Drone-/Ambient enthousiasteling beland in mooie zoektocht, HOI!!!

Thx voor de tip! Klinkt als een leuke toevoeging idd. Ik zie veel mensen op bv YT die een Stramon BigSky gebruiken....bekend mee? Maar zoals alles is ook deze prijzig. Misschien ideeën of tips?
Bigsky heb ik gehad, zeker een goede reverb, maar denk dat iets veelzijdigers leuker is voor drone/soundscape. Misschien iets als een plethora x3 waarbij je kan kiezen uit een aantal fx en 3 tegelijk kan gebruiken, en ook nog redelijk betaalbaar. De fx van TC vind ik erg goed klinken en nou niet zo heel veel onder doen voor strymon. Of je eigen pedalboard maken met losse pedaaltjes. Is meer hands-on qua tweaken maar wel weer gedoe met adapters en kabels etc.
 
Bigsky heb ik gehad, zeker een goede reverb, maar denk dat iets veelzijdigers leuker is voor drone/soundscape. Misschien iets als een plethora x3 waarbij je kan kiezen uit een aantal fx en 3 tegelijk kan gebruiken, en ook nog redelijk betaalbaar. De fx van TC vind ik erg goed klinken en nou niet zo heel veel onder doen voor strymon. Of je eigen pedalboard maken met losse pedaaltjes. Is meer hands-on qua tweaken maar wel weer gedoe met adapters en kabels etc.
En mijn GAS gaat gelijk weer aan.
Dan zeg ik nu tegen mezelf: "NEEEEEE (!). Eerst straks Digitakt + Lyra-8 + Keystep.....en daar ga ik het voorlopig maar eens mee doen!".
 
Line 6 M-series, kost niet veel en klinkt goed. Reverb is ook extreem lang. De “Partial verb” is nog steeds 1 van mijn favoos. Deze zit in alle M-serie modellen. Ook in recentere trouwens
Die heb ik ook. Begonnen met een M5 (die net als die Zoom van @Nap tweedehands rond de 80 Euro zit en nieuw iets van 130) maar vrij snel "opgewaardeerd" naar een M9 (tweedehands voor €150). Voordeel van de M serie is dat je die ook met MIDI (dus vanuit je Digitakt) wat kunt controleren. Bijvoorbeeld expressiepedaal via CC en syncen van tempo (van delays). Voordeel van de M9 is dat je dire virtuele pedalen achter elkaar kunt zetten in 1 configuratie (en kunt wisselen met een Program change vanuit de Digitakt).

BigSky heb ik ook, maar zou ik in jouw geval (nog) niet nemen. Beter iets veelzijdigers nemen.
 
Thx voor de tip! Klinkt als een leuke toevoeging idd. Ik zie veel mensen op bv YT die een Stramon BigSky gebruiken....bekend mee? Maar zoals alles is ook deze prijzig. Misschien ideeën of tips?
Een Strymon is inderdaad top, zit in hetzelfde rijtje als bijvoorbeeld een Eventide H9max (met de blackhole reverb aan boord). Maar ik denk dat het met name afhangt van wat voor ambient je wil maken. Dat maakt namelijk nogal wat uit met wat voor effecten je gaat toepassen. Voor sommige ambient stylen heb je bijvoorbeeld niet de 20 of hoger seconden lange cirrus reverbs nodig. Dan zit je meer in bijvoorbeeld het granular effect gedeelte of waveshaping etc.

Zelf zou ik voor ambient hardware synths eens kijken naar een korg wavestate. Die zijn behoorlijk goedkoop en dat zijn echte powerhouse synths (effecten zitten er al standaard in) op het gebied van Ambient sounds.

Hier is een uur durende ambient mix die ik met alleen 1 korg wavestate gemaakt heb.


en voor drones, hier heb ik een drone gemaakt in de generative ambient style, waarbij gecontrolleerd binnen een toonladder volledig gerandomised een drone gegenereerd wordt, die nooit hetzelfde is. Dat kan ook allemaal op een korg wavestate.
 
Laatst gewijzigd:
Heb al jaren de Eventide H9Max en die heeft geweldige algoritmes aan boord die perfect bruikbaar zijn voor ambient (Modverb, Harmonizer, Ultratap en natuurlijk Black Hole).
Als je een iPad hebt liggen is de 8€ voor Spacecraft een open goal.
 
Je hebt delay en reverb op de inputs van de Dt, dus je kan je Lyra via deze weg al voorzien van delay en reverb
Hoe ziet er dit kabeltechnisch uit, want noob-nes is nog steeds aanwezig hier. Gaan er dan kabels van de Lyra-8 door de DT heen naar mijn audio output? En dan de Delay en Reverb via mijn DT regelen tijdens het bespelen van de Lyra-8?
 
Mono out van de lyra8(als je kan een TRS jack, maar een TS jack gaat ook)
naar een van de twee inputs van de Dt

Op de Dt ga naar master page 3

func +[lfo]

Kies daar dual (twee mono inputs )

Op master page drie controleer je de inputs (level,pan, fx )

zie manual vr meer uitleg

Best ook in settings, global fx/mix ,external mixer aan vinken

Hierdoor zijn de fx settings van de inputs global en niet op een pattern level
 
Heeft er iemand al Youtube-materiaal gepost waar de DT en/of de Lyra-8 wordt gecombineerd met een Line6 M5 of Zoom MS-70CDR? Of een vergelijkbare delay/reverb-pedal/unit?
 
Back
Top