Softsynth(s) voor ambient/lounge, wereldmuziek etc.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Zie hier:

http://www.spectrasonics.net/instruments/omnisphere_faq.php
Komt wel van de fabrikant zelf, maar bv. Interface (NL's tijdschift) is hier net zo over te spreken.
Zij beschrijven in de review, veel positiefs over datgene, wat je via de link te lezen krijgt.
De review is te lezen in nummer 124, december 2008.
Dat de library al 40+ Gb is, geeft al een groot verschil aan.
Zeker als je meeneemt dat Omnisphere natuurlijk van goede kwaliteit, als Atmosphere is.
 
Bedankt voor je reactie, Ronaldoz.

Zelf ben ik er nog niet zo overuit of ik FL-studio moet blijven gebruiken of toch moet overgaan op Cubase.
Ik heb sterk de indruk dat FL-studio meer gericht is op stijlen als dance, hip-hop etc en dat Cubase wat meer allround is.
Zelf heb ik Cubase SX ook nog, maar momenteel vind ik het prettiger om met FL-studio te werken.
Qua stijlen wil ik echter meer richting wereldmuziek, ambient/lounge en gitaarinvloeden.
Zou Cubase 5 ook een aanrader kunnen zijn?
 
Atmosphere zit gewoon als library in omnisphere, dus alleen omnisphere is voldoende.

Alleen vind ik Atmosphere een pak smoother lopen dan omnisphere quifster...

Persoonlijk vind ik zelfs deze 2 té goed klinken voor een hedendaagse house productie... Je kan ze er moeilijk in de mix leggen vanwege de extreem goede kwaliteit! :D
 
grote verschil tussen atmosphere en omnisphere is de synthengine die erachter hangt.
Ik heb beide synths en omnisphere is gewoon een volledige synth geworden, waarbij atmosphere meer een sample player is waarbij je alleen de adsr en wat filters kunt toekennen.

Bij Omnisphere is dit dus volledig anders. Je hebt een gigantische hoeveelheid mogelijkheden om je sounds te maken. Ook substractieve synthese is gewoon aanwezig. Daarnaast heb je FM, Unison, Harmonia, ringmodulatie, en vele andere zaken die je aan elke source van je sound kunt toekennen. Op het eerste gezicht zal voor veel mensen omnisphere een soort van upgrade van atmosphere zijn. Echter, voor de mensen die synthese snappen en zelf in staat zijn om geluiden te bouwen, is omnisphere zo'n beetje de ultieme soft synthesizer. Ook erg gaaf is de arpeggiator in omnisphere die je zelfs kunt groovelocken aan je externe patterns.

de overgang van fruityloops naar cubase lijkt me vrij lastig. Fruityloops is nogal pattern based voor het muziek maken. Cubase kan dit niet goed. Cubase is veel meer Song based. De pattern mogelijkheden zijn wel aanwezig, maar dit werkt dermate anders dat je daar wel even goed naar moet kijken of dit wel bij je werkwijze past.
 
Alleen vind ik Atmosphere een pak smoother lopen dan omnisphere quifster...

Persoonlijk vind ik zelfs deze 2 té goed klinken voor een hedendaagse house productie... Je kan ze er moeilijk in de mix leggen vanwege de extreem goede kwaliteit! :D

dat klopt, op 'low budget' pc's zal omnisphere het erg moeilijk krijgen. Ik kon op mijn oude dual core net 2 geluiden tegelijk uit omnisphere halen. Op mijn nieuwe i7 systeem is dat overigens geen probleem meer, daar zijn geen restricties meer. Dus dat is inderdaad een goede opmerking van jou. Als je het wil draaien op verouderde systemen is omnisphere gewoon te zwaar.

Wat betreft de soundkwaliteit, dat klopt inderdaad wat je zegt, het klinkt erg goed. Maar wat je kan doen is met bit reduction de soundkwaliteit iets downsizen als je het meer naar je andere sounds wilt hebben.

Maar dat zijn meer post productie technieken om je totale soundkwaliteit te beinvloeden. Je kunt de andere sounds ook oppoetsen natuurlijk.
 
dat klopt, op 'low budget' pc's zal omnisphere het erg moeilijk krijgen. Ik kon op mijn oude dual core net 2 geluiden tegelijk uit omnisphere halen. Op mijn nieuwe i7 systeem is dat overigens geen probleem meer, daar zijn geen restricties meer. Dus dat is inderdaad een goede opmerking van jou. Als je het wil draaien op verouderde systemen is omnisphere gewoon te zwaar.

