Audio IN van mijn synths gebruiken

vanballen

Vanderbalman
Lid sinds
18 Maart 2009
Berichten
1.296
Locatie
Noord NL
Dag Mensen,

Lang gezocht of er al info over bestaat hier.. daarna nagedacht waar deze post zou moeten komen.. Volgensmij hierzo..

Hier is mn probleem:

Ik heb een 16 kanaals (Alesis Multimix) Firewire mixer.. Daar zit al mijn apparatuur op aangesloten. Dat zijn inmiddels aardig wat synths.. Alles werkt naar behoren..

Nu zit ik met het volgende:

Op de Korg R3, de Novation KS rack en de MS2000R zit een audio in aansluiting, om externe geluiden via de synths te vervormen (filters, vocoder functies etc.)..

Nu dacht ik.. ik kan een van de uitgangen op de mixer wel gebruiken hiervoor, dan kan ik het geluid wat ik wil vervormen (bijvoorbeeld het geluid uit mn MPC of een van de synths) aanzetten door de schuif open te zetten..en knal ik het zo door een van de synths via de audio in..

Maar nu zit ik te brainstormen.. en dan denk ik.. stel ik zet de fader van kanaal 1 open zodat mn MPC hoorbaar is.. dan gaat dat via de out van de mixer naar de audio in van bijvoorbeeld mn korg R3.. Dat lijkt in orde.. Maar als ik dan de fader van de Korg R3 openzet om het vervormde geluid te kunnen horen.. hoor ik natuurlijk het originele geluid en het vervormde geluid door elkaar.. Dat kan ik voorkomen door de fader van de MPC omlaag te doen, maar dan krijgt de audio in van de R3 geen input meer..

Kan natuurlijk wel werken met de aux sends en returns van de mixer, maar dan hoor je de vervormde geluidsbron wel via de control room out, maar je kan het niet in je DAW als zodanig recorden, omdat hij deze sens en return niet opneemt via firewire..

Het is allemaal nog puur in gedachten.. ben even gestopt met het omleggen van kabels, want ik kan niet bedenken hoe ik dit goed krijg, dus heb verder niet getest of mijn veronderstellingen kloppen..

Als iemand kan helpen, graag!!

Groeten Bram
 
normaal gezien komen je send/return toch terug op je stereo out bus...die je toch kan opnemen ?

afhankelijk van het mengpaneel kan je volgens mij ook pre-fader send/return uitsturen, maw dan kan je je fader van je MPC naar beneden halen terwijl het signaal toch naar send/return gaat

ik denk echter dat er voor zoiets meestal een patchbay wordt gebruikt zodat je via kabeltjes 'instelt' welke uitgang verbonden wordt met welke ingang
 
Seiko..

Normaal gesproken kan je dan opnemen idd.. Alleen de Alesis gooit al zn kanalen via de ingebouwde audio interface via firewire naar de imac.. en dan geeft ie de sends/returns niet mee.. Die hoor je wel op de cntrl room out, maar niet als opname op de imac..

Kan idd wel kiezen of ik m pre fader gebruik... das nog wel een idee misschien.. dat ga ik es ff testen!

Een patchbay kan.. maar jeminee.. dan heb ik weer zon ding met allemaal kabels.. Hahaa.. Het is hier straks kabelmania!
 
patchbay ja
 
vaak kun je op je mikser ook je schuif wel open hebben staan zodat hij wel geluid doorgeeft, maar bijvoorbeeld het orginele geluid (zonder fx) niet routen naar een master of iets, dan hoor je m niet toch
 
Ik ken me nie voorstellen dat de returns niet worden opgenomen. Je kan die return natuurlijk laten terug komen op 'n stereo kanaal... of 'n mono kanaal, maar i.i.g. niet via de aux return.

Als ik de mixer bekijk zie ik bij het knopje MUTE/ALT 3/4 staan. Dus je zou dan van die ALT 3/4 OUT naast de aux send/returns naar je Korg R3 kunnen gaan. Die komt dan vervormd terug op je mixer zonder dat je de MPC nog hoort. Die is immers routed naar ALT 3/4.

Is da nix??

Maar als ik het nou nog 'n keer lees... send op pre zetten van het kanaal wat je wil door knallen naar je Korg, dan AUX SEND A kabeltje naar je Korg, Korg komt terug op de mixer via z'n eigen kanaal dus niet via de AUX RETURN! Probleem opgelost toch?
 
Vcovca,

Volgensmij zou dat pre fader verhaal moeten lukken idd.. Gewoon send op pre drukken door het knopje.. Dan de aux send naar de Korg R3, en dan zou t goed moeten zijn... Dat ga ik dus maar even testen een dezer dagen..

