Hardcore kick

die 1ste is 909-->multiband compr---> Eq ---> Dist --- dist --- filter -- multiband dist --eq - expander

2de is 909 minder decay ---> multiband compr --- eq --- dist ---- eq --- dist --- eq


ik begin nu ongeveer te snappen wat de bedoeling is en hoe je een dikke kick bouwt :luv:

Die eerste kick is beter.

Waarom gebruik je een expander?
 
ff een 909 eronder gezet voor je
niet al te prof maar om ff een idee te krijgen hoe je hem wat aandikt
 

Attachments

  • kickje.wav
    920,9 KB · Bekeken: 128
Deze met feedback mischien?
 

Attachments

  • Kickdrum.jpg
    Kickdrum.jpg
    21,5 KB · Bekeken: 116
@ the UNHOLY ik gebruik een expander om mijn kick dikker en voller te laten klinken

ik kreeg de tip van TRIAX

die expander zit bij de standaard effecten van KORE 2 , in de handleiding worden alle ingebouwde FX nader toegelicht + functie omschrijving

zodoende heb ik eens gedacht .. kijken wat ik hiermee kan !
 
Expander doet het omgekeerde van een compressor, toch?
Kan je beter compressor gebruiken denk ik..
 
De kicks zijn veel te statisch en dichtgesmeerd. Veel te digitaal ook, maar ja dat is je voorbeeld ook dus daar heb je blijkbaar geen probleem mee.

Wil je een kick hebben met zo'n terugverend geluid als in je voorbeeld kun je beter een gewone compressor gebruiken ipv multiband redelijk vooraan in de keten dus nog voordat je distortion gebruikt hebt. En dan een hoorbare attack van > 20ms, en een iets langzamere voor het terugveren van >100ms. En dan een zo extreem mogelijke ratio toepassen. Vervolgens ga je net zo lang op en neer schuiven dat de compressor net pakt op die piek van je attack, maar niet langer dan dat zodat hij het volume snel terugschroeft op het moment dat de kick er in komt en langzaam weer los laat naar de staart toe, zodat hij volume bij de attack hard is en richting de staart toeneemt ipv afneemt.

De tail moet redelijk lang zijn wil er iets terug kunnen veren, maar je wil niet zo'n kick hebben die nog een seconde doormoddert als je hem even er uit haalt, dus zet je daar achter weer een gate (met look ahead) die je wederom precies zo instelt dat hij de kick netjes afrondt op het moment dat hij lang genoeg geduurd hebt.

Als je compressors, gates of expanders gebruikt dan is het het allerbelangrijkste dat je de levels waarop ze getriggerd worden goed ingesteld zijn. Een compressor die constant aan of constant uit staat op het moment dat jij je signaal er doorheen jaagt doet effectief niets.
 
@ the UNHOLY ik gebruik een expander om mijn kick dikker en voller te laten klinken

ik kreeg de tip van TRIAX

die expander zit bij de standaard effecten van KORE 2 , in de handleiding worden alle ingebouwde FX nader toegelicht + functie omschrijving

zodoende heb ik eens gedacht .. kijken wat ik hiermee kan !

Een expander zorgt voor meer dynamiek, oftewel het tegenovergestelde van wat een compressor doet, zoals Aftersho-Q zegt. Hij maakt lagere volumes dus nog lager.
 
ik heb net even zitten proberen , na wat aanpassingen in kick 2 kwam ik tot het volgende resultaat

909 ---> Multiband compressor --> EQ ---> Distortion ----> EQ ----> Distortion ----> EQ ----> Distortion ----> EQ ---> compressor ---> Expander

zonder expander klikt de kick niet zo vol als nu

instellingen Molot compressor : filter 100 , sttack 20ms , release 300 , ratio 2:1 ,treshold -8DB ,

instellingen expander : treshold -12 DB , Ratio 2,20 ,attack 0,4 , release 190 gain 5DB

heb ook de multiband compressor uitgezet zoals je kan horen blijft dan niks meer van mijn kick over ;)
 

Attachments

  • kickje 3.wav
    752,4 KB · Bekeken: 141
  • kickje 3 zonder Multiband.wav
    752,4 KB · Bekeken: 130
Volgens mij heb je niet echt een heel erg sterk begrip van wat compressors, gates en expanders doen, een ratio van 2:1 doet niet zo veel :o: Probeer eens 20 als je écht wilt horen wat een compressor doet.

