Contactspray

waarschijnlijk zit er stroop tussen, oid.
contactspray spuiten gaat ech niet helpen.
gewoon het knopje loshalen en reinigen.

:koffie:
Denk ik dan ook.. Lastige is dat ik niet goed bij de mechaniek van knopje kom. Moet hele printplaat met tig schroefjes loshalen. Durf ik niet aan..
 
Als er een residu achterblijft is het per definitie niet goed.
De stof die achterblijft laat soms ernstige schade achter. Geloof me,...dat wil je niet.

Dit is echt onzin.

ttz, je moet eerst al de ouwe troep eruit halen,en dan maar pas delicaat smeren met een spray die residu achterlaat.
 
Dit is echt onzin.

ttz, je moet eerst al de ouwe troep eruit halen,en dan maar pas delicaat smeren met een spray die residu achterlaat.


o ja?, vertel eens......

:koffie:
 
Dit is echt onzin.

ttz, je moet eerst al de ouwe troep eruit halen,en dan maar pas delicaat smeren met een spray die residu achterlaat.

Ik krijg hier regelmatig apparaten binnen die zijn ingespoten met een contactspray die een behoorlijk residu achterlaat.
Meestal ruik ik het direct als ik het apparaat openmaak.
Het ruikt naar vuile was of iets dergelijks.
Soms zijn onderdelen zelfs groen uitgeslagen, printbanen opgelost of contacten en zo vergaan.
Dat is het resultaat van die vieze residu's die achterblijven.
Zonde van al die mooie apparaten.
Ik moet dan alle vervuilde componenten verwijderen, De boards goed reinigen en dan allemaal nieuwe onderdelen plaatsen. Onderdelen die normaal gesproken niet eens stuk zouden gaan.
Veelal zijn ook printbanen deels opgelost. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Helaas zal deze draad geen verbetering brengen in het onderhouden van apparatuur.
Er zal steeds worden teruggegrepen op allerlei rotzooi zoals je die ook tegenkomt op tellsell en zo.
 
Ik krijg hier regelmatig apparaten binnen die zijn ingespoten met een contactspray die een behoorlijk residu achterlaat.
Meestal ruik ik het direct als ik het apparaat openmaak.
Het ruikt naar vuile was of iets dergelijks.
Soms zijn onderdelen zelfs groen uitgeslagen, printbanen opgelost of contacten en zo vergaan.
Dat is het resultaat van die vieze residu's die achterblijven.
Zonde van al die mooie apparaten.
Ik moet dan alle vervuilde componenten verwijderen, De boards goed reinigen en dan allemaal nieuwe onderdelen plaatsen. Onderdelen die normaal gesproken niet eens stuk zouden gaan.
Veelal zijn ook printbanen deels opgelost. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Helaas zal deze draad geen verbetering brengen in het onderhouden van apparatuur.
Er zal steeds worden teruggegrepen op allerlei rotzooi zoals je die ook tegenkomt op tellsell en zo.
Kun je je ervaring met Kontact 90 nog delen? Draad is alweer jaartje oud. Gebruik je het nog?
 
Dat is het resultaat van die vieze residu's die achterblijven.

Residu's zijn niet vies,het wordt wel een smurrie als je niet eerst de potmeter schoonmaakt.

Als contactsprays die residu achterlaten zo slecht zijn ,zouden ze niet uitgevonden geweest zijn en verkocht worden.

Het probleem is niet de spray maar de gebruiker die niet weet hoe of wanneer het aan te brengen.
 
Residu's zijn niet vies,het wordt wel een smurrie als je niet eerst de potmeter schoonmaakt.

Als contactsprays die residu achterlaten zo slecht zijn ,zouden ze niet uitgevonden geweest zijn en verkocht worden.

Het probleem is niet de spray maar de gebruiker die niet weet hoe of wanneer het aan te brengen.

Hmmm,....Ga ervan uit dat de meeste contactsprays worden gebruikt door mensen die goedkoop uit willen zijn en het zelf wel even gaan oplossen.
Je hebt geen idee hoe vaak ik te horen krijg: het zal wel een losse draad zijn of zo.
Ja,...ik heb een studie van vele jaren achter de rug om te leren hoe een losse draad eruit ziet.
En voor wat betreft dingen die slecht zijn: Ga eens kijken op je tv en stem af op TellSell, Tommy's teleshopping en wat al niet meer. Ronduit belachelijk wat daar wordt aangeboden als zijnde het beste produkt ooit.

Ik heb vorig jaar een stuk of 20 apparaten weggegooid (waarvan een paar hele interessante) die ik niet meer kon herstellen omdat er teveel schade was ontstaan door het gebruik van sprays waaronder ook WD40, wat normaal gesproken wordt gebruikt om vastgeroeste bouten en moeren los te weken.
Ook nu heb ik bijv. een Yamaha SY-2 staan. Iemand heeft het in z'n hoofd gehaald om de problemen op te lossen met een spray. Resultaat: Totalloss. De toetscontacten zijn groen uitgeslagen en sommigen zijn inmiddels afgebroken of staan op afbreken. Iets wat echt nooit voorkomt met dit soort contacten.