Wat betreft de soundkwaliteit, dat klopt inderdaad wat je zegt, het klinkt erg goed. Maar wat je kan doen is met bit reduction de soundkwaliteit iets downsizen als je het meer naar je andere sounds wilt hebben.

Maar dat zijn meer post productie technieken om je totale soundkwaliteit te beinvloeden. Je kunt de andere sounds ook oppoetsen natuurlijk.


Gebruik jij zelf de Omnisphere regelmatig voor je producties? Ik had enkele maanden geleden een release voor defected in the house en ik heb van miserie mijn gehele break moeten veranderen omdat ik mijn sounds uit de omni niet goed in de mix kreeg, ofwel overheerste hij de hele break ofwel kwam hij er op de één of andere manier niet genoeg door waardoor hij te weinig body in zich had...erg lastig!
 
Gebruik jij zelf de Omnisphere regelmatig voor je producties?
voorheen niet, omdat omnisphere te zwaar was voor mijn computer. Dus hooguit de pads voor de break haalde ik eruit. Nu is het anders. Het nummer waar ik nu mee bezig ben zit omnisphere 9 keer in, 3 keer massive van NI plus 2 keer FM8. Omnisphere heeft dus nu flink de overhand. Dit is wel voor mijn nieuwe ambient project overigens, dus geen dance. Maar dat gaat zeker gebeuren dit voorjaar.

Ik snap niet zo goed dat je de break niet goed erin kreeg. Kwam dat niet gewoon door de nabewerking (zoals compressors en zo)?
 
voorheen niet, omdat omnisphere te zwaar was voor mijn computer. Dus hooguit de pads voor de break haalde ik eruit. Nu is het anders. Het nummer waar ik nu mee bezig ben zit omnisphere 9 keer in, 3 keer massive van NI plus 2 keer FM8. Omnisphere heeft dus nu flink de overhand. Dit is wel voor mijn nieuwe ambient project overigens, dus geen dance. Maar dat gaat zeker gebeuren dit voorjaar.

Ik snap niet zo goed dat je de break niet goed erin kreeg. Kwam dat niet gewoon door de nabewerking (zoals compressors en zo)?

Goh, voor die track zat ik al maanden wat te knoeien met men mix en heb ik mezelf een bundel van Sony oxford aangekocht omdat ik het gevoel had dat er iets ontbrak aan mijn setup... Eenmaal aangekocht aan het experimenteren geslagen en viel mijn oog direct op die warmth sectie bij de dynamic plugin, die gebruik ik nu voornamelijk ipv een compressor om mijn klanken wat meer body te geven. Op de main zet ik altijd limiter en een compressor smooth op om toch dat ietsje meer te verkijgen... Ik zie dus echt niet wat ik fout doe! :D

Verder knip ik bij alle sporen de meest overbodige frequenties weg dus ik begrijp niet goed waar de fout kan zitten.
 
Want normaal zou de mastering gedaan worden door Patrick (sweet coffee) maar hij kon er niet aan beginnen zolang de mix niet in zijn plooi lag dus heeft hij er zelf eens een oog op geworpen en zelfs hij kon het probleem niet direct achterhalen...

Bottomline... geheel nieuwe break moeten maken. :(
 
dat klopt, op 'low budget' pc's zal omnisphere het erg moeilijk krijgen. Ik kon op mijn oude dual core net 2 geluiden tegelijk uit omnisphere halen. Op mijn nieuwe i7 systeem is dat overigens geen probleem meer, daar zijn geen restricties meer. Dus dat is inderdaad een goede opmerking van jou. Als je het wil draaien op verouderde systemen is omnisphere gewoon te zwaar.

Dan wordt het voor mij erg lastig om over te gaan op Omnisphere, aangezien ik nogal een verouderde laptop heb.
Atmosphere kan ik nog maar net aan en zelfs daar kunnen bepaalde patches soms bijna vastlopen (althans in FL-studio).
 
de overgang van fruityloops naar cubase lijkt me vrij lastig. Fruityloops is nogal pattern based voor het muziek maken. Cubase kan dit niet goed. Cubase is veel meer Song based. De pattern mogelijkheden zijn wel aanwezig, maar dit werkt dermate anders dat je daar wel even goed naar moet kijken of dit wel bij je werkwijze past.

Verschilt dat in Cubase SX erg met Cubase 5?
En wat voor systeemeisen vraagt Cubase 5 eigenlijk?
 
