Voorstel wijziging forumregels

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

WaveGuide7

Gedeactiveerd account
Lid sinds
12 november 2009
Berichten
1.152
Hoewel de beheerders en de moderatoren zullen proberen om alle laakbare berichten uit dit forum te weren, is het voor ons onmogelijk om alle berichten te bekijken. Alle berichten komen voor rekening van de auteurs ervan, en geen van de moderators en beheerders van het Synthforum, noch Stichting Synthforum Nederland kunnen voor de inhoud van berichten verantwoordelijk worden gehouden.
Plaats geen berichten die obsceen, grof, seksueel getint, haatdragend of dreigend, of anderszins in strijd met de wet zijn.
De moderators en beheerders behouden zich het recht voor om welke reden dan ook discussies te verwijderen, te wijzigen, te verplaatsen of te sluiten.

Deze regel bevat een tegenstrijdigheid. Aan de ene kant heeft de forumleiding het recht om een bericht van een forumlid te wijzigen, aan de andere kant draagt een forumlid wel verantwoording voor de inhoud van een bericht.
Het is van twee dingen een:
(1) Als je forumleden verantwoordelijk stelt voor wat ze schrijven, dan kun je als forumleiding niets aan de inhoud ervan veranderen. Je kunt dan ten hoogste een bericht verwijderen.
(2) Als je het recht wilt hebben om wijzigingen in berichten aan te brengen, dan kun je leden niet meer verantwoordelijk maken voor de inhoud.

Mijn voorstel:
(a) Alleen forumleden zelf zijn volledig verantwoordelijk voor wat ze schrijven.
(b) Behoud het recht om een bericht te verwijderen als dat in strijd is met de regels.
(c) Schrap het recht van de forumleiding om veranderingen in berichten aan te brengen.
 
Waarom maak je hier een probleem van? Boeien man.
 
Deze regel bevat een tegenstrijdigheid. Aan de ene kant heeft de forumleiding het recht om een bericht van een forumlid te wijzigen, aan de andere kant draagt een forumlid wel verantwoording voor de inhoud van een bericht.
Het is van twee dingen een:
(1) Als je forumleden verantwoordelijk stelt voor wat ze schrijven, dan kun je als forumleiding niets aan de inhoud ervan veranderen. Je kunt dan ten hoogste een bericht verwijderen.
(2) Als je het recht wilt hebben om wijzigingen in berichten aan te brengen, dan kun je leden niet meer verantwoordelijk maken voor de inhoud.

Mijn voorstel:
(a) Alleen forumleden zelf zijn volledig verantwoordelijk voor wat ze schrijven.
(b) Behoud het recht om een bericht te verwijderen als dat in strijd is met de regels.
(c) Schrap het recht van de forumleiding om veranderingen in berichten aan te brengen.

Als ik het goed lees dan hebben de moderators het recht om discussies aan te passen, te verwijderen, te verplaatsen etc. Ik lees niets over het recht om wijzigingen aan te brengen in individuele berichten. Deze worden voor zover ik weet wel eens verwijderd (waar je zelf zo te zien ook geen problemen mee hebt), maar het lijkt me toch stug dat de mods hier en daar een post inhoudelijk aanpassen…..dan zouden er immers dingen in je post staan die niet van jou afkomstig zijn, hoe onschuldig ook, en dat wil niemand lijkt me :)

Ik zie eerlijk gezegd geen tegenstrijdigheden in de forumregels. Heb je zelf dan wel eens meegemaakt dat posts inhoudelijk gewijzigd werden?
 
Tja we blijven een Hollands forum he, altijd gedonder over de regeltjes en wie op het forum de baas is.

Ik zie in dit geval het probleem niet zo.
In sommige gevallen vind ik dat een moderator aanpassingen moet kunnen maken, wat dacht je van irritante opmaak in berichten?



