Sync strakhouden via verschillende protocollen (trigger, DCB, MIDI)

bikkel

Everything is on the One
Lid sinds
14 november 2001
Berichten
12.716
Locatie
Utrecht
Ik ben op dit moment bezig met een shift weg van de computer als sequencer naar hardware sequencing d.m.v. een QY700 en synths en drumcomputers met een interne sequencer die via trigger, DIN-syncof MIDI clock gesynchroniseerd wordt.

Het gaat er binnenkort als alles weer gerepareerd en mijn studiohok verbouwd en ingericht is ongeveer als volgt uit zien:

- QY700 als master
- QY700 naar MIDI patcher
- MIDI patcher van / naar MIDI synths (3-4 stuks maximaal)
- TR-626 synct via andere MIDI-poort
- Interne sounds TR-626 worden gebruikt en/of de Vermona wordt aangestuurd via MIDI
- Trigger TR-626 naar de MonoTribe
- Trigger MonoTribe naar de JX-3P
- De MC-202 hangt met tape sync aan de TR-626
- Interne sound engine MC-202 wordt via interne sequencer aangestuurd
- De MC-202 synct in de toekomst wellicht nog bvb een TR-606 via DIN-sync
- De MC-202 stuurt in de toekomst wellicht nog een externe CV/Gate synth aan of genereert ook weer trigger voor de JX-3P of een andere synth

Wie heeft er ervaring met dit soort gemixte setups? Hoe hou je zoiets strak?

Ik kan me namelijk heel goed voorstellen dat een MC-202 een stukje vertraging heeft, en dat tape sync weer een stukje vertraging geeft, en de 626 ook weer met vertraging synct aan de QY700. Moet ik wat dingen omgooien, of een dedicated DCB/MIDI master clock gebruiken, of is het allemaal verwaarloosbaar?
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb wel wat ervaringen met dit soort setups.
Niet precies hetzelfde natuurlijk.
Maar het werkt sneller goed dan je denkt.
Is mijn ervaring.
Maar je kan ook probleempjes op de raarste gebieden krijgen.
Zo liep mijn TR606 een keer niet trak mee. Na lang pielen bleek de kabel van de Sync ouput naar de Sync input van de TR606 te lang. Kortere kabel erin en klaar was kees.

Ik probeer altijd zo veel mogelijk vanuit een "ster" opstelling te werken.
Dus zo veel mogelijk vanuit 1 punt en zo min mogelijk doorlussen.
Ik heb altijd het idee dat doorlussen storingsgevoeliger is.


- De MC-202 synct in de toekomst wellicht nog bvb een TR-606 via DCB

Dit is vaag. Een TR606 heeft geen DCB. Maar het zal wel een typefoutje zijn.
 
Je had helemaal gelijk, het is DIN-sync en geen DCB :okdan:

Ik zat te denken aan mono-jack kabels van maximaal 1,5-2 meter, is dat wat je bedoelt met lang? En de MC-202 staat bekend om vertraging als je hem via CV aanstuurt, heb ik dat soort problemen ook als ik de sequencer sync? Ik heb op dit moment geen andere synchronisatiemogelijkheid dan Tr-626 tape sync, maar ik ben bang dat als ik de TR-626 als master ga gebruiken wellicht mijn MIDI timing wat achter gaat lopen omdat die voor mijn gevoel de meeste kans op lag heeft.
 
Dat moet je ff uitproberen.
Ik kan dat iig niet voorspellen, misschien iemand met een MC202 wel.
Ik kan me niet iets herinneren van vertragen in mijn SH101.
Die heeft ook een sequencer.
Maar de SH101 klonk geloof ik ook niet vertraagd als ik hem direct via CV/Gate aanstuurde.
Maar wat ik wel eens gehad heb met de SH101 is dat de plugjes vier waren (die zitten naar boven gericht en vangen dus fijntjes allemaal stof op). Hierdoor klonk de SH101 valsig als ik er een CV indeed.
Schoongemaakt en probleem was opgelost.
 
Roland SBX-10 lijkt me een goede optie..

2664329233_4e46f7238c.jpg


%2524%2528KGrHqIOKo0E3Ekf%2528%2529m-BN36ZiZ%2529kQ%257E%257E_12.JPG
 
Dat moet je ff uitproberen.
Ik kan dat iig niet voorspellen, misschien iemand met een MC202 wel.
Ik kan me niet iets herinneren van vertragen in mijn SH101.
Die heeft ook een sequencer.
Maar de SH101 klonk geloof ik ook niet vertraagd als ik hem direct via CV/Gate aanstuurde.
Maar wat ik wel eens gehad heb met de SH101 is dat de plugjes vier waren (die zitten naar boven gericht en vangen dus fijntjes allemaal stof op). Hierdoor klonk de SH101 valsig als ik er een CV indeed.
Schoongemaakt en probleem was opgelost.

