Akkoorden tester ?

saxo

Stamgast
Lid sinds
17 december 2009
Berichten
134
Locatie
Utrecht
Hallo,

ik vroeg me af of er een programma of plugin dergelijks is dat bijvoorbeeld je .midi files of .wave kunt laten beluisteren en dan aangeeft of de akkoorden correct zijn. en dan een optie geeft hoe je de akkoorden wel zou kunnen leggen.

aangezien ik zelf niet zo heel goed met akkoorden ben ;)

normaal produceer ik house muziek met leadsynths van 2 tot 4 noten en dan kan je dus niet heel snel fout gaan maar nu wil ik toch ook wat langere akkoorden gaan gebruiken.

Alvast bedankt voor jullie moeite !

Mvg Saxo
 
Voor mij is het vette in muziek juist dat je alles kan doen zonder dat het per definitie fout is.
 
Ik zou me gewoon even verdiepen in de harmonieleer. Het lijkt moeilijk, maar het valt best mee. Is gewoon ff doorbijten, maar eens je het beheerst kan je je creativiteit echt de vrije loop laten! Er zijn best een paar leuke boeken die je bij Bol kan bestellen ofzo...
 
... aangezien ik zelf niet zo heel goed met akkoorden ben ;) ...
Kan je wel horen wanneer het fout is?
Zo ja, dan heb je een goede basis die door doen en nog eens doen en nog eens doen er wel komt.
Hoor je dat niet, kies een andere roeping: muzikaliteit ontbreekt dan voor een belangrijk stuk!

Wout
 
alvast bedankt voor de tips !

heeft iemand misschien een goede website of een boek waar ik meer kan vinden ?

aan wout:

hoi wout het verschilt soms hoor ik meteen of de noten bij elkaar passen en soms niet(dit ligt meestal aan het soort synth) maar als ik de noten dan in een simpele piano speel hoor ik het vaak wel meteen.

grt saxo
 
http://www.chordmaps.com/ , en leer in godesnaam theorie of ga ergens pianoles volgen en speel andermans werk na zodat je er wat meer feeling voor krijgt. Muziek is vallen en opstaan en fouten maken, en we zijn nog niet op het punt waar je alles aan een hennig stukje software over kan laten.

Software die uberhaupt al geluid uit elkaar kan plukken kost al een fortuin en heeft 't niet altijd bij het rechte eind, laat staan dat je dan kunt gaan beoordelen of de gebruikte akkoorden "goed" zijn.
 
alvast bedankt voor de tips !

heeft iemand misschien een goede website of een boek waar ik meer kan vinden ?

aan wout:

hoi wout het verschilt soms hoor ik meteen of de noten bij elkaar passen en soms niet(dit ligt meestal aan het soort synth) maar als ik de noten dan in een simpele piano speel hoor ik het vaak wel meteen.

grt saxo

Ik vind persoonlijk harmonieleer van Hennie Schouten wel leuk. En het is nog lekker goedkoop ook!
 
Anders kan ik tegen een vergoeding wel kijken welke akkoorden kloppen en welke niet.

:D
 
wil je het even wat beter uitleggen ikke niet snappen. heb je het nu over akkoorden die bij elkaar passen, of een akkoord waarbij een verkeerde noot zit. op internet zijn naamelijk veel sites met alle akkoorden(die te gebruiken zijn) te vinden met alle noten in het akkoord (want je weet natuurlijk wel waar de F zit en de F# toch ) of bedoel je een lik, een stukje toonladder. of bedoel je een riff een toonladder met een melodie
 
een vraag die een beetje verband heeft met dit onderwerp, is er een plug-in die real time kan bepalen welke toon het stuk staat? het lijkt me namelijk erg gaaf om een keer tijdens het DJ en wat live mee te jammen op mn synth. hierbij wil ik liever niet de eerste 3 minuten van de track besteden aan het uitzoeken in welke toon het stuk staat. het hoeft niet 100% accuraat te zijn maar een indicatie zou welkom zijn. op kvr kon ik iets dergelijks niet vinden...
 
Hoe zie je dat stukkie software?
Je gooit de audio er doorheen en die analiseert de frequenties?
Na een tijdje, en dat zal wel een minuut of twee of drie zijn, doet dat tooltje een gooi naar de toonsoort of zo? Dat zal beslist heel erg vaak een foute zijn...

Dat is ook een behoorlijk ingewikkeld tooltje, met een flinke hoeveelheid processingspower, dus goedkoop zal het niet zijn...

Gewoon je gehoor gebruiken.
Zo'n stukkie dance is nooit zo heel erg ingewikkeld, dus het is te doen.
Ooit eens aan solfège gedacht op de plaatselijke muziekschool? Heb je een beetje gehoor en wat muzikaliteit, dan train je zoiets in drie maanden en je verleert het nooit. Drie of vier toetsen aanlaan en je weet het...

Wout

Computers... Pfffsj... :)
 
bedankt wout, ik zat te denken aan een simpel toolje dat laat zien welke tonen er binnenkomen. dus als hij een frequentie van 440 hertz hoort dat hij dan meteen een A in het scherm laat zien. de nootwaarde die de plug in op het scherm zal laten zien verspringt dus vaak maar kan precies even dat beetje houvast bieden in een live situatie lijkt me.

intervallen horen en akkoorden herkennen (majeur, mineur, 7, min7, sus4, sus2, dim etc.) lukt me best aardig maar ik heb geen absoluut gehoor. ik hoor dus niet of het een Cm of C#m is zonder referentie. ik geloof dat een absoluut gehoor iets is dat je hebt of niet, maar als je het kan trainen ben ik zeker geintresseerd.
 
ik vond zojuist precies wat ik zocht, maar helaas is deze plug in alleen voor logic beschikbaar... :( iemand enig idee of er alternatieven van bestaan?

plaatje:
logictuner.jpg
 
<Kan je wel horen wanneer het fout is?
Zo ja, dan heb je een goede basis die door doen en nog eens doen en nog eens doen er wel komt.
Hoor je dat niet, kies een andere roeping: muzikaliteit ontbreekt dan voor een belangrijk stuk!>

En daar is alles mee gezegt..

En als een voorgaand stuk dan geanaliseerd is en je weet in welke toonaard het staat...komt jouw nummer, weet je dan in welke toonsoort jouw nummer staat ? ..misschien eerste noot, maar is nie altijd toonsoord :smeris::stupid:Z
 
ik vond zojuist precies wat ik zocht, maar helaas is deze plug in alleen voor logic beschikbaar... :( iemand enig idee of er alternatieven van bestaan?
Pardon?
Tegenwoordig heeft iedere iPhone een stemapparaat ingebouwd. Leuk om je gitaartje te stemmen, maar een toonsoort vinden gaat daar echt niet mee en dat zocht je toch? :)

Om een toonsoort te horen heb je absoluut geen absoluut gehoor nodig. Indien wel, dan zijn er maar zeer weinig muzikale mensen op deze aardbol...

De toonsoort is zo iets als de belangrijkste toon in een stukje muziek nazingen, welke meestal de laatste is. Zingen is heel belangrijk, want dan ben je er echt totaal mee bezig. Om te zoeken hoe die toon dan heet, tja, dat zoek je op je gitaar of toetsjes even uit door snel te proberen. Als dat moeilijk voor je is, dan is er of iets mis met je gehoor of je hebt nog veel te weinig muzikale ervaring. Dus of naar de oorarts of oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefanen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen en voor de verandering eens een keertje oefenen...

Wout
 
Back
Top