En dan spelen met de threshold. =
 
er zijn al 3 andere hardcore/style kick threads, waarom kijk je daar niet?
 
ik zal eens kijken naar de compressor zometeen !

waarom ik niet in de andere topics kijk ?

omdat ik dat allemaal wel een keertje heb gelezen!

zit er wel al een verbetering in de kicks ?
 
Het is alsof je niet snapt wat we zeggen, vervolgens nog een beetje doorkut, en het dan weer uploadt.
 
je hebt gelijk bikkel ik ben net van 0 begonnen al zal alle adviezen die tot nu toe zijn gepost meenemen ;)
 
toch maar het hoofdstuk compressors & noise gates nomaald goed gelezen , ik zat kwa instellingen van mijn compressor er grandioos naast ....

ik heb in kontakt een clean 909 sample ingeladen ,
erna een de compressor van ableton toegepast

met de instellingen die Bikkel mij voorschreef , het resultaat behaald waar hij op doelde

ik hoop dat ik nu sneller tot een goed eind resultaat kan komen !
 

Attachments

  • kickje met compressor.wav
    743,7 KB · Bekeken: 117
BTW http://http://www.youtube.com/watch?v=olZyMOOQG6Y

deze kick , die lekkere attack , die mooie knetter op de tail ;) ( de track vind ik voor de rest een beetje dom :P )

Zo zijn de bassdrums in echt poepie veel hardcore nummers tegenwoordig. Vind daar dus echt geen hol aan.
Laatst nog op een hardcore feest geweest. Je hoort soms wel 15 nummers lang bekant dezelfde kick.

Vind dat persoonlijk zo'n kotst geluid. Dat is toch geen kick met een KLABAM of KADENG meer !!!???

dat ge-gromp-ge-gromp-ge-gromp ...zo iel achtig..... bah bah!


Hier heb even wat in elkaar geflanst. Dat vind ik persoonlijk lekker BAM BAM....opzich....

Bekijk bijlage LSDeef - boingkie.mp3
 
Heb het een tijdje terug al eens getypt, dus nu gewoon even gecopypast. Om een lekkere rengedeng kick te maken kun je in plaats van een compressor beter een omgekeerde envelope op je filter cutoff hangen die je triggert met je kick en dan de distortion erachter gooien (reso open) gaat nog een paar keer extremer terug slaan als een compressor, en is ook veel makkelijker aan te passen naar wensen omdat hij niet reageert op je kickwavevorm staart!

Een compressor reageert meestal niet eens meer omdat je met de tresshold zoekt naar de staart die er niet is omdat de gebruikte of originele 909 kicks meestal een blokvormige wavevorm zijn, ook als je je compressor voor de distortion en filters plaatst vind ik het compressor effect maar zeer matig.

Succes ermee!

_________________________----
Oke ik kan je wel een stukje op weg helpen, wat ik doe voor aardig lekkere raggende kicks: (ik heb het nu even over mijn gear maar dit zelfde kun je natuurlijk toepassen en naar je eigen smaak maken op je eigen gear/vst's)

Ik laat EQ (voor, of na, of tussen filters,distortions etc) even buiten beeld want die zul je toch gaan gebruiken om het in je eigen track te laten passen.



Stap 1!
____________________________________


Ik pak een cleane 909 kick met genoeg decay! die gooi ik door een akai mfc42 (mfc42 is een filter met de volgende opties: envelopes, filters, en distortion) waarvan de routing als volgt is:

Dus: 909 kick signaal eerst door het 8 pole mono filter van de akai, daarna PAS! door de distortion (dit is belangrijk want met de distortion na het filter accenteer je de cutoff waardes) welke ook op de akai zit.

