Hoe maak je een industrial hardcore kick?

Helaas, er bestaan geen kant en klare plugins hiervoor.

Je eigen creativiteit en doorzettingsvermogen zijn essentieel. Het is een kwestie van heel veel proberen en meerdere effecten achter elkaar zetten. De basis is meestal hetzelfde als alle 1000en kicktopics hier op sf. Het eindresultaat hangt geheel af van je eigen wil om door te tweaken tot je het geluid hebt wat je op dat moment zoekt. Het is normaal dat dit soms behoorlijk frustrerend kan zijn als dat niet lukt.

Lees alle tips uit alle kicktopics nog eens door (zie mijn handtekening) en ga daarna met eigen instellingen klooien, dan komt er vanzelf wel wat langs.
En als dat niet lukt na veel zelf proberen, sample dan gewoon kicks uit bestaande platen of neem een cursus (zie handtekening).
 
kicks layeren zorgt vaak eerder voor problemen dan voor oplossingen.

Je kan bijvoorbeeld beter het originele signaal splitsen in meerdere kanalen, die los effecten meegeven en daarna weer samenvoegen. Dat klinkt vaak een stuk strakker dan verschillende samples/instrumenten tegelijkertijd over elkaar heen plakken. Zitten ze elkaar qua tijd en frequenties niet in de weg dan kan het uiteraard wel makkelijk (zoals de tips in het hardstyle kick topic).
 
Ff offtopic: Hey niel , mss weet jij het wel. Ik wil men bass kanaal (volume-fader daarvan) linken op de piek van de kick zodat die mooi overloopt. Soort van automaten zeg maar. Heb al geprobeerd om de volume-fader dan te automaten mr reageert iets te traag naar men zin. :D Kan dat in cubase? In FL gaat het wel...

Ontopic: Ik ben eigelijk niet zo'n fan van die guitar rig. Maar zoals niel zei layer kan wel maar dan zorgen dat je bv Laag , mid , hoog layer hebt. ;)
 
Een echte industrieële kick vind ik toch wel de moker op een scheepsromp, maar goed dat is de mening van een industriëele hardliner. :geslaagd:
 
Je kan bijvoorbeeld beter het originele signaal splitsen in meerdere kanalen,

In Reaper is dat een makkie, maar hoe zou je dat in Cubase 5.1 doen? Ik had laatst een kick naar een tweede group gestuurd met een send volgens mij, maar dat verdiende ook geen schoonheidsprijs.
 
Pak een 'plop'kick (zo'n trancekick-achtig iets bijvoorbeeld zoals die in Gabbertje, ja die ja) en laad die in 2 sporen. Doe over 1 van de 2 kicks een reverb en pas hier asociale distortion op toe. Reverbtijd en pre-eq naar smaak instellen en de kicks eventueel verder kneden met bijvoorbeeld compressie. Probeer ook eens een bitcrusher over een reverb. Of sidechain een flinke lading noise bij je kick. En draai die resonantie open :P

Wat vaak ook bepalend is voor de sound van industrial hardcore is, zijn geluiden die tezamen ook nog eens overstuurd worden. Het beste kun je ook hier met lagen werken om het schone signaal naar smaak te mixen met het bewerkte signaal om toch nog wat punch te behouden :)
 
Ik hou er niet van om tracks te kopieren om 2x hetzelfde signaal te bewerken. Ik wil het output signaal van mijn kick track splitten naar 2 twee andere kanalen, waardoor ik 3 x echt hetzelfde signaal heb. Dan ben je lekker bezig.

In Reaper is dat dus geen probleem, dat niet. Maar hoe doe je dat het handigst in Cubase5?
 
Laatst gewijzigd:
In Reaper is dat dus geen probleem, dat niet. Maar hoe doe je dat het handigst in Cubase5?

Probeers eens bij 'sends', aan de rechter kant. Zo kun je een kick op bv. 3 kanalen laten binnenkomen. Die 3 kanalen kun je dan weer laten samenkomen in een group track, waar je er weer wat compressie ed. op los kunt laten.

Of dat de handigste manier is weet ik niet, maar zo doe ik het.
 
Probeers eens bij 'sends', aan de rechter kant. Zo kun je een kick op bv. 3 kanalen laten binnenkomen. Die 3 kanalen kun je dan weer laten samenkomen in een group track, waar je er weer wat compressie ed. op los kunt laten.

Of dat de handigste manier is weet ik niet, maar zo doe ik het.

Dat ga ik eens proberen. Ik had al wel een send naar een group channel gestuurd, dan had ik twee kanalen, maar daar is een group channel niet voor.
 
Bij mijn weten is dat ook zo goed als de enige manier.. zie handleiding Cubase SX/SL 3 pag. 232..

Alleen dit is mono-send, stereo uit. (channel inserts zijn stereo <-> stereo)
Ik had al wel een send naar een group channel gestuurd, dan had ik twee kanalen, maar daar is een group channel niet voor.
Volgens het manual is dat vrij normaal, aangezien je dan op je group-channel meerdere effecten kan zetten.. de group-channel wordt je effect-rack op deze manier.

Pak het manual er eens bij .. staat gewoon online hoor, als ik het kan dan kan jij het ook.
 
Bij mijn weten is dat ook zo goed als de enige manier.. zie handleiding Cubase SX/SL 3 pag. 232..

Alleen dit is mono-send, stereo uit. (channel inserts zijn stereo <-> stereo)

Volgens het manual is dat vrij normaal, aangezien je dan op je group-channel meerdere effecten kan zetten.. de group-channel wordt je effect-rack op deze manier.


Ik wil mijn kanaal niet mergen naar 1 group channel, ik wil mijn kanaal juist splitten naar andere kanalen. Thanks i.i.g. ik zal es kijken.
 
gewoon een goede lange donkere mainstream kick pakken, filter envelope er over heen gooien om de swing in de kick te krijgen (dat lekkere rengedengedeng effect die kan je simpel maken met het filterenvelope) naar smaak in stellen met de attack decay en sustain.
 
Back
Top