Music by coincidence

gijs

.
Lid sinds
12 januari 2004
Berichten
2.442
Mijn inzending voor dit jaar
 

Attachments

  • music_by_coincidence.mp3
    2,1 MB · Bekeken: 161
Klinkt lekker Gijs, maar hij moet wel langer (nou ja, moet)(anders krijg je waarschijnlijk geen stemmen).
 
Dank voor jullie positieve reacties. Ik had ook verwacht dat de lengte en eentonigheid een punt van kritiek zouden worden. Het is voor mij in meerdere opzichten een experiment.

Ik ben iemand die in zijn muziek altijd te veel nadenkt.
Denken in 4kwarts-maat en dan je arrangement in veelheden van 4 berekenen.
Of: Een nummer moet in principe zo tussen de 3 en 8 minuten duren.
Of: in elk nummer moet een kickdrum zitten.

Dat soort bewust bedachte zaken remmen mijn creativiteit, en dat wilde ik al een tijd doorbreken. Maar hoe doe je dat?

Gisteren was ik wat op een muziek app op mijn iphone aan het spelen, een programma dat een soort mini-MPC is. Er zit een sequencer in, en een samplebased synthesizer. Ik ken het programma nog niet helemaal, dus er ging iets fout. Ik dacht een demoproject van iemand te laden, maar in plaats daarvan laadde ik een samplekit in in mijn eigen project. Mijn zelfgemaakte sequence met andere samples en loops stuurde nu dus ineens heel andere geluiden aan. Daar heb ik nog heel even wat aan gekloot om het in goede banen te leiden, maar juist niet te veel, music by coincidence. Zo werd het nummer dus wat eentonig, music by coincidence. En bleef het nummer kort omdat mijn sequence oorspronkelijk nog maar een test was, music by coincidence.

Het tweede deel van het experiment is het posten hier en het zien wat het doet met de mensen. Het intrigeert me dat hoe creatief we ook zijn, we met z'n allen toch best in kaders en structuren denken. Misschien wel veel meer dan we denken. Want waarom is dit te kort, kun je je afvragen. Of waarom vinden we dit eentonig en iets anders niet? Niet dat ik het er niet mee eens ben, ik voel hetzelfde als jullie bij dit nummer, maar ik wil onderzoeken hoe dit soort processen werken bij mensen en wat ze doen.

Wellicht volgen er dus meer van dit soort experimenten waarbij toevalligheid er mee voor zorgt dat muziek anders is dan de structuren of de patronen waaraan we gewend zijn. Al kun je je vraagtekens zetten bij hoe toevallig alles nog is als ik nu bedenk dat ik die weg insla.
 
En ik zit maar te wachten tot het in een bizarre 'amon tobin' stijl break in 7/8 vervalt. Enigzins teleurgesteld nog eens opgezet. Goede basissound, rhodes is er nog niet, stab ook niet, mix is er ook nog niet. Goed idee, behoeft uitwerking!
 
Mij veels te druk deze track. Vind ik die remix van de Witch Doktor toch wel heeeeeeeeeeeeeeeeeel veel beter van je Gijs. Ik heb je uitleg gelezen maar dat maakt het niet beter.:D
 
Concept is zeer OK en het nummer heeft ook wel wat. Dat hij wat kort aandoet heeft op zich ook een positieve kant: mensen willen er blijkbaar meer van horen (ik wel in ieder geval :)).

In ieder geval goed genoeg voor een stem!
 
Werd ik laatst door fjoesz op gewezen die kaarten, interessant.
Jazzy trompet zou er wel bij passen ja...
 
Back
Top