Vervolgens sample ik de losse afzonderlijke 909 kicks die dus door het 8 pole filter en de distortion gaan, op verschillende cutoff en resonance (resonance voor extra veel accent op de freq cutoff waar je hem instelt) standen, zodat ik als het ware 909 kicks met verschillende freqs krijg. Zo maak ik een pakketje kicks net zo lang tot ik een stuk of 10 kicks heb met dus de verschillende cuttof freqs dat je er als het ware een melodietje mee kunt bouwen.





Stap 2!

______________________

Dat zelfde pakketje kicks ga ik in m,n track gebruiken, ik houd 1 kick als basis, en de andere kicks die ik heb gesamplet met verschillende freq cutoffs ga ik ritmisch mee spelen om de variatie er in te houden en die leuke freq verschillen, dat maakt het lekker afwisselend en houdt het fris.

Opzich als je dat hebt gedaan ben je al een aardig eind op weg en zou je hier kunnen stoppen en met je kicks je track bouwen.


Eventuele stap 3!
______________________

Wat ik zelf dan nog lekkerder vind: die verschillende kicks die je zojuist hebt gesampled ga je gebruiken in je track... die kicks laat je op hetzelfde kanaal binnen laat komen op je mixer en ga je in z,n geheel weer manipuleren... dat kanaal gooi je nog een keer door het 8 pole filter, (dus dit keer filter je niet per kick, maar je filtert het kanaal met al die gefilterde kicks nog een keer over de gehele lengte van het nummer) hier ga je lekker mee spelen tot je de juiste cutoff hebt en resonance hebt berijkt (resonance open gooien is belangrijk want als je alleen je cutoff omlaag draait klinkt de kick te dof en te weg gemoffelt, dus met de resonance haal je het het accent op de cutoff frequentie dus flink naar voren)

Heb je de juiste cutoff en resonance waarden (dus de waarden die jij lekker vindt klinken), dan houd je die waarden aan als standaard waarden, en ga je rond die waarden lekker lopen automaten in je track (dus je stuurt je cutoff en je resonance gedurende je hele track rond die waarden aan om er extra variatie in te houden.)




Eventuele stap 4...
_______________________


Dan nog iets om het helemaal leuk te maken.....

je zou er een compressor op kunnen knallen om het rengedendedengedeng effect te krijgen maar nog veel leuker en effectiever is het volgende ...

je kan nu hetzelfde filter als een extreme compressor gebruiken over je kicks... (mits dit filter kan aangestuurd worden door een envelope)


Dit doe je door (ik heb het nog steeds over de akai mfc42) de envelope (ADSR) van het filter te gebruiken...

Deze stel je zo in dat je attack geen waarde heeft ( 0 dus) en je decay stel je in waar jij vind dat je groove begint (het rengEdengEdengE effect) Als je dit goed instelt dan start de envelope als het ware bij elke nieuwe kick de cutoff laag en draait vervolgens je cutoff open op het punt waar jij je decay instelt (rengedengedengedengedeng in plaats van rengdengdeng) Natuurlijk wel weer de resonance even flink omhoog gooien om dit effect flink te versterken.


Deze envelope MOET! je negatieve aan je cutoff van je filter linken, want als je een gebruikelijke positieve envelope aan je filter cutoff route, dan krijg je kicks die hard beginnen en halverwege wegmoffelen ( omgekeerd rengedengedeng effect dus, dit klinkt meer als een kick met een harde gate erover, het tok tok tok effect en dat wil je dus NIET hebben)

Ik hoop dat je hier wat mee kan ik heb het geprobeert zo simpel mogelijk uit te leggen maar dan moet je wel een beetje weten wat envelopes en filters inhouden... anders kun je weinig met dit verhaal. Ik heb het hier dus ook over m'n eigen gear maar dit kun je natuurlijk ook makkelijk toepassen op je eigen gear/vst's.
________________________
 
Back
Top