Drone-/Ambient enthousiasteling beland in mooie zoektocht, HOI!!!

Futilie_Soundscapes

Nieuwkomer
Lid sinds
30 november 2022
Berichten
23
Locatie
Tilburg
Hey daar,
Ik ben Jurgen en nieuw op dit forum.
VAnuit 'de basis' ben ik een metalhead. Kom vaak op de niet-doorsnee-festivals, zoals Roadburn, ComplexityFest, Bloodshed etc. Daar vliegt het gitaargeweld je vaak om de oren, maar ook 'andere' muziek zoals synthwave, darkwave, jazzachtige kruisbestuivingen, hiphop, maar ook drone en ambient.
Gezien een burnout van een paar jaar geleden (gelukkig ver hersteld en weer 'operationeel' aan het werk, ben ik tot bepaalde inzichten gekomen.
En één van die inzichten is de liefde voor drone en ambientmuziek. Een artiest zoals Lustmord wordt vaak gedraaid.

Onlangs ben ik mijn eigen ontdekkingstocht begonnen in de wereld van muziekmaken, via enkele side-steps in de Korg-Volca wereld, kwam ik in aanraking met de Elektron Digitakt.
Daar ben ik nu volop mee aan het spelen, en is het enige apparaatje wat ik momenteel bezit.......maar je zou geen liefhebber zijn van elektronische apparaten, als je geen last van GAS zou hebben.
Nou, ik wel.
Ik ben nu op zoek naar een apparaat naast mijn Digitakt, en ik denk deze gevonden te hebben in de Lyra-8.
Nog even sparen, want net als voor zovelen zijn dit ook voor mij dure tijden....of er moet er één tweedehands op de markt komen.

Voor nu ben ik aan het zoeken en ontdekken in de wereld van de generatieve drone-/ambient mogelijkheden binnen de Digitakt.
Alle hulp, tips & tricks, vanuit jullie wordt meer dan gewaardeerd.

Cheers en wie weet tot sprekens!
Jurgen
 
UPDATE!!!!
Naast dat ik mijn Digitakt nog steeds als solo-formatie gebruik.....onlangs een Keystep toegevoegd.....staat er nu een Lyra-8 in bestelling.
Dit wordt dan de DIY-versie, die iemand anders in elkaar gaat zetten.
Ik heb zo'n zin in die Lyra-8!!!!!
Heeft er iemand van jullie ervaring met die Lyra-8 in samenwerking met een Digitakt?
:)
Mijn Youtube kanaal, for those interested!
:)
 
Welkom Jurgen!
Ben zelf groot liefhebber van Atmospheric Black Metal met bands bijvoorbeeld als Deathspell Omega - Gaerea - Terra Tenebrosa en Blut Aus Nord om maar eens wat te noemen.
Jammer dat er in de metal wereld nog veel te weinig aandacht is voor dit genre.

Veel plezier hier :mega:
 
Welkom Jurgen!
Ben zelf groot liefhebber van Atmospheric Black Metal met bands bijvoorbeeld als Deathspell Omega - Gaerea - Terra Tenebrosa en Blut Aus Nord om maar eens wat te noemen.
Jammer dat er in de metal wereld nog veel te weinig aandacht is voor dit genre.

Veel plezier hier :mega:
Ik ben een groot Roadburn-fan. Kijk elk jaar wee reikhalzend uit naar de nieuwe namen, en onderga het festival als één grote speurtocht en ontdekkingstocht. Artiesten als Lustmord, Treha Sektori, Throane etc zijn de bands waar ik mijn drone-/ambient ambities ophaal. Maar ook de synthwave van bijvoorbeeld Author & Punisher, Carpenter Brut etc zijn voor mij inspirerend.
 
Welkom!
Ambient ambities heb ik zeker, maar ik merk dat ik zelf vaak 'verzand' in meer ritmisch geheel. (wat ik ook erg leuk vind)
Anyhow, mocht je wat te delen hebben, schroom niet. Het is leuk om anderen aan het werk te zien en horen.

En nog wat schaamteloze zelfpromotie :)

Dit was mijn laatste poging tot ambient:


En deze een paar jams ervoor (vind ik zelf beter geslaagd als ambient):
 
Welkom!
Ik ben onder meer fan van ambient, synthwave en klassiek.
Lustmord gaat er hier ook wel in. Andere 'dark ambient' favorieten zijn Raison d'Etre, Yen Pox, Blood Box.
Om zelf ambient te maken vind ik granulaire synthese toch wel super de laatste tijd.
 
ik doe niks anders dan ambient / drone. Het hangt een beetje van je workflow af wat voor jou wel of niet werkt. Mijn setup is bedoeld voor live optredens. De basis: sounds met veel FX. Zonder FX ben je nergens. De synths zelf zijn minder belangrijk.
  • Ambient drones / soundscapes moeten levendig zijn. Live real-time tweaken met knoppen is voor mij een must, en modulatie mogelijkheden. Dus synths met modulatie matrix ziin bijna altijd goed. Een sequencer kun je dit automatiseren, bv met de Digitakt.
  • Sounds: combi van samples + analoge of VA sounds
  • FX: distortion, reverb, delay, looper, pitchshifter
  • Mix: master compressor + enhancer + spread => optioneel
 
Hoi welkom! Digitakt is idd erg leuk. Ik zou denk ik als eerste kijken naar leuke gitaar pedaal fx. Dat icm lyra en digitakt lijkt me een hele leuke setup!
Thx voor de tip! Klinkt als een leuke toevoeging idd. Ik zie veel mensen op bv YT die een Stramon BigSky gebruiken....bekend mee? Maar zoals alles is ook deze prijzig. Misschien ideeën of tips?
 
Welkom!
Ik ben onder meer fan van ambient, synthwave en klassiek.
Lustmord gaat er hier ook wel in. Andere 'dark ambient' favorieten zijn Raison d'Etre, Yen Pox, Blood Box.
Om zelf ambient te maken vind ik granulaire synthese toch wel super de laatste tijd.
Bedankt voor de luistertips. Kende die laatste drie nog niet, maar gaan zeker op mijn 'nog te luisteren'--lijstje
 
Thx voor de tip! Klinkt als een leuke toevoeging idd. Ik zie veel mensen op bv YT die een Stramon BigSky gebruiken....bekend mee? Maar zoals alles is ook deze prijzig. Misschien ideeën of tips?
Strymon is top. Maar ook qua prijs. Tip: voor ambient kun je ook kijken naar 2dehands multi FX bakkies waar je meerdere effecten in serie kunt gebruiken. Bv: Line 6 M-series, kost niet veel en klinkt goed. Reverb is ook extreem lang. De “Partial verb” is nog steeds 1 van mijn favoos. Deze zit in alle M-serie modellen. Ook in recentere trouwens

 
Back
Top