Airco in de Studio?

Ik zit hier in de tropen. Dus zonder airco valt er niet te werken. In onze radio studio gebruiken we split units. Het grootste probleem is niet dat de binnen unit herrie maakt maar dat de aansluiting naar buiten goed geisoleerd moet zijn voor geluid.
Voor de rest is het een goede plaatsing van de binnen unit: plaats hem niet richting microfoons en zorg ervoor dat hij zo hoog mogelijk in de ruimte geplaatst wordt.
Bij opnames zet ik de airco op de laagste stand qua blazen, en niet de "fan" stand. En zet dat zwaaien van de airco(louver) uit, is nergens voor nodig.
Hou ook de afstand tot airco zo ver mogelijk van de microfoons.
Dit zijn enige tips wat betreft airco's in studio's.

En in de controle ruimte(control room), zet de monitors gewoon wat harder, ;)
 
Laatst gewijzigd:
Ik volg deze draad met veel belangstelling, ik ben zelf op zoek naar een unit die ik gewoon in de kamer kan plaatsen. Een split systeem is voor mij helaas geen optie.
Ik heb zelf ook een woning met een plat dak, dus mijn studio wordt mede door alle apparatuur die er in staat redelijk warm, in de lente en herfst en winter geen probleem uiteraard (er gaat gewoon een raam open), echter in de zomer wordt het wat lastiger. Onze buren willen ook lekker in de tuin kunnen zitten zegmaar... Ik geef ze overgens geen ongelijk.

45 db aan geluid is redelijk, waar zou deze vandaan moeten komen en vooral wat kost deze??
 
djtt, jij kan gewoon zo'n airco pakken met een slang naar buiten.

Er zijn ook wat airco;s die hebben een soort van opvang bak. Maar dat werkt dus echtniet. Een airco moet gewoon een afvoer naar buiten hebben :)

Je moet dus wel bij een raam kunnen en daar je slang uit kunnen doen. Of evt op een mechanish afzuig systeem aansluiten als je dat hebt.

Feit van die dingen is dat ze meer lawaai maken. En hoe langer je slang is hoe meer herrie het maakt natuurlijk.

Ik zit nog even te kijken want ik lees veel dingen over die split units dat het toch niet zo easy is om te doen :). Er schijnt veel verschil in te zitten ivm die vloeistoffen die erin zit. ik las dat je zo'n systeem namelijk ook moet aftappen oid en er was iets met druk :)

Voor zo'n airco met slang ben je 175 a 275 kwijt. Beetje afhankelijk van hoe groot je ruimte is en wat je precies wilt
 
Ik heb hier een split unit van LG.
Die kosste incl. montage 1500 Euro.

Je hoor 'm lichtjes blazen, maar daar heb je echt geen last van.
Tijdens zangopnames even uitzetten natuurlijk :D

Ik zou wel zeker voor een Airco gaan waarbij je de temperatuur kan instellen, en dat de airco harder blaast om snel deze temp. te bereiken, en daarna vanzelf rustig gaat blazen om de temp zo te houden. (net als climatronic in de auto)
 
Ik had geinformeerd bij een bedrijf en dan kwam je idd op 1500 euro uit.

Wel een verschil met die dingen in de bouwmarkten. MAargoed dan moet je het zelf doen :P
 
ik kwam voor de stilste mitsubishu (19db) uit op 1750, dus dat is wel vergelijkbaar idd. dat soort airco's mag je ook niet zelf installeren, dat mag alleen een STEK-monteur. het soort airco's dat je in bouwmarkten kan kopen is van een ander type.
 
Nou ik las dus dat voor veel dingen die je in de bouwmarkt koopt, toch ook een stek monteur aanwezig hoord te zijn. Dat het daarom ook juist fout ging.
 
Ik heb hier een split unit van LG.
Die kosste incl. montage 1500 Euro.

Je hoor 'm lichtjes blazen, maar daar heb je echt geen last van.
Tijdens zangopnames even uitzetten natuurlijk :D

Ik zou wel zeker voor een Airco gaan waarbij je de temperatuur kan instellen, en dat de airco harder blaast om snel deze temp. te bereiken, en daarna vanzelf rustig gaat blazen om de temp zo te houden. (net als climatronic in de auto)

Laten plaatsen door ene Ruud? ;) Heb ik hem namelijk ook van en ik was ook ongeveer die prijs kwijt incl. montage! Ben er erg over te spreken.
 
