Hardcore kick

Je kunt een compressor (of een transient designer) ook via side chain gebruiken. Dan stuur je een korte droge 909 kick naar de sidechain input van je compressor, zodat de compressor op de droge kick reageert, maar zijn effect toepast op je zwaar gedistorte kick.

Doe je dat niet, dan heb je meestal dat de compressor het begin van de volgende kick niet kan vinden.
 
in plaats van realtime transient designer en dergelijke te gebruiken kan je beter offline editting toepassen (los de sample bewerken, niet realtime in je track) en zo je basis kick al voorbereid hebben. Dan weet je 100% zeker dat je altijd de juiste punch/attack hebt en je niet overgeleverd bent aan een dynamics controller (die erg snelle kicks achter elkaar altijd zal missen).
 
ik vermoed dat de eerste analoge compressor is om de gain flink op te krikken waarna ie de mixer doorgaat, niet zozeer om transients te accentueren. Dat verwacht ik dan weer wel van de vst compressor. De laatste vst compressor vermoed ik dat dit een multiband compressor is om vst filtersweeps (filterbank 3 ?) en verschillende pitches in het gareel te houden.

Maar dan klopt er nog iets niet want hij gebruikt ook vaak verschillende pitches en veeeel variaties, dus het is geen droge realtime 909, eerder samples die gepitched worden.
Of verschillende 909 kicks die al bewerkt zijn en als sample erin gaan met een klein beetje extra randje eroverheen om het in de mix te lijmen.

Maargoed, er zijn wel meer wegen die naar rome leiden :D
 
Maargoed, er zijn wel meer wegen die naar rome leiden :D

Precies. Zoals gewoonweg aankloten en proberen.

Wil niet zeikerig overkomen, maar ik heb 8 jaar geleden toen ik begon ook niet heel internet afgestruind over hoe ik een kick moest maken. Kreeg op een gegeven moment een Gitaar bass pedaaltje van kameraad, omdat hij er zelf niks mee deed. Was een Boss ODB-3. Hierna ging er een wereld voor me open. Na wat zoekwerk kwam ik al snel hier terecht. Welteverstaan bij topics van bijv. Dione (die dus ook veel met pedaaltjes ragt). Dit vind ikzelf een gevalletje van: "Zo kwam ik eens ergens".

Mijn ervaring is door proberen en aankloten vele malen meer gegroeid dan vragen naar hoe het moest. Hier leer je echt het meeste van!


Uiteindelijke tip voor de TS:

Kortom gewoon aankloten. Vragen naar 'de bekende weg naar Rome' (lees: compleet voorgekauwde chain en settings voor je chain) voor kicks te maken zou ik persoonlijk niet doen. Leidt uiteindelijk tot kopieer-gedrag van productie processen/methodes die al gebruikt worden in de scene. Is toch niet goed voor de orginaliteit van de sound ... ?

[edit]
Is toch niet goed voor de orginaliteit van je eigen sound creaties ... ?
 
Dankjewel allemaal voor jullie comments ! En vooral voor jullie tips ;) !

Ik zal alles meenemen naar mijn studio morgen ;) !

Zodra ik iets af heb zal ik het zeker uploaden .. Zodat jullie kunnen oordelen dat al jullie moeite niet voor niets is .
 
Zit toevallig net op twitter te kijken.

Vanuit Tha Playah:
"I always start with a Roland tr-909 bassdrum, my 909 is really noizy & awsome 2 distort"
"sequence:909>analog comp.>analog mixer>vst comp.>vst filter>vst dist. >vst eq>vst comp"

Grappig tussendoortje, ik las vandaag de nieuwe computer music (dec 2011), staat er op pagina 101 een artikeltje over hoe je de kick van Tha Playah's why so serious maakt met enkel de gratis pluggin cm505 drumcomputer :D:D:D:D

Ik kan mij niet voorstellen dat dit gaat klinken maar ik ben heeel erg benieuwd !
Zal hem één dezer dagen eens nabouwen volgens de tutorial.

schijnt te klinken als een "natte scheet"
linkje: http://www.hardcoreproducer.org/forum/viewtopic.php?f=11&t=21300&p=172897
 
