Contactspray

klopt,
dat komt doordat iedereen nog steeds denkt dat dick nog aan de touwtjes trekt bij eoo.
wat dus alreeds enkel jaren helemaal niet meer het geval is.
dick heeft zelfs geprobeert om dit euvel de wereld uit het helpen, maar dan is hem zelfs niet gelukt.

:mega:
 
Videospray (=Kontakt 90 dacht ik) om te cleanen, en als ze dan te ruw lopen Kontakt 61 om opnieuw te smeren?

Dick Best = EOO verkoopt ze.

Ok thanks, dus toch de kontakt 61. IS die alleen voor faders te gebruiken of ook nog voor andere doeleinden?
En ergens in deze thread als ik eerst kontakt 60 en daarna 61? Of is de 60 dan een variant op de 90 om te reinigen en met de 61 een beetje luben
 
60 is dan het alternatief voor 90. Ik gebruik zelf liefst 90, heel mild en geen residu. 90 is IPA met héél weinig additieven; in 60 lijken wat meer additieven te zitten.

Als je 60 gebruikt moet je ook eerst uitspuiten met perslucht voor je 61 toepast. Bij 90 moet dat alleen als er echt vuil in de fader zit, om dat vuil er uit te krijgen. Maar de 90 op zich geeft geen residu en bijt niet, en moet er dus ook niet uit gespoten worden.
 
Dit blijft toch een beetje onduidelijk voor me.

Tot nu toe nooit Kontakt 60 en 61 gebruikt vanwege de achterblijvende residu.
Ik begrijp dat dit slecht is en op langere termijn er alleen maar voor zorgt dat er meer stof blijft plakken.

Echter, ik merk bij het schoonmaken van de potmeters in mijn 808 dat deze wel erg droog en stroef aanvoelen na gebruik van videospray.
Gevoelsmatig wil ik ze dan smeren, maar is dat verstandig? Ik ga de pots iig niet lossolderen en open maken, dus dan zou ik met Kontakt 61 in de pot moeten spuiten.

Is dit verstandig?

Ik lees ook wel eens dat pots/sliders zelfsmerend zijn. Zijn ze dat ook nadat je ze ingespoten hebt met IPA?

Nu bezig met onderhoud van een 101 en ik twijfel nogal of ik de sliders moet inspuiten met een beetje Kontakt 61 na schoonmaken met videospray. Ook weer omdat de sliders zo drook en schuren aanvoelen na het schoonmaken met videospray.
Aangezien de slider meer 'open' zijn en dus gemakkelijker ten prooi vallen aan stof etc. De 101 ligt wel altijd onder een compu-cap hoes wanneer deze niet in gebruik is...

Lastig lastig :)
 
En nog een mooi prentje voor erbij:
60WL61_EN.gif
 
ikzelf gebruik eerst video spray, en daarna een beetje smeren( alleen de bewegende delel) met deoxit.

:mega:

Dit blijft toch een beetje onduidelijk voor me.

Tot nu toe nooit Kontakt 60 en 61 gebruikt vanwege de achterblijvende residu.
Ik begrijp dat dit slecht is en op langere termijn er alleen maar voor zorgt dat er meer stof blijft plakken.

Echter, ik merk bij het schoonmaken van de potmeters in mijn 808 dat deze wel erg droog en stroef aanvoelen na gebruik van videospray.
Gevoelsmatig wil ik ze dan smeren, maar is dat verstandig? Ik ga de pots iig niet lossolderen en open maken, dus dan zou ik met Kontakt 61 in de pot moeten spuiten.

Is dit verstandig?

Ik lees ook wel eens dat pots/sliders zelfsmerend zijn. Zijn ze dat ook nadat je ze ingespoten hebt met IPA?

Nu bezig met onderhoud van een 101 en ik twijfel nogal of ik de sliders moet inspuiten met een beetje Kontakt 61 na schoonmaken met videospray. Ook weer omdat de sliders zo drook en schuren aanvoelen na het schoonmaken met videospray.
Aangezien de slider meer 'open' zijn en dus gemakkelijker ten prooi vallen aan stof etc. De 101 ligt wel altijd onder een compu-cap hoes wanneer deze niet in gebruik is...

Lastig lastig :)
 
Wat Jeroen zegt alleen heb ik Kontaktchemie 61.

Die heb ik ook!

En nog een mooi prentje voor erbij:
60WL61_EN.gif

Mooi helder plaatje, thanks Rvooh!
De 60 en 61 heb ik. De WL niet. Is de WL gewoon IPA spray? Of zit hier nog iets speciaals in?


ikzelf gebruik eerst video spray, en daarna een beetje smeren( alleen de bewegende delel) met deoxit.