Tja de SH-101 gebruikt alleen de sequencer als je hem triggert, de MC-202 route ieder signaal door het digitale gedeelte heen omdat deze wellicht ook de CV moet recorden. Maar misschien dat de sequencer zelf weinig vertraging heeft.

Roland SBX-10 lijkt me een goede optie..

belangrijkste in dit soort setups is vooral de kwaliteit van de master

Dit soort dedicated bakken heb ik ook aan lopen denken.

Overigens lopen de TR-626 en QY700 wel superstrak aan elkaar, volgens mij hebben die allebei een behoorlijk strakke MIDI implementatie :okdan:
 
had zelf de indruk dat de 626 niet zo'n super sync master was
kan me vergissen, want heb dit nooit uitgemeten.
 
Wat met name vervelend is in gemixte setups is dat sommige apparaten syncen op de stijgende flank van de klok, andere op de dalende flank. Hierdoor lopen arpeggio's tussen bijv. een Juno 60 en een Polysix uit sync.
Dat is overigens wel te verhelpen met een simpele schakeling (tussen de output van de sync device en de clock input op het apparaat), maar je moet het wel even weten...
 
Wat met name vervelend is in gemixte setups is dat sommige apparaten syncen op de stijgende flank van de klok, andere op de dalende flank. Hierdoor lopen arpeggio's tussen bijv. een Juno 60 en een Polysix uit sync.
Dat is overigens wel te verhelpen met een simpele schakeling (tussen de output van de sync device en de clock input op het apparaat), maar je moet het wel even weten...

Wilt U het eens iets beter uitleggen wat U bedoelt.

Kunt U een situatie schetsen waar dit zou gebeuren en met welke apparaten.
 
Hanz heeft een heel belangrijk punt idd.
De utleg laat ik graag aan hem over..;)

Die simpele schakeling bestaat uit 1 transistor en 2 weerstanden.
Kosten: ongeveer 1 euro
 
Ik heb nu met name met die tape sync zoiets van hmmm zou dat wel helemaal strak lopen. Nog een keertje meten of is het meer 'als het niet goed voelt dan is het ook niet goed'? Ik blijf overigens wel onder de magische 180 BPM, maar misschien weet ik ook nog wel niet genoeg over tape sync om het helemaal te begrijpen.

Wat met name vervelend is in gemixte setups is dat sommige apparaten syncen op de stijgende flank van de klok, andere op de dalende flank. Hierdoor lopen arpeggio's tussen bijv. een Juno 60 en een Polysix uit sync.
Dat is overigens wel te verhelpen met een simpele schakeling (tussen de output van de sync device en de clock input op het apparaat), maar je moet het wel even weten...

Oh ja. Gelukkig converteert een MonoTribe dat zowel voor de in als uitgang voor je. Wel een goeie inderdaad....
 
tape sync staat zowat op hetzelfde "niveau" als dinsync, dus daar zou ik me geen zorgen over maken.
betekent dit dat je een kabeltje zou kunnen maken van tapeout naar dync connector en visaversa.
 
betekent dit dat je een kabeltje zou kunnen maken van tapeout naar dync connector en visaversa.

nee, absoluut niet.

maar ze lijken op elkaar in de zin van dat je de 2 "waveforms" op zelfde tempo kan onder elkaar zetten en enige gelijkenissen kan zien:
kort gezegd is tapesync 2 frequencies (bvb 1200Hz en 2400Hz) die op regelmatige interval (vgl met 24ppqn van dinsync) wisselen..
dus waar je bij dinsync 1 0 1 0 1 0 etc.. hebt, heb je bij tapesync (fsk) 2400Hz/1200Hz/2400Hz/1200Hz/ etc..

enfin, dit is een oversimplificatie en mogelijk een beetje onduidelijk uitgelegd, maar het komt ongeveer wel daarop neer in de praktijk ;)

een omzetting tussen beide signalen lijkt me niet echt moeilijk (ben geen electronicus).. de omzetting van / naar midiclock komt er volgens mij meer bij kijken (lees: ook een grotere vertraging)
 
Voor tape sync naar din sync gebruik ik een tr-707. Vanuit mijn DAW stuur ik FSK naar de 707, die er midi-klok én din sync van maakt. Het midi signaal gaat naar een doepfer msy2, waar weer 2 din syncs uit komen en een midi thru. Ook stuur ik via de trigger uitgang van de 707 een MSX computer aan. Over strakheid niets te klagen!
 