Grappig tussendoortje, ik las vandaag de nieuwe computer music (dec 2011), staat er op pagina 101 een artikeltje over hoe je de kick van Tha Playah's why so serious maakt met enkel de gratis pluggin cm505 drumcomputer :D:D:D:D

Ik kan mij niet voorstellen dat dit gaat klinken maar ik ben heeel erg benieuwd !
Zal hem één dezer dagen eens nabouwen volgens de tutorial.

schijnt te klinken als een "natte scheet"
linkje: http://www.hardcoreproducer.org/forum/viewtopic.php?f=11&t=21300&p=172897

Omg...de gasten op dat forum snappen dr echt niks van...:D
 
ik ben per toeval op een heel mooi artikel gestuit ...

het staat in Computer Music October 2011 (het komplete blad kreeg ik via de App op de iphone gratis !)

het artikel genaamd THE PERFECT KICKDRUM (step by step tutorial )


ik vind de uitleg zeer uitgebreid en ik durf mischien wel te zeggen dat zelfs gevorderde producers hier nog wat aan hebben .....
 
ik ga printscrens maken met iphone zometeen :P ik hoop dat je ver genoeg ingezoomed raakt om daadwerkelijk de tekst te lezen ;)

zal ik er niet een nieuw klank,geluid en theorie topic van maken , aangezien het dan overzichtelijker en meer zichtbaar word voor iedereen ?

want zoals jullie , jullie kennis met mij delen doe ik dat vice versa ook met jullie ;)
 
Eurynom3 na ff gekeken te hebben op google staat het magazine niet online ! maar zoals ik al zei zal ik printscreens maken met de I-phone !
 
ik had die CM505 in mijn plug in lijst .....

hier het eindresultaat ....

vergeet al die filters , Dists units

deze dikke kick is uit de 505 en klinkt exact als die van Tha Playah :halleluja


(sarcasme modus off)
 

Attachments

  • kickje tha playah NOT.wav
    735,1 KB · Bekeken: 156
oowjah heb der wel zelf een compressor aan de "Chain" ahum ahum...

toegevoegd
 
ik ga printscrens maken met iphone zometeen :P ik hoop dat je ver genoeg ingezoomed raakt om daadwerkelijk de tekst te lezen ;)

zal ik er niet een nieuw klank,geluid en theorie topic van maken , aangezien het dan overzichtelijker en meer zichtbaar word voor iedereen ?

want zoals jullie , jullie kennis met mij delen doe ik dat vice versa ook met jullie ;)

Ik heb het even gegoogled en er staat een download online (alleen niet legaal geloof ik?). Eerlijk gezegd wordt er helemaal niks nuttigs gezegd. Dit zijn echt basis dingen :P

Voor de geïnteresseerden: in het artikel staat hoe je met Alchemy als synth een kickdrum kan maken. Ze leggen uit dat je de pitch aan een adsr moet koppelen. En daar blijft het eerlijk gezegd bij :D
 
Inderdaad, speciaal is het niet echt. Basisch "hoe maak ik een kick met een synth" type artikel.
Voor iemand die zoiets nog niet heeft gelezen :okdan: voor al de rest :doei:
 
ik had die CM505 in mijn plug in lijst .....

hier het eindresultaat ....

vergeet al die filters , Dists units

deze dikke kick is uit de 505 en klinkt exact als die van Tha Playah :halleluja


(sarcasme modus off)

Sow... ik dacht dat ik slechte oren had...
Maar die jongens bij CM hebben er zeker poep in zitten...

(magazine vind ik verder wel okay :))
 
Zit toevallig net op twitter te kijken.

Vanuit Tha Playah:
"I always start with a Roland tr-909 bassdrum, my 909 is really noizy & awsome 2 distort"
"sequence:909>analog comp.>analog mixer>vst comp.>vst filter>vst dist. >vst eq>vst comp"

Geinig ik heb t eens geprobeerd zo,best al tevreden met een uurtje werk
Check de bijlage:)

Grtz Martijn
 

Attachments

  • kickstuk analooge mixer.mp3
    456,8 KB · Bekeken: 140
Back
Top