Contactspray

Mike Philco

Ehmmm,...
Lid sinds
4 mei 2004
Berichten
1.993
Locatie
Meppel / Drenthe
Zoals iedereen weet ben ik absoluut tegenstander van de normaal verkrijgbare contactsprays die gebruikt wordt voor potmeters en schakelaars.
Nu is het zo dat iemand op het forum een heel goed alternatief had gevonden (ook in een spuitbus) maar wat geen recidu achterlaat.
Ik heb al eea rondgesnuffeld op het forum maar ik kan het niet zo 1 2 3 terug vinden.
Omdat ik van plan ben diverse soorten antie-oxidant-middelen te gaan testen wil ik graag om input vragen.
Laat eens weten wat goed bevalt en geen rotzooi achterlaat waar je later alleen maar problemen mee krijgt.
Ook is het natuurlijk een goed idee om je eigen bevindingen in deze draad te vermelden.

Alvast bedankt voor het meedenken :okdan:
 
Ik gebruik daarvoor videospray.
Kontact chemie 90 of PRF 4-48
Dit maakt snel schoon , en de vloeistof vervliegt in een paar seconden.
laat ook geen vetlaagje achter.
Dit kun je overigens controleren om wat te spuiten op een stukje papier.
Laat deze nog wat zien na het opdrogen ,zit er een smeermiddel in.
 
Een tip van een maat van mij in de pro stage/audio techniek , die bijna elke maand een honderd of wat potmeters schoonmaakt.......... :)
Eerst inspuiten met die spray waar je een hekel aan hebt.
Half uuitje tot een uurtje in laten trekken/werken .
Hierbij af en toe aan de as draaien.
Daarna het hele potmeter ,of als het mogelijk is de koolbaan ,wassen in een goedgevulde bak met wasbenzine.
laten drogen ...en de as geleider voorzichtig een beetje [kruip] olie geven of olie uit spuitbus.
Dit moet volgens hem erg goed werken.
succes.
 
Ik gebruik daarvoor videospray.
Kontact chemie 90 of PRF 4-48
Dit maakt snel schoon , en de vloeistof vervliegt in een paar seconden.
laat ook geen vetlaagje achter.
Dit kun je overigens controleren om wat te spuiten op een stukje papier.
Laat deze nog wat zien na het opdrogen ,zit er een smeermiddel in.

Hallo Hilltree,

Kontact chemie 90 is volgens mij waar ik naar op zoek was en graag wil uitproberen.
Ik ga even op zoek en laat het resultaat tzt zeker weten.
Omdat ik er nog een paar weken tussenuit moet zal dit waarschijnlijk wel wat langer op zich kunnen laten wachten.
PRF 4-48 kan ik niets over vinden. Van welk merk is dat ?

Wat ik in sound-on-sound altijd zie aangeraden is Caig labs Deoxit (http://www.caig.com/). Ik heb het zelf nooit geprobeerd, maar wel goed misschien om mee te testen.

Ik heb ervaring met Deoxit. Deze laat een enorme hoeveelhdie residu achter. Het wordt zelfs zo "papperig" dat schakelaartjes na enige maanden helemaal ingedrukt blijven zitten en niet meer omhoog komen op eigen kracht. Ik heb ook wel eens deoxit gebruikt om print-connenctoren te reingen. Gewoon eerst spuiten op een wattenstaafje en weer schoonmaken na afloop maar na een paar maanden begon de print ondanks het weinige gebruik van deoxit toch groen uit te slaan.
 
Nou, dan zul je binnenkort wel wat klanten krijgen die de pots van hun Evolver er mee behandeld hebben. Raar dat Dave Smith het zelf aanraadt.
Zijn er misschien verschillende soorten deoxit? En waar kun je het eigenlijk krijgen in Nederland?
 
prf%204-48_220.jpg


Het is volgens mij het zelfde spul , maar dan in een ander jasje/merk
 
Er is maar 1 goeie manier om contactsprayS te gebruiken. Nadruk op de 'S'.

Stap 1: kontact 60: lost alle oxides op maar laat residu achter. En neemt smering weg.
Stap 2: kontact WS: spoelt residu weg.
Stap 3: kontact 61: legt beschermende smerende film.

