY700 hangt hier als slave aan en stuurt alle midi naar buiten. Door op play te drukken op de recorder gaan volgens mij de interne sequencers van synths met tapesync lopen.

Nadeel kan zijn dat elke keer als je op stop op de recorder drukt de tape sync sequencers opnieuw moet activeren (play drukken). Harddisk Recorder moet multiple audio outputs hebben om meerdere sequencers te syncen, elke sequencer zijn eigen tapesync signaal. Moet je wel zien te voorkomen dat bij het recorden van tape sync signalen tussen audiosporen onderling kleine verschillen ontstaan.

Met deze oplossing kan je ook mooi zonder computer tracks bouncen naar audio, dan hoeven niet alle synths tegelijkertijd mee te lopen, of kan je synths vrij maken en voor meerdere tracks gebruiken.

Misschien zie ik iets over het hoofd en kan bovenstaande niet in jouw situatie, ik heb geen ervaring met de synths die je opnoemt.
 
Het sync signaal is een blokgolf.
Een Roland Juno 60 begint de noot als de blokgolf omhoog gaat en eindigt de noot als de blokgolf omlaag gaat.
Een Korg Polysix begint de noot als de blokgolf omlaag gaat en eindigt de noot als de blokgolf omhoog gaat.
Resultaat is nu dat beide apparaten om en om klinken.

In principe klopt dit verhaal, maar ik heb gemerkt dat het sync signaal zeker niet altijd een perfecte blokgolf is (met 50% duty cycle, zeg maar) maar een pulse. De breedte van deze pulse bepaalt natuurlijk in dit geval de vertraging. Kortom: als gevolg hiervan is de vertraging niet perfect om-en-om tussen een juno 60 en een polysix.
 
Ja dat soort dingen heb ik ook nog op het oog, ik zou ook nog wel eens een SDS of zoiets dergelijks willen hebben. Maar kan deze ook reverse (Korg) triggers doen en niet velocity-gevoelig, zodat je er ook dingen gewoon mee kan klokken?


Ik weet het niet zeker, maar wel bijna zeker: nee
Hij kan geen negatieve triggers volgens mij.
Maar je kan natuurlijk overwegen een convertertje te maken.
 
Of deze:
gate converter.jpg

(Praktisch hetzelfde als die van Doepfer)
 
Back
Top