Afgelopen Woensdag kreeg ik een Korg 700S binnen. Deze was maagdelijk en in mind conditie. Er was nog nooit wat aan gedaan.
Heerlijk om een vintage apparaat te servicen dat niet is aangetast door allerlei zuren en zo.

Wat ik eerder al aangaf: Deze discussie maakt niet uit. Er zijn en blijven altijd mensen die dingen doen met hun kostbare spullen die echt niet goed zijn.
Als ik die spullen later in reparatie krijg dan wordt het er niet goedkoper van. Integendeel.
 
ja dat is allemaal juist Mike

WD40 lol

toetscontacten ,de contacten van draai,kantel,toggle,schakelaars etc behandel je nooit met smerende spray.

Maar smerende spray is wel degelijk goed,nogmaals mits gebruiker weet waar,wanneer en hoe.

Het maakt dus wel uit wat betreft de discussie imo

Indien een reparateur een keuze maakt nooit smerende spray te gebruiken is dat een persoonlijke keuze.
 
Wd 40 is toch roest op losser? Dat moet nooit in knopjes gespoten worden. Z, n bus pers lucht dat wil wel eens wonderen doen..

Wd 40 is mooi om op een doek te doen als je bevoordeeld een Sh101 aan de onderkant wil poetsen.
 
2609.jpg


;)
 
als je eerst roest wil aanbrengen moet dat zo :



DAN ,maar pas achteraf WD40 gebruiken

werkt perfect!
 
:L ... zzzo ???? :biertje:





Ik gebruik ook nog steeds videospray 90, goeie ervaring mee.
 
als je eerst roest wil aanbrengen moet dat zo :

Arp Odyssey cleaning - YouTube

DAN ,maar pas achteraf WD40 gebruiken

werkt perfect!

Is dat een filmpje van jou Egres ?
Als je daarna WD-40 gebruikt kun je de boel na korte tijd zo de container ingooien.
WD-40 is een roest-verdunner en geen smeermiddel voor elektronika-toepassingen.

Belangrijk is dat na een dergelijke douche-beurt de boel zeer goed gedroogd wordt.
Het is belangrijk dat er geen vocht achterblijft in faders, potmeters, schakelaars en vooral onder allerlei chips.
Het is vooral erg moeilijk om ingekapselde onderdelen goed droog te krijgen.
Membraam-schakelaartjes (dat zijn die kleine druk-schakelaartjes) kun je na een douchebeurt het beste even vervangen.
Inderdaad is het na de droogbeurt belangrijk dat er bepaalde smeermiddelen worden aangebracht op de daarvoor bestemde delen.
Dat moet inderdaad gebeuren op de juiste manier en met de juiste smeermiddelen zoals diverse soorten olie's, vetten en greases.
Deze zijn allemaal op voorraad bij ons en sommigen daarvan zijn verschrikkelijk duur (Denk aan 600 Euro per liter).
Gelukkig heb je er niet te veel van nodig en kun je met een verpakking van 100 mL een jaar of 20 vooruit.
Bovengenoemde smeermiddelen zijn geselecteerd op geleidingsfactor, temperatuur-invloeden en smering.
Zie het als de verschillende soorten olie in je auto.
Daarin kan van alles zitten. 10W30, 10W40, 20W40, versnellingsbak-olie en weet ik veel wat al niet meer.
Als het een automaat is wordt er ook gebruik gemaakt van Dextron-2.
Ook rem-vloeistof is een olie-soort.
Alle bovengenoemde olie's hebben andere eigenschappen en zijn niet uitwisselbaar zonder problemen.
Dit geldt ook voor de smeermiddelen en reinigingsmiddelen voor elektronika.

Ik wil je wel eens laten zien wat hier allemaal staat.
Je bent welkom om eens te komen kijken. Koffie staat klaar. Of thee,...:koffie:
Wel zelf een koekie meenemen.
 
maar nee ik heb dit voor de lol gepost.

Voorbeeld wat mensen allemaal uitspoken.

er is zelfs een YT filmpje waar een kerel een volledige ARP2500 in bad stopt!

btw,voor faders is het beste smeermiddel 1 op teflon basis vind ik
 
Kontact 90 net gebruikt. Klein beetje recht in het schakel mechanisme gespoten. maar keer in en uitdrukken en mijn knopje doet het weer perfect. Zat eerst stroperig gevoel aan. Nu dus top. Weinig gebruikt en ben superblij. Stond op het punt hem ter reparatie aan te bieden.
 
Je moet bij kontact 90 [video spray] natuurlijk wel oppassen dat je echt smerende delen ,waar vet of olie zit, niet compleet droog spuit.
Zoals een schacht van een potmeter of draaischakelaar.
Wel zijn stroef lopende schachten weer mooi soepel te maken.
Als een schacht echt droog is gespoten kun je weer een druppeltje olie of de bekende spuitbus gebruiken met de smerende middelen ;)
Natuurlijk oppassen voor de geleiderbaan , anders moet je weer van voren af aan beginnen.
 
Back
Top