Heb het een tijdje terug al eens getypt, dus nu gewoon even gecopypast. Om een lekkere rengedeng kick te maken kun je in plaats van een compressor beter een omgekeerde envelope op je filter cutoff hangen die je triggert met je kick en dan de distortion erachter gooien (reso open) gaat nog een paar keer extremer terug slaan als een compressor, en is ook veel makkelijker aan te passen naar wensen omdat hij niet reageert op je kickwavevorm staart!
Een compressor reageert meestal niet eens meer omdat je met de tresshold zoekt naar de staart die er niet is omdat de gebruikte of originele 909 kicks meestal een blokvormige wavevorm zijn, ook als je je compressor voor de distortion en filters plaatst vind ik het compressor effect maar zeer matig.
Succes ermee!
_________________________----
Oke ik kan je wel een stukje op weg helpen, wat ik doe voor aardig lekkere raggende kicks: (ik heb het nu even over mijn gear maar dit zelfde kun je natuurlijk toepassen en naar je eigen smaak maken op je eigen gear/vst's)
Ik laat EQ (voor, of na, of tussen filters,distortions etc) even buiten beeld want die zul je toch gaan gebruiken om het in je eigen track te laten passen.
Stap 1!
____________________________________
Ik pak een cleane 909 kick met genoeg decay! die gooi ik door een akai mfc42 (mfc42 is een filter met de volgende opties: envelopes, filters, en distortion) waarvan de routing als volgt is:
Dus: 909 kick signaal eerst door het 8 pole mono filter van de akai, daarna PAS! door de distortion (dit is belangrijk want met de distortion na het filter accenteer je de cutoff waardes) welke ook op de akai zit.
Vervolgens sample ik de losse afzonderlijke 909 kicks die dus door het 8 pole filter en de distortion gaan, op verschillende cutoff en resonance (resonance voor extra veel accent op de freq cutoff waar je hem instelt) standen, zodat ik als het ware 909 kicks met verschillende freqs krijg. Zo maak ik een pakketje kicks net zo lang tot ik een stuk of 10 kicks heb met dus de verschillende cuttof freqs dat je er als het ware een melodietje mee kunt bouwen.
Stap 2!
______________________
Dat zelfde pakketje kicks ga ik in m,n track gebruiken, ik houd 1 kick als basis, en de andere kicks die ik heb gesamplet met verschillende freq cutoffs ga ik ritmisch mee spelen om de variatie er in te houden en die leuke freq verschillen, dat maakt het lekker afwisselend en houdt het fris.
Opzich als je dat hebt gedaan ben je al een aardig eind op weg en zou je hier kunnen stoppen en met je kicks je track bouwen.
Eventuele stap 3!
______________________
Wat ik zelf dan nog lekkerder vind: die verschillende kicks die je zojuist hebt gesampled ga je gebruiken in je track... die kicks laat je op hetzelfde kanaal binnen laat komen op je mixer en ga je in z,n geheel weer manipuleren... dat kanaal gooi je nog een keer door het 8 pole filter, (dus dit keer filter je niet per kick, maar je filtert het kanaal met al die gefilterde kicks nog een keer over de gehele lengte van het nummer) hier ga je lekker mee spelen tot je de juiste cutoff hebt en resonance hebt berijkt (resonance open gooien is belangrijk want als je alleen je cutoff omlaag draait klinkt de kick te dof en te weg gemoffelt, dus met de resonance haal je het het accent op de cutoff frequentie dus flink naar voren)
Heb je de juiste cutoff en resonance waarden (dus de waarden die jij lekker vindt klinken), dan houd je die waarden aan als standaard waarden, en ga je rond die waarden lekker lopen automaten in je track (dus je stuurt je cutoff en je resonance gedurende je hele track rond die waarden aan om er extra variatie in te houden.)
Eventuele stap 4...
_______________________
Dan nog iets om het helemaal leuk te maken.....
je zou er een compressor op kunnen knallen om het rengedendedengedeng effect te krijgen maar nog veel leuker en effectiever is het volgende ...
je kan nu hetzelfde filter als een extreme compressor gebruiken over je kicks... (mits dit filter kan aangestuurd worden door een envelope)
Dit doe je door (ik heb het nog steeds over de akai mfc42) de envelope (ADSR) van het filter te gebruiken...
Deze stel je zo in dat je attack geen waarde heeft ( 0 dus) en je decay stel je in waar jij vind dat je groove begint (het rengEdengEdengE effect) Als je dit goed instelt dan start de envelope als het ware bij elke nieuwe kick de cutoff laag en draait vervolgens je cutoff open op het punt waar jij je decay instelt (rengedengedengedengedeng in plaats van rengdengdeng) Natuurlijk wel weer de resonance even flink omhoog gooien om dit effect flink te versterken.
Deze envelope MOET! je negatieve aan je cutoff van je filter linken, want als je een gebruikelijke positieve envelope aan je filter cutoff route, dan krijg je kicks die hard beginnen en halverwege wegmoffelen ( omgekeerd rengedengedeng effect dus, dit klinkt meer als een kick met een harde gate erover, het tok tok tok effect en dat wil je dus NIET hebben)
Ik hoop dat je hier wat mee kan ik heb het geprobeert zo simpel mogelijk uit te leggen maar dan moet je wel een beetje weten wat envelopes en filters inhouden... anders kun je weinig met dit verhaal. Ik heb het hier dus ook over m'n eigen gear maar dit kun je natuurlijk ook makkelijk toepassen op je eigen gear/vst's.
________________________