Volgens mij kunnen we beter verder met onze sintjes te bespelen.
 
damn
dit is nou precies de bron van al het gelul, al dat nodeloze dichtgetik van alles..
het is toch niet zo moeilijk allemaal
sf is niet verantwoordelijk voor wat jij doet en als je schrijft op sf dan kunnen moderatoren ingrijpen als ze dat nodig vinden
punt
verder muil houden en als je moet janken ga je maar naar mamma
 
Mijn voorstel:
(a) Alleen forumleden zelf zijn volledig verantwoordelijk voor wat ze schrijven.
(b) Behoud het recht om een bericht te verwijderen als dat in strijd is met de regels.
(c) Schrap het recht van de forumleiding om veranderingen in berichten aan te brengen.[/QUOTE]

dan word t toch een grote teringzooi? :eureka:
 
Iedereen heeft zo zijn eigen kijk op wat wel en niet kan, de mods zijn een team waarin ieder voor zich natuurlijk ook zijn eigen grenzen bepaalt. Toch moeten ze als team de orde handhaven en daarin eenduidig optreden. En je kan als moderater natuurlijk beter de orde te goed handhaven dan maar laks alles laten staan. Dus wat krijg je? Modereren als symbool van daadkrachtigheid en eenduidigheid, waardoor de nuance nog wel eens uit het oog verloren wordt.
Is niet anders, in de praktijk zal het ooit misgaan maar dat hou je toch.
 
Inderdaad, en het is niet muggeziften, maar muggenziften!
 
scherp gevonden maar wat heb je er aan...

het is eigenlijk zoiets als: een lid heeft een bijl en is verantwoordelijk voor de bijl, zolang ie er mee hout hakt is er niets aan de hand, maar op het moment hij er mensen mee gaat bedreigen dan komt meneer mod om het hoekje springen... ofzo...
 
In geen enkele reactie hierboven iemand die mijn stelling bestrijdt. Da's mooi. Wel vinden sommigen het onderwerp niet zo boeiend. Vond ik tot voor kort ook, maar de praktijk op synthforum maakt aansnijden van dit onderwerp helaas noodzakelijk.
Harde afspraken en heldere wetten maken lijkt vaak weinig boeiend. Totdat je ontdekt welke ruzies, conflicten, of zelfs complete oorlogen er aanleiding toe hebben gegeven. Zo ook hier, op ons eigen SF. Ik heb een conflict met de forumleiding. Waarover dat gaat, is hier niet relevant en gaat niemand verder wat aan, behalve betrokken moderator(en). Het enige dat ik erover kwijt wil is dat ik ziedend ben, ziedend, razend en rabiaat. Daarom zal ik geen gehoor geven aan Fjoesz' vriendelijke maning "muil houden" en hem verzoeken om dat vooral zelf te doen, als hij blijkbaar weer niet in staat is om zakelijk mee te discussieren en met argumenten te komen.

Als ik woedend ben, dan word ik pietje precies en ga de regeltjes bestuderen. Want dat is het enige waarop je in geval van een conflict kunt terugvallen. Ik had een moderator ervan beticht (in een PB) dat hij zijn boekje te buiten is gegaan. Nu ik de forumregels bekijk, moet ik tot mijn schrik vaststellen dat hij gerust z'n gang kon gaan, gedekt door een regel waarvan niemand hierboven heeft bestreden dat die niet deugt. Daarom moet die regel worden aangepast. Dat is mijn voorstel. En niks anders.

Mag ik er nog even wat gezwollen wets-jargon tegenaan gooien? Alles wat je op synthforum post is, volgens de wet, jouw intellectuele eigendom. Jij bent de auteur en niemand anders. Als een moderator wijzigingen aanbrengt in jouw tekst, schendt hij het auteursrecht. Forumleden genieten wettelijke bescherming daartegen en alleen al daarom deugt de forumhuisregel niet, want hij staat op gespannen voet met de Nederlandse wet, waar synthforum onder valt.

Het enige wat een moderator mag (en moet!!!) doen is jouw bericht verwijderen als dat in strijd is met de forumregels, aangenomen, opnieuw, dat de forumregels zelf niet in strijd zijn met de Nederlandse wet. Je hoeft geen jurist te zijn om te zien dat de huisregel van SF, ook al is die met de beste bedoelingen geformuleerd, aanleiding kan geven voor conflicten en daarom als regel niet scherp genoeg is geformuleerd.