:mega:

Hoe smeer jij dan Jeroen? Maak je de pots open of spuit je een klein beetje DeOxit erin?

De bewegende delen, hier zit nu juist de crux. Het is alleen mogelijk de bewegende delen te smeren als je de pots open maakt toch!?
Wanneer je het (zoals ik zou willen) in een slider sprayt, dan worden de gehele binnenkant van de behuizing voorzien van een smerend laagje en dit is vanwege aankoekend stof nu juist niet de bedoeling toch?

Volgens mij zien de meeste synth sliders en van binnen zo uit. Welke gedeelten zouden dan gesmeerd moeten worden? (als iemand een duidelijker plaatje heeft dan graag ;))
attachment.php
 

Attachments

  • FisherLP_5_zps83c58c14.jpg
    FisherLP_5_zps83c58c14.jpg
    49 KB · Bekeken: 94
Mooi helder plaatje, thanks Rvooh!
De 60 en 61 heb ik. De WL niet. Is de WL gewoon IPA spray? Of zit hier nog iets speciaals in?

Nee, gewoon IPA spray is... gewoon IPA spray

Van de technische fiche:
Spray cleaner for the entire electronics. Solvent mixture with 5 active components to clean a variety of dirt. Free from CFC’s and HCFC’s.

Het bevat wel IPA, uit de safety fiche:

  1. 1-methoxy-2-propanol; monopropylene glycol methyl ether
  2. Naphtha (petroleum)
  3. hydrotreated light (benzene<0.1%)
  4. propan-2-ol; isopropyl alcohol ;isopropanol
  5. butan-2-ol
  6. butanone; ethyl methyl ketone
  7. Naphtha (petroleum), hydrodesulfurized light (benzene<0.1%)
 
ik maak de potmeters altijd open, en dan eerst schoonmaken, stof eruit enzo.
dan de koolbanen en de gliders met video spray extra schoonmaken, en de deoxit op de bovenkant van de glider en de binnenkant van de behuizing.
(dus niet op de koolbaan en de metalen gliders)

en houd rekening met ongeveer 45 minuten werk per potmeter.

:mega:
 
Als ik een slider of allen niet helemaal wil open maken, dan ga ik eerst met IPA in een injectienaald te werk. Dat injecteer ik op de koolbaan en gelijderbaan. Op en neer er mee om het vuil weg te vegen.

Vervolgens breng ik het vet met een Curette op de juiste delen aan.
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=120932&page=9
Zie foto's onderaan de pagina.

Deze methode halen het vuil niet weg. Je duwt het naar de zijkanten waar het weer aankoekt. Het deel waar contact gemaakt moet worden is dan wel schoon.

Niet iedereen wilt betalen voor het vele werk van desolderen, open maken, servicen, weer dicht en solderen.
 
Laatst gewijzigd:
Niet iedereen wilt betalen voor het vele werk van desolderen, open maken, servicen, weer dicht en solderen.

nee, dat heb ik onlangs gemerkt....

:mega:
 
"Op zich kun je met wat perslucht ook een aanzienlijk deel van het losgeweekte vuil weg spuiten"
En dan vervolgens d alsnog op de gesmeerde delen laten komen die het smeer oplost.

@Rhoov:
SPG (Special Plastics Grease) van Electrolube.
Er zijn allerlij vetten voor geschikt.
Belangrijk is dat het niet gaat lopen/druipen bij warm weer.
 
Als ik een slider of allen niet helemaal wil open maken, dan ga ik eerst met IPA een een injectienaald te werk. Dat injecteer ik op de koolbaan en gelijderbaan. Op en neer er mee om het vuil weg te vegen.

Vervolgens breng ik het vet met een Curette op de juiste delen aan.
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=120932&page=9
Zie foto's onderaan de pagina.

Deze methode halen het vuil niet weg. Je duwt het naar de zijkanten waar het weer aankoekt. Het deel waar contact gemaakt moet worden is dan wel schoon.

Niet iedereen wilt betalen voor het vele werk van desolderen, open maken, servicen, weer dicht en solderen.

Ik moet over 2 weken bij de mondhygieniste zijn dus zal er eens om vragen!
Snap mensen wel, kost natuurlijk best wat geld als je 45 minuten per slider bezig bent.
Maar ja dat hoort bij het houden van oude spullen. Die moet je onderhouden.

Dat is voor mij de reden dat ik het graag wil leren zelf te doen. Leuke bezigheid en daarmee spaar ik geld uit om weer aan andere zaken uit te geven.

Mijn Polivoks heeft een aantal hele slechte potmeters dus die moet ik echt een keer open- en schoonmaken. Zelf doen spaart dan behoorlijk wat centen uit...
 
Back
Top