Dan wordt het voor mij erg lastig om over te gaan op Omnisphere, aangezien ik nogal een verouderde laptop heb.
Atmosphere kan ik nog maar net aan en zelfs daar kunnen bepaalde patches soms bijna vastlopen (althans in FL-studio).

Dat kan erg lastig worden ja... Vooral het laden van de sounds bij de omni is echt een zware brok voor mijn pc, dan gaan werkelijk alle toeters en bellen rinkelen wat ik daarvoor met de atmosphere niet had.

Niet dat ik zo'n verouderde pc heb want ik kan makkelijk 5/7 zware vsti laden zoals; guru, FM8, predator, amosphere, stylus rmx, etc... Enkel en alleen bij de omni gaat hij af en toe raar doen! :D
 
Verschilt dat in Cubase SX erg met Cubase 5?
En wat voor systeemeisen vraagt Cubase 5 eigenlijk?

Ik vind vooral de plug's erop vooruit gegaan... de Eq's en dynamic plugs zijn echt van een betere kwaliteit dan bij de sx reeks. Tevens vind ik het ook qua layout een kleine verbetering. Het zijn ook voornamelijk de kleine details die het werken met 5 fijner en sneller maakt.
 
Mijn laptop is van 2006; het is een Intel Celeron, 1,47 Ghz en 1,87 Gb RAM.
Vermoedelijk kan ik deze niet meer upgraden.
Een nieuwe aanschaffen gaat ook lastig worden ivm financiën.

ja, dan is omnisphere echt geen optie, dat trekt die laptop niet.
 
Vooral het laden van de sounds bij de omni is echt een zware brok voor mijn pc, dan gaan werkelijk alle toeters en bellen rinkelen wat ik daarvoor met de atmosphere niet had.
dat had ik in het begin ook, maar nadat ik de omnisphere update had gedownload van de spectrasonics site was dat probleem bij mij over. Nu is het geluid aanklikken en binnen 1 seconde kan ik spelen in preview mode.

Heb je wel de laatste versie geinstalleerd, misschien is dat sounds laden probleem dan ook over.
 
Opzicht zou ik graag ooit Omnisphere (en andere grote softsynths) willen gaan gebruiken, maar mijn huidige laptop trekt dit niet.
Aangezien ik op financiëel vlak ook niet veel ruimte heb, sta ik voor een probleem.
Zijn er nog goedkope opties?
Bijvoorbeeld ipv een laptop een systeemkast?
In ieder geval zouden de systeemeisen minimaal 2.4 Ghz en 4 Gb RAM moeten zijn.
 
Opzicht zou ik graag ooit Omnisphere (en andere grote softsynths) willen gaan gebruiken, maar mijn huidige laptop trekt dit niet.
Aangezien ik op financiëel vlak ook niet veel ruimte heb, sta ik voor een probleem.
Zijn er nog goedkope opties?
Bijvoorbeeld ipv een laptop een systeemkast?
In ieder geval zouden de systeemeisen minimaal 2.4 Ghz en 4 Gb RAM moeten zijn.

met een laag budget en je huidige laptop specificaties zou ik het anders doen. Er zijn prima alternatieve opties om ambient te maken met synths die jouw pc wel aankunnen. De truuk is om gewoon wat oudere VSTi's op te zoeken die niet zo CPU en memory demanding zijn. Ook met een 2.4 ghz en 4 gig ram zit je een beetje aan de lage kant voor de huidige synth eisen. Het kan allemaal wel, maar het blijft behelpen.

Dus ik zou gaan kijken naar de gratis oudere alternatieven, een leuke lijst voor jou lijkt me:

1) Crystal - perfect geschikt voor Ambient door de hoeveelheid dromerige pads en ambient presets

http://www.greenoak.com/crystal/download.html

2) Synth1- must have vind ik voor de mensen die freeware synths zoeken. Deze kan heel erg veel en gebruikt weinig cpu.

http://www.geocities.jp/daichi1969/softsynth/

3) VX7- DX7/SY77 emulator. Makkelijk te programmeren en toch die lekkere ambient sounds van de dx7 tot je beschikking

http://www.kvraudio.com/forum/printview.php?t=73761&start=60


met deze 3 heb je al voldoende om mooie tracks te kunnen maken, en ze draaien prima op de huidige laptop die je nu hebt. Die heeft voldoende power om deze te kunnen gebruiken.
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top