Verder wil ik, loveyourjunos en 6 trak, graag beamen dat ik over het algemeen en tot voor kort zeer te spreken was over de moderatoren. Hun beslissingen zijn meestal wijs en getuigend van gezond verstand. Maar voor zover ik weet is er nog geen enkele moderator heilig verklaard en fouten maken is menselijk. Soms moeten forumleden beter worden beschermd tegen de willekeur of het humeur van een moderator of tegen een schending van het auteursrecht. Dat kan in dit geval eenvoudig door een tegenstrijdige regel, die op gespannen voet staat met de Nederlandse wet, aan te scherpen. Daarmee voorkom je een boel ellende.

Ik stel daarom voor om de regel:
"De moderators en beheerders behouden zich het recht voor om welke reden dan ook discussies te verwijderen, te wijzigen, te verplaatsen of te sluiten."

te veranderen in:

"De moderators en beheerders behouden zich het recht voor om welke reden dan ook discussies te verwijderen, te verplaatsen of te sluiten."
 
In geen enkele reactie hierboven iemand die mijn stelling bestrijdt.

Dat is volgens mij niet helemaal waar; ik heb je gewezen op het verschil tussen de begrippen “discussies” en “berichten”. Strikt genomen zijn de regels volgens mij niet tegenstrijdig.

Als een moderator een bericht (post) van jou inhoudelijk heeft gewijzigd kan ik me voorstellen dat je daar op zich niet blij mee bent. Met je stelling (de tegenstrijdigheid in de forumregels) heeft dat echter niets te maken. Bovendien is dat inderdaad, zoals je zelf al aangeeft, iets tussen jou en de mods.

Hopelijk komen jullie er snel en op een positieve manier uit.
 
weet je wat het is
dat je zo woedend wordt, rabiaat zelfs!
daar zit het probleem
mensen zijn zo debiel verbonden met wat ze op internet krabbelen en hoe daar op gereageerd wordt
let it go, get a life
alle schermutselingetjens op sf zijn egogerelateerde problemen
dat is vervelend natuurlijk
misschien is het in dit geval wel even van belang waarmee je overhoop ligt met de mods :)
iets zegt mij dat dat inderdaad zo'n egodingetje is
en wat dan gebeurt, dat pietlutterige in regeltjes duiken, is inderdaad het enige wat rest..
omdat je op zoek gaat naar de mogelijkheid om anderen de schuld te geven van jouw vervelende gevoel over de kwestie. dat is heel menselijk maar niet echt heilzaam voor je gemoedstoestand en die op sf. het gebeurt aan de lopende band
mods met hun pb box vol met over welk onrecht de wereld wel niet is aangedaan
over ander onrecht hoor je ze amper, maar als ze er zelf bij betrokken zijn... dan kruipen ze in de pen.
en dan superwoedend, vol emotie, de boel heel zakelijk:D gaan zitten bekijken en zoeken naar dat zakelijke oneffenheidje in het gedrag van de mods
accepteer even dat je het voelt en wees wijs
dat gezeik altijd
dat geldt nu niet per se voor jou in het bijzonder maar voor iedereen die zoveel moeite heeft met sf beleid
handje in eigen boezem en hoppetee, klaar
 
weet je wat het is
dat je zo woedend wordt, rabiaat zelfs!
daar zit het probleem
mensen zijn zo debiel verbonden met wat ze op internet krabbelen en hoe daar op gereageerd wordt
let it go, get a life
alle schermutselingetjens op sf zijn egogerelateerde problemen
dat is vervelend natuurlijk
misschien is het in dit geval wel even van belang waarmee je overhoop ligt met de mods :)
iets zegt mij dat dat inderdaad zo'n egodingetje is
en wat dan gebeurt, dat pietlutterige in regeltjes duiken, is inderdaad het enige wat rest..
omdat je op zoek gaat naar de mogelijkheid om anderen de schuld te geven van jouw vervelende gevoel over de kwestie. dat is heel menselijk maar niet echt heilzaam voor je gemoedstoestand en die op sf. het gebeurt aan de lopende band
mods met hun pb box vol met over welk onrecht de wereld wel niet is aangedaan
over ander onrecht hoor je ze amper, maar als ze er zelf bij betrokken zijn... dan kruipen ze in de pen.
en dan superwoedend, vol emotie, de boel heel zakelijk:D gaan zitten bekijken en zoeken naar dat zakelijke oneffenheidje in het gedrag van de mods
accepteer even dat je het voelt en wees wijs
dat gezeik altijd
dat geldt nu niet per se voor jou in het bijzonder maar voor iedereen die zoveel moeite heeft met sf beleid
handje in eigen boezem en hoppetee, klaar