Dit was in mijn vorige huis ook het probleem, zodra de warmte eenmaal binnen was is het er ook niet meer uit te kregen.(studio zonder ramen;{)

Het is volkomen offtopic, maar voor synthforummers wel interessant: een studio is niet alleen een akoestisch filter (de beruchte staande golven!), maar ook, zoals elke ruimte, een "thermisch" filter. Ik heb daar ooit in Music Maker in mijn DSP-serie een artikel over geschreven Het Geheim van de Zijdegrotten, om het fase-effect van een filter te illustreren: dat warmte langzaam doordringt en dan een tijd blijft hangen is het kenmerkende delay-effect dat elk filter noodzakelijk heeft.

De op Synthforum veel genoemde Fourier (van de FFT, Fast Fourier Transform) was niet zozeer geïnteresseerd in het trillingsgedrag van snaren of andere muziekinstrumenten, maar typisch in de warmte-fluctuaties. De Fouriertheorie is een theorie over warmtegeleiding en rafelt een temperatuurschommeling uiteen in "wamte-boventonen" (warmte-"sinussen" met hoge en lage frequenties). Ook aan Fourier zelf heb ik in die DSP-serie een artikel gewijd: De man van 401372 Hits en die warmte-fluctuaties uitgelegd a.d.h.v. de akoestische pendant, nl. de trillende snaar.
 
Ik heb zelf een B merk airco in de woonkamer hangen van Chigo en deze werk prima ,
deze zit rond de 200 euro met buiten en binnen unit.
Het probleem zijn meestal de kosten die buiten de Airco worden berekend
zoals aansluitkosten en het boren van gaten etc...
Er moet verder een stek monteur komen voor het aansluiten ,al heb je plug
en play airco's bij de bouwmarkt waarbij dit niet nodig is.
Natuurlijk kun je een airco kopen van 1500 euro maar deze kosten haal je
nooit meer terug en soms gebruiken ze de zelfde compressor als bij een B merk.

Ik heb trouwens in de Studio 5 jaar een Delonghi Maestro hangen deze heeft
propaan als koelmiddel en is vrij stil al blijf je een wandunit toch horen.
De Delonghi Maestro waren toen de tijd zo rond de 1700 euro maar worden
nu gedumpt voor 500 euro , deze kun je stek-vrij aansluiten
Als je het echt stil wilt hebben moet je overgaan tot een cassette unit maar
daarvoor moet je wel de ruimte hebben
 
Laatst gewijzigd:
ik heb n ventilator van n paar tientjes (wel n stille natuurlijk)

as ik ergens ziek(acuut verkouwe) van word zijn t wel aircoos
 
Ja zo'n ventialtor heeft ervoor gezorgd dat ik al 3 weken oorpijn heb en pijn in me harsus van de oorpijn :P

Ik zag dat deze week bij de makro ze aircos hadden van alaska :)

Met snelkoppelingen oid :)
 
Idd en als je die uitzet lopen de zweetparels je van de rug :)
 
Warmtepompje met vloerkoeling.... Nulkommanul geluid. Ideaal. Beetje prijzig qua aanschaf, maar electriciteitsverbruik is heel laag.
 
ik heb het op deze manier gedaan, twee ventilatoren ingebouwd in twee aparte kasten, waarvan ik de snelheid kan regelen door middel van een dimmer,werkt perfect!
 

Attachments

  • Afbeelding 511.jpg
    Afbeelding 511.jpg
    127,5 KB · Bekeken: 103
  • Afbeelding 152.jpg
    Afbeelding 152.jpg
    129 KB · Bekeken: 103
een voor inkomende lucht, en een voor uitgaande, met daarbij een gewone staande ventilator, welke de lucht rond blaast in de studio ruimte, werkt perfect, en lekker koel
 
Ventilator verplaatst ook alleen lucht. Temp in de studio blijft hetzelfde alleen dan met een fris windje.

klopt

,maar die droge airco lucht trekken mn bronchitus longen niet

en as t egt te warm is en ik wil/moet persee in de studio zijn , doe ik ff n laken in t wasmasjien
en hang die op
dan is t de komende uurtjes lekker koel
 
Back
Top