Had nu wel een effectenbak op die send A, maar die moet er dan maar even af.. Denk dat ik daar maar een dedicated effectenbak van maak door m achter mn Nord Rack 2 te zetten...

Bedankt voor de tips mensen! Volgensmij komt het zo goed.. Hoewel..

Nadeel is dat ik nu 3 synths heb met een audio in.. Maar kan er maar 1 via die send doen.. want om m nou 3 keer te splitsen lijkt me niets.. Of idd toch weer die patchbay... Dan kan ikm daarin routen of ompluggen..
 
(...)
Kan natuurlijk wel werken met de aux sends en returns van de mixer, maar dan hoor je de vervormde geluidsbron wel via de control room out, maar je kan het niet in je DAW als zodanig recorden, omdat hij deze sens en return niet opneemt via firewire..
(...)

Maar je gaat de returns toch helemaal niet gebruiken als je de aux gebruikt? Je synthesizers zitten immers al in een gewoon kanaal op je mixer geprikt. Wil je meer dan zul je toch aan de patchbay moeten:) Of een mixer met wat meer auxen.

Jammer dat dat ding geen inserts/direct outs heeft, anders zou je een goedkoop klein mengpaneeltje kunnen gebruiken om de juiste signalen naar de juiste bakken te sturen.

Maargoed. Als je net zo bent als ik, wil je eigenlijk alleen geluiden uit je MPC door de synthesizer effecten sturen. Dan is het makkelijk; kies gewoon 3 outputs op de MPC en steek die dedicated in de 3 audio ins van je synthesizers. Het hoeft natuurlijk allemaal niet overdreven flexibel:)

Zeau. En nu even een paar minuutjes mijn bek houden...
 
zmooc.. daar zeg je wat.. Het zal idd vooral gaan om geluiden uit de MPC die ik door de audio ins wil laten gaan.. En die kan ik natuurlijk gewoon via de outputs van de MPC er doorheen sturen.. Hm... dan gooi ik de aux send naar de Korg R3 en via 2 outputs van de MPC gooi ik signalen naar de MS2000r en de Novation KS Rack.. Dan kan ik via de MPC instellen door welke bak t moet, of anders via de mixer het door de R3 gooien..

Dat scheelt toch (voorlopig) weer een patchbay! ;)

Thanks!
 
ik vind het nut ervan vaak tegenvallen op mijn synths; maar misschien ligt dat aan mij; ok je kan dan iets met een andere filter filteren of zo, maar verder... maar misschien ligt het aan mij? vooral omdat ik het veel omslachtiger vind werken dan zaken via je daw te processe.; tenzij analoog filteren (bv via evolver) heeft wel wat nut, maar klank vind ik bijna zelden optimaal met die dingen
 
Kun je dit niet via je daw doen?

dus ehm, je signaal bussen, output uitzetten, en van bus naar input synth via je wirewire mixert?? dan heb je niet het origineel, maar wel het gefilterde of ge-what-ever-de geluid.
ben een beetje uit het hele hardwarematige mixer gedoe, maar het moet mogelijk zijn, anders inderdaad met een pre-fader achtige funktie.
 
Mensen..

Ik heb het inmiddels in orde.. Heb 1 out van de MPC nu vast ingesteld als out naar de Korg MS2000R.. De send op de mixer gaat standaard naar de Korg R3.. zo kan ik dus redelijk snel externe geluiden van de MPC door de MS2000 of R3 laten gaan.. En alle andere geluiden snel door de R3 sturen (met een dedicated knopje aux send per kanaal), zonder dat ik het origineel er doorheen hoor..

De effectenbak die ik heb hangen, heb ik dedicated achter de Nord Rack 2 gezet, en dat is ideaal.. Nu kan ik op alle geluiden uit de Nord direct een mooi effect gooien.. Alles werkt, ideaal dus.. en (NOG!) geen patchpay nodig voor audio..

Blijft nog wel een feit dat ik nog een MIDI patchbay nodig heb, dat wil nog maar niet lukken helaas!

En @ Musicheaven:

Die ins op synths waarmee je externe geluiden kan bewerken zijn idd niet echt spectaculair meestal, maar ik vind het soms wel fijn om beats te kunnen opleuken met een soundje er doorheen of door de beats een beetje extra effecten te geven.. Voor de rest is het niet enorm indrukwekkend, vandaar dat ik een patchbay hiervoor weer wat overdreven vond..

Bedankt allen!
 
Back
Top