Zonder dat ik verder weet welk conflict de topicstarter heeft, vind ik dit een raak stukje :okdan:
 
Als ik woedend ben, dan word ik pietje precies en ga de regeltjes bestuderen. Want dat is het enige waarop je in geval van een conflict kunt terugvallen.

Waarom zou je woedend moeten worden, is het zo gezellig in Holland? =)
Zoals je vaker op Nederlandse fora ziet is het veel gedram, gezeik en wie dingen het beste weet. Word gewoon lid van een buitenlands forum, er zijn genoeg alternatieven voor SF :)
 
Lastig om mee te discussiëren als je niet volledig op de hoogte bent van de achterliggende oorzaak die heeft geleid tot deze thread.
Ik wil deze achterliggende oorzaak overigens niet weten want ik vind dat, als gewoon lid, niet mijn zaak.

Maar twee dingen branden op mijn lippen:

1.
Ik vind de manier waarop Waveguide7 in de verdediging gaat op zich vrij elegant.
Hij gooit niet met scheldworden, beperkt zich tot de feiten en maakt handig gebruik van de geldende forumregels.
Niks mis mee.
Of het pietluttig of zeurderig is? Misschien wel.

2.
Het voorstel wat Waveguide7 doet vind ik wel erg aantrekkelijk. Ik heb niet de moeite genomen om alle forumregels tot in detail te lezen en ben dus ook niet goed op de hoogte, maar als het echt zo is dat moderatoren het recht hebben mijn posts te wijzigen word ik daar niet blij van.
Verwijderen, verplaatsen of sluiten vind ik geen probleem. Maar zomaar wijzigen vind ik iets anders. Ik zou niet willen dat er een post op mijn naam staat waar ik zelf niet achter sta en die ik niet zelf geschreven heb.
 
Tja, ik weet het niet hoor, als iemand nou een ontzettend nuttige post plaatst maar met net iets teveel scheldwoorden? Dan kan een mod toch prima het recht hebben om dat eruit te halen en de rest te laten staat? Ik ken geen 1 forum waar een mod dat recht niet heeft.
 
Tja, ik weet het niet hoor, als iemand nou een ontzettend nuttige post plaatst maar met net iets teveel scheldwoorden? Dan kan een mod toch prima het recht hebben om dat eruit te halen en de rest te laten staat? Ik ken geen 1 forum waar een mod dat recht niet heeft.

Dan wel ja, maar daar zijn oplossing voor te bedenken.
Een regel als deze moet altijd gelden, niet enkel bij gelegenheden waar deze toevallig goed uitkomt.
 
Deze regel bevat een tegenstrijdigheid. Aan de ene kant heeft de forumleiding het recht om een bericht van een forumlid te wijzigen, aan de andere kant draagt een forumlid wel verantwoording voor de inhoud van een bericht.
Het is van twee dingen een:
(1) Als je forumleden verantwoordelijk stelt voor wat ze schrijven, dan kun je als forumleiding niets aan de inhoud ervan veranderen. Je kunt dan ten hoogste een bericht verwijderen.
(2) Als je het recht wilt hebben om wijzigingen in berichten aan te brengen, dan kun je leden niet meer verantwoordelijk maken voor de inhoud.

Mijn voorstel:
(a) Alleen forumleden zelf zijn volledig verantwoordelijk voor wat ze schrijven.
(b) Behoud het recht om een bericht te verwijderen als dat in strijd is met de regels.
(c) Schrap het recht van de forumleiding om veranderingen in berichten aan te brengen.

jankbal.
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top