Beste goedkope synth

Om maar te zeggen, een modulaire synth geven aan een 13-jarige, hoe abstract kan je gaan
Nee, niet hoe abstract kan ik gaan, maar de Topicstarter. We weten 'betrekkelijk weinig' van hem.

En het mooie van een advies is, dat je het naast je neer kan leggen. Er is altijd een kans -zij het gering- dat hij het gaat bekijken en tot de conclusie komt dat het precies is wat hij zoekt.. of niet, so be it.. ik begon mijn advies ook met "als ik 13 was blabla".

Vergelijk het met zoeken op google, type je een te brede zoekterm in, dan krijg je veel resultaten ; stel je je vraag niet specifiek, idem (en dan grijp ik de mogelijkheid aan om hem te wijzen om de producten van Clavia, waarom ook niet :P )

edit : en men gaat ook voorbij aan het feit, dat je niet direct de NM hoeft te editten. Er zijn zo belachelijk veel patches, dat je nieteens erin hoeft te duiken.. maar, om de vergelijking met de auto maar weer erbij te halen, als je dan wilt weten hoe het onder de motorkap zit, dan kan je er ook direct bij ; netals een echte auto. Met hardwired synths is dat uitgesloten, motorkap iesch op slot.. en ook bij een auto is het even fronsen als je voor het eerst de kap open trekt (wtf, wat is wat), vind dat heel normaal.
 
Laatst gewijzigd:
Die knul heeft misschien al meer pc's versleten dan jij. Wat een vooroordelen weer he.
Sommige kinderen (maar heus niet allemaal natuurlijk) verdienen echt massa's hoor. Sparen alles op wat ze van oma krijgen (xx euro per verjaardag,kerstmis,nieuw vriendinnetje,goed rapport,ontmaagding)

De vraag was eigenlijk meer voor mezelf. Ik zie een Nord Mod als een mogelijke volgende aanschaf. Naast een SH201 (omwille van de specs en usability) en een Juno 106 (omwille van de sound en usability, ben verzot op sliders)
Mijn achtergrond is softsynths maar dat vlot niet echt.

Ik denk dat je helemaal gelijk heb hij heeft al veel pc hardware en software versleten. Ik al ben ik geen 13 maar 32 :doei:

Ik zou hem geen juno 106 /60/6 adviseren. Gewoon te beperkte synth .. Ik zou een waldorf micro Q 25 voice adviseren. Veel synth voor wijnig geld en later een micro modular. Of iets heel anders
 
Ik programmeerde mijn eigen computerspellen toen ik twaalf was, dus onderschat iemand van dertien niet.

Deed ik ook op mijn twaalfde ook op een VIC20. Maar een patch bouwen op een modulaire synth is wat anders hoor.

Een modular lijkt me niet zo'n voor de hand liggend advies voor iemand die blijkbaar net begint. Toch weer iets anders en gecompliceerder dan een Siel. Maar we weten niet veel van de TS inderdaad.

Vraagje: is die Nord Modular tegenwoordig nog wel een verstandige investering? Aangezien deze uit productie is, veronderstel ik dat toekomstige OS platformen niet worden gesupporteerd ? Vista, Win 7 ?
Als modular is ie toch totaal waardeloos zonder pc en/of geschikte software ?

Geen idee of de software ook op Vista werkt. Maar het handige vind ik juist dat ik een oude PC had staan die ik voor de editor gebruik. Volgens mij doet die editor het nog op de eerste Pentiums en die vind je niet eens meer op de vuilstortplaats.
 
misschien kunnen we een extra forumafdeling opstarten met enkele uitlegrubrieken voor beginners: zoals :
welke synth
hoe werkt midi
wat is cv
etc
 
heb je daar misschien een telefoonnummer van?
 
Ja hoor, maar aangezien de topicstarter nog maar 13 is, aarzel ik een beetje om haar telefoonnummer te geven. Elke PB wordt serieus in overweging genomen (voor een spotprijs natuulrijk)
 
ff terug op die Modular.
Je kan er dus zowat iedere synth mee nabootsen die je wil ? (kwa elektronische layout bedoel ik dan)
Dan verwacht ik op het net toch een hele hoop patches zoals: Juno-patch, Minimoog-patch, CS80-patch, JX-3P, ... maar die vind ik niet.

