JX8P Programeren/Editten

Wat kan ik daar nu eigenlijk mee met al die trucjes? zoals PWM en Sync sweep?

Enneh.... hoe herken ik eigenlijk wat voor "waveform" er is gebruikt voor een bepaalde sound?

On hier even op terug te komen.... hoe herken ik deze waveform?

 
da's zaagtand met wat filtering er overheen zo op het eerste gehoor...

probeer eens waveforms op de jx te filteren totdat je een geluid hoort die je herkent... zet daarbij dan ook ff het chorus soms aan/uit...
en daarbij ook het licht detunen van 2 oscs met eventueel verschillende golfvormen... daar leer je bepaalde basis tonen mee herkennen...
Volgende opdracht?
doe nu eens hetzelfde qua SYNC maar dan met de LFO ipv de ENV...

LFO depth naar DCO-2 (redelijk diep instellen)
LFO rate (traag)
LFO wave: triangle (en eventueel de andere waves)

maar je snapt wat SYNC nu doet met de golfvorm van DCO-2?
 
Paar dingetjes die ik nog niet snap.... zie bijlage... zoals het in de handleiding uitgelegd staat kan ik ook niet echt veel wijzer van worden.
 

Attachments

  • probl.jpg
    probl.jpg
    83,1 KB · Bekeken: 88
onderaan:

KEY FOLLOW switch: naarmate je hoger speelt word de ENV tijd steeds korter...
die intensiteit regel je dus met 1 van de 4 standen...

iets hoger, bij het filter:

ENV schuif: dit is de hoeveelheid modulatie die je doorlaat vanaf de ENV,
met MODE kan je de polariteit instellen van je het signaal dat al reeds van de ENV af is gekomen...
dit is al een keer behandeld kan ik mij heel goed herinneren dus blader maar een paar pages terug...

KEY FOLLOW schuif: naarmate je hoger speelt gaat het FILTER verder open
dit is gedaan ter compensatie, want een hoog geluid wil je niet compleet filteren want dan hoor je dus weinig meer...
 
da's zaagtand met wat filtering er overheen zo op het eerste gehoor...

probeer eens waveforms op de jx te filteren totdat je een geluid hoort die je herkent... zet daarbij dan ook ff het chorus soms aan/uit...
en daarbij ook het licht detunen van 2 oscs met eventueel verschillende golfvormen... daar leer je bepaalde basis tonen mee herkennen...

doe nu eens hetzelfde qua SYNC maar dan met de LFO ipv de ENV...

LFO depth naar DCO-2 (redelijk diep instellen)
LFO rate (traag)
LFO wave: triangle (en eventueel de andere waves)

maar je snapt wat SYNC nu doet met de golfvorm van DCO-2?

Ik snap niet wat hij doet, ik kan het wel op gehoor herkennen nu.
LFO rate ... traag = toch lage waarde LFO onder DCO?

filteren met 1 osc uit?
 
Ik snap niet wat hij doet, ik kan het wel op gehoor herkennen nu.
het komt er op neer dat de WAVE van OSC-2 zijn gang kan gaan totdat de WAVE van OSC-1 een opgaande flank heeft...

dus stel OSC-1 genereerd 200hz en OSC-2 500hz dan zal OSC-2 dus 2 hele cycles afmaken en daarna een halve
en word vervolgens gereset; de WAVE van OSC-2 start zonder pardon weer vanuit zijn aanvangs positie...

attachment.php


was wederom al eens eerder behandeld in deze thread...
 

Attachments

  • sync2.gif
    sync2.gif
    16,5 KB · Bekeken: 89
Laatst gewijzigd:
fatsoenlijke opnames maken blijft toch moeilijk
 
als je OSC-2 gaat moduleren met een LFO dan krijg je dus zoiets:

attachment.php


als de FREQ van OSC-2 lager ligt dan die van OSC-1 dan zal het geluid zachter klinken
omdat de maximum piek van de WAVE niet kan worden bereikt:

attachment.php


voor een optimaal effect is het dus verstandig om OSC-2 (SLAVE OSC) een hogere FREQ te geven dan OSC-1 (MASTER OSC)
 

Attachments

  • sync2b.gif
    sync2b.gif
    27,5 KB · Bekeken: 89
  • sync2c.gif
    sync2c.gif
    23,7 KB · Bekeken: 86
Back
Top