Ik heb geprobeerd de ESQ-1 via tape sync te syncen aan de MC-202. Maar hij gaat niet lopen. Af en toen lijkt hij een nootje uit te poepen die geen note off krijgt. Er komt gewoon herrie uit de tape out die ook verandert als ik op start druk, dus de MC-202 stuurt gewoon correct signaal uit.

Volgens deze pagina kan de ESQ-1 syncen aan DIN-sync met halve snelheid:

http://www.acc.umu.se/~amber/ESQ1.html

Hoe zou dat dan in zijn werk gaan?

Hij synct overigens wel prima via MIDI, maar zou het toch leuk vinden om het ook op die manier aan de praat te krijgen :)
 
Even de manual bekeken.
Het staat er wat onduidelijk, maar volgens mij werkt die input op de ESQ-1 alleen met een tape FSK signaal. Dit kan, zo staat het wat ongelukkig, vanaf een tape recorder met sync track of van een device met tape sync / fsk output.
FSK werkt niet met clockpulsen (zoals DINsync dat doet) maar met frequentiemodulatie van een draaggolf.
Op basis van de frequentie van de modulatie wordt de clock bepaald.

Plaatje voor een indruk:

427px-Fsk.svg.png


Volgens mij is conversie, in jouw geval modulatie & demodulatie, van fsk <-> clock pulses niet heel triviaal...
Er zijn wel (vintage) conversiedoosjes, o.a. Korg KMS-30 (ideaal ding!), diverse exemplaren uit de Roland SBX serie en bijv. spullen van Garfield Electronics.

Niet om lullig te doen: Ik zou eens goed kijken of je alles goed aangesloten hebt, en ook conceptueel snapt wat je wilt.
Een MC202 heeft naast DIN-sync ook tape sync in en output, als ik het goed zie. Volgens mij heb je meer kans op succes als je die aansluit op de ESQ1. Wat slimmer is, de ESQ als master of slave aan de MC202, zou ik gewoon proberen.
Anders is een Midi clock (uit ESQ1) naar DINsync converter (in MC202) waarschijnlijk het meest praktisch.

Lekker vintage leesvoer op http://www.bobbynathan.com/key1.htm
 
Laatst gewijzigd:
Ik ben sinds een paar dagen bezig met het stukje sync in de heropbouw van mijn studio.
Wegens verhuizing lag mijn studio in verhuisdozen.

Tot nu toe heb ik het zo geregeld:

USB > Motu128

Motu128 > Korg KMS30 > Roland TR606 (24ppq) & Korg KPR77 (48ppq)
Motu128 > Doepfer MSY2 > Roland CR78 (12ppq)
Motu128 > Doepfer MSY2 > Soundmaster SR88
Motu128 > Elby Designs Midi2SDS > verschillende losse drumsynthjes van bijvoorbeeld Electro Harmonix enzo.

Dit gedoetje draait wel lekker.
Er moeten nog wat andere drumdozen en synths aangesloten worden in de toekomst.


Die Elby is trouwens en een aanrader!
Dat is een 8 kanaals trigger interface die reageert op midi notes EN verlocity.
Dus je hebt gewoon aanslaggevoelige triggers.
(eigenlijk zijn het dus "kleine" CV uitgangetjes)
 
Even de manual bekeken.
Het staat er wat onduidelijk, maar volgens mij werkt die input op de ESQ-1 alleen met een tape FSK signaal.

Leek me ook aangezien hij geen song pointer of continue ondersteunt, zou dus het zelfde moeten zijn als de MC-202

Een MC202 heeft naast DIN-sync ook tape sync in en output, als ik het goed zie. Volgens mij heb je meer kans op succes als je die aansluit op de ESQ1. Wat slimmer is, de ESQ als master of slave aan de MC202, zou ik gewoon proberen.

Dat is wat ik net geprobeerd heb, en dat werkt niet....maar misschien is de tape sync input kapot op de ESQ. Ik kan een keer zijn eigen tape sync signaal opnemen op een bandje en dat afspelen of de MC-202 aansturen, kijken wat er dan gebeurt.
 
Back
Top