Gebruik sprays ook alleen maar in lossen onderdelen. Nooit rechtsreeks in een toestel spuiten!!!

Alleen kontact 60 gebruiken is gegarandeerd je pots om zeep helpen.
 
Hierbij mijn reactie na een aantal tests:

Ik heb Kontact chemie 90 aangeschaft en ben tot de conlusie gekomen dat deze inderdaad redelijk goed werkt.
Laat totaal geen residu achter.
Ik heb deze spray gebruikt in twee dezelfde apparaten (PS-3100 van Korg). Alleen de mastervolume-potmeter heb ik ermee behandeld. Beiden kraakten als een bezetene.
Na een wachttijd van enkele maanden was de kraak nog steeds weg.

Ook heb ik een aantal schakelaars ingespoten met de zelfde spray. Het ging hier om een paar buss-schakelaars in een DDA-mengtafel. Ook hier bleef het probleem weg.
Ik heb de klant op de hoogte gebracht van het "experiment" en ging ermee accoord. Als er toch iets zou gaan kraken in de schakelaars zou mij dit direct worden doorgegeven. Tot nu toe (Bijna 3 maanden later) lijkt alles nog steeds goed.

Uiteraard moet je spray niet te pas en te onpas gebruiken maar mijn eerste bevindingen zijn goed.
Als een schakelaar of potmeter blijft kraken is er meer aan de hand en is alleen vervanging een optie.
 
ook ik heb destijds nav deze topic een bus Kontact chemie 90 aangeschaft ,
(ook na slechte ervaringen met contactspray) en ik ben er ook zeer tevreden over, een aantal pots en sliders doet het inmiddels alweer maanden prima kraakvrij :) (contactspray vind ik wel goed voor schakelaars overigens)
dus ook namens mij : bedankt voor de tip Hilltree :okdan:
 
ook ik heb destijds nav deze topic een bus Kontact chemie 90 aangeschaft ,
(ook na slechte ervaringen met contactspray) en ik ben er ook zeer tevreden over, een aantal pots en sliders doet het inmiddels alweer maanden prima kraakvrij :) (contactspray vind ik wel goed voor schakelaars overigens)
dus ook namens mij : bedankt voor de tip Hilltree :okdan:

Gebruik zelf kontakt 60 en 61 , ik heb de 90 nog niet gebruikt :)
Ik moet er wel bij zeggen dat ik zo dicht mogelijk bij het onderdeel probeer te komen dit geeft het beste resultaat.
Verder gebruik ik bij professionele Faders geen contactspray aangezien je
deze goed kunt schoonmaken.:okdan:
 
ik hoor ook altijd van Caig Deoxit


en uiteraard de bekende combi van 3 types spray: WD40,41,42 ? ik zeg maar iets uit het hoofd nu..ene reinigt, andere verwijdert het residu, en de 3de smeert
wie weet?

hangt er natuurlijk allemaal vanaf welk type faders het zijn! en overdaad schaadt altijd.
 
ik hoor ook altijd van Caig Deoxit


en uiteraard de bekende combi van 3 types spray: WD40,41,42 ? ik zeg maar iets uit het hoofd nu..ene reinigt, andere verwijdert het residu, en de 3de smeert
wie weet?

hangt er natuurlijk allemaal vanaf welk type faders het zijn! en overdaad schaadt altijd.

DeoxIT FaderLube Spray die zie je regelmatig voorbij
komen op het web .


Zolang de mixer modulair is dus dat je per kanaal de print
kunt verwijderen kun je de fader goed schoonmaken ,
De goedkopere Faders zitten meestal gesoldeerd maar
dan wel los van de print en soms zitten met een stekkertje
vast

http://www.torridheatstudios.com/ft... M-___/2009 03 20/Master Fader Repaired 1.JPG

http://www.torridheatstudios.com/ftp/share/pictures/Tascam 388/2009_07_01/IMG_1004_9_1.JPG

http://analogsweden.com/blog/wp-content/uploads/dsc00792.jpg


Hier nog een leuke topic.
http://images.google.nl/imgres?imgu...ers+cleaning&ndsp=18&hl=nl&sa=N&start=18&um=1
 
Back
Top