Het is een virtual modular dus kan in principe alles (wat je kan bedenken) maar op een gegeven moment moet ie toch tegen zijn rekenkracht-grenzen aanlopen ? Begint die dan te kraken zoals een VST ofzo ?
 
ff terug op die Modular.
Je kan er dus zowat iedere synth mee nabootsen die je wil ? (kwa elektronische layout bedoel ik dan)
Dan verwacht ik op het net toch een hele hoop patches zoals: Juno-patch, Minimoog-patch, CS80-patch, JX-3P, ... maar die vind ik niet.

Het is een virtual modular dus kan in principe alles (wat je kan bedenken) maar op een gegeven moment moet ie toch tegen zijn rekenkracht-grenzen aanlopen ? Begint die dan te kraken zoals een VST ofzo ?

Die zijn er ook alleen heten ze niet zo, dus vind je ze ook niet als je daar op zoekt. En wat let je? Maak zelf je eigen Mini patch en share. Da's het leuke van die Nord Modular community.

Verder heb je een heel mooi window'tje met daarin de totale patchload, en geeft ie per module aan wat ze vreten. Je kan domweg gewoon niet meer modules neerkwakken dan ie aankan.Kraken gaat ie niet, tegensputteren ook niet...

te gekke bak hoor!
 
Ik zou hem geen juno 106 /60/6 adviseren. Gewoon te beperkte synth ..
Da's nog niet eens zo'n probleem, het punt is dat de prijzen gewoon idioot hoog zijn in vergelijking wat je er voor krijgt, en ik heb een 106 gehad en nu een 60 nog over, uit jeugdsentiment.

Een Nord Lead 2 is de moderne Juno-106; veelzijdig, leuk, en makkelijk te vinden.
 
Patchnamen verzinnen is overigens een hobby an sich, dus ik vind het niet gek als je er niet veel letterlijke vindt.

Al eens "MiniBass" of "MiniLead" geprobeerd?
 
Een Nord Lead 2 is de moderne Juno-106; veelzijdig, leuk, en makkelijk te vinden.
Wooow, hold on. Teneerste is een Nord Lead geen analog en daarmee is in feite al alles gezegd.
Ten tweede heeft de Juno aantrek, niet omwille van zijn verbluffende specs, wel de interface die er zo verdomd eenvoudig uitziet. Die sliders schreeuwen gewoon om aangeraakt te worden.
De Nord Lead heeft veel controls, maar ze trekt me niet aan zoals een Juno dat doet. Lekker alles op een rijtje, duidelijke info erboven, die funny kleurtjes...

Juno-106-2mid.jpg

versus
3400.jpg


Ik zeg niet dat de Nordlead "slecht" is (wat dat ook zou mogen betekenen) maar wel onvergelijkbaar met een Juno-106.

Al eens "MiniBass" of "MiniLead" geprobeerd?
Maar dat slaat op niet veel want de patches zijn eigenlijk "elektronische" schema's van bestaande/onbestaande synths in hun geheel.
Of je nu bass of lead wil gaan spelen, de patch hoort die van een Minimoog an sich te zijn. Toch ?
 
maar, om de vergelijking met de auto maar weer erbij te halen, als je dan wilt weten hoe het onder de motorkap zit, dan kan je er ook direct bij ; netals een echte auto. Met hardwired synths is dat uitgesloten, motorkap iesch op slot.. en ook bij een auto is het even fronsen als je voor het eerst de kap open trekt (wtf, wat is wat), vind dat heel normaal.

Heb jij al eens ooit de G2 editor gebruikt? Als je dat als beginner op je af ziet komen (op het moment dat je nog niet de basisonderdelen van een synth kent), dat is zoals op Ikeaanse wijze een auto bouwen zonder plan. De delen van onder de motorkap herkennen kan je eerder vergelijken met de secties in een prepatched synth, dus op die manier gaat de vergelijking wel op.

De vraag naar controle moet inderdaad vanuit de gebruiker zelf komen, als deze daar tegenaanloopt. Maar net daarom dat een prepatched synth ideaal is om mee te beginnen.
 
