Verkoopt vinyl nog?

Enuuuh... het verschil tussen 'n 320kbps en vinyl hoor je niet op 'n groot PA. CD dingen zullen eerder helderder klinken. Vinyl pompt meestal wel meer, maar dat komt geloof ik omdat de masteraar stukjes hoog moet afvlakken om de naald niet uit de plaat te doen springen.

En dan zeiken dat t beter klinkt op vinyl dan iop cd - wat klopt -

Een situatie waarin ik vinyl beter vind klinken dan CD: een brolDJ met brol brol PA speakers en brol vinylnaaldje. Zijn CD's klinken dan zo pijnlijk schel door die rottweeters dat je zijn doffe vinylnaald verkiest. Komt héél vaak voor op trouwfeesten en dergelijke. Gruwelijk.

Bij mij thuis vind ik CD niet beter of slechter dan vinyl. Anders. Maar het ene hoeft echt niet helderder, scheller, pompender, dunner, killer...dan het andere te klinken. Dat heeft met de opname en mastering te maken, niet met het medium op zich.

Nu is het wel zo dat men voor vinyl wat andere afwegingen heeft bij mastering dan voor CD's. Het is dan met name in het laag dat de naald het moeilijk kan krijgen om de groef te volgen. In dat opzicht is vinyl beperkter. Maar juist daardoor besteedt men vaak meer aandacht aan de mastering van een plaat dan van een " loudness war" CD, waardoor de plaat beter klinkt dan de CD. Als je draaitafel het kan volgen, kan je op een plaat onder de 20Hz gaan. Maar in de mastering zal men dit meestal niet doen, omdat het dan wel erg moeilijk wordt voor een draaitafel. Maar in dat opzicht is een plaat dus in principe minder beperkt dan een CD, die per definitie op 20Hz stopt. Maar dat wil niet zeggen dat platen daarom per sé pompender klinken hoor.

Maar als je bij beide mediums een goede mastering toepast en ze op een fatsoenlijke set afspeelt, kunnen ze beide heel goed klinken. Anders, dat wel. Elk heeft zijn eigen sterke punten. Hetgene dat het meest in het oog springt is de mogelijkheid van CD om heel veel dynamiek weer te geven zonder slechte noise floor op zeer stille passages. Maar net dat voordeel wordt dankzij de loudness war nauwelijks benut in commerciële muziek op CD. Zonde!

Overigens, een fatsoenlijke MC (MusiCassette, officiële cassette dus), met name op CrO2, klinkt vaak ook erg goed. Weerom anders.

Nieuw koop ik enkel CD. Tweedehands LP en MC, omdat het goedkoper is of niet verkrijgbaar op CD, en dus niet minderwaardig hoeft te klinken indien in goede staat. En bij platen soms voor het artwork.
 
en tegelijk een duidelijk antwoord op de vraag :D :D
 
Wat hoezen betreft, de meeste platen die ik koop zitten nog steeds gewoon in een zwarte of witte hoes, zonder tekst of wat ook :D Maar een mooie hoes met artwork is altijd leuk natuurlijk en het mooiste is, als dit ook nog eens past bij de muziek zelf.

Voor de leut heb ik bij mij in de woonkamer overigens wat platen tegen de muur staan. Niet altijd perse met de mooiste hoezen, maar gewoon als decoratie en om af en toe eens af te wisselen :)

attachment.php
 

Attachments

  • IMG_0155.jpg
    IMG_0155.jpg
    109,1 KB · Bekeken: 44
Noem mij maar lui, maar als PA mannetje vind ik die CD spullekes wel fijn. Geen geouwehoer met feedback, kapotte naalden enz. enz. enz.

Al gaan die Pioneer dingen vele malen sneller stuk dan die ouse degelijke SL's..
 
luie pa'ers zorgen ervoor dat mensen nog sneller alleen cd's draaien op feesten.

Heb zelf om die reden de switch gemaakt naar cd, omdat er gewoon geen fatsoenlijke vinylsetups meer staan. Echt 0,0
Zelfs op de meeste grote feesten waar mensen 50 euro voor een kaartje moeten betalen. Dat was tot 2004 wel anders.
Alleen op de wat meer underground gebeuren kan je met goed fatsoen nog een naald op je vinyl leggen.
 
Meeste clubs hebben echt nog wel draaitafels staan...en btw gewoon betijds aangeven dat je vanaf vinyl draait en het wordt geregeld...voor mij althans altijd wel....op bv. Awakenings wordt ook gewoon nog van vinyl gedraaid...
 
ik prefereer cd's alleen maar thuis op me slaapkamer....

Op feesjes wat Mario zegt :D ...live of alleen vinyl....

en hier het bewijs dat LP toch echt beter klinkt dan CD

 
ik prefereer mijn cd's op de fiets en in de trein...
 
Wat achtelijk...nu gaan dus organisaties bepalen wat voor gereedschap de dj moet gebruiken...beetje omgekeerde wereld....jij gaat een stukadoor of timmerman ook niet vertellen met wat voor gereedschap hij moet werken...beetje raar dit.

ps om welke organisaties gaat t eigenlijk Niel?
 
ik ga geen namen noemen, dat wordt niet gewaardeerd.

In de praktijk draaien de meesten (in de hardcore/hardstyle dan) al alleen met cd's, alleen al om de mogelijkheid van zelfgebakken liedjes/mashups/remixes/unreleased spul te draaien. En je bent er zeker van dat je geen problemen krijgt met overspringende naalden en rondzingende draaitafels. En het scheelt een hoop vinyl sjouw werk !
 
Laatst gewijzigd:
De bekendste producen van platenspelers -technics met name- stopt er trouwens mee met nog nieuwe platenspelers te produceren...8o)
 
Waarom in FUCKSNAME met CD's?? :bekdicht: Je kunt toch gewoon laptops, portable harddisks of solid state memory gebruiken? Ken een gast die in 1993 al de vetste mixen met twee Sony CD spelers met pitch maakte, toen had het nog zin want er was niks anders dan platen en CD's.
 
Back
Top