Da's nog niet eens zo'n probleem, het punt is dat de prijzen gewoon idioot hoog zijn in vergelijking wat je er voor krijgt, en ik heb een 106 gehad en nu een 60 nog over, uit jeugdsentiment.

Een Nord Lead 2 is de moderne Juno-106; veelzijdig, leuk, en makkelijk te vinden.

Nog een reden om geen Juno 106,60 of een 6 te adviseren. Ik blijf ook bij m,n mening dat een Juno 60 een zeer beperkte bak is. Maar hij klink wel heel erg lekker.

Ik heb nog nooit iets van Nord gehad. Maar is wel veel bak voor een leuke prijs. Korg MS 2000 is ook leuke optie. Roland JP 8000/8080.

Moet die synth perse toetsen hebben ?
 
Bij deze discussie kan ik Mrt enkel bijtreden....eerst met iets eenvoudigs motiveren en wordt er interesse getoond, overstelpen met academisge kennis!

Maar graag zou ik ik iets horen van de topicstarter. Wat verlang je te doen met je eerste synthesizer? Geef eens wat meer informatie.
 
Wooow, hold on. Teneerste is een Nord Lead geen analog en daarmee is in feite al alles gezegd.
Daarmee is niks gezegd. Een Poly-800 is ook analoog en klinkt als een natte krant.

Lees mijn uitspraak nog eens een keer, en let vooral op de criteria die ik er neer zet.

De Juno wordt nu vereerd omdat het ding binnen bereik lag van de mensen die geen Jupiter konden betalen. Het feit dat 'ie goedkoop was is een grotere reden om 'm in de studio te vinden dan een legendarisch geluid.

Ten tweede heeft de Juno aantrek, niet omwille van zijn verbluffende specs, wel de interface die er zo verdomd eenvoudig uitziet. Die sliders schreeuwen gewoon om aangeraakt te worden.
De Nord Lead heeft veel controls, maar ze trekt me niet aan zoals een Juno dat doet.
Het is goed dat je "me" zegt. Voor de rest van de planeet maakt dat gelukkig niet zoveel uit ;).

Maar dat slaat op niet veel want de patches zijn eigenlijk "elektronische" schema's van bestaande/onbestaande synths in hun geheel.
Nee, dat zijn ze niet. Omwille van de beschikbare DSP kracht ga je geen LFO eraanhangen omdat die wel in het origineel zit maar niet in dit specifieke geluid gebruikt wordt.

Het bouwen van patches op de NM (Classic) is een oefening in besparen. Hoe kun je zoveel mogelijk uit je beschikbare DSP-kracht halen?

Een aantal patches demonstreren dit ook op verbluffende wijze; LFOs (die minder DSP kosten) worden als oscillators gebruikt. Je kunt hiermee zelfs op een Micromodular tot 8 stemmen komen in plaats van de 4 die je maximaal hebt.

Dit begrijp je pas goed als je zelf op een (Micro)Modular patches moet gaan bouwen. Het hele idee van polysynths zoals je ze gewend bent gaat in de prullenbak.

Of je nu bass of lead wil gaan spelen, de patch hoort die van een Minimoog an sich te zijn. Toch ?
Het is toch al geen Minimoog! Wat maakt het dan uit als je een stuk weglaat wat toch niet wordt gebruikt? Nou is dat bij een Mini vrij lastig omdat 'ie inderdaad Mini is - er valt gewoon weinig weg te laten. De DX7-patches voor de Modular geven daar een beter beeld van.

Een DX7 heeft 6 operators. Op de NM worden dat 6 oscillators die zodanig aan elkaar worden gehaakt dat je PM krijgt (fase-modulatie, wat de DX7 eigenlijk toepast en stukken goedkoper is). Elk van die operators heeft een volledige keytracking erop zitten plus een complexe envelope.

Allemaal verspilling van CPU-kracht. De enige reden dat ze daar erin zitten is omdat het algoritme wat een hele ris DX7 sysex heeft vertaald naar .pch files niet zo slim is om het dood hout eruit te halen.

Bij de G2 is het een iets ander verhaal; daar heb je Variations. Je kunt dan ook daadwerkelijk 1 structuur maken die ietsje meer vet aan zich heeft, maar elke Variation laat je toe alle knoppen in andere standen te zetten zonder dat de configuratie